Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Ved et tilfælde kom jeg i går til at se en Michael Mosley dokumentar på TV2 der handlede om faste og hvordan det er "meget sundere" at leve på den måde - Link

Hele dokumentaren igennem sad jeg virkelig og krummede tæer. Jeg siger ikke at det er en idiotisk måde at tabe sig på, og jeg har intet bilæg for at sige at det ikke er sundt. Men der var bare så mange faktuelle fejl ved programmet at man tror det er løgn. F.eks. havde han på rekordtid mistet både en masse vægt og hans fedtprocent var også faldet en del - problemet var bare at vægten og fedtprocenten blev målt på 2 forskellige apparater fra gang til gang. Ligeledes ville det ikke undre mig om den første vejning blev foretaget lidt oppe af dagen, med fuld mave, hvorimod nummer 2 var efter toiletbesøg, men inden morgenmad.

Derudover skulle han også have målt et eller andet i sit blod. Efter 3,5-4 dages faste var disse niveauer faldet. Umiddelbart kunne det også give god mening taget i betragtning af at der højst sandsynlighed ikke har været så mange stoffer i blodet som der ville være på en person der havde spist.

Det der irriterede mig mest ved det var dog at det blev sendt fuldstændig ukritisk, og i en periode hvor danskere der gerne vil tabe sig har allermest fokus på det. Det kunne have givet god mening hvis man lige havde ofret 15 minutter på at TV2 darling Christian Bitz lige var kommet indover bagefter med sin mening om tankegangen.

Link to comment
Share on other sites

1) Faste virker. Har ikke set programmet, men din kritik er sikker retfærdig.

2) Godt sted at kigge på brugte cykler / stel? Er lidt på udkig efter et alu-stel (eller meget billigt carbon) til lidt 'motion'. FK har sjældent noget og DBA er et gedemarked.

3) Du skulle aldrig ha' skiftet Colnago-stålet ud :wink:

Link to comment
Share on other sites

1) Faste virker. Har ikke set programmet, men din kritik er sikker retfærdig.

2) Godt sted at kigge på brugte cykler / stel? Er lidt på udkig efter et alu-stel (eller meget billigt carbon) til lidt 'motion'. FK har sjældent noget og DBA er et gedemarked.

3) Du skulle aldrig ha' skiftet Colnago-stålet ud :wink:

1. Betvivler jeg heller ikke :bigsmile:

2. Cykelgalleri.dk har et glimrende brugtmarked. Ellers bruger jeg ofte Tour magasinets forum. Det er godt nok på tysk, men det kan man som oftest forstå :bigsmile: Lige nu er der f.eks. en Cervelo R3 ramme til 450 euro. Det er satme billigt.

3. Jeg skulle i hvert fald aldrig have solgt stellet.

Link to comment
Share on other sites

Tak for links.

Jeg får en fucking hard-on hver gang jeg ser en stål Colnago. Hvis det er en baneramme kommer jeg i bukserne. I mandags var jeg lige ved at få en hjerneblødning over en misvedligeholdt Colnago, konverteret til SS på en elendig måde, stå parkeret ude foran Musikkonservatoriet.

Jeg ved ikke hvorfor. Det samme gælder iøvrigt nogle De Rosa modeller. Det er sjovt at enkelte mærker fremprovokerer den reaktion :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tak for links.

Jeg får en fucking hard-on hver gang jeg ser en stål Colnago. Hvis det er en baneramme kommer jeg i bukserne. I mandags var jeg lige ved at få en hjerneblødning over en misvedligeholdt Colnago, konverteret til SS på en elendig måde, stå parkeret ude foran Musikkonservatoriet.

