Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Spændende læsning og flotte resultater. Især når man tænker på at vi ikke engang skriver 1. april endnu :wink: Jeg håber virkelig, at du kommer ud og kører nogle flere races i denne sæson, for med lidt erfaring i posen skal du nok komme til at hive nogle fine resultater frem :superman:

Link to comment
Share on other sites

Du skal bare veje 47kg, så er du World Class!!

/Lækkert med nørderi. Det go' stil og fedt at læse om.

PS: I dine øjne hvad er så mest værdifuldt: Højprofil Carbon Hjul eller et Powermeter?

Jeg sad og regnede lidt på hvor stor stigning der ville være hvis jeg smed 1,5 kg. Det var skræmmende lidt. Så umiddelbart tror jeg mere der skal trænes noget mere, og så gør et vægttab ikke noget :w00t:

Højprofil kontra wattmåler. I løbssituationer vil jeg næsten sige at du får mere ud af højprofilhjul. Det giver dig ekstra speed, og det er det der er nødvendigt når det gælder race. MEN, du har nu kørt 2x Ironman, begge gange med højprofilhjul? :wink: Hvornår har du sidst kunnet låne en wattmåler?

Jeg ville, i dit tilfælde og de fleste andres, købe en wattmåler. Den giver så sindssyg meget information som er guld værd. Hvis vi bare siger du har 4-5 stævner i løbet af et år, både ironmans, halve og det imellem. Så kører du måske sammenlagt 15-20 timer på cyklen hvor du virkelig vil have brug for dine højprofilhjul. Hvis du køber et sæt hjul til 7500,- så svarer det til 375-500,- pr. time det første år. En P2M wattmåler koster et sted mellem 7500-8200,- alt afhængig af hvilken model du vælger. Der hvor den især giver mening er ifbm. træningen. Hvis vi bare siger du cykeltræner 40 timer om måneden fra marts til oktober(begge måneder med). Det er 8 måneder. Så har din wattmåler kostet et 23-25,- pr. time. Selv matematikken taler for at købe en wattmåler :smile:

Men som du kan gætte dig til - så vil jeg anbefale at købe en wattmåler frem for højprofilhjul. Som sagt, så tror jeg du får større glæde ved det ekstra træningsredskab, end ved højprofilhjul. Det vigtigste er din træning og måder at optimere den, og du vil virkelig kunne gå ind og arbejde aktivt med den. Du ville kunne teste hvor du har den bedste position kontra power-output, og du vil aldrig være i tvivl om det er vinden der gør dig langsom, eller om det rent faktisk er kroppen der ikke vil lege. Derudover kan du jo også virkelig bruge den i race sammenhæng. Du vil jo relativt hurtigt finde ud af hvad dit pace skal være, og så er det jo bare at holde det nogenlunde. Så kan det godt være du har svært ved at hænge på til træningerne når de andre kommer i form og dukker op med deres Zipp hjul og hele pivtøjet, men så snart i står ved startstregen vil du have fordelen. Derudover har du jo gået og snakket om at skifte kranksættet til standard, så det er måske nu det store spring skal ske.

Spændende læsning og flotte resultater. Især når man tænker på at vi ikke engang skriver 1. april endnu :wink: Jeg håber virkelig, at du kommer ud og kører nogle flere races i denne sæson, for med lidt erfaring i posen skal du nok komme til at hive nogle fine resultater frem :superman:

Jeg er også ganske positiv omkring udfaldet. Tror jeg kan blive rigtig giftig i år hvis jeg kan fortsætte stimen. Den næste uges tid skal i hvert fald bruges på at lege lidt med nogle hurtige intervaller, og så ellers bare stå knivskarp d. 8 til åbningsløbet. Umiddelbart er en top 3 placering realistisk, og alt afhængig af fremmødet og formen på dagen, så kan det godt være at det er sejren der for alvor skal gå efter - det gør jeg dog altid :w00t:

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Men som du kan gætte dig til - så vil jeg anbefale at købe en wattmåler frem for højprofilhjul. Som sagt, så tror jeg du får større glæde ved det ekstra træningsredskab, end ved højprofilhjul.

