Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

In the groove

Lidt skriverier om hvad der foregår for tiden.

Træning - Det går umiddelbart godt med træningen. Efter lidt stilstand over julen hvor der også kom lidt roderi i kosten, er det nye år startet ganske fint. Jeg fik kørt en session på hjemmetræneren på TT cyklen i forgårs hvor jeg fik mega ondt i skuldrene. Jeg tænkte lidt over det, rykkede padsene til armene lidt fra hinanden, og da jeg så i går skulle køre en FTP test var det betydeligt bedre. I øvrigt endte testen med en forøgelse fra 241 watt til 253 watt. Jeg planlægger dog stadig at få et fit af Nicolai Norrid for at være sikker på at være så godt positioneret på cyklen som muligt.

Min Cinelli er jo også tilbage så det giver mulighed for nogle længere ture på landevejen der kan give lidt ekstra råstyrke og måske lidt mere kalorieforbrug. Tanken er dog stadig at køre på med både FTP træning og VO2max træning, for at være så skarp til sæsonstarten som muligt. Fra midten/slutningen af marts vil jeg begynde på de kortere intervaller der giver den sidste speed. Jeg er heldigvis også så heldig at jeg i starten af marts skal et smut til Nice området med svigerfamilien. Heldigvis er cyklen inviteret med, og jeg håber at det kan blive til at par ture mens jeg er dernede. Det er i samme periode som der er Paris-Nice, så der skal i den grad også ses cykelløb hvis vejret er til det. Ville absolut ikke genere mig hvis Contador stiller til start i det løb - det har han jo trods alt gjort en del gange før når han har fokuseret på Touren.

Jeg har lagt mit vægttab lidt på hylden. Det er stadig en prioritet, men jeg "stresser" ikke så meget over det som jeg måske har gjort. Fokus er i stedet på at øge mine watt og om ikke andet bibeholde min vægt. Jeg håber lidt på at der kan ryge et par kg så snart sæsonen nærmer sig. Vejningerne er dog forbeholdt hver anden uge ifbm. mine tests, hvor jeg vil veje mig selv dagen før, på selve dagen og dagen efter. Udelukkende for at få en idé om hvor vægten reelt er. Jeg tænker lidt at jeg med kun én vejning kan ramme en dag hvor jeg vejer 1 kg mere end normalt grundet forskellige ting. Så med et par ekstra vejninger kan jeg måske se en tendens.

Kost - En lidt sløj jul hvor der måske røg lidt ekstra slik og sodavand ind, er jeg nu trukket i arbejdstøjet igen. Jeg har stadig fokus på at spise sundt, masser af kulhydrater, fuldkornsprodukter o.lign. Et af målene for i år er at huske at spise nok i stedet for at holde tilbage. De dage hvor jeg f.eks. er på landevejen i 3 timer skal jeg sørge for at spise betydeligt mere når jeg kommer hjem. Og helst af de ting der ikke er usunde. Jeg er stadig en slikmås, men vil forsøge at holde det på et lavt niveau. En af de ting jeg er begyndt at indføre er at spise en smoothie sammen med mine havregryn om morgenen, hvor jeg bl.a. får blandet lidt UDO's choice i for også at få lidt fedt/olier den vej.