Jeg ved ikke hvorfor. Det samme gælder iøvrigt nogle De Rosa modeller. Det er sjovt at enkelte mærker fremprovokerer den reaktion :laugh:

Du er af et godt hjerte kan jeg høre :bigsmile: Generelt kan det siges at man får det skidt/bliver sur når noget så fornemt som et bestemt mærke bliver skamferet for at passe ind i en kultur, som man selv synes er latterlig. Jeg får lange løg hver gang jeg hører om personer der har haft kig på en gammel stålramme, af de helt rigtige mærker, som de godt kunne tænke sig at sætte et par skrigende pink fælge på og et styr der er på bredde med Ålens diller. Til gengæld får jeg næsten en tåre i øjet når jeg ser en gammel vedligeholdt stålramme med de rigtige komponenter på. Det er ligesom veteranbiler.

Link to comment
Share on other sites

Ah, der har vi lidt forskellige holdninger. Jeg har ikke noget imod at ombygge en gammel racer og bruge den i byen. Men det kan gøres mere eller mindre pænt.

Og nu jeg alligevel er i gang med at spamme dig; Hvilket udstyr er (næsten) livsnødvendigt på længere ture? Jeg tænker bibs, handsker, hjelm og alt det andet gøgl man kan få.

Link to comment
Share on other sites

Du nævner det mere eller mindre selv. Det hele kommer også an på hvornår du vil gå igang med træningen. Skal du have lange bukser og en jakke? Skoovertræk?

Men lige fra stående fod skal man have følgende:

Hjelm
Sko med klamper
Bibs med indlæg
Svedundertrøje
Cykeltrøje med lommer på ryggen
Dækjern
Slanger
Pumpe
Flaskeholder(e)

Så kan det meste klares. Man kan sagtens køre uden handsker, men det er klart at det for nogle er mere komfortabelt med handsker.

Link to comment
Share on other sites

Gæt hvem der er blevet syg? MIG! Umiddelbart virker det "bare" som en forkølelse, så der bliver tanket op med C-vitamin og kamillethe. Det er bare super.

Nå, men så er det godt man kan bruge tiden til at tænke lidt.

F.eks. fik jeg mulighed for at købe et par cykelblade, heriblandt Cykelmotion Danmark, hvor der pludselig dukkede en artikel op af vores egen Fyssen omkring det Belgiske løb jeg ikke kan stave til. Hyggelig artikel i øvrigt.

I går så jeg et webinar på Youtube omkring ernæring - det ligger tilgængeligt på Trainingpeaks's Youtube kanal. Intet nyt under solen, men hvis man ikke ved så meget omkring ernæring for udholdenhedsatleter, så er der en del godt at hente der. Dog forstår jeg ikke hvorfor hende der står for webinaret ikke har holdt sig til én målestok. På et tidspunkt fortæller hun f.eks. at man skal have 2,5 g kulhydrat pr. pund kropsvægt. Og et pund er jo ikke 500 gram, men derimod ca. 454 gram, og lidt senere er hun igang med ounces. Anyhow, hvis man bruger 5 minutter på at regne så er det let nok at gennemskue.

Jeg har i øvrigt gået og tænkt lidt over at jeg snart fylder 30. Eller, dvs. jeg er altså stadig kun 27, men jeg snakker allerede børn med kæresten, om end der nok lige går nogle år først. Da min kæreste er i restaurationsbranchen, og det værende en Tivoli restaurant, så kommer det nok til at betyde at jeg kommer til at stå med en unge eller to henover sommeren. Med andre ord kan jeg nok forvente at skulle vinke lidt farvel til 10-12 timers træning om ugen. Dermed ikke sagt at jeg forventer at hele mit træningsliv forsvinder, men jeg må nok bare indstille mig rent mentalt til at der nok kommer til at gå nogle år før jeg igen kan udleve "potentialet". Derfor har jeg mere eller mindre besluttet at jeg i 2014 skal deltage i La Marmotte for at prøve løbet. Ingen ambitioner andet end at gennemføre og lære løbet at kende. I 2015 skal løbet så køres igen, men forhåbentlig med en målsætning om at køre på grænsen hele vejen igennem for at få en god tid. Min bygning er ikke ligefrem optimal til et bjergløb, men det skal ikke holde mig tilbage. Da jeg først fylder 30 i september 2015 giver det mig mulighed for at prøve det af inden jeg reelt fylder 30 :happy:

