Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Den store sejr lader stadig vente, men det lader til at Danmark har fået en ægte udbrudsrytter i Michael Mørkøv. Først i Paris-Nice, så i Milano-San Remo og i dag i Tværs over Flandern. Fine takter.

Hvor kunne man dog unde den mand en sejr! Og gerne en af de lidt større.....

Den der pizza ovn ser ellers spændende ud :smile: Hvad med asken fra det mindre bål du har kørende derinde? Er det ikke svært at få væk, så det ikke sætter sig under bunden? Bare en tanke fra en pizza nOOb :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hvor kunne man dog unde den mand en sejr! Og gerne en af de lidt større.....

Den der pizza ovn ser ellers spændende ud :smile: Hvad med asken fra det mindre bål du har kørende derinde? Er det ikke svært at få væk, så det ikke sætter sig under bunden? Bare en tanke fra en pizza nOOb :cool:

Man børster lige overfladen med en stålbørste når man fjerner bålet, så det værste kommer væk :smile: resten giver vel bare smag :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Power training

Cancellara2.jpg

Selvom der ikke har været den store motivation til at træne i denne uge, blev jeg dog ramt af kriblende ben da jeg i morges gik på arbejde. Efter at cyklen blev samlet i går efter turen til Frankrig, og oplevelsen af det danske forår som lader til at være kommet, så blev jeg bare ramt af den der følelse som gør at man næsten ikke kan vente med at komme ud.

Som sagt bliver næste træning på lørdag med tri-tosserne fra FitDK. Det bliver super at komme ud og træne igen, og så må formen være lidt der for hvor den er. Jeg tror generelt at den er god, men den skal altså lige pudses af efter en uges sygdom og stilstand. Men planen er at træne en 80-100 km på lørdag, og også snuppe en tur om søndagen hvis kroppen kan klare det. Mandag skal der hviles, for om tirsdagen planlægger jeg at køre en FTP test. Turen til Frankrig gav indtryk af at min FTP har rykket sig kraftigt opad, og det må jeg lige få be- eller afkræftet inden jeg begynder at træne efter nye tal. Udfordringen bliver lidt at finde et sted hvor jeg kan køre de 20 minutter uden at have for mange små skarpe sving der betyder at jeg skal langt ned i fart, og hvor der ikke er for meget nedkørsel som modsat gør det meget svært at holde presset i pedalerne.

Umiddelbart lurer jeg lidt på at køre det oppe fra krydset ved Allerød og mod Hillerød af Københavnsvej, så fortsætte over Overdrevsvejen og mod Karlebo. Der er selvfølgelig lidt nedkørsel af Overdrevsvejen, men det går nok lige da den er ret så tilforladelig. Så snart de til foreligger kan jeg begynde at regne på min FTP, og derefter må jeg så få lavet en Powerprofile test til de sidste niveauer. For hulen hvor bliver det sjovt at komme igang igen :w00t:

Link to comment
Share on other sites

King of breakaways?

Posted Image

Den store sejr lader stadig vente, men det lader til at Danmark har fået en ægte udbrudsrytter i Michael Mørkøv. Først i Paris-Nice, så i Milano-San Remo og i dag i Tværs over Flandern. Fine takter.

Han er nok een af de få på Saxo bank der har vist noget positivt på SBS so far i ås. Hans moral og indstilling er beundringsværdig og han er virkelig en fighter, og så er han jo vores local-boy :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Han er nok een af de få på Saxo bank der har vist noget positivt på SBS so far i ås. Hans moral og indstilling er beundringsværdig og han er virkelig en fighter, og så er han jo vores local-boy :4thumbup:

Nemlig, fra Kokkedal og kørt i Lyngby CC så vidt jeg husker? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm kan du ikke lige smide lidt detaljer om den pizza ovn du har købt såsom pris størrelse og hvor du har bestilt den. Den kunne være en god gimmick ved sommer huset.

Pris: 6600,- incl. fragt fra Italien

Størrelse: 70x70 cm

Sted at bestille - Forni a Legna

Den fås også i en mindre udgave der er 50x52, som så koster 180 euro mindre :wink:

auUNM.jpg

You've got it right. Det er dog fantastisk at man sidder og synger teksten.