En af de ting jeg næsten altid har døjet med er min mave. Der er ingen tvivl om at den fylder meget i min hverdag, og jeg har altid fået at vide at det er den famøse irritable tyktarm der spiller ind her. Det er værre i nogle perioder, og jeg er nu selv begyndt at gå lidt mere i krig med det. Jeg har overvejet om det er glutenallergi, laktose allergi og meget andet, men jeg synes ikke jeg kan se en sammenhæng. I øjeblikket læner jeg mig mest op af at det har noget at gøre med det der hedder Candida. Det er eftersigende en svamp vi alle har, men som i visse situationer kan brede sig mere end hvad godt er. Det betyder bl.a. dårligere fordøjelse, ondt i maven etc. etc. Der er en række symptomer som jeg kan relatere til, men der er også så mange at jeg tror at de fleste ville mene de havde problemer med det. Så jeg tager det lidt med et gran salt. I første omgang forsøger jeg derfor nu at drikke probiotika for at få en bedre tarmflora som det så smukt hedder. Hvorvidt det virker skal jeg ikke kunne sige, men jeg håber at jeg på kort sigt kan mærke en forbedring. Næste skridt er i hvert fald at tage et smut til lægen, for gud ved hvilken gang, og få nye ideer. Lige på det punkt er jeg ikke så begejstret for læger, for jeg synes ofte at de springer over hvor gærdet er lavest. Jeg skrev jo bl.a. til min læge angående Singulair som jeg tager pt. for min astma, fordi jeg mente de gav mig dårlig mave. Hendes svar? Jeg kunne prøve med noget HUSK da det ville sætte gang i tarmen. Det har efterfølgende undret mig når hun ikke kender til min kost :bigsmile: Så vidt jeg husker får jeg i snit 50 gram kostfibre om dagen, hvilket vidst er højere end de daglige anbefalinger. Jeg spiser sjældent hvidt brød, men til gengæld spiser jeg havregryn hver morgen, spiser rugbrød til frokost, ofte fuldkornspasta til aftensmad og salat. Så ikke umiddelbart noget der burde begrunde et øget indtag af kostfibre.

Litteratur - Tyler Hamilton bogen gav mig en lyst til at læse mere igen. De seneste bøger jeg har læst, foruden Det Hemmelige Løb, har været Bjarne Riis's biografi og samtalebogen mellem Jørgen Leth og Rolf Sørensen. Jeg har derfor netop aflagt en bestilling på Amazon.co.uk på følgende bøger
- Racing Weight(opdateret udgave der udkommer d. 15/1)
- Fallen Angel(Om Fausto Coppi)
- The Death of Marco Pantani(giver lidt sig selv?)
- Eddy Merckx - The Cannibal
- Racing Through the Dark(David Millar)

Og så også lige en bog om forsangeren fra Stone Sour/Slipknot Corey Taylor der hedder "Seven Deadly Sins".

Link to comment
Share on other sites

Nu du har løsnet proppen, så kan jeg da godt afsløre det meget politisk ukorrekte standpunkt at jeg faktisk synes at (nogle slags) doping skal være tilladt. Det skal hverken kunne købes over nettet eller i Matas men i særlige klinikker hvor man kunne gå ind og få en medicinsk forsvarligt dosis under konkrollerede forhold og kontrol af hvordan kroppen reagerer. Det skulle naturligvis foregå på 100% egenbetaling og fraskrivning af patientskadeforsikring på alt hvad der kan tilbageføres forløbet.

I stedet for at der foregår en masse fusk inden bøf-brian skal i jernhulen og H40 (og givetvis også flere andre felter og motionsformer) skal ud og køre, med hvad deraf følger af forkerte doser og andre fejl som koster dyrt i sygehusbehandlinger, så gør dog skidtet lovligt under kontrollerede forhold.

Om man så stadigvæk skal holde en nul-tolerence inden for konkurrencer så det kun er for motionstosser der gerne vil restituere hurtigere så de kan træne mere eller hvordan den nød skal kringles, har jeg ikke lige overvejet nærmere. Da det aldrig bliver aktuelt med lovlig doping med mindre man er amerikansk skuespiller og skal "buffes op" til den næste rolle, så lader jeg mig nøjes med at synes det er god ide.

Selvfølgelig kunne det være toplækkert med kemisk hjælp, så længe det er under lægekontrol og lovligt.

Jeg forstår ikke jeres opgivelse i forhold til at stå op for holdningerne i forhold til at sport skal være for alle og ikke kun for de der vil fylde sig med alt muligt lort. Ville I køre jeres børn ned i en klub, hvor det er reglen at skulle dopes for at være med på højeste niveau.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de voksne ellers magter at opdrager deres børn, burde det ikke være nogen sag at lære dem at nogle ting er for børn og andre for voksne.

Under lægekontrol er det næppe værre end ukontrolleret druk, som forældre jo med stor fornøjelse sender deres børn til torsdag, fredag og lørdag aften/nat, samt diverse andre giftstoffer vi fylder os med.

Desuden er børne- og voksentræning jo typisk 100% adskildt, så det er jo ikke noget de bliver sovset ind i.