Da jeg fortalte min kæreste om målet blev hun meget glad, og spurgte om hun måtte komme med :bigsmile: Det må da være et ok tegn. Jeg er så småt begyndt at overveje forløbet, og jeg tror det bliver noget med at tage derned ugen op til selve løbet. Have et par dage i Nice, køre op til Alperne og så finde et sted at være fra om torsdagen af eller noget i den dur. Nu må vi se hvad der sker :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Spændende tanker med 'Motten. Der er en del i min gamle motionsklub, der kører det, og du skal vide, at søgningen er større end nogensinde. 2013-udgaven blev så vidt jeg ved udsolgt på en dag. Og deres hjemmeside er notorisk svær at finde ud af. Så du skal lige vide, at der er en væsentlig hurdle, der skal overvindes, før man overhovedet kan komme af sted.

Link to comment
Share on other sites

Va´ fa´en - er voksenlivet ved at banke på, hehe....

God bedring!

Ja, det er noget værre noget :happy:

Spændende tanker med 'Motten. Der er en del i min gamle motionsklub, der kører det, og du skal vide, at søgningen er større end nogensinde. 2013-udgaven blev så vidt jeg ved udsolgt på en dag. Og deres hjemmeside er notorisk svær at finde ud af. Så du skal lige vide, at der er en væsentlig hurdle, der skal overvindes, før man overhovedet kan komme af sted.

Ja, jeg har selv fulgt lidt med sidste år da de frigav startnumrene, og det lød som om det var helt håbløst for mange. Dog hang det vidst sammen med at deres hjemmeside er noget skidt, og mange af tilmeldingerne blev registreret dobbelt. Tricket skulle dog være at melde sig til de 4 løb som de afholder. Det er lidt dyrere, men nemmere at komme igennem.

Alternativt plejer der altid at være et par stykker der når maj måned og melder afbud hvis det endelig er :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Deres hjemmeside hedder - med vanlig, forskruet fransk logik - Sportcommunication :laugh:

Jeg har også hørt, at man kan tilmelde sig 'hele pakken' og dermed komme lettere til sit 'Motte-startnummer. Alternativt kan man jo gøre brug af hele pakken og også køre de andre arrangementer. Der sker vist noget hele ugen dernede.

Derudover kan du overveje at købe en pakkerejse, for den er jo typisk med startnummer inkluderet. Der er så den hage ved det, at selv pakkerejserne vist nærmest bliver revet væk, fordi der er mange, der kører det fast, år efter år.

http://www.sportcommunication.info/web2010/index.php?langue=1

Link to comment
Share on other sites

Spis mere
eat-more-sandwich.jpg

Jeg er ikke typen der laver et decideret nytårsforsæt, mest af alt fordi de fleste der laver sådan et kalder det for et nytårsfortsæt :happy: Men jeg er altid mand for at lave nogle mål i løbet af året. Nogle konkrete, andre mere filosofiske.

En af de ting jeg skal blive meget bedre til i 2013 er at spise mere. Egentlig går min formiddag ganske fint med et godt morgenmåltid, et ok mellemtmåltid og en fremragende frokost. Mit problem er dog at jeg sjældent får noget at spise mellem frokost og aftensmad. Jeg spiser måske nogle mandler og et stykke frugt, men måske det ikke altid er nok. Så målet for 2013 er at spise mere, og ca. hver 2,5-3,5 time.

Link to comment
Share on other sites

Lidt flere tanker omkring ernæring. Der er visse fordele ved at være syg, og en af dem er at man har meget tid til at lave alt mulig andet end at kede sig. I dag så jeg således endnu et webinar fra Trainingpeaks på Youtube, denne gang om hvordan man får en optimal kropskomposition. Det er meget lig det Matt Fitzgerald skriver om i "Racing Weight". Det var en gut der hedder Rick Kattouf der stod for det, og foruden hans mega irriterende TV-shop agtige stemme/accent, så var det egentlig ok det han sagde. Det var måske ikke alting jeg var lige enig med, men han havde dog en rigtig fin sammenligning som gav mening.