Link to comment
Share on other sites

Tour de power

Dagen i dag var det meningen at jeg skulle køre lidt med tri'erne fra FitDK, men det lykkedes mig at misse drengene. Jeg ved ikke om de ikke kom forbi det sted hvor jeg havde regnet, eller om jeg lige præcis var for sent på den. Så efter at have ventet i en 15 minutters tid, fortsatte jeg af bagvejen ud til Tyren. Det betød en tur langs Hareskoven på vest siden af motorvejen, og et smut forbi Bryggeri Skovlyst - dog uden pitstop :wink:

Herfra var det til Kirke-Værløse, og så op til Farumvej igennem Skoven. Her køre jeg så modsat rundt på Tyren i håbet om måske at fange FitDK gruppen, men der var så mange forskellige grupper, og ikke helt nogen jeg syntes lignede Motta. Så det blev til en god omgang hvor jeg bare forsøgte at holde benene klar, da jeg havde forberedt en plan B. Tanken var at køre min FTP test allerede i dag, hvilket var lidt af et sats, da jeg som tidligere nævnt har haft lidt forkølelse jeg lige er kommet mig over for alvor, og så var det også næsten en uge siden min sidste tur. Men intet piveri herfra. Inden jeg begyndte intervallet tog jeg lige en sprint bare lige for at få lukket benene op. Det var sådan set rigtig fint nok, og jeg satte en ny PR i min 5 sekunders sprint :smile:

Nå, men jeg vendte rundt da jeg nåede Farum, og så var jeg ellers klar. En lille nedkørsel, og så da den første bakke startede lappede jeg omgangen, og satte igang. En lidt hård opstart, men det kom jeg hurtigt efter det. Jeg forsøgte at holde kæden stram og trykket konstant, men jeg kunne samtidig også godt mærke at jeg ikke var helt på toppen. Der var et par steder hvor det desværre gik nedad, og det er altså bare virkelig svært at få nogle høje watt tal når det går nedad. Egentlig ret pudsigt, men det vender jeg måske lige tilbage til senere.

Da jeg nærmede mig stedet hvor man normalt drejer til højre af Tyren og dermed fortsætter ind mod Nymølle kunne jeg godt se at jeg skulle bruge lidt mere vej. Så jeg fortsatte af vejen op mod Lynge for at få det sidste med. Efter 20 minutter kunne jeg lappe omgangen og se følgende data:

20120324interval1.png

Ganske fint, omend noget fra de 312 watt jeg magtede på vej op af et bjerg. Men 281 watt svarer til 267 watt i FTP. Ikke helt skidt på nuværende tidspunkt. Jeg har læst lidt om det hele, og det er åbenbart nemmere for mange at få nogle høje watt tal hvis de kører opad, kontra hvis de kører fladt. Det der nok gør sig gældende er at går det nedad, så er det bare svært at træde mange watt. Jeg kan ikke helt gennemskue hvorfor, men det er det virkelig. Tager man testen på en hjemmetræner får man også lavere værdier fordi kroppen ikke på samme måde bliver kølet ned som på landevejen. Spørgsmålet er så om man skal tage FTP testen på det terræn man kører mest i, eller der hvor den er højest :laugh:

Herefter kørte jeg endnu en omvendt omgang på Tyren for lige at se om jeg skulle have misset dem på en eller anden måde, men det var ikke tilfældet. Så efter omgangen kørte jeg mod Allerød, og derefter mod Bregnerød. Min tanke havde været at køre 3x 5 minutters VO2max intervaller på rundstrækningen ved Stumpedyssevej, men da jeg kom til Bregnerød ændrede jeg planen til at køre dem på den rundstrækning der er der. Tanken var bedre end handlingen, for igen var det ualmindeligt svært at holde intensiteten oppe. Jeg havde sjusset mig frem til at VO2max lå omkring de 106% af FTP og over, så jeg satsede på 285 watt. Det gik ok, og jeg fik da holdt ca. 45% af tiden i den rigtige zone.

Efter 3 omgange på rundstrækningen kørte jeg mod Birkerød og Sjælsø. Jeg havde luret vinden lidt, så jeg vidste at der ville være medvind det sidste stykke hjem, så det var helt perfekt. Jeg forsøgte et VO2max interval op af Åsebakken og videre igennem Høsterkøb, men det var næsten umuligt. Nedkørsel af Sandbjergbakken og så ellers ud på Strandvejen. God medvind så det var helt perfekt, og jeg valgte fra udkanten af Skodsborg at køre et par sprintintervaller. Ret simpelt - 15 pedalomdrejninger for fuld skrue, 60 sekunders pause, og så gentag 5 gange. Det gav følgende graf

20120324sprint.png

Herfra var det bare at kæmpe sig op af Klampenborgvej, hvilket viste sig at være en større opgave end jeg lige havde regnet med. Benene havde det generelt godt, men pludselig kunne jeg mærke mine lår på den lidt ubehagelige måde. Da jeg prøvede at rejse mig op og træde lidt, fik jeg den klassiske woblen når krampen næsten sætter ind var tydelig. Jeg klarede mig dog op i fin stil, men benene var fuldstændig færdige. Jeg valgte derfor at køre lidt stille ind igennem Lyngby for at få rullet af, således at jeg ikke blev ramt af kraftigere kramper når jeg skulle stige af cyklen. Vi har vel alle set ham badmintonspilleren der var inde og køre på Tv2's simulatorcykler og gik i én stor krampe bagefter :laugh:

Vel hjemme blev cyklen vasket til perfektion, inden jeg kom op i lejligheden.

