Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Meen den læg der, den er altså imponerende og kan jo psyke os andre helt ud af den allerede inden vi klikker ind i pedalen

+1

Det dér med dyr når man cykler - på afstand er det rigtigt lækkert med sådanne indslag. Men når man bliver jagtet af hunde, køer eller en hest der flipper ud når man køre udenom, så er det så som så med det positive.

Fugle har jeg ingen erfaring med men vil da nødigt have en agressiv Satan af en territoriumforsvarende af slagsen til at gå en angreb.

Trods katte plejer at være ret hggelige, så ville jeg også kunne blive en kende bekymret hvis humøret var skidt

http://www.youtube.com/watch?v=G0tiT7KlACM&feature=related

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Glemte at logge træningen fra i mandags.

Opvarmning:

5 min. crosstrainer

Planke:

60 sek

60 sek

Sideplanke:

60 sek

60 sek

Squat:

10x 40 kg

5x 80 kg

5x 80 kg

5x 80 kg

5x 80 kg

5x 80 kg

10x 40 kg

- Var meget let, men var også nervøs for hoften.

Smith calf raise:

20x 100 kg

20x 100 kg

20x 110 kg

Bulgarian Split Squat:

10x BW

10x BW

10x BW

Armstrong row:

10x 20 kg

10x 20 kg

Seated cable row:

10x 35 kg

10x 35 kg

Hyperextensions:

10

10

Tricep pushdown w. rope:

10x 20 kg

10x 15 kg

One arm cable pull:

10x 5 kg

10x 7,5 kg

Og i dag var jeg så nede og træne igen her til aften. Lidt underligt at træne efter man har spist aftensmad, men det gik da egentlig meget godt.

SS1

Planke:

90 sek

90 sek

+

Sideplanke:

75 sek

75 sek

+

Armstrækkere:

15

15

Flat BB Benchpress:

10x 52,5 kg

10x 52,5 kg

10x 52,5 kg

Incline DB flys:

10x 8 kg

10x 8 kg

10x 10 kg

Incline DB Benchpress:

10x 16 kg

10x 16 kg

10x 16 kg

Cable flys:

10x 12,5 kg

10x 12,5 kg

10x 12,5 kg

Crossover:

10x 15 kg

10x 15 kg

10x 15 kg

Bicep curl:

12x 14 kg

12x 14 kg

12x 14 kg

Front raise:

10x 10 kg

10x 10 kg

Lateral raise:

10x 9 kg

10x 9 kg

SS2

Hanging leg-hip raise:

20

20

+

Side bend:

15x 20 kg

15x 20 kg

Decline situp:

20

20

Bulgarian Split Squat:

10x BW

10x BW

Link to comment
Share on other sites

I dag landede "Training and racing with a Power Meter" på kontoret, og ud fra hvad jeg lige har skimmet igennem så virker den noget tungere og kompleks end Friels bog. Langt mere specifik, så nu må vi se hvornår jeg får kastet mig i ringen med den.

51N2WlCkMuL.jpg

Jeg hoppede i øvrigt på vægten i morges og landede på 76 kg. Så er det vidst på tide at jeg så småt begynder at fase mere cykling ind i løbet af ugen, og nu hvor det er lyst til 17 tiden, så bør jeg få cyklet nogle 2 timers ture i hverdagene. Satser på at starte i dag med en tur i regn og blæst :laugh:

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Som sagt, så gjort. Jeg formåede at komme ud på landevejene i dag, og selvom det var begyndt at regne og blæste ganske fint var det faktisk helt befriende at komme ud på landevejen. Jeg har bare haft en af de dage hvor jeg havde behov for at komme ud og få noget frisk luft.

Jeg valgte at køre mod Geels bakke og så køre nogle intervaller der. Tanken var at køre 2 omgange på en rute derude, holde 10 minutters pause og så køre 2 omgange igen. Jeg startede første interval ved foden af Geels bakke hvilket var genialt til at få pulsen godt op med inden nedkørslen betød at pulsen kom ned igen. Så til højre nede i krydset, og ind og finde frem til Søllerød Slotsbakke. Herfra igen et højresving og et stykke med fladt, inden en nedkørsel, og så var jeg ude på Skodsborgvej. Med andre ord kan ruten beskrives som en slags VM 2011 Greatest Hits.

Det var til gengæld en underlig fornemmelse at køre i regnvejr samtidig med at det var mørkt. Et creepy øjeblik var da jeg kørte op af Slotsbakken og var lige foran kirken da klokkerne ringede. Forestil jer et mørkt, øde sted, hvor der pludselig er kirkeklokker der ringer :crazy:

Anywho, hvert interval var på 14,8 km. Det vilde var faktisk lidt at intervallerne blev kørt med en forskel på 2 sek, og pulsgennemsnittet havde en forskel på 1 slag/min!

Efter jeg havde kørt det sidste interval, gik turen igennem Ørholm og igennem Lyngby inden jeg ramte hjem igen.

Alt i alt nåede jeg op på 46 km og 2 timers aktiv kørsel på landevejen. Og så dyrk lige de 453 højdemetre :wink:

20110210tur.png

20110210kort.png

Og så bliver det godt nok spændende at se hvad der sker med Contador. De seneste rygter tyder på en frikendelse fra det spanske forbund, og så må vi se hvad UCI kommer til at gøre ud fra det.