Højprofiler giver uden tvivl mere fart ved x antal watt end lavprofiler gør ved samme watt tal, men kan du hive 50 watt ekstra ud af stængerne som følge af struktureret træning, ja så venter der bare endnu mere fart :cool:

Så står du og svæver mellem højprofiler og wattmåler, så er jeg tilbøjelig til at give Kenneth ret. Vælg wattmåleren!

Hilsen hende der har højprofiler men ingen wattmåler :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Højprofiler giver uden tvivl mere fart ved x antal watt end lavprofiler gør ved samme watt tal, men kan du hive 50 watt ekstra ud af stængerne som følge af struktureret træning, ja så venter der bare endnu mere fart :cool:

Så står du og svæver mellem højprofiler og wattmåler, så er jeg tilbøjelig til at give Kenneth ret. Vælg wattmåleren!

Hilsen hende der har højprofiler men ingen wattmåler :innocent:

Jeg købte jo også mine højprofil hjul før jeg købte en wattmåler, men årsagen var egentlig simpel nok. Da jeg købte de første højprofil hjul var der mere eller mindre kun SRM på markedet. Jo, der var da også Quarq, Powertap og den løsning hvor man målte det i krankboksen(noget værre skrammel). Fælles for dem alle var at de kostede en blødende formue :laugh: Men nu står de altså fra 5.000,- og opefter, alt afhængig af hvilken man vælger :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert godt, at der kommer nogle watt ind i regnearket … :superman:

… men skal der ikke også noget fællestræning ind på taktikkontoen? :cool:

Helt sikkert. Og ikke kun på taktikkontoen, men lige så meget på intervalkontoen. Det er bare nemmere at køre de hidsige intervaller når man kører løbssituationer.

Link to comment
Share on other sites

Men mere vigtigt er w/kg værdierne også steget

- 5 sekunders værdien er steget 2,5%

- 1 minuts værdien er steget 13%

- 5 minutters værdien er steget 2,8%

- FTP værdien er steget 10,4%

Det er godt nok nogle flotte stigninger i dine værdier, specielt med tanke på hvornår du sammenligner, sidste år havde du jo en sæson og x antal km i benene. Du bliver jo knivskarp når sæsonen rigtigt går igang, det er sgu flot klaret! Det begynder ihvertfald at lugte lidt af pointhøst:)

PS: I dine øjne hvad er så mest værdifuldt: Højprofil Carbon Hjul eller et Powermeter?

Som Kermit siger så kan man nok låne sig til et par højprofiler. Personligt tror jeg at man får mest værdi ud af sin watt måler da man jo som nævnt hele tiden kører med den kontra et par højprofiler. Specielt hvis man godt kan lide at nørde tal så tror jeg at man kan få megen glæde, og ikke mindst forståelse for for sin egen organisme, ud af den.

Link to comment
Share on other sites

På grænsen

Torsdag var jeg ude med Ordrup CC for første gang i år. Egentlig følte jeg at benene var gode fra starten af, men kunne alligevel godt mærke at jeg ikke var helt i topform :blush: Vinden blæste relativt meget fra nord, og det blev ikke bedre i løbet af turen. Vi startede med at køre ud til Klampenborgvej og op af den. Herfra af bagvejen op til Skodsborgvej. Jeg kom i front sammen med en anden som blev ved med at køre forhjulslir da vi skulle have vores føring, og for hulen hvor har jeg ikke savnet det. Med andre ord er der stadig plads til forbedring på tonserkontoen/FTP. Men også bare irriterende med den type mennesker.

Da vi så nåede Mothsvej lå jeg stadig i front helt alene, og det samme gjorde sig gældende da vi ramte Søllerød Slotsvej. Da stigningen for alvor gik i gang accelererede jeg, ikke voldsomt, men ok. Der lå et par stykker i mit hjul da vi kom rundt i det sidste sving, og der fik jeg lige kigget mig bagover, og satte så en spurt ind. Derfor tog jeg også spurten her.