Hans tanke gik sådan set ud på at sammenligne kroppens forbrænding med et bål. Hvis man ikke putter nyt brænde på bålet jævnligt, så vil det gå ud. Ligeledes med forbrændingen. Hvis ikke man sørger for at spise hver 2,5-3,5 time(hans forslag), så ville ens forbrænding ikke være så effektiv som mulig. Det er i hvert fald noget der er nemt at forestille sig.

Link to comment
Share on other sites

Forkølelsen er så småt ved at forlade kroppen, og det betyder at jeg forhåbentlig nok snart kan se frem til at komme tilbage på hesten. Jeg har således brugt lidt af min formiddag på at lave en kalender, og plotte DCU løbene ind, samt Chrono Cup. Det kan forhåbentlig hjælpe mig med et overblik over hvornår jeg skal begynde at justere på de enkelte træningsparamtre.

1halva30A0r_zps5bf2de80.png

2halva30A0r_zps58b5838d.png

Jeg har smækket alle løbene ind, men ved endnu ikke hvor mange af dem jeg kommer til at køre. Planen er på nuværende tidspunkt at køre alle de løb jeg kan komme i nærheden af, men det kommer også lidt an på hvordan situationen ser ud når vi nærmer os de enkelte løb. Det er dog tydeligt at se at foråret er betydeligt mere packed end efteråret.

Hvordan og hvorledes jeg skal planlægge træningen ved jeg endnu ikke. Jeg kan ikke lige se det store billede endnu, og det kommer jo også til at spille sammen med Ordrups træning. Der skal i hvert fald bruges noget tid på enkeltstartsrammen.

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilbage på arbejdsmarkedet, men er du gal det er hårdt at være tilbage. Startede dagen med et 3,5 times møde omkring forårets magasiner, og så ellers ind på kontoret og have møde med en lokal nystartet tri-klub. Ret spændende til gengæld. Men jeg har så haft hovedpine det meste af dagen og har pænt ondt i stængerne lige nu. Derudover er jeg bare pænt træt, så mon ikke jeg relativt tidigt hopper ind i seng.

Jeg tager det lidt stille med træningen i denne uge, for jeg vil ikke risikere noget. Dog skal den nye BMC forbi Ritter i morgen og lige have de sidste justeringer. Mine kabler var f.eks. for korte ift. den nye ramme, så der skal lige et par nye til, og så kan de lige så godt skære forgaflen til, og justere gearene. Men så burde jeg også være klar til weekenden, hvis altså sneen holder sig fra cykelstierne.

I øvrigt en lille optursting. Jeg blev sur på min chef i går, hvilket fik mig til at opdatere CV og sende en række ansøgninger afsted - jeg har nu været 4 år samme sted så der trænger til noget nyt. Jeg blev faktisk lidt trist over at tænke på sidste år hvor jeg sendte op mod 70-80 ansøgninger afsted uden resultat. I dag er jeg så blevet kontaktet af et af firmaerne der gerne vil have mig til samtale i næste uge.

Link to comment
Share on other sites

Rygterne går jo i øvrigt på at Lance Armstrong har erkendt sin brug af doping overfor Oprah, men hvad der er endnu mere spændende er at han eftersigende anklager flere prominente cykelpersoner. Jeg tror de fleste nu forventer at der bliver sagt et par sandheder om UCI og tidligere præsident Hein Verbruggen. Spørgsmålet er hvor meget Pat McQuaid har kendt til. Umiddelbart kan McQuaid gå fri da han først er kommet til som præsident i 2006 - men har der været noget i 2009 og 2010?

Og så kommer man lidt til at tænke på nogle af de personer som Armstrong ikke har været så vilde med. De fleste der fulgte med i hans comeback år, 2009, ved at han havde en del kontroverser med Contador, og omvendt. Kan, og vil, Armstrong komme med detaljer om Contador? I så fald vil det vise hvor kynisk Armstrong er, ikke mindst fordi Contador var fremme og sige at Armstrong blev lynchet af medierne. I den udtalelse skulle man nok læse mellem linierne, og se at Armstrong godt nok har snydt og bedraget, men at hans doping har været blandt ligesindede.