Link to comment
Share on other sites

Det var til gengæld en underlig fornemmelse at køre i regnvejr samtidig med at det var mørkt. Et creepy øjeblik var da jeg kørte op af Slotsbakken og var lige foran kirken da klokkerne ringede. Forestil jer et mørkt, øde sted, hvor der pludselig er kirkeklokker der ringer :crazy:

HAHAHA, kan lige forestille mig det...jeg var faldet af cyklen af skræk!

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Jeg startede første interval ved foden af Geels bakke hvilket var genialt til at få pulsen godt op med inden nedkørslen betød at pulsen kom ned igen. Så til højre nede i krydset, og ind og finde frem til Søllerød Slotsbakke. Herfra igen et højresving og et stykke med fladt, inden en nedkørsel, og så var jeg ude på Skodsborgvej. Med andre ord kan ruten beskrives som en slags VM 2011 Greatest Hits.

Skumle kirkeklokker eller ej, så er det en rigtig fin rundtur, du har fundet der. Det er måske ikke Grejsdalsbakker, men man kan altså sagtens få pulsen godt op på de knolde. Og så er det behageligt tæt på byen til sådan en hurtig omgang på en hverdag.

Jeg har også nogle gange brugt de veje der, når der ikke var vildt meget tid. Og der var gange, hvor jeg bare ville øve antrit op ad bakke og derfor barberede rundturen ned til det mindst mulige for at komme op ad Slotsbakken så mange som muligt smile.gif

post-25601-018900600 1297402638_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Jaab: Jeg tænkte mere at jeg hellere måtte trampe igennem for at komme væk derfra :laugh:

Cykologen: Ja, det er faktisk en rigtig lækker rundstrækning, specielt fordi den er nogenlunde oplyst hele vejen rundt. Geels bakke er jo nærmest som at køre på en solskinsdag med alt det lys.

Gårsdagens cykeltur kunne stadig mærkes i stængerne her til morgen, men ikke desto mindre stod der en omgang bentræning på programmet med Wiggins.

Opvarmning:

5 min. crosstrainer

Planke:

?

Sideplanke:

?

Squat:

10x 20 kg

10x 60 kg

5x 85 kg

5x 85 kg

5x 87,5 kg

5x 87,5 kg

5x 87,5 kg

10x 60 kg

Smith calf raise:

20x 110 kg

20x 110 kg

20x 110 kg

Leg curl:

10x 45 kg

10x 45 kg

10x 45 kg

Bulgarian Split Squat:

10x BW

10x 14 kg

Armstrong row:

10x 18 kg

10x 18 kg

Seated cable row:

10x 35 kg

10x 35 kg

Tricep pushdown w. rope:

10x 17,5 kg

10x 17,5 kg

Hanging leg-hip raise:

20

20

Og det var så den træning. Hoften brokkede sig lidt igen, men synes ellers jeg havde ok styr på den. Lidt udstrækning hist og pist, og så er det som om det forsvinder lidt.

Link to comment
Share on other sites

Kampen mod fedtet

sumo2.png

Nu er det ikke fordi jeg er overvægtig eller noget, men vægten var lige oppe og runde de 76 kg, og der blev jeg enig med mig selv om at det også var på tide at jeg fik smidt lidt fedt til sæsonstarten.

I dag blev det så til en tur på MTB'en, og hvilken dag. Allerede fra morgenstunden af stod solen klart på himlen og vinden var ikke så slem. Så lige over middag drønede jeg afsted. Og når solen skinner er der et sted man i hvert fald skal køre, og det er på Strandvejen. Så jeg kørte igennem Lyngby for at komme ned til Strandvejen. Super klart vejr, og Strandvejslir :cool: Herfra valgte jeg at køre første interval. Fuld gas frem mod Vedbæk, og i den lette modvind var det nemt at holde pulsen oppe i nærheden af de 85% af max. Nogle gange undervurderer jeg virkelig den hjælp man kan få af den vind!

Intervallet sluttede kort før Vedbæk havn, og det var faktisk perfekt timet, for jeg havde planlagt 5 minutters rul inden næste 20 minutters interval. Så trillede igennem Vedbæk, og lige da jeg kørte ind mod Sandbjerg var de 5 minutter gået, og så var det ellers afsted igen. Oppe på toppen fik jeg så dagens ornitologiske oplevelse da en lille rovfugl landede på en af lygtepælene. Lidt grålig og med hvidt bryst - har ikke lige kunnet finde ud af hvilken art det var.

Herfra fandt jeg ud til Kongevejen inden intervallet sluttede ved Scion lidt udenfor Hørsholm. Igen 5 minutters pause, og så startede dagens sidste interval i Folehaven og ud på Strandvejen. God fart på cyklen, og jeg fik heldigvis timet hastigheden med lyskrydsene i Vedbæk, så jeg ikke skulle holde tilbage.

Da jeg nåede Skodsborg var der kun 2 minutter tilbage af mit interval, men det passede perfekt med hårnålestigningen lige inden Skodsborg der lige fik banket pulsen op igen. Faktisk en rigtig fin lille stigning.

Intervallet var slut, og jeg kørte op af Høje Skodsborgvej, og ind igennem Dyrehaven. Sindssygt mange mennesker var ude og gå tur, så det var lidt spændende at suse ind imellem dem alle.

Jeg endte oppe ved Fortunen efter at have kørt en hård stigning midt inde i Dyrehaven. Herfra var det bare ind igennem Lyngby og hjem. En god lille tur som egentlig sagtens kunne have været længere, men fødderne var godt nok kolde :smile:

Lige over 50 km's kørsel, og et godt pulsgennemsnit

20110212tur.png

20110212kort.png

I morgen tror jeg at jeg tager en tur til, dog uden at køre de lange intervaller. Måske lidt kortere eksplosive intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Der var lagt op til en slags restitutionsdag i dag, men da jeg har en decideret hviledag i morgen, så blev den blandet med lidt sprint intervaller, og et stykke hvor jeg holdte en ok puls. Så op på cyklen og ud i det kolde og meget blæsende vejr, som stod i stor kontrast til vejret i går :nonono:

Igennem Lyngby Hovedgade og ud mod Geels bakke havde jeg en god medvind. Da jeg ramte bakken valgte jeg at køre første spurtinterval. Bare en 20-30 sekunder all-out, og så ned på midterste klinge for at få pulsen ned. Da jeg nåede Slotsbakken gjorde jeg det så én gang til.

Da jeg havde kørt interval nummer 2 kørte jeg så tilbage mod Geels bakke og gentog rundturen. Herefter kørte jeg ud af Attemosevej, og rundt på VM strækningen. Da jeg nåede Nærum kørte jeg igennem hovedgaden og ned til Strandvejen. Første tanke da jeg drejede til højre på Strandvejen var at det blæste helt vildt meget! Så jeg kæmpede mig frem indtil jeg ramte Klampenborgvej hvor vinden heldigvis kom lidt mere bagfra.

Så var det bare igennem Lyngby og hjem. Alt i alt en tur på 1 time og 40 minutter, nogle pæne pulstoppe.

20110213tur.png

20110213kort.png

En god omgang frokost, og så hoppede jeg afsted til FitnessWorld.

Planke:

90 sek

90 sek

Sideplanke:

75 sek

75 sek

Decline situp:

25

20

Cable twist:

15x 15 kg

15x 15 kg

- De har rykket tårnet så den var næsten umulig at lave fordi der ikke var plads nok!

Sidebend:

15x 20 kg

15x 20 kg

Incline BB Benchpress:

10x 40 kg

10x 45 kg

10x 45 kg

Flat DB Flys:

10x 10 kg

10x 10 kg

10x 10 kg

Incline DB Benchpress:

10x 16 kg

10x 16 kg

10x 16 kg

Dips:

5

5

5

Cable flys:

10x 12,5 kg

10x 12,5 kg

10x 12,5 kg

Cable crossover:

10x 15 kg

10x 15 kg

10x 15 kg

Bicep curl:

12x 14 kg

12x 14 kg

12x 14 kg

Front raise:

10x 10 kg

10x 10 kg

Bulgarian Split Squat:

10x BW

10x BW

Hyperextensions:

15

15

Og så var jeg pænt træt. Var nede forbi 7-11 på vej hjem, og købte det nye Cykel-Motion Danmark blad, og faldt så også over cykelmagasinet ProCycling. Damn det er dyrt - 107,-!

Link to comment
Share on other sites

Nå, lidt nedslående har jeg kigget på min økonomi, og har efter lidt dialog med banken måtte erkende at jeg ikke kan komme til italien i april som ellers planlagt. Der var lige lidt renter jeg ikke havde regnet med, så det udhuler lige hvad jeg havde regnet med. Derudover må jeg også indse at jeg bliver nødt til at lave nogle investeringer her i foråret, som jeg må prioritere højere end ferie. Bl.a. skal der købes nyt klubtøj hvis jeg melder mig ind i Ordrup. Så den tanke er udskudt lidt på nuværende tidspunkt, men jeg håber da at jeg får råd senere på året til at smutte ned i bjergene og køre lidt. Enten med Dan Frost rejser, eller måske bare at leje en lejlighed på Alpe D'huez eller i nærheden, og så køre derfra.

En lidt sjovere detalje er at jeg sad og så Rambo 2 og der er jo en russisk soldat med som bare mindede mig helt vildt meget om Vinokourov.

1198367.jpg

Alexandre_Vinokour_1456935i.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

En lidt sjovere detalje er at jeg sad og så Rambo 2 og der er jo en russisk soldat med som bare mindede mig helt vildt meget om Vinokourov.

He, he, det er godt set. Det er Steven Berkoff. Og han kan i øvrigt en del mere end at spille russisk soldat - han kan dog næppe træde lige så mange watt som Vino smile.gif

Steven Berkoff

Link to comment
Share on other sites

Han virkede også meget bekendt, og så slog det mig pludselig at det jo var Victor Maitland fra Frækkere end Politiet Tillader :smile:

Nå, men i dag har jeg været nede i FW og træne. Det blev til en god omgang.