Herfra kørte vi af Attemosevej ned til Sandbjergbakken. Jeg fik taget en god føring, og for foden af bakken blev vi delt op i 2 hold der skulle køre rulleskift hele vejen. Jeg kom med i den stærke gruppe, og vi kørte egentlig ganske fint. Jeg skulle lige have banket rusten af mht. teknikken, men det skulle de andre vidst også for den der med at man lige bakker af når man har taget sin føring var der én der konsekvent glemt. Derudover var han også sød nok til lige at accelerere på den sidste bakke, hvor jeg så skulle tage over. Pisseirriterende. Men op kom vi.

Så fra Sandbjergvej kørte vi over til Stumpedyssevej. Igen, opdeling i 2 hold. Rulleskift og så med en spurt til sidst. Igen, fin start, og generelt gik det rigtig fint. Da vi nåede ind i skoven forsøgte jeg et angreb på den sidste bakke, men fik slet ikke trådt hård nok, så jeg fik bare de andre med, som så kørte forbi mig til sidst. Der kunne jeg godt mærke at jeg var kommet lidt på grænsen, men super fedt var det virkelig! :smile:

Her delte vi os så op, da halvdelen af gruppen var ved at være trætte. Så vi var 5 licensryttere der slog et smut forbi Allerød og Hammersholt, og så kørte vi igennem skoven ud til Bregnerød kro. Her var jeg heldig nok til at ligge på hjul en stor del af vejen, det var dog medvind, så de andre blev nok heller ikke presset synderligt. På vejen ind mod Farum skulle der køres spurt, og det var super fedt. Der var medvind på vejen, og det gik samtidig lidt nedad indtil det sidste, så farten blev stille skruet op. Da vi nærmede os havde vi virkelig god fart på og lå vel omkring de 43-45 km/t, og jeg havde stadig det bagerste hjul så jeg lå godt i læ. Den første der kørte var Stig, som ikke lavede en acceleration, men bare øgede farten gevaldigt til omkring de 55 km/t da han kørte udenom de andre. Jeg havde heldigvis hans hjul så jeg gled nemt med, og da han så begyndte at spurte og trække ind mod højre bankede jeg alt hvad jeg havde ned i krankarmene, og fløj forbi ham. Jeg tog selvfølgelig spurten med en pæn længde ned til de andre :superman:

Jeg fik bagefter kigget på min wattmåler og kunne se at jeg havde sat ny PR med 80-90 watt i max, da jeg havde maxet den på 1246 watt.

Herfra kørte vi så igennem Farum og igennem Hareskoven. Igen blev jeg udfordret i noget forhjulslir hvor jeg måtte melde pas efter en del minutter hvor jeg havde bidt det i mig, men tog så igen en føring da vi kørte ind mod Lyngby.

Alt i alt en super fed tur, hvor jeg virkelig kom helt ud til grænserne, og det er jo også der hvor gruppetræningen virkelig sparker igennem.

En tur på 66,3 km, med 29,3 km/t i snit, og et par nye rekorder på 5 sekunders og 1 minuts peakpower.

20120329tur.png

20120329kort.png

Link to comment
Share on other sites

Fed tur :smilerock:

Går ud fra at de 62 km/t er fra den sidste spurt, det er godt nok en flot hastighed, for slet ikke at tale om watt tallet!

Ja det kan sgu være lidt stressende når der bliver liret, men så på den anden side er det sådan nogle små ting der gør at man lige rykket niveauet en smule!

Jeps, de 62 er fra den sidste spurt :bigsmile: Og ja, du har helt ret med at de små forhjuls lir er med til at rykke formen. Man kan jo altid tage hævnen når formen for alvor indfinder sig.

Link to comment
Share on other sites

Kitchen sink and windy conditions

Selvom vinden var ret så kraftig i dag, valgte jeg at køre en god tur for ast få trænet godt og grundigt igennem. Vejrudsigten var ikke super, og det lod til at det ville begynde at sne/slude omkring kl. 12.00.

Jeg kom dog i tøjet, og satte ud i blæsevejret. Og jeg skal da lige love for at det blæste i dag! Da jeg kørte langs Bagsværd sø kørte jeg mere eller mindre sidelæns, og derudover var vinden ret så kold, så jeg fik samme fornemmelse i halvdelen af mit ansigt som når man bliver bedøvet hos tandlægen. Inden jeg satte mod Farum måtte jeg lige at cyklen for at rette styret til. Efter min cykel har været hos Ritter opdagede jeg at mekanikeren havde sat spaceren forkert, således at min frempind var for høj. Så jeg måtte lige få sat den i den rigtige højde, og fik så lige præcis sat det lidt skævt. Da det blev justeret lidt, var jeg klar til dagens træning.