Hvorom alting er, så er det lige før jeg overvejer at stå op kl. 3 natten til fredag for at se interviewet. Jeg tror dog jeg vælger den fornuftige løsning, optager skidtet, står lidt tidligere op og ser det der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan - trods alt - ikke forestille mig, at han tager andre ryttere med i faldet end dem, der allerede har tilstået deres 'synder'. LA er beregnende og kynisk, men han har et eftermæle, som han skal redde stumperne af, og der ser det altså ikke godt ud at trække helt nye folk frem i lyset og pege fingre ad dem.

Der blev så nævnt en vinkel i aviserne i dag, som jeg ikke rigtigt havde overvejet, nemlig at han vil tilstå alle sine dopingsynder, fra før han blev ramt af kræft og så ikke vil indrømme noget for tiden efter. Hmm, den så jeg ikke lige komme, men det er selvfølgelig et scenario, man også kan forestille sig.

Nå, men vi kan spekulere fra nu af og til, ja, ikke dommedag, men til på torsdag/fredag, hvor første del bliver sendt ...

Link to comment
Share on other sites

Det ville ikke give så meget mening kun at erkende det fra før kræften, for det er jo hovedsagligt efter at han er tiltalt for. Men ja, det er en spændende tankegang.


Gad vide om han i virkeligheden ikke bare smider håndklædet i ringen, siger han har dopet, siger at han gjorde det der var påkrævet i den periode, at cykelsporten har cleanet op, etc etc. Det er bare næsten så ligetil at man ikke forventer det :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nice and easy
contador-tt-murcia-st3_2570697.jpg

Efter 8 dage uden at have været i sadlen, var det egentlig en meget lækker fornemmelse at hoppe op på rammen igen og bare trille afsted på hjemmetræneren. Der var egentlig ikke det helt store i dagens "træning", andet end bare at få lidt gang i benene igen, ligge i bøjlen i så lang tid som muligt af gangen, og mærke benene af. 50 minutter hvor belastningen var pænt konstant hele vejen igennem.

Som sagt starter jeg lidt stille ud. Jeg er stadig ikke helt ovenpå, for når jeg kommer hjem fra arbejde kan jeg mærke hvordan mine led gør ondt, og også mine lårmuskler. Jeg håber dog at det snart er ovre, så der igen kan komme lidt belastning på.

BMC'en blev i øvrigt hentet i søndags, og i dag fik jeg den så forbi Ritter drengene da der lige var nogle småting der skulle ordnes ved den. Nogle af tingene kunne jeg ikke gøre, som f.eks. at skære forgaflen til og installere expanderen i selvsamme, og da der samtidig skulle skiftes et par kabler(kabelruterne er åbenbart længere på BMC'en end på Cinellien) så kunne de lige så godt få ansvaret for at den bliver helt klar. Med andre ord bør den være klar til weekenden hvor jeg håber på at kunne lufte den :bigsmile:

263225_10151313315835502_149940611_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg sad i går og tænkte lidt - ja nu flotter jeg mig rigtigt. Jeg begyndte at tænke over hvorfor det er at man ikke "må" lave de helt korte intervaller på nuværende tidspunkt af sæsonen. Her tænker jeg på intervaller på under 2 minutter, som jo ofte er dem man laver når man skal spidse formen til. Den første tanke er selvfølgelig at man vil peake for hurtigt. Jeg kunne bare ikke lade være med at tænke på "i forhold til hvad?". Hvis man nu, som de fleste, ønsker et peak i løbet af maj måned og så et igen i løbet af august måned, hvorfor kunne man så ikke også lave et peak i januar/februar hvor man banker formen op, for at holde en "pause" og så give den et ekstra skud?