Det skrevet, så er det da en tanke som gør at det alligevel ikke er sikkert at det er en supergod ide. Skal vi afskrive den helt, så kan vi samtidigt forbyde kaffe, alkohol, tobak, sodavand, slik, alle produkter med mættet fedt samt en røvfuld kosttilskud.

Alt det har vi accepteret fordi verden så er at sjovere sted at være.

Doping er ikke noget mirakelmiddel og ligesom der er folk der ikke ryger og drikker, ville der helt sikkert også være masser der træner uden - alene af den grund og jeg forestiller mig at det bliver småpebret i pris. Så der vi stadigvæk være en masse at træne sammen med for den der ønsker ikke at hoppe med på vognen.

Kan man så konkurrere på lige vilkår? Næppe.

Men der er det jo alligevel mange der er hæmmet af alder, for dårligt udstyr og især forkerte forældre der har givet dem gener der ikke er supergode i træningssammenhæng. De er jo alligevel tabt i den kamp. Kan de i dag konkurrere på lige vilkår? De kan stadigvæk stille op og mærke glæden ved at være med og det skulle da forhåbentlig være DET som er sjovt og ikke kun at vinde.

Ellers er der igen noget som jeg vil tilbageføre til en kikset oplæring af tanker og værdier fra voksen til barn.

Beklager hvis der er for mange stave- og formuleringsfejl, men jeg skal på arbejde om lidt og har ikke tid at læse korrektur.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

I øvrigt er der én ting fra Tyler Hamiltons bog, som kom bag på mig vedr. doping (og det vil Kermit sikkert kunne nikke genkendende til). Jeg har nemlig haft den opfattelse, at doping var den sidste lille my, som topryttere kunne runde formen af med. Men i hans beskrivelse af EPO og bloddoping går det op for mig, hvor stort et boost, det egentlig giver. Specielt i etapeløb, der varer 2-3 uger. På en god dag kan en rytter 'på vand og brød' godt vinde et endagsløb. Men efter 8-12 dages etapeløb er alle værdierne i bund, og så betyder fx bloddoping simpelthen hele forskellen på at ligge fremme op ad Mont Ventoux og på at slide sig igennem bagest i gruppettoen.

Det hører bare med i billedet, at diverse midler er et seriøst spark og ikke bare en lille ekstra hjælp. Det hjælpe ri hvert fald til at forstå, at nogle har følt sig fristet ...

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Jeg havde også en opfattelse af at EPO gav en fordel lige gyldigt hvilken type løb man stillede op i, men Henrik nævner, så er det bestemt muligt for ikke dopede ryttere at vinde endags løb, og faktisk også de kortere etapeløb. Men så snart det er over en uge, så kan kroppen simpelthen ikke følge med. Hæmatokritværdien styrtdykker, og derefter er det de ryttere der formår at holde denne oppe der højst sandsynlig vinder. Der bliver dog ikke nævnt noget om at visse personer har lettere ved at holde hæmatokritværdien oppe naturligt.

Link to comment
Share on other sites

Forfærdelig tur i dag - der skal nok komme den fulde historie, men vigtigst er at Cinellien er blevet skadet igen. Nøjagtig samme måde som sidste gang, og på nøjagtig samme sted. Noget tyder på at den ikke var blevet lavet ordentligt i første omgang.

A66199CF-6611-483B-8E5A-7A6A2893990D-218

Jeg ved ikke helt om jeg har tålmodighed til at undvære den i endnu 2 uger, eller om jeg måske hellere bare skal begynde at kigge efter en ny vinterramme, og hænge Cinellien til pynt. Jeg har allerede skrevet til ham der fiksede den, for at høre hvad han siger til det. Han har sagt at der er 6 måneders garanti på reparationen.

Link to comment
Share on other sites

Fangede den nok ikke første gang? Hvordan er det sket og hvor?

I slutningen af november var jeg ude på en tur, og kunne ikke forstå at der var så meget slør i min krank. Jeg fik derfor skiftet lejerne da de var pænt færdige, men selv efter det rockede kranken helt vildt. Det fik mig så til at kigge under cyklen, og kunne se en flænge lig den på billedet henover stellet under kranken. Hvordan det er sket aner jeg ikke. Jeg har ikke været styrtet eller noget lignende, så umiddelbart må det bare være en fejl i kulfiberen der viste sig.

Og ja Henrik, jeg er igang med at kigge efter afløsere, men problemet er lidt at jeg jo er en kræsen idiot. Jeg kunne sagtens køre et sort stel et eller andet sted og smide delene over på, men jeg vil jo gerne have noget der er lidt udover det sædvanlige. At finde stellet kan være svært nok, at finde det i min størrelse lidt sværere, og hvis det endelig sker så er prisen for høj ift. hvad jeg vil betale :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

I slutningen af november var jeg ude på en tur, og kunne ikke forstå at der var så meget slør i min krank. Jeg fik derfor skiftet lejerne da de var pænt færdige, men selv efter det rockede kranken helt vildt. Det fik mig så til at kigge under cyklen, og kunne se en flænge lig den på billedet henover stellet under kranken. Hvordan det er sket aner jeg ikke. Jeg har ikke været styrtet eller noget lignende, så umiddelbart må det bare være en fejl i kulfiberen der viste sig.

Og ja Henrik, jeg er igang med at kigge efter afløsere, men problemet er lidt at jeg jo er en kræsen idiot. Jeg kunne sagtens køre et sort stel et eller andet sted og smide delene over på, men jeg vil jo gerne have noget der er lidt udover det sædvanlige. At finde stellet kan være svært nok, at finde det i min størrelse lidt sværere, og hvis det endelig sker så er prisen for høj ift. hvad jeg vil betale :bigsmile:

Det var ellers skønt cykelvejr her i lørdags, lunt og ingen vind, men surt at slutte den ved esrum sø. Har lidt haft mine bange anelser mht den krankrep og er sgu ked på dine vegne. RIP Cinelli! Hvad med en god gammeldaws stålhest eller måske mere moderne alu. Det er jo trods alt kun en vintercykel!

Link to comment
Share on other sites

Hvad med en ... moderne alu. Det er jo trods alt kun en vintercykel!

Det var også min tanke. Nu ved jeg godt, at Kermit er kræsen kender, når det gælder udstyr, men i stedet for en brugt eller halvsløj carbonramme, kunne det også blive en rigtig god aluramme. Det er jo materialet, der nægter at overgive sig. Alle de store producenter har stadig alurammer i sortimentet, og de bliver efter sigende bedre og bedre. Materialet matcher måske den sure vinterkørsel på saltede veje bedre?

Link to comment
Share on other sites

I får lige hele historien fra i lørdags. Det startede med at jeg lagde min Garmin udenfor for at finde satelitter. Da jeg efter 20 minutter tog den ind for at køre afsted var den slukket. Jeg tændte den igen, og så viste den at den var tom. Super. Opladning.

Da jeg så endelig kom afsted nåede jeg ikke længere end Bagsværd før jeg fik den bekendte hoppende følelse fra baghjulet. Punktering. Efter endt slangeskift kørte jeg hjem for at få ordentlig med luft i, og sikre en ny slange.

Køre afsted igen, og nåede til Birkerød hvor kæden pludselig begyndte at skrabe på forskifteren. Jeg fik trimmet forskifteren så den ikke stødte på mere, men da jeg så som sagt nåede Esrum var det overstået. Kranken hoppede og dansede. Ned på lille klinge og så ellers køre hjem til de gamle, som kunne give et lift hjem.

I går fik jeg så pillet delene af Cinellien for at se hvor slemt det egentlig står til, og jeg har lidt bange anelser. Jeg tror at den udåndede der ved Esrums breder hvor vi ellers har haft så mange gode stunder. Det ser ud som om selve krankindsatsen i stellet har løsrevet sig

B00FE56F-7A45-498F-92A1-254A5D37C5B2-264
D54C038D-4783-4070-A02B-BA5233B2E311-264

Jeg har sendt billederne til et firma der laver carbonreparationer og vil afvente deres dom før jeg kaster håndklædet i ringen, men svarer de tilbage at det nok ikke kan fikses, så må der skrives en nekrolog. Det kan virke underligt, men det er altså en smule vemodigt på den måde at tage afsked med en ramme der rummer så mange minder.

HVIS den ikke kan fikses, så er en alu ramme absolut ikke at forklejne. Jeg har allerede en i kikkerten(tålmodighed som en 5-årig) som er tilpas vild til at den er noget for mig :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i øvrigt lidt rastløs i går aftes, så jeg endte med at løbe en tur. Utroligt så let det er rent mentalt at tage et par løbesko på, fremfor at stille hjemmetræneren frem. Små 8 km på små 45 minutter - 5.43 min/km. Og mine ben gjorde ondt til sidst.
http://www.endomondo.com/workouts/117490704?country=dk〈=en&measure=metric&o=course&fb_source=timeline_og

Link to comment
Share on other sites

Må vi få at vide hvad du har kig på, va va va?

Får du måske at vide lidt senere i dag :bigsmile:

Har fået en melding fra kulfiberfirmaet - Cinellien kan fikses, men til den nette sum af 3200,-. Det er ca. 1000,- mere end hvad jeg kan købe den anden ramme for. Umiddelbart læner jeg mod at hænge Cinellien på hylden, og så kan den blive fikset om 20 år hvor kulfiber er allemandseje, og så lave en retro cykel. Også selvom det gør ondt.

Link to comment
Share on other sites

Så kan jeg vidst godt løfte sløret. Det bliver højst sandsynlig en BMC Streetfire SSX, hvilket er en ældre alu ramme med kulfiberforgaffel.
88636670_01012013123420_5664_3.jpg
Og ja, som det ser ud nu så bliver det i Phonak lakering hvilket passer mig ganske fint :bigsmile: Til dem der ikke kan huske det, så var det hos Phonak at først Tyler Hamilton blev knaldet, og senerehen røg Floyd Landis også i fælden. I perioden kørte de på BMC cykler, og netop Streetfire SSX'en(som ellers er en entrylevel ramme) blev brugt af holdet i Paris-Roubaix.

Jeg har egentlig altid godt kunne lide BMC's cykler, selvom de først for alvor kom ind i min erindring i 2007 da Astana kørte på dem.
Giro07Tech-BMC1.jpg

Men havde jeg nu helt selv kunne vælge var det med garanti blevet denne
2011-bmc-race-machine-rm01-road-bike01.j
Og så i Gulf farver :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub:

Link to comment
Share on other sites

RIP Cinelli Estrada - Juli 2007 - 5. Januar 2013

Det er aldrig sjovt at sige farvel til en god ven, specielt ikke når det er en ven der har båret dig igennem mange kilometre på landevejene. Jeg købte min Cinelli Estrada tilbage i juli 2007, i Ritter Cykler. På det tidspunkt kørte jeg rundt på en fremragende Colnago Master Olympic med en stålramme, og selvom det var en lækker cykel, så drømte jeg nok nærmere om noget med lidt kulfiber i. Jeg var for alvor begyndt at træne i 2006, og var meget konsekvent omkring min træning. Desværre var Colnagoen måske ikke det bedste køb, eller bare italiener når de er bedst. De hjul jeg havde på sprang egre hurtigere end jeg kunne sprinte, og de forkromede gaffelender gjorde det meget besværligt at sikre at hjulene ikke skiftede position undervejs.

Efter en cykelferie med min daværende kæreste, blev det besluttet at der skulle købes en ny cykel der måske var noget mere fremtidssikret. Det betød et smut til Ritter Cykler i Lyngby, og selvom jeg egentlig havde en idé om at købe en Cervelo Soloist, så fik jeg ledt opmærksomheden hen på en Cinelli cykel. Jeg havde på det tidspunkt drømt lidt om deres billigere Xperience ramme, så Cinelli var bestemt noget jeg gerne ville have. Efter et par kig var jeg egentlig solgt. Flot lakering, og flot form. Den blev købt og røg med hjem et par dage senere hvor både hår og shorts var lange.
227616_6099950501_9045_n.jpg

Cyklen var på det tidspunkt udstyret med Shimano Ultegra. Den blev tæsket rundt på de nordsjællandske landeveje, og det var en stor fornøjelse at køre på en cykel der var så responsiv og stiv, og ikke mindst samtidig komfortabel.