Opvarmning:

10 min. kondicykel

5 min. crosstrainer

Planke:

?

Sideplanke:

?

Hyperextensions:

15

15

Squat:

10x 60 kg

5x 87,5 kg

5x 87,5 kg

5x 87,5 kg

5x 87,5 kg

5x 87,5 kg - Det var så lige PR

5x 100 kg - hold nu op

3x 110 kg - hvabehar?

1x 115 kg - var det lige en ny max PR?

1x 120 kg - Hov hov, var det lige endnu en ny max PR?

Smith Calf Raise:

20x 110 kg

20x 110 kg

20x 110 kg

Leg curl:

10x 50 kg

10x 50 kg

10x 50 kg

Bulgarian Split Squat:

10x BW

10x 20 kg

Armstrong row:

10x 18 kg

10x 18 kg

Cable pulldown:

10x 55 kg

10x 55 kg

Tricep pushdown w. rope:

10x 17,5 kg

10x 17,5 kg

Sidebend:

15x 20 kg

15x 20 kg

En rigtig god omgang styrketræning i dag. Benene var ganske fine, og nu tror jeg at jeg vil tage en lur, og så evt. en cykeltur i det ekstremt blæsende vejr senere.

Link to comment
Share on other sites

Du glemte at skrive BUM;herligt squat - men nu er jeg sq bagud.

Ikke så fedt med den missede tur sydpå.

Hvad skete det egentlig med dytbilen, har du den stadigvæk? De fleste er jo enige om at hvis man een gang har haft bil, så er man til dommedag dømt til at være slave af blikdåsen.

I øvrigt et lille alternativt til CC Ordrups tøj - sakset fra en af dagens svenske gratisaviser:

post-1580-032488100 1297795795_thumb.jpg

Det ville være ganske yndigt ude i skoven :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Du glemte at skrive BUM;herligt squat - men nu er jeg sq bagud.

Ikke så fedt med den missede tur sydpå.

Hvad skete det egentlig med dytbilen, har du den stadigvæk? De fleste er jo enige om at hvis man een gang har haft bil, så er man til dommedag dømt til at være slave af blikdåsen.

I øvrigt et lille alternativt til CC Ordrups tøj - sakset fra en af dagens svenske gratisaviser:

post-1580-032488100 1297795795_thumb.jpg

Det ville være ganske yndigt ude i skoven :laugh:

Meget kan man sige om den cykeldragt, men køn er den sgu ikke :laugh: Ja, jeg har stadig bilen, men der er til salg på Bilbasen. Tror nu nok jeg kan leve uden, er faktisk utrolig så lidt jeg har brugt den på det seneste.

120 kg!?!?! :superman: + :devil: = Kermit Fandme godt gået!!!

Surt med italien, men sådan er livet nu engang. Vi kan jo sige at vi gør det næste år! 100%, så har vi alle muligheder for at spare op:-)

Ja, tager det nu også stille og roligt omkring den missede tur. Men har kigget lidt nærmere på det, og der hvor Jens har sit hus er det ikke ligefrem de store bjerge der ligger omkring. Så måske en tur til Dolomitterne, Alperne eller Pyrenæerne senere på året er mere mig :cool:

Nå, men det lykkedes mig faktisk at komme ud i går, selvom vinden mildest talt var ubarmhjertig. Der var egentlig ikke så meget at berette fra turen andet end at jeg fik kørt 3 intervaller af 20 minutters varighed ved 80-85% af max pulsen. Igen foregik en stor del af træningen på en rundstrækning i Søllerød. Og da jeg skulle hjem kørte jeg igennem Lundtofte så jeg havde medvinden på Klampenborgvejen til at føre mig hjem. I øvrigt en hel fantastisk fornemmelse at køre en 40-45 km/t på MTB. Man bliver høj af lyden, ligesom når man kører med højprofil fælge.

Alt i alt blev det til små 40 km(1 time og 40 minutters kørsel) og et ok pulsgennemsnit.

20110215tur.png

20110215kort.png

Bemærk i øvrigt højdemetrene :blush:

Og hvor dejligt er det ikke lige at se herren tilbage i aktion. Gad vide hvornår WADA/UCI banker den afsted til CAS. Indtil da må vi bare håbe på at han får lov til at køre de løb han skal køre. Læste i øvrigt lige en undersøgelse med 28 personer der havde været i Kina, og efterfølgende var blevet testet for clenbuterol. De 22 af dem var positive da de kom tilbage - udelukkende på "forgiftet" mad.

tumblr_lgpq2flKMU1qacyk6o1_500.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Det er sgu' flot, at du holder fast i at komme ud på landevejen. Det har godt nok været en rå uge, så thumbs up herfra 4thumbup.gif

Indsatsen kommer dobbelt igen, når du tager hul på foråret med et forspring. Imponerende antal højdemeter i øvrigt blink.gif

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu' flot, at du holder fast i at komme ud på landevejen. Det har godt nok været en rå uge, så thumbs up herfra 4thumbup.gif

Indsatsen kommer dobbelt igen, når du tager hul på foråret med et forspring. Imponerende antal højdemeter i øvrigt blink.gif

Ja, regner også med at træningen her i de kolde dage kommer godt igen så snart det bliver forår for alvor. Det er i hvert fald det der er tanken med at klæde sig på fra top til tå i flere lag.

Link to comment
Share on other sites

Orca in search of seals

r241681_980802.jpg

Jeps, Orcaen fik sin debut i denne sæson på landevejen. I går satte jeg Dura Ace hjulene på cyklen, og en kombination af Vredestein Fortezza Tricomp Quattro dæk og dækindlæg skulle sikre at der ikke skete nogen punkteringer.

Heldigvis var vejene jo godt tørre, desværre var det frostgrader og en vind over 10 m/s. Jeg tjekkede lige windchill faktor, og der har den ligget lige omkring -18 celcius! :cold: Allerede på de første meter kunne jeg mærke at min krop ikke var helt i top. Jeg har de sidste par dage haft noget hårde DOMS, hvilket jeg bare tilskrev at jeg havde trænet tungt i tirsdags. Så skete der det at min næse begyndte at løbe lidt mere end normalt, og at jeg pludselig slog meget kraftigt ud. Da jeg satte det hele sammen kunne jeg godt se at den kradsen jeg havde i halsen måske hang lidt sammed med alt det andet, og at jeg højst sandsynlig var blevet forkølet :ill:

Jeg havde derfor 2 valgmuligheder: Vende om og komme hjem under dynen, eller fortsætte og se om jeg kunne provokere forkølelsen mere.

Jeg valgte det sidste.

Jeg kørte derfor ned til Geels bakke hvor jeg tog en hidsig spurt op af bakken. Hvor fedt er det lige at være tilbage på en dejlig cykel!!! Kontant, og langt mere livlig. Selv med dæk der ruller elendigt var det bare så lækkert.

Jeg fortsatte op til Rudersdal stadion og kørte ind igennem Rudeskov. De små knolde er godt nok lede på den her årstid. Igennem Høsterkøb og ned af Åsebakken, inden jeg kørte op langs Isterødvejen. Her havde jeg en herlig medvind, så der var sgu god fart over feltet. Så ad Stumpedyssevej ud mod Københavnsvej, inden jeg drejede ind ved Kirkelte. Da jeg kom ud af byen igen havde jeg vinden lige i fjæset :newtongue: Og så kom kulden for alvor. Igennem Karlebo, og der stoppede jeg ved en lille sø der var fuldstændig frosset til. Og det var så der jeg tænkte på at det jo var den perfekte cykel jeg var ude på. Orca betyder som sagt spækhugger, og de holder jo mildest talt til i de koldere egne, men der var åbenbart så koldt at sælene var væk!

IMAG0207.jpg

IMAG0208.jpg

Så fortsatte jeg mod Nivå, for mine fødder var godt frosne på nuværende tidspunkt. Ind igennem Langstrup, og så af Nordvej ind til min mor :smile:

Efter et kvarters pause hoppede jeg på cyklen igen og drønede ned til Strandvejen. Det var et vildt syn at se de første 5-10 meter af Øresund være ren is, samtidig med at bølgerne brød ind mod kysten. Vinden var stadig hård, og meget meget kold, så det var ikke ligefrem sjovt at cykle der. Bedre blev det da jeg kom lidt i læ efter Rungsted havn, og ved Vedbæk drejede jeg ind i landet, og fandt de små stigninger inde ved skinnerne. Som sagt skal man dreje ind inden man kører under broen, og så ligger der 2 grumme stigninger. Jeg havde faktisk logget dem på min Garmin, men den viste sig at fucke fuldstændig op da jeg kom hjem, så den data er desværre gået tabt. Men jeg fik da lige et par billeder af dem. Den første stigning er ikke så slem, men den bider alligevel godt igennem.

IMAG0209.jpg

Stigning nummer 2 kommer efter man har kørt lidt igennem Trørød skov, og fra bunden af stigningen var der enormt idyllisk. Der var en lille træbro, en rindende å, og så bare total stilhed. Lige hvad jeg havde brug for :wink: Garminen målte i øvrigt stigningen live til at toppe omkring 12-13%.

IMAG0210.jpg

Herfra kørte jeg så ud på Strandvejen igen, tog Høje Skodsborgvej med det famøse hårnålesving. Der stod et par håndværkere lige i svinget og den ene var frisk nok til lige at smide kommentaren afsted "Så tager du den bare 30 gange" :laugh: En dag hvor vejret er godt kunne det godt være man skulle gøre det, bare for at gøre det.

Jeg fortsatte langs skinnerne, og havde så læst om en anden stigning i Skodsborg som også var på cykelstien. Så der fandt jeg hen, den hedder i øvrigt Kystbanebakken på Climbs.dk. Det var faktisk en helt fantastisk lille stigning. Man følte virkelig at man blev løftet op, og på toppen kunne man kigge langt ned på skinnerne. Heromme var der heller ikke så meget vind fra siden, så der var fuld fart på nedkørslen, inden jeg igen kom ud på Strandvejen.

Herfra videre til Klampenborg, hvor jeg valgte at fortsætte mod Charlottenlund. Kort efter Knud Rasmussen statuen på Strandvejen var der en bil der var stoppet op, og en dame der var gået ud af bilen. Hun sad og tog billeder af de isdannelser der var på væggen. Det var faktisk ret vildt at se hvor meget is der var omkring det område. Crazy.