Hvis vi ser på hvordan vores træning generelt ser ud. Så træner man som oftest x-antal uger, tager en stille uge for at restituere igennem og så formen kan indhente en igen. Pausen tillader kroppen et lille dyk i formen, men gør at når man så efterfølgende begynder på træningen igen så starter man med et højere udgangspunkt end tidligere. For at eksemplificere det

Uge 1: FTP = 300 watt

Uge 2: FTP = 305 watt
Uge 3: FTP = 310 watt
Uge 4: FTP = 315 watt - restitutionsuge

Uge 5: FTP = 310 watt
Uge 6: FTP = 315 watt
Uge 7: FTP = 320 watt
Uge 8: FTP = 325 watt - restitutionsuge
Uge 9: FTP = 320 watt

Makes sense? Efter hver restitutionsuge vil man tage et lille dyk, men udgangspunktet efter dykket vil altid være højere end efter første dyk?

Min tanke var så egentlig at man jo altid får tilspidset formen når man begynder på de helt korte og hidsige intervaller. De fleste kender det når man dukker op til første træning med klubben, og man pludselig synes at man mangler fart i benene, selvom man har trænet som en sindssyg hele vinteren. I virkeligheden er det jo bare fordi man mangler den sidste finesse og farten i benene. Det kommer så efter relativt kort tid med korte ryk, intervaller etc. Min tanke var så egentlig at hvis man laver sådan en 4 ugers træningsblok hvor man de første 2 uger fokuserer på FTP og VO2max træning, og så den 3. uge banker nogle af de helt korte intervaller ind for at booste formen det sidste, og så holde restitutionsuge i uge 4, så burde man måske hæve sit niveau uden at man decideret peaker?

En anden tanke var som nævnt at køre et peak allerede i februar, bruge marts på at "grundtræning"(her tænker jeg ikke på lange lange ture på landevejen, men træning af FTP og VO2max) og så fyre den af igen i april for at peake i maj.

Lige pt. er det kun tanker, og det kan sikkert også være at det slet ikke hænger sammen i praksis, men jeg synes at teorien bag lyder ganske fornuftigt :bigsmile: Specielt eksemplet med bloktræningen. Et tænkt eksempel kunne være

Uge 1: FTP = 300 watt. Fokus på FTP og VO2max træning
Uge 2: FTP = 305 watt. Fokus på FTP og VO2max træning
Uge 3: FTP = 310 watt. Fokus på Anaerobic capacity/neuromuscular
Uge 4: FTP = 317,5 watt. Restitutionsuge
Uge 5: FTP = 312,5 watt. Fokus på FTP og VO2max træning
Uge 6: FTP = 317,5 watt. Fokus på FTP og VO2max træning

Uge 7: FTP = 322,5 watt. Fokus på anaerobic capacity/neuromuscular
Uge 8: FTP = 330 watt. Restitutionsuge
Etc.

Link to comment
Share on other sites

Måske?

Jeg kan meget godt lide Bradley Wiggins formulering af at han "måske" er en bedre rytter end Lance Armstrong :bigsmile: Tolker man lidt på det er det lidt ligesom Riis's "Jeg er aldrig testet positiv".

Noget helt andet er at Wiggins i virkeligheden er en klaphat. Han siger i artiklen at Team Sky i dag bruger mange ressourcer på at optimere cyklen, træning, grej etc, hvorimod man i de "gamle" dage brugte tiden på at optimere dopingen. Det er jævnt meget forkert. Jeg vil næsten gerne vædde med at US Postal brugte lige så mange penge på at udvikle grej, aerodynamiske positioner, træning, etc. sammenlignet med Team Sky. De brugte så også penge på doping, men det ene udelukker jo ikke det andet. Hver person har jo sin ekspertise og det er jo bare at ansætte en mand til for at få et ekstra skud optimering.

I øvrigt pudsigt at Team Sky er cykelsportens frelsere, ifølge dem selv, og så brugte hele 2012 sæsonen, deres mest succesfulde til dato, på at forklare hvorfor de havde en hollandsk læge tilknyttet der var berømt og berygtet for at have stået for Rabobanks dopingprogram. Er du gal det bliver spændende at se hvad de kan udrette i år. Ender de med at være en fiasko vil der uden tvivl være en del der vil mistænke deres succes i 2012 for at være sket med doping.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share