I alt en tur på 114 km, med 30,4 km/t i snit hvilket jeg synes er ganske godkendt. Jeg tror snittet lå på 30,7 da jeg ramte Klampenborg, men turen ind igennem Lyngby er bare noget juks med så mange mennesker og lyskryds.

20120324tur.png

20120324kort.png

Super fed tur i dag, om end jeg er godt kvæstet nu. Jeg er ret imponeret over hvor godt det gik når jeg tænker på at det var en solotur. Nu varer det jo heldigvis ikke længe før klubtræningen starter op igen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det ser sq fornuftigt ud. Det ligner at du var over 1000watt på et par af sprinterne. 4-cifrede tal kan vi li :4thumbup:

Kan du se hvad din kadance var da du kørte opad?

Jeg holder jo altså stadig på min ide med at man laver flere watt pr pulsslag ved en lavere kadance, i hvert fald så længe at man ikke sidder og syrer til. Et eller andet sted ligger et optimum som givetvis er individuelt alt efter benstyrke kontra kondition og den muskelfibertype der er overvægt af i "cykelmusklerne". Intervallets længde spiller helt sikkert også ind på en eller anden måde.

Hvad jeg lige umiddelbart har set, sidder de fleste og mosler cyklen opad: flest mulige watt på den specifikke opgave - er opkørslen meget lang, vælger de fleste dog en høj RPM for ikke at syre til men på "relativt" korte stigninger.

Det holder også med tendensen til at man sidder og spoler ben i medvind: høj kadance - færre watt.

En af os bliver snart nødt til at tage to FTP-ture; den ene på 80rpm (sikkert typisk kadance opad) og den anden på 105-110 (måske ikke typisk i medvind men dog alligevel ikke helt usædvanlig). Jeg tør æde en af dine pizzaer på at der bliver lavet en del flere watt på 80rpm-turen.

Jeg begynder i øvrigt at misunde dig dine bakker - fårk, her er fladt hernede; min gearvælger nok snart groet fast. Ej, men seriøst tror jeg ikke at jeg har brugt mere end 3 gear i den måned jeg har boet her :blink:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Super flot tur og især kurverne på dine watt målinger ser gode ud. Man kan nærmest se at du stagnerer og så presser det sidste saft ud så der kommer en lille ny top, og max tallet er også flot, over de 1000 :4thumbup:

At du nærmest kramper til sidst er jo også, omend det er ubehageligt, et godt tegn på at du har fået noget ud af turen!

Og snittet... Det er sgu et godt snit! Specielt med tanke på at du ikke har kørt konstant hele vejen!

Det holder også med tendensen til at man sidder og spoler ben i medvind: høj kadance - færre watt.

Tror ikke at selve watt ydelsen påvirkes af det, men momentet er mindre ved en høj kadence ift til lav. I sidste ende yder man i teorien samme watt hvis man kører 40 km/t ved 80rpm såvel som ved 110rpm, eneste forskel er som nævnt momentet.

Link to comment
Share on other sites

Det ser sq fornuftigt ud. Det ligner at du var over 1000watt på et par af sprinterne. 4-cifrede tal kan vi li :4thumbup:

Kan du se hvad din kadance var da du kørte opad?

Jeg holder jo altså stadig på min ide med at man laver flere watt pr pulsslag ved en lavere kadance, i hvert fald så længe at man ikke sidder og syrer til. Et eller andet sted ligger et optimum som givetvis er individuelt alt efter benstyrke kontra kondition og den muskelfibertype der er overvægt af i "cykelmusklerne". Intervallets længde spiller helt sikkert også ind på en eller anden måde.

Hvad jeg lige umiddelbart har set, sidder de fleste og mosler cyklen opad: flest mulige watt på den specifikke opgave - er opkørslen meget lang, vælger de fleste dog en høj RPM for ikke at syre til men på "relativt" korte stigninger.

Det holder også med tendensen til at man sidder og spoler ben i medvind: høj kadance - færre watt.