Nå, igennem Charlottenlund hvor der var en gammel dame der var ved at køre mig ned på cykel fordi hun kørte i den modsatte retning i den forkerte side af cykelstien. Hun kom også lige med kommentaren "Ja, det var min fejl, undskyld" på sådan en rigtig whiskeybælte accent. Hurra.

Ud mod Klampenborgvej, og op af bakken. Igennem Lyngby, og så var jeg hjemme igen. Og så galt det om at få vasket Orcaen af. Selvom der ikke var en masse snask og sådan på, var der sgu stadig en smule salt, og ikke mindst støv fra de mange måneder den bare har stået her i lejligheden.

Alt i alt blev det til små 3 timer på landevejen, og det gav lige omkring de 78 km, og et pulsgennemsnit omkring de 77%. Jeg ville gerne have vist både pulsgrafer og sådan noget, men som sagt fuckede min Garmin op :gun2:

Jeg tror også det slog mig i dag at jeg havde glemt at jeg egentlig har anstrengelsesudløst astma. For da jeg kom hjem prøvede jeg at trække vejret dybt, og det var slet ikke dybt nok i forhold til hvad jeg ved jeg kan. Samtidig har jeg gået og hostet lidt, så må huske at bruge den skide spray hver gang jeg skal ud og træne.

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Hyggeligt med pics til at kydse turbeskrivelsen.

Grumt at komme ud når vejret er sådan - lige til at give os andre dårlig samvittighed :innocent:

Skam ingen grund til at have dårlig samvittighed. Det var vidst mere kådhed end fornuft der fik mig ud på landevejen i går.

Nå, men så sidder jeg her i sengen, efter at have været vågen i en to timers tid. Jeg har ondt i halsen og hoster ganske grumt, så har brugt den vågne tid på at drikke the, lidt cacaomælk og en cola, inden jeg nu hygger med en strepsils som jeg håber kan tage den værste kildren i halsen så jeg kan få lidt søvn. Det har så givet mig lidt tid til at sidde og læse lidt gode råd til hoste/ondt i halsen, og der er godt nok mange forskellige. Det går f.eks. meget på at det ikke altid er godt med noget der er varmt - det fandt jeg selvfølgelig først ud af da jeg havde drukket min the. I stedet bør man drikke kolde ting for at køle halsen.

Nå, men min ufrivillige søvnløse periode gav mig også mulighed for at læse lidt i det seneste Cykelmotion Danmark. Her var bl.a. en artikel om en der havde kørt Ötztaler løbet, og da jeg læste hans beretning var der flere elementære ting der slog mig. Forfatteren fik foretaget en massage dagen før løbet. For mig virker det helt håbløst, da man så dagen efter ud fra min erfaring, har sindssygt tunge ben. Derudover var de 4 mand afsted og sov i hvad der må gættes til at være et fællesrum. Den ene af deltagerne snorkede meget, så de andre fik ikke så meget søvn. En god årsag til at vælge sine værelseskammerater med omhu. Den sidste ting der slog mig var at de gik i seng kl. 22.00, og stod op kl. 04.00. 6 timers søvn forud for et løb der tager omkring 10 timer? :blink:

Det fik mig generelt til at tænke over om forfatteren kunne have klaret sig endnu bedre, havde han optimeret disse forhold. Bare 2 timers ekstra søvn havde måske gjort underværker. Han klager da også i artiklen over at han ikke kunne få noget ned og havde ondt i maven. Min mave gør også vrøvl hvis jeg ikke får nok søvn, og jeg er også en af dem der ikke bare kan gå fra at have stået op kl. 7 til en dag at stå op kl. 4 uden at få dårlig mave. Det nævner forfatteren så ikke noget om, men kunne også være en af årsagerne.

Nå, men nu tror jeg at jeg vil lukke computeren ned, og se om jeg kan få lidt søvn. Så må vi se hvordan jeg har det når jeg vågner igen.

Link to comment
Share on other sites

Her kan den spiseforstyrrede vist godt byde ind med et kvalificeret svar :dry:

Dog først: synd at du er blevet syg; det er en ufin straf for at være flittig med træningen og hardcore at tage den udendørs.

Men nej, man bliver ikke tungere af at være syg med mindre man trøster sig i cremeboller og Marabou.

Mit bud:

Du har drukket kakao, the og cola i nat/tidligt i morges og har derfor været mere hydreret end normalt.

Generelt:

Et udsving på 1 kg er i den højere ende men slet ikke ekstremt - hvis du graver tilbage i min log da jeg havde vejninger hver dag, så kan du nemt finde en hel del udving i den størrelsesorden - eller større. Så selve udsvingets størrelse skal du slet ikke bekymre dig om.

Årsagerne kan være flere:

Du har ikke vejet dig under de samme betingelser (før/efter toiletbesøg, morgenmad, tidspunkt generelt)

Du var måske mindre dehydreret fra morgenstunden end normalt - hvis du har drukket en masse i går.

For at være lidt mindre delikat, så kan du måske have haft et stort toiletbesøg "om hjørnet", så der er mere fyld i tyktarmen.

Eller hvis du normalt ikke spiser oksekød men har gjort det indenfor de sidste dage, så kan det også give lidt vægt, da det er ret længe om at rende igennem tarmsystemet.

Endelig kan du måske være at det var den sidste vejning der var underligt fordi det omvendte af ovenstående var tilfældet, således at de 76kg var ekstremt lidt.

Mange er imod det men mit argument for at veje sig hver dag er at man har styr på de dage hvor vægten falder udenfor normalen og derfor ville vide om der er din vejning på 76 eller 77 som er mest rigtigt. Man skal bare huske ikke at panikke eller fejre en dag som skiller sig meget ud. Efter sigende er det lidt en kunst at kommer dertil men det kommer med rutinen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Gregers, det giver faktisk ganske fin mening. Af samme årsag var vægten allerede nærmere 76 kg her til morgen. Jeg vejer mig ikke hver dag, men i hvert fald en 3-4 gange om ugen, af netop samme årsag = for at finde ud af hvor jeg ligger rent vægtmæssigt.

Men under alle omstændigheder så er 76 kg for meget for mig. Af samme årsag vil jeg den næste periode være lidt mere opmærksom på min kost. Planen er at være nede omkring 74 kg i slutningen af marts hvilket burde være realistisk. Det betyder også at jeg vil begynde at tælle kcal her i starten, bare for at få en idé om hvor meget jeg skal indtage. Inden folk tror at jeg lider af en spiseforstyrelse, så er den eneste årsag til at jeg vil tælle kcal netop for ikke at være for manisk omkring min mad. Giver det mening? Hvis jeg skal ligge ca. 500 kcal under hvad jeg regner med er mit energiforbrug(ca. 3100 kcal om dagen), så kræver det at jeg ved sådan ca. hvor meget jeg skal spise før jeg rammer 2600 kcal. Hvis jeg ikke ved hvor meget det er tror jeg desværre at jeg vil komme til at sulte mig af frygt for at spise for meget. Ja ok, det lyder lidt manisk :laugh:

Anywho, ud fra mine nuværende stats som siger 178 cm høj, og ca. 76 kg, så ligger mit basal stofskifte på ca. 1850 kcal, og et totalt energiforbrug omkring de 2625 kcal. Så smider vi ca. 8 timer og 30 minutters søvn ind i ligningen, samt hvordan jeg generelt regner med at træne i den kommende periode:

Mandag: 1,5 time styrketræning

Tirsdag: 2 timer cykling

Onsdag: 1,5 time styrketræning

Torsdag: 2 timer cykling

Fredag: 1,5 time styrketræning

Lørdag: Fri

Søndag: 3 timer cykling

Så giver det omkring 1 time og 30 minutters træning om dagen, plus en gåtur på ca. 15 min hver vej om dagen når jeg skal til arbejde, så ender jeg omkring de 3100 kcal ifølge Motion-Online beregneren.

Hvis jeg kigger på en generel dag for mig rent madmæssigt så består den af:

Morgen: 100 gram havregryn, 2,5 dl minimælk, 25 gram rosiner, og en banan.

Mellem måltid: 1-2 stykker frugt

Frokost: 2 stykker rugbrød med makrel i tomat og kylling/skinke/æg

Mellem måltid: 1 stykke rugbrød med kylling/skinke/æg og noget frugt

Aftensmad: 3 grovpitabrød, blandet salat(ærter, gulerødder, iceberg, tomater, agurk, peberfrugt), 150 g bacon(nettovæg), dressing, ca. 120 gram tun.

Derudover ryger der en proteinshake ned efter hver træning. Umiddelbart ser det måske meget pænt ud, men jeg har også spist mere end det der står ovenover. Første tanke er at undlade baconen når jeg f.eks. laver pitabrød, og så skal jeg have langt flere grøntsager end det er tilfældet på nuværende tidspunkt. Derudover skal jeg i den kommende periode blive langt bedre til ikke at spise slik og kager.

Det burde kunne lade sig gøre, og det ville gøre at jeg havde et godt udgangspunkt til de måneder hvor det for alvor går i gang med cykleriet. Så lige pt. er målet de 74 kg inden 1. april. Med et kcal underskud på ca. 500 burde det betyde et fornuftigt vægttab på 2 kg pr. måned.

Nå, men spændende at se om jeg kan holde hovedet koldt til at gøre det. Må prøve at sætte nogle sedler op til de dage hvor det bliver svært at holde. Og ikke sagt at jeg ikke vil drikke en cola eller en øl i ny og næ, men de dage hvor jeg selv kan styre forholdene der vil jeg leve lidt stramt :cool:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræner du ikke så meget/så tungt, at det trækker vægten opad?

Den havde jeg også luret på, men ud fra tanken om at man ved få reps og tung vægt ikke burde tage på i vægt, men bare gøre musklerne stærkere. Så tænker at det ikke er der den ligger. En del af min vægt forøgelse skyldes selvfølgelig større/tungere muskler, men selv med det er der en del fedt som kunne være rart at komme af med.