Jeg valgte en træningssession fra en af mine bøger, en såkaldt "Kitchen sink". På dansk ville det nok have heddet biksemad eller noget andet. En kitchen sink session er hvor man får trænet flere forskellige typer træning i én session. I mit tilfælde var der både FTP, anaerobisk og neuromuskulært. Opvarmningen bestod således af 3 intervaller hvor jeg bare skulle køre med en kadance omkring 110 rpm.

Da jeg var kommet igennem Farum kom det reelle interval. Det skulle bestå af en 20-25 sekunders sprint efterfulgt af 3-4 minutters pause. Det lyder ret simpelt, men 20-25 sekunder er virkelig lang tid at sprinte, og det tog også hårdt på mig. Der var ikke samme saft i stængerne som tidligere, og med hvert interval gjorde det bare mere og mere ondt. Men jeg fik overstået det og fandt dermed ud til Kongevejen mod Hillerød. Sindssyg modvind, virkelig sindssyg. Jeg så dog flere der kørte på højprofil hjul, hvilket jeg simpelthen ikke fatter - tror de var relative nybegyndere. Så også en der kørte i korte bukser - det skal siges at solen skinnede, men med en temperatur omkring 4 grader og en vind omkring de 15-20 m/s, så er det fuldstændig vanvittigt. Der er ingen tvivl om at cyklingen har vundet mere og mere blandt danskerne, også i sammenhæng med tri/ironman. En af dem fra Ordrup der kørte med i torsdags havde også lige købt en P2M wattmåler - han havde så bare slet ikke sat sig ind i hvordan man brugte den. For mig virker det fuldstændig vanvittigt at købe noget til 6-8.000,- som man så ikke udnytter ordentligt. Lur mig om han ikke kører på pulsen, og så kommer hjem og kigger på sine max-værdier i stedet for. Jeg spurgte ham således om han havde kørt en FTP test, da det trods alt er den vigtigste værdi når man skal træne med watt. Det vidste han så slet ikke hvad var :omg: Folk må selvfølgelig bruge deres penge på det de har lyst til, jeg forstår det bare ikke.

Nå, men på Kongevejen skulle jeg så køre næste omgang intervaller. Denne gang var det 2x 12 minutters intervaller ved 100-105% af FTP. Det holdt hårdt, men lykkedes vidst lige præcis. Efter 5 minutters pause var det så igang igen. Denne gang var jeg faktisk nået ind igennem Grønholt, og skulle så passere Fredensborg Kongevej, og fortsatte ud mod Langerød. Vinden kom desværre fra siden så jeg kunne ikke helt udnytte det på samme måde. Da intervallet var slut kørte jeg en anden vej til Søholm, og videre op forbi Simons Golf og så ud på Helsingør Kongevej. Her skulle de sidste intervaller køres, og det var perfekt for det er en lige strækning og pivende modvind :bigsmile: Det skulle være 4 stks 2 minutters intervaller ved 130% af FTP(svarende til ca. 350 watt), med 1 minuts hvile. Efter første interval, vendte jeg om, fik modvinden i ryggen og kørte så tilbage, så jeg igen kunne udnytte vejen. Så jeg fik 2 intervaller kørt inden jeg ramte Hornbækvej. 3. interval foregik mod Nyrup, men det var lidt svært at holde intensiteten fordi vejen gik noget nedad, og vindstødene ikke var konstante. Sidste interval blev kørt mod Gurre, men var næsten umuligt grundet vejen og vinden. Jeg fik dog kæmpet mig igennem, og fortsatte via Gurre op til Helsingør.

Da jeg ramte Helsingør følte jeg lidt at det var blevet koldere, og ganske rigtigt begyndte det pludselig at sne en smule. Ikke voldsomt, men lige et par snefnug. Jeg kørte ned til Strandvejen, lappede og så satte jeg ellers næsen mod Klampenborg. Jeg havde faktisk helt glemt hvor håbløs Strandvