Okse-loggen!


Oksen fra Århus N
 Share

Recommended Posts

Tak, tak, folkens!

Det varmer at mærke jeres støtte.

Der er jo nogen (ikke er på MOL), der gerne så, at jeg nøjedes med at træne på fys-klinikken, fremfor at søge til et center.

Til det vil jeg sige:

1: Jeg vil gerne træne uden for normal arbejdstid, bl.a. i weekenderne.

2: Fys-klinikken har næppe en håndvægt over 5 kg. Maskiner har de dog.

3: Jeg er, modsat en del andre, ikke afskrækket af decideret fitness/BB´er kultur. Vel er jeg ikke så naiv, at jeg tror, at jeg kan blive en hvid Ronnie Coleman, men hvis jeg ikke føler en snert af den passion, man ser hos enhver prof, så kan jeg ikke selv brænde tilstrækkeligt for det. Jeg ser intet ondt i at tage de ting fra fitness/BB´er kulturen, som jeg kan bruge til noget, og lade profferne beholde resten. Det kunne man også konstatere til weekendens JM i bænkpres, hvor jeg snakkede med flere af gutterne, og faktisk hurtigt kom på bølgelængde.

Punkt 3 hænger lidt sammen med punkt 4:

Jeg ønsker ikke at fastholdes mere end højest nødvendigt i min rolle som handicappet. Derfor ønsker jeg at træne på et alm. center, under hensyntagen til mine begrænsninger. På fys-klinikken ser jeg stort set kun handicappede/ældre. Ikke et ondt ord om dem, men jeg er stadig ung, og har brug for at leve så `normalt´ som muligt.

Det skal nok blive godt. Lad bare skeptikerne komme med deres misundelse. De sagde jo det samme om cyklingen.

Godnat, og tak for en fed trænings-dag

Link to comment
Share on other sites

Måtte jo hellere kigge forbi, når nu der blev lokket med en tribute :blush: Er dog ikke helt forstående over for det med inspirationen, der har i hvert fald ikke været meget motivation på det sidst... men håber da, det er ved at vende :smile:

Og kan da se (læse), at der sker lidt her for tiden. Flot med cykelfremgangen :4thumbup: og ikke mindst indmeldingen i fitnesscenter.

Er altså lige nødt til at spørge, kan ikke huske jeg har læst det noget sted, men hvilket handicap er det du har (hmm, lød vist ikke særlig politisk korrekt :innocent: ), men hvorfor er det at du har brug for din elstol mv? Hvis du ikke har lyst til at svare, kan du selvfølgelig bare springe over :wink:

I hvert fald ønsker jeg dig en god og velsmurt træningscykel (i modsætning til medvind på cykelstien :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Endnu engang tak til de mange gratulanter.

Jeg blev helt rørt.

@ Paven:

Jeg har læst noget Sandemose, men vist ikke været igennem hele bogen. Tit føler jeg, at hele min eksistens er en kamp mod Janteloven.

@ Candy: Jeg er lettere spastiker (medfødt). Dvs. at jeg er dårligt gående, og min venstre arm kan ikke strækkes helt ud. Modsat mange andre taler jeg normalt, og jeg har heller ingen problemer rent intellektuelt. I hverdagen klarer jeg mig selv.

Til alle: I må ALDRIG udvise berøringsangst overfor spørgmål vedrørende mit handicap. Høflige spørgsmål bliver aldrig taget ilde op.

I dag har jeg lånt et par af Frank Zane´s bøger. Så har jeg lidt at læse i weekenden.

I morgen regner jeg med at cykle igen. Så må vi se, hvad benern´ siger.

Link to comment
Share on other sites

Tak, Lassefar.

Jeg har naturligvis også mine nedture. Det vidner tidligere indlæg i enne log også om.

Med styrketræningen vil jeg gøre, som jeg har gjort med så meget andet i mit liv: Starte fra bunden, men altid med passionen i behold. Det skal være på et realistisk niveau, men altid med en høj grad af seriøsitet. Når jeg bare bliver støt og roligt ved, så skal tiden nok vise, at det ikke er så ringe endda. Aldrig, aldrig må det lykkes for nogen eller noget at kvæle min passion, for så er jeg færdig.

Ligeledes håber jeg, at styrketræningen kan hjælpe mig af med noget af den aggression, der i perioder har plaget både mig og mine omgivelser.

Ja, jeg er før gået for vidt med visse ting i mit liv, og det har jeg betalt prisen for. Men middelmådighed bliver bare aldrig mig. På det punkt kan man nok kalde mig en anelse udansk.

Cyklet har jeg bestemt gjort i dag. Meget endda. Trods lidt DOMS i starten løb totalen op på ikke mindre end 25 KM! :superman: . Ja, jeg tror såmænd dårligt nok selv på det.

Forleden hørte jeg en radio-reklame, hvor de sagde noget med `spinning og hygge´ (troede jeg i hvert fald). Så jeg spidsede ører, og blev meget forbavset, da næste sætning var `Kom ind og se de sidste nyheder fra Nordisk Film!´

A´ hva´ for nowet???

Hvad syv sytten har Nordisk Film med spinning at gøre?

Jeg har hørt om folk, der så film, imens de dyrkede hjemme-cykling (det gør jeg ikke selv, da det fjerner for meget af mit fokus fra træningen). Men på et spinning-hold!!?? Nej, DEN går vist ikke! :nonono:

Så viste det sig, at der var blevet sagt `Spænding og hygge´, og at reklamen var fra en video/dvd-biks! :laugh:

Nu skal jeg i bad, og så skal der ædes igennem. :4mewantfood: . Det er for længe siden, at jeg har fået varm mad.

Heldigvis har jeg gjort noget kold steg og nogle kartofler klar, så det bare skal varmes, og så med rødvinssovs med svampignonger i .

God fredag! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg bare brugt håndvægtene lidt.

Alle 3 par cykelshorts skulle vaskes, inden de igen kunne blive brugbare. Jeg skal ikke risikere at slide hul på røven.

Den byld, jeg havde, var slem nok. I morgen cykles der igen. Forhåbentlig om formiddagen, inden det bliver for hedt.

Jeg SKAL blive bedre til det med kost. Ellers bliver min styrketræning aldrig noget værd. Must learn!

Støt mig i det, kære venner.

God lørdag.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Det er vist det, man kalder smagsforvirring - partisanertørklæde, hoody, et bælte du har lånt af kæresten, en stor gøp og lukkede øjne. :tongue:

Og til Oksen, godt at se at du kaster dig frygtløst ud i den "virkelige" verden. :smile:

'Pyt

Bæltet er måske lige metro nok, i forhold til situationen. :laugh:

Mht. min træning, så er det jo ikke, fordi jeg er træt af at cykle. Det er jeg slet ikke. Jeg længes bare efter at komme et skridt videre.

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg glæder mig vildt til at komme ned og få lagt program.

Ligeledes bliver det spændende med den nye fys.

Nede i Tøfex købte jeg lige noget kyllingefilet og fire dåser tun i vand. Jeg SKAL blive bedre til at spise ordentligt! Det går ikke an, at jeg tit er der nede, hvor jeg er liiige ved at blive skidt tilpas pga. sult.

Hold øje med loggen, for mere interessant læsning.

Link to comment
Share on other sites

Udmærket, CB! :4thumbup:

Er det en Colt Python? Det ligner i hvert fald.

Jeg mener det er en magnum something (Ville sige 774 men det er jo et fly :laugh: ) Den var ihvertfald stor!

Lækkert! Hvad koster sådan en skydetur?

2500kr for 10 personer var det vist, og så var man der et par timer og fik lov til at skyde med lidt forskelligt :smile:

Det fedeste var dog instruktørerne som snakkede om Rambo4 fra vi kom til vi gik :laugh:

Det er vist det, man kalder smagsforvirring - partisanertørklæde, hoody, et bælte du har lånt af kæresten, en stor gøp og lukkede øjne. :tongue:

'Pyt

Its teh Fasjån :laugh:

post-11455-1220335524_thumb.jpg

post-11455-1220335767_thumb.jpg

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

CB: Uden at kunne sige det med sikkerhed ud fra billederne, så vil jeg gætte på, at det er en 357 magnum. På mange måder et udmærket valg, hvis man vil have en tromle-revolver, og ikke vil gå så vidt som til en Casull.

Nå, i dag var der en del forvirring, men tingene ordnede sig så nogenlunde. Der var lige ved at gå kludder i en oversætter-opgave, men hurtig damage control førte til, at sagerne blev reddet. Så det var jo ok.

Men til det vigtigste: Efter at være ankommet til FitnessWorld i god tid, dukkede en sød instruktør-pige op. Jeg forklarede, at jeg gerne ville træne generel styrke, og at jeg lige så gerne ville holde cardio-træningen herhjemme, idet løbebånd osv. næppe ville være noget for mig.

Uden ret meget snak gik vi til maskinerne, og fik sammensat et program, som vi begge mente måtte være brugbart.

Detaljer angående programmet følger senere.

Der var jo nogle øvelser, som jeg vidste, at jeg ville være stærk i. Det var f.eks. leg press, idet mine lårmuskler er blevet trænet og trænet gennem det meste af mit liv. Rowing-maskinen var jeg også habil til. Derimod var det vist ikke ligefrem instruktørens favorit-øvelse. Men det er jo altid rart at kunne overraske, ved at være stærkere, end folk tror.

Jeg var da også lidt stolt af, at hun sagde noget i retning af: `Man kan se, at du har trænet før. Din teknik er ret god´.

Ryg og lænd. Tjaa, jeg vil ikke sige, at det decideret gav problemer, men det er nogle af de områder, som jeg kan have brug for at træne ret koncentreret, ikke mindst for at modvirke overbelastning.

Konklusion: Der var kun få og små problemer, som let kunne overvindes. Nu er det vedholdenhed, der skal til. Og det ved I, at jeg ikke mangler.

Link to comment
Share on other sites

Tak, Rune!

En stor optur er, at der nu findes leg press maskiner, hvor man ikke skal slæbe bunker af tunge Eleiko-kiks frem og tilbage hhv. før og efter brug af maskinen.

Både effektiviteten og resultaterne skal nok komme. Der på tvivler jeg bestemt ikke. Tålmodighed har jeg aldrig manglet.

På søndag fylder jeg 31. Jeg ønsker mig nu ikke særlig meget. Mine forældre planlægger at campere ude på Århus Nord Camping (ude ad Randersvej, på Lisbjerg-kanten), og så tager jeg med derud, og bliver der natten over, og så får vi lidt god mad og et par små skarpe.

At hygge sig lidt, snakke om svundne dage osv. imens man nyder de naturskønne omgivelser, det er nu heller ikke så ringe.

Nu vil jeg læse lidt, og nyde en god spandfuld trucker-tjære.

Link to comment
Share on other sites

Der var også lidt forvirring i dag, men igen: Damage control!

Forhåbentlig kan jeg nu gå weekenden i møde med ro i sindet.

Det blev til 17 km formiddags-cykling, inden jeg tog ned til fys. Den nye fys virker ok. Han og jeg skal jo lige lære hinanden at kende. Men det går nu nok.

Men I skal da lige vide lidt om Oksens styrkeprogram. Der er endnu ikke lagt vægte/belastninger fast, da sesionen i går bare handlede om at finde ud af, hvilke øvelser, jeg skulle lave.

Men følgende ting skal jeg lave:

Benpres:.

Leg curl.

Bryst-pres.

Skulder-pres.

Pulley (det er vist den, jeg kender som rowing-maskinen)

Vertical traction.