Sad lige og kiggede på nogle af profferne som jeg umiddelbart tænker at jeg minder om højde og typemæssigt. Matti Breschel er f.eks. 3 cm højere end jeg er, men vejer ifølge wikipedia 68 kg. I virkeligheden ligger han så nok på 69 kg, hvis vi satser på at de måske lyver lidt med vægten :laugh: Philippe Gilbert er ligeledes 1 cm højere end mig og vejer 67 kg(68 kg). Så langt skal jeg selvfølgelig ikke ned, fordi de har en meget lavere fedtprocent end jeg har lyst til, men hvis vi bare siger at jeg i løbet af sæsonen skal ligge omkring 72-74 kg, så er jeg godt tilfreds.

Nå, dagen startede med at jeg egentlig havde det bedre end i går! OPTUR! Så derfor tog jeg arbejdshatten på, startede bilen og kørte i Bella Centret hvor der var Lego World. Jeg havde dog stadig lidt sygdom i kroppen, og min tålmodighed var slet ikke til så mange børn og dertilhørende forældre. Men jeg var da derude i en times tid og fik set lidt af de mange ting de havde at byde på. Vi arbejder på at lave en event med lego på et tidspunkt, så det var oplagt lige at tage ud og se på hvad de reelt set har at byde på.

Herefter kørte jeg hjem, spiste noget frokost, og så følte jeg mig egentlig frisk nok til at hoppe på Orbeaen og nyde det helt fantastiske vejr. Som sagt, så gjort. Tanken var dog at jeg ikke ville fryse og jeg skulle holde intensiteten nede så jeg ikke pressede mig mere end højst nødvendigt. Så derfor tog jeg både balaclavaen på og 2 jakker. Så burde det gøre noget.

Så ud igennem Lyngby med medvinden, og så ramme Kongevejen. Første store udfordring kom da jeg kørte op af Geels bakke, for det er satme svært at holde pulsen nede på den stigning. Men det var helt ned i tempo, og så bare forsøge at holde den. Dagens STØRSTE udfordring kom lige efter da jeg startede på Holte bakken. Lige da den startede kørte der nemlig en forbi mig :sneaky2: Dem der kender mig, eller bare har læst loggen ved at jeg elsker bakker, og jeg elsker at rykke på bakker, så det kriblede helt ude i fingerspidserne for at rejse mig op og prøve at give ham noget modstand på bakken :devil: Men jeg beherskede mig, og lod ham køre, selvom det absolut var det sidste jeg havde lyst til.

Herfra igennem Birkerød, Blovstrød og så op af Stumpedyssevej. Lige da jeg drejede ind på vejen og kørte ind i skoven slog det mig egentlig hvor lækkert det var at være ude igen. Se de brune farver og solens gyldne lys der ramte ned igennem træerne var bare helt fantastisk. Så jeg stoppede op og knipsede det her billede med min telefon

IMAG0216.jpg

Nå, men jeg fortsatte ud af Stumpedyssevej og mod Hørsholm af Isterødvejen. Igennem Hørsholm gik det ganske stille og roligt, og så nåede jeg ned til Strandvejen hvor jeg kørte tilbage mod København. Meget af dette stykke blev kørt på den lille klinge, og jeg har en 34'er. Egentlig sjovt så mange der mener at man ikke kan bruge en 34'er til noget i DK, men det fungerer altså fint nok op til en 31-32 km/t hvis man som jeg har en 11-23 kassette.

Anywho, igen var det lidt svært at holde sig tilbage på bakkerne, men jeg synes egentlig det gik fint. Det kriblede også noget i fingrene da jeg nærmede mig Høje Skodsborgvej som La Motta også lige havde beskrevet i sin log, men fortsatte lige forbi.

Da jeg nåede Klampenborg var det den klassiske tur op af Klampenborgvej og så ind mod Lyngby. Jeg kørte lige ned forbi centret da Ritter Cykler er igang med at bygge om. De har fået malet væggene, og så vidt jeg kunne forstå skulle der ligges gulvtæppe her i weekenden - hvilket der ikke er blevet gjort i 20 år! Derudover får hele butikken en makeover, og en ny typografi. Ser mega flot ud, og der var også godt gang i butikken da jeg kørte forbi med folk der arbejdede. Til de nysgerrige kan jeg så lige sige at de i øjeblikket kører 30% på alle cykler.

Nå, men herfra var det sådan set bare af paveerne på Hovedgaden og så hjem. En hurtig omgang cykelvask - egentlig utrolig at det kun tager en 5-10 minutter at få vasket det værste af.

Små 49,5 km, 1 time og 55 minutters kørsel, og et pulssnit i nærheden af 73% af max.

20110220tur.png

20110220kort.png

Uge 8 skulle have været min hvile uge, men når nu jeg har været syg siden torsdag i denne uge, så gælder denne hvile uge frem til fredag i uge 8 :cool: Tanken er at jeg stadig vil køre nogle ture, men med fokus på at holde intensiteten nede, og så bare af en til to timers varighed. Styrketræningen ved jeg ikke helt med, men det bliver nok noget ala det samme.

Jeg ved godt det lyder fuldstændig åndssvagt, men jeg synes faktisk det er meget hyggeligt at tælle kalorier :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share