Året efter var den blevet udstyret med et nyt styr, et FSA Wing Pro Compact, en Selle Italia SLR saddel og også et par Mavic Cosmic Carbone hjul så den spillede max.
329_23479270501_4358_n.jpg

Samme år blev det også til debut i MOLS Dogme Sommercup Enkeltstarts ting hvor jeg fik sat ansigt på et medlemmer herinde fra, og vidst fik kørt den første enkeltstart med over 35 km/t. Ligeledes debut i mit første motionsløb som var CSC Copenhagen Classic hvor jeg havde tilmeldt mig motionsdelen af løbet. Udførlig beskrivelse kan læses her http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=40523&page=12#entry1252061 I grove træk blev det vidst til en samlet 6. plads. Jeg blev også klubmester i parløb med Gregers, og vandt sølv på enkeltstarten. Et rigtig fint år for Cinellien.

342_30246260501_1781_n.jpg

2009 blev året hvor der blev kørt Sommercup for CC Hillerød for første gang. Det var et godt år hvor Cinellien bestemt var i topform. Så vidt jeg lige husker blev jeg vidst nummer 3. i CK Kronborg løbet ved Esrum, og nummer 2 ude på Tyren. Selv med et par glippede løb blev jeg vidst samlet nummer 6 eller 8. Cinellien blev også fittet af Nicolai Norrid så jeg for alvor sad lækkert på cyklen.
4274_74262310501_3661967_n.jpg

Intet år uden opgraderinger. I 2009 røg der en ny gruppe på - Shimano røg ud til fordel for SRAM, og pludselig blev cyklen endnu lækrere at træne på. I løbet af vinterpausen røg der ligeledes et par Speedplay pedaler på, og en Prologo Scratch saddel.
19432_307920000501_2655792_n.jpg

2010 blev en kort sæson for Cinellien, for efter 3 trofaste sæsoner var jeg klar til noget nyt. En drøm om en spansk cykel skulle udleves og Orbeaen blev købt hjem. Inden vi nåede så langt nåede jeg dog lige 2 løb i Sommercuppen, hvor det blev til en placering som nummer 4 på Tyren. Ikke helt dårligt med tanke på at min kæreste havde droppet mig ugen forinden, og jeg havde derfor ikke fået trænet særlig meget + mit kcal indtag havde været tæt på nul. Jeg tror faktisk jeg røg ned omkring 69 kg i den periode. Det var også heromkring at jeg efter et par års kendskab mødte den gode JohnJohnson på en træningstur omkring Humlebæk!

Selvom der kom en Orbea ind, røg Cinellien aldrig ud. Omend den stod lidt strippet på kontoret, så var der på intet tidspunkt reelle planer om at skille sig af med den.

I slutningen af 2011 kom der således planer om at bygge den op som en vinterracer. Januar 2012 var delene købt ind, og Cinellien stod som genfødt med en SRAM Apex gruppe og Deda dele.
419332_10150543795180502_774828940_n.jpg

Selvom den ikke helt havde samme egenskaber som den nyere spanske rival, så var der bestemt stadig liv i den gamle fuldblods. Den blev brugt på mange ture i vinterperioden hvor vi igen fik kørt mange km og nydt den danske natur med sne.
419497_10150564980725502_705930958_n.jpg

Men et års tid senere var der ikke mere gejst tilbage. Selvom hjertet stadig bankede var det som om leddene ikke helt ville, og med et brud omkring kranken var der ikke andet at gøre, end at trække Cinellien tilbage til et reserveret liv. Hvad det reelt kommer til at byde på ved jeg ikke endnu. En tanke er at reparere den om nogle år og så bygge en ny fin cykel op igen. Et andet alternativ er at hænge den op i stuen som evigt minde om de mange gode stunder.

Link to comment
Share on other sites

Kunne du tænke dig at være ambassadør for EnergySports produkter i 2013? Så læs lidt nærmere her http://www.energysport.dk/da/nyheder/nyhed-fra-tofosi.html

Jeg har i hvert fald tænkt mig at sende en ansøgning afsted. Kunne da være ganske fint at drøne rundt på en BMC i Assos tøj i løbet af sæsonen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share