En af os bliver snart nødt til at tage to FTP-ture; den ene på 80rpm (sikkert typisk kadance opad) og den anden på 105-110 (måske ikke typisk i medvind men dog alligevel ikke helt usædvanlig). Jeg tør æde en af dine pizzaer på at der bliver lavet en del flere watt på 80rpm-turen.

Jeg begynder i øvrigt at misunde dig dine bakker - fårk, her er fladt hernede; min gearvælger nok snart groet fast. Ej, men seriøst tror jeg ikke at jeg har brugt mere end 3 gear i den måned jeg har boet her :blink:

3 ud af de fem spurter var på 1000+ watt :smile: Det var tæt på 4 ud af 5, da det ene interval peakede på 992 watt. Kan i øvrigt lige fortælle at min bedste 5 sekunders værdi var på 1136 watt :smile:

Det kan godt være at du har ret mht. kadancen, og jeg var også nødt til at træde en tungere kadance end jeg normalt ville gøre for at få wattene op. Men rent teoretisk giver det ikke mening. Hvis du kører 40 km/t, så kræver det x antal watt for at holde den hastighed, og så er fysikken ligeglad om du holder x antal watt med 80 i kadance eller 110. I hvert fald i teorien, kan være praksis er anderledes.

Jeg undersøgte emnet lidt mht. klatring og flad vej, og der er forskellige aspekter der spiller ind. En af de mest nemme at forholde sig til er det faktum at man som oftest sidder op, og dermed træder på en lidt anden måde end når man er i sine hoods eller bukningen. Derudover er der bare intet tidspunkt hvor man kan slappe af. Selv rundt i sving skal man træde. Jeg kunne se på min VO2max intervaller at jeg f.eks. gik fra en gennemsnitswatt på 290 watt til 270 watt på 50 meter, fordi jeg skulle bremse ned til et sving og dermed ikke trådte.

Derudover er jeg typen der står op fra tid til anden når jeg kører opad, og der får man så hjælp fra kroppen til at træde lidt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke at selve watt ydelsen påvirkes af det, men momentet er mindre ved en høj kadence ift til lav. I sidste ende yder man i teorien samme watt hvis man kører 40 km/t ved 80rpm såvel som ved 110rpm, eneste forskel er som nævnt momentet.

Enig.

Men er omvendt sikker på at pulsen ved 40km/t ikke er den samme om du kører med 80 eller 110 rpm. Dermed bliver energiudnyttelsen også anderledes og som følge deraf også hvor mange watt du VILLE KUNNE levere ved hhv. 80 og 110 rpm.

Skal jeg virkelig bestige Tacxen for at bevise at jeg har ret?

Og det kan jeg jo ikke engang gøre det ordentligt, for skal trække watt fra Polar og puls fra Garmin - hvis mit elendige pulsbælte til en forandring overhovedet vil virke.

(Pfyf hvis jeg så ikke har ret :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:)

Men skal op 5:30 i morgen så det bliver ikke i aften.

Men det er jo i princippet rimeligt simpelt og kan gøres på en halv time hvis man kører efter W10m i stedet for at stege i 20 min ad gangen.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Enig.

Men er omvendt sikker på at pulsen ved 40km/t ikke er den samme om du kører med 80 eller 110 rpm. Dermed bliver energiudnyttelsen også anderledes og som følge deraf også hvor mange watt du VILLE KUNNE levere ved hhv. 80 og 110 rpm.

Skal jeg virkelig bestige Tacxen for at bevise at jeg har ret?

Og det kan jeg jo ikke engang gøre det ordentligt, for skal trække watt fra Polar og puls fra Garmin - hvis mit elendige pulsbælte til en forandring overhovedet vil virke.

(Pfyf hvis jeg så ikke har ret :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:)

Men skal op 5:30 i morgen så det bliver ikke i aften.

Sandt. Læste om et eksempel selv jeg forstod:

Hvis du sætter dig på en cykel uden kæde så er dine watt 0 ved 100 rpm. Det samme er de ved 80 rpm, men din puls er forskellig.

Det der jo siges at tale for en høj kadance er at du kører affaldsstofferne ud af benene, hvilket burde gøre at du i længere tid kan holde presset i pedalerne. Så hvis man kører med 80 i kadance burde man i teorien ophobe mælkesyre hurtigere end ved 100, hvilket så gør at man får et watt drop til sidst, da man ikke vil kunne presse gearene på samme måde.