Lower back

Crunches (i maskine, ikke nede på gulvet)

I alle øvelser starter jeg ud med at lave 3 sæt a 12 gentagelser, og så ændrer vi på det efterhånden.

Jeg savner måske noget for triceps, men det må vi så tilføje undervejs.

Nu: Steaks! :4mewantfood:

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Hey Okse!

Jeg synes det er opløftende at du er kommet i gang nede i Fitness World. Du er utrolig dedikeret og det er smitter af.

Dog et lille spørgsmål - er du på nogen måde hindret i at udføre nogen specielle øvelser? Nu tænker jeg på dit milde handicap? Hvordan kan det være at du først nu går i gang i med styrketræning?

Held og lykke med det hele. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hey Okse. Tillykke med at du er kommet i gang i FW. Det tror jeg du bliver glad for.

Jeg tænkte om det ikke var en ide at poste dit trænings program. Instruktørene den slags steder er jo ikke kendt for at levere udelukkende kvalitet (ingen nævnt, ingen glemt) så måske du kunne få noget konstruktivt input her på MOL. Jeg mener, man kan jo lige så godt træne så optimalt man nu kan, i den tid man befinder sig i centeret, ud fra de givne omstændigheder.

Link to comment
Share on other sites

Quads: Ved øvelser i maskiner kan jeg det meste. Mine problemer ville især ligge ved de frie vægte, hvor en del af øvelserne kræver balance. Curls og lign. (med håndvægte) kan jeg dog godt. Squat, lunges osv. er derimod udelukket, pga. balance-problemet. I maskinerne, hvor man sidder/ligger, og kan lægge alle kræfter i, kan jeg sagten bruge både arme og ben. Mine lårmuskler er pænt stærke, efter en del år med både svømning, ridning og cykling.

Jeg har i øvrigt styrketrænet i flere perioder i mit liv. Dels i Lemvig Motionscenter, da jeg var 15-16 år, og dels nede i Ny Helse & Motion, for 6-8 år siden, hvor styrkeløfteren Allan Fuglsang var ejer af stedet.

Når jeg har været cykel-freak i de sidste 3-4 år, har det primært skyldtes, at jeg ville af med den overvægt, som lykkepillerne havde givet mig. Det er nu stort set lykkedes for mig, og jeg håber aldrig, at jeg skal have de piller igen, for det er noget pokkers noget. Måske havde jeg også en snert af paranoia omkring risici ved at være overvægtig. I dag kan jeg godt se, at jeg aldrig har været livsfarligt overvægtig. Det troede jeg dengang.

BLACKICE: Der skal nok komme flere data omkring mit program. Jeg tager ned og prøver det rigtigt af i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Så kom der gang i træningen.

Jeg mærker i hvert fald, at musklerne er blevet brugt.

Konklusion for dagens træning: Lower back maskinen er jeg bedre til end forventet. Crunches (i maskine) ligeså, men det skyldes nok, at skiftende fysser har ladet mig lave `gammeldags´ crunches gennem flere år.

I benpres kunne jeg tage 3 sæt a 12 gentagelser, med 70 kg.

Men netop fordi benpres er en øvelse, hvor jeg har visse fordele, er der andre øvelser, som jeg er mere tændt på, såsom chest press. Man skal ikke fokusere ensidigt på de ting, man kan i forvejen.

Shoulder press og chest press er et par af de områder, hvor jeg har en del at lære (eller vel rettere, at opøve). Der er i hvert fald ikke nogen, der skal prikke mig på patværket ligenu, for så brøler jeg AAAAAAAAVVV!

Efter træning spiste jeg en medbragt banan, og drak en indkøbt protshake (den første i mit liv, faktisk). Den var med choko-smag, og smagte mig egentlig glimrende. Den var bare for dyr. Hvis man virkelig føler behov for prot-tilskud, er det nok billigere at købe whey eller lign., og selv shake det. Det vil jeg dog ikke springe til lige med det straks.

Derimod vil jeg spise noget tun, og det gør jeg nu!

Derefter er der rengøring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share