Men jeg synes helt sikkert du skal gøre forsøget på din Tacx. Uden at have noget at have det i, tror jeg ikke din puls vil være særlig langt fra hinanden ved konstant watt om det er 80 eller 105 rpm. Min teori er at du vil 80 rpm skal træde flere watt ved op og nedslaget, da du har et længere deadspot i top og bund, end ved en højere kadance. Det gør at du vil være tilbøjelig til at få en vejrtrækning som man kender det fra styrketræning, hvor man holder på luften for at være så "ret" i sin holdning og dermed kunne presse mere. Dette vil samtidig gøre at din puls vil stige :smile: Men som sagt, der er kun én måde at finde ud af det på, og det er at køre 2 FTP tests, med samme udgangspunkt på forskellige dage :wink:

Link to comment
Share on other sites

This is how I roll, animal print pants outta control

3570444466_32c077de50.jpg

He's sexy and he knows it.

Efter en meget sløv morgen, kom jeg i tøjet og ud på raceren. Benene var godt ristede efter lørdagens tur, men vejret var simpelthen for godt til at sige nej til. 8-10 grader sagde DMI, så det blev til de lange forårsbukser og vinterjakken. Jeg kørte ud mod Charlottenlund, og snuppede så smutvejen op til Klampenborgvej. Herfra ud mod Strandvejen og så bare ellers nyde solens stråler i det super lækre vejr!

Af samme årsag var der en del ryttere på Strandvejen, og det var sjovt at sidde og observere hvor forskellig tøj folk har på. Jeg synes selv jeg havde valgt en nogenlunde påklædning, med undtagelse af vinterjakken. Der burde jeg have taget en langærmet trøje, alternativt en kortærmet med løse ærmer, og så måske en vindvest. Men at se folk køre i korte ben og ærmer var altså nærmest skræmmende :crazy: Fair nok at solen skinner og foråret er her, men det er jo bare en forkølelse der venter på sig.

Anywho, efter Klampenborg valgte jeg at køre et interval hvor jeg i 5 minutter skulle ligge ved ca. 100% af FTP, og det gik rigtig fint. Der var enkelte steder hvor jeg pushede for meget, men generelt føltes det godt. Det hjalp i hvert fald med at få lidt gang i de ellers godt kogte skinker.

Ved Vedbæk valgte jeg at drøne ind til Sandbjergbakken og køre en test derinde på bakken. Min sidste test der blev kørt i november og der kørte jeg med 300 watt, så vidt jeg husker. Jeg satte igang med testen, og kiggede så faktisk ikke ned på computeren før jeg nåede punktet hvor intervallet sluttede.

Det gav følgende resultat

20120325interval1.png

311 watt er en forbedring på 11 watt, og det er jo sådan set fint nok. Tænker jeg så ind at det blev kørt med trætte ben, så burde der være mere at hente. Bliver spændende at se hvad min powerprofile siger når jeg får kørt den test, for min 5 minutters værdi sidste år lå på 328 watt, så der er mulighed for at den ligger højere i år - please?

Herfra kørte jeg så til Hørsholm og kørte Folehaven omvendt. Så fantastisk flot at køre i det område med farverne, og det helt blå vand i solskin. Ude på Strandvejen fortsatte jeg nordpå i modvinden, og valgte at køre et 10 minutters FTP interval fra Rungsted til Nivå. Kort efter starten hentede jeg en rytter der lå foran mig, og jeg kunne se at han lagde sig på hjul. Det fik mig desværre til at pushe lidt for meget over de 100% af FTP, men sådan er det jo. Det er dog til gengæld vildt så nemt det er at ligge i de rigtige zoner på relativt flad vej i modvind :laugh:

Som jeg nærmede mig Nivå havn blev jeg enig med mig selv om at jeg lige ville køre en lille spurt til sidst. Så med 3-400 meter til, tog jeg et ekstra gear og fyrede den af. Helt perfekt, og super fed fornemmelse.

Det' så smukt

20120325interval2.png

Bemærk hvor nærmest lige watt grafen er, kontra pulsen som stiger.

Efter intervallet trillede jeg op af Lave Skov bakken, og ind igennem Dageløkke. Jeg kunne efterhånden mærke at mine ben var godt og grundigt trætte. Jeg fortsatte dog ud mod Grønholt med en irriterende sidevind, der til tider kom lidt forfra. Med andre ord var det svært at finde en rytme der samtidig pleasede mit ønske om at køre hurtigt :laugh:

Lidt uden for Grønholt så jeg en rovfugl af en art der lige krydsede vejen og fløj tilbage igen. Så kiggede jeg op og så 3 andre rovfugle der lå højt oppe i luften. De kan åbenbart også godt lide foråret.

Da jeg ramte Kulsviervej fik jeg endelig lidt medvind, og det var tiltrængt. Det gjorde det sjovt nok muligt at ræde et relativt stort gear uden at knække halsen på det.

Ind over Gunderødbakken, og ud mod Stumpedyssevej var det bare at give gas. Herefter kørte jeg langs Isterødvejen, inden jeg måtte lide op af bakken mod Sjælsø, og videre op af Åsebakken. Jeg havde dog affundet mig med at jeg nok ikke ville brage op over dem.

Herfra var det så igennem Rudeskov hvor jeg kunne køre betydeligt hurtigere end jeg egentlig havde regnet med. Bakkerne var ikke så slemme som jeg havde frygtet, og før jeg vidste af det kunne jeg skimte lyskrydsene på Kongevejen. Så var det bare over Geels bakke, som også gik ganske fint, og så hjem igennem Lyngby.

I alt blev det til en tur på 80,5 km, 30,4 km/t i snit, og en gennemsnitlig puls i nærheden af de 78% af max. Derudover et par gode intervaller, og så på en dag hvor man med god grund kunne have taget en hviledag.

20120325tur.png

20120325kort.png

Nu vil jeg slappe af, se de sidste km af Gent-Wevelgem, og så holde hviledag i morgen. Jeg skal have cyklen forbi Ritter, for den knirkede helt vildt på turen i dag, og det er altså til at blive bims af. Jeg troede først at det bare lige var kranken der skulle strammes en anelse, men det var det ikke.

Link to comment
Share on other sites

2 FTP-test er nok optimalt men det er min krop slet ikke gearet til lige nu og er også alt for panisk over at finde noget fællestræning. Så det store bevis kommer ikke lige med det første.

Men jeg var på Tacxen for at få et fingerpeg om hvor det bærer hen og selvom jeg ikke kørte hverken så langt eller hårdt men på gefühl efter hvordan jeg plejer at opleve 2x20, er resultatet så entydigt at jeg slet ikke er i tvivl om at jeg har ret. At jeg generelt var flad og kroppen nok reagerer underligt, tror jeg også at vi kan se bort fra.

Efter en alt for hård cykeltur hjem fra arbejde, lallede jeg rundt i en halv times tid. Jeg havde drukket en masse inden jeg kørte fra DSB så jeg ikke skulle være dehydreret på den første test.

Kørte Tacxdækket varmt og kalibrerede.

Kørte første tur på 5 minutter og 103-107 RPM og landede på små 280watt på noget jeg nok ville kunne holde i 10-15 minutter i dag.

Ja - det er noget usikkert :wink:

Men da jeg kørte kørte tur 2 på præcis samme måde, bare med 75-80 rpm og lå mellem 390 og 360 watt er forskellen så stor jeg, at vil påstå at jeg har ret. Jeg vil dog ikke udelukke at jeg ville syre fatalt til på en 20 minutters test. 320-360 watt på 85rpm er jeg ret sikker på kunne holde tiden ud (især i i frisk tilstand) men i hvert fald betydelig flere end ved 103-107rpm - hvor jeg gætter på at jeg vil lande omkring 275watt.

Under alle omstændigheder er der stor forskel. Faktisk større end jeg havde forventet.

Det passer vel egentlig også meget godt hvis man ser på folk der kører i gruppe og er ved langsomt at koge over. De finder et højere gear/lavere kadance og kan for en stund levere de watt som skal til for ikke at blive sat af. OK, det er som at pi... i bukserne i frostvejr, for pludselig går de helt ned. Men det virker i en periode.

Link to comment
Share on other sites

2 FTP-test er nok optimalt men det er min krop slet ikke gearet til lige nu og er også alt for panisk over at finde noget fællestræning. Så det store bevis kommer ikke lige med det første.

Men jeg var på Tacxen for at få et fingerpeg om hvor det bærer hen og selvom jeg ikke kørte hverken så langt eller hårdt men på gefühl efter hvordan jeg plejer at opleve 2x20, er resultatet så entydigt at jeg slet ikke er i tvivl om at jeg har ret. At jeg generelt var flad og kroppen nok reagerer underligt, tror jeg også at vi kan se bort fra.

Efter en alt for hård cykeltur hjem fra arbejde, lallede jeg rundt i en halv times tid. Jeg havde drukket en masse inden jeg kørte fra DSB så jeg ikke skulle være dehydreret på den første test.

Kørte Tacxdækket varmt og kalibrerede.

Kørte første tur på 5 minutter og 103-107 RPM og landede på små 280watt på noget jeg nok ville kunne holde i 10-15 minutter i dag.

Ja - det er noget usikkert :wink:

Men da jeg kørte kørte tur 2 på præcis samme måde, bare med 75-80 rpm og lå mellem 390 og 360 watt er forskellen så stor jeg, at vil påstå at jeg har ret. Jeg vil dog ikke udelukke at jeg ville syre fatalt til på en 20 minutters test. 320-360 watt på 85rpm er jeg ret sikker på kunne holde tiden ud (især i i frisk tilstand) men i hvert fald betydelig flere end ved 103-107rpm - hvor jeg gætter på at jeg vil lande omkring 275watt.

Under alle omstændigheder er der stor forskel. Faktisk større end jeg havde forventet.

Det passer vel egentlig også meget godt hvis man ser på folk der kører i gruppe og er ved langsomt at koge over. De finder et højere gear/lavere kadance og kan for en stund levere de watt som skal til for ikke at blive sat af. OK, det er som at pi... i bukserne i frostvejr, for pludselig går de helt ned. Men det virker i en periode.

Interessant, men igen, da du jo kun holdt det på 5 minutter er det svært at sige om du ville gå død til sidst :wink: Den med at man som oftest vælger en lavere kadance når man bliver træt i en gruppe, er sådan lidt :smile:

Det der taler for at jeg har ret, er at en stor del af det professionelle feltet kører med høj kadance på enkeltstarter. Hvis de kunne træde flere watt i samme periode ved en lavere kadance, må man gå ud fra at de ville gøre det :wink:

Men når det så alt sammen er sagt, så kommer det nok også meget an på hvordan man er som rytter. Bert Grabsch kører jo f.eks. altid sindssygt store gear og en lav kadance, og det virker for ham. Modsat har man en Cancellara der egentlig burde have poweren til at træde lige så store gear, men han vælger altid lettere gear og højere kadance. Så at sætte et decideret punktum kan man nok ikke, da det er op til den enkelte.

Jeg tror dog på at der i teorien og praksis ikke er forskel - ydelsen er nok den samme, men følelsen mentalt kan være forskellig fra person til person.

Link to comment
Share on other sites

Belgiske brosten

Paris-Roubaix_Secteur_pav%C3%A9_de_Warlaing_%C3%A0_Brillon.jpg

De sidste par uger har der været kørt løb i Belgien med det formål at ramme formen på søndag, når det belgiske forår for alvor tager fat med Flandern Rundt. Så sent som i går blev der kørt Gent-Wevelgem, som ellers har haft tradition til at ligge imellem FR og PR om onsdagen, men nu har fået sin egen søndag.

Skal vi snakke belgiske brosten anno 2012, så kan man bare ikke komme udenom Tom Boonen. Jeg har ikke styr på hvor mange sejre han har haft i dette forår, men endnu mere bemærkelsesværdigt så så man ham arbejde sindssygt for Levi Leipheimer under Paris-Nice. Det tyder på en Boonen der er i topform, både fysisk, men så sandelig også psykisk. Han vil uden tvivl være den største favorit til både Flandern Rundt og Paris-Roubaix med den form han har vist.

PN2012_5_etape_Tom_Boonen.jpg

Et glædeligt gensyn er også Matti Breschel som i går hentede en 3. plads bag 2 spurtstærke ryttere. Ikke helt dårligt af danskeren, som måtte vinke farvel til hele 2011. Jeg tror at Matti kan køre top 3 i begge løb, og jeg er nok lidt i tvivl om hvilket der passer bedst til ham. Han har jo ikke Boonens spurt, men kan måske klare sig lidt bedre på bakkerne?

Matti%20p%C3%A5%20TCR%20Adv%20SL.jpg

En af de helt store fra sidste år er Thor Hushovd, men nordmanden har været fuldstændig fraværende i dette forår. Både sygdom og lidt skader har spillet ind, men faktum er at ingen ved hvor Hushovd står rent formmæssigt. Det ville dog overraske mig meget hvis han pludselig bragede igennem.

Og så er der Spartacus. Foruden sin sejr i Strade Bianchi på fornemmeste vis, har han faktisk ikke vist andet end kørsel med hovedet under armen. Specielt i Milano-San Remo brillierede han med at trække Simon Gerrans frem til en spurt. De sidste par løb, E3 og GW har han dog virket træt og som om han ikke har haft det sidste. Personligt tror jeg det er bluf, og at Cancellara i virkeligheden er i langt bedre form end han vil give udtryk for. Man skal huske på at han nu er kommet i stald hos bluffmester nummer 1 - Johan Bruyneel.

11141|0000068c0|7983_orh100000w575_cancellara-london-dec11-8.jpg

Jeg ville være en smule nervøs hvis jeg hed Tom Boonen, men alt andet lige, så tror jeg det bliver et spændende forår.

Link to comment
Share on other sites

Der bliver taget en del kulhydrater ind i dag, for om et par timer er jeg på landevejen og skal lave den famøse power profile test. Til dem som ikke kender til det, så er det et udtryk man bruger til at definere hvilken type rytter man er. Derudover er det selvfølgelig også en god måde at finde ud af om man har forbedret sig etc. Den fokuserer på de kortere værdier, som 5 sekunder, 1 minut og 5 minutter, og skal så selvfølgelig ses sammen med FTP værdien.

Testen ser således ud:

5 min(3-5 min RI) - FTP effort - 100% of FTP

1 min(3-5 min RI) - All-out effort - >150% of FTP

10 min - Easy riding - 70-80% of FTP

5 min(10 min RI) - Out of the saddle, all-out effort from 32 km/h. Hammer final 45 sec - >115-120% of FTP

1 min(5 min RI) - Out of the saddle, all out effort from 32 km/h. Be seated to drive to the finish. >150% of FTP

1 min(5 min RI) - All-out effort - >150% of FTP

2x 15 sec(2 min RI) - out of the saddle, hard sprint from 25 km/h - max

Når så testen er overstået skal dataen bare analyseres, og forhåbentlig er værdierne højere end de var sidste gang. Vægten i morges sagde 76,5 kg, så jeg er ca. 500 gram tungere end sidste gang testen blev taget. Derfor er det endnu mere nødvendigt at værdierne er højere nu, da de bliver holdt op imod vægten :laugh: Testen sidste gang blev kørt d. 5/11 og havde følgende resultater

Powerprofile.png

FTP'en ved jeg er højere nu - 268 watt med en vægt på ca. 76,5 kg = 3,5 watt/kg. Jeg vil dog gerne teste den snart igen, da jeg tror jeg kan hente lidt mere på den rigtige rundstrækning.

Til dagens test har jeg fundet nærmest den perfekte strækning. Stykket mellem Rungsted Havn og Nivå havn er næsten fladt. Det falder en lille smule, men det er så lidt at man sagtens kan holde wattene oppe. Stykket er vel lige over 6 km langt, hvilket gør det perfekt til 5-10 minutters intervaller :smile: Behøver jeg sige at jeg glæder mig?

Link to comment
Share on other sites

Så er der lidt Vlog mens man kan studere resultaterne :laugh:

Som det også bliver nævnt i min Vlog, så kom jeg for sent ud af døren, jeg fuckede et af intervallerne op, men jeg tror nu alligevel at resultaterne blev ganske valide. På vejen hjem fra Hørsholm mødte jeg Ordrup CC drengene på Skodsborgvej. Det blev til en hurtig lille snak, og de lyder som om de er i god form. Desværre er Frederik, som jo var den helt store profil sidste år, rykket til Lyngbys hold. Det giver også lidt mere mening hvis han skal fortsætte sin udvikling og blive en bedre og hurtigere rytter. Vi fik også snakket lidt om åbningsløbet d. 8/4, og jeg glæder mig. Jeg vil virkelig gerne gøre god figur i det løb og forhåbentlig vise hvor stærk jeg er. I morgen tager jeg en fællestræning med OCC holdet, og så må vi se om jeg har noget at have det i, eller om jeg er bagefter på point. Min umiddelbare fornemmelse er dog at jeg er skarp, omend jeg mangler de sidste 5-10% som først kommer her i løbet af den næste måned.

Nå, men turen blev i alt på 64,5 km med 29,3 km/t i snit.

20120327tur.png

20120327kort.png

Og nu til det sjove. I kan godt se værdierne i min træningsdata, men i får dem også lige her

Powerprofilemarts.png

Som man kan se er alle værdierne steget, og det er jo lækkert! Specielt 1 minut værdien er helt i vejret.

- 5 sekunders værdien er steget 3%

- 1 minuts værdien er steget 14%

- 5 minutters værdien er steget 3%

- FTP'en er steget 10%

Men mere vigtigt er w/kg værdierne også steget

- 5 sekunders værdien er steget 2,5%

- 1 minuts værdien er steget 13%

- 5 minutters værdien er steget 2,8%

- FTP værdien er steget 10,4%

Værdierne kan man så holde op imod det skema som Coggan har lavet

powerprofile_v4.gif

Her sætter man så værdierne ind, eller det der matcher bedst med ens værdi, og så får man et mønster. Det mønster bruger man så til at vurdere om man er all-rounder, pursuiter, sprinter eller time-trialist. Jeg er umiddelbart all-rounder.

Planen er lidt at lave en test igen i slutningen af april, og så gøre det hver måned for hele tiden at have en pejling på hvordan det hele spiller sammen. Det interessante ville jo være hvis mine watt-tal styrtdykker hvis jeg kommer ned i vægt etc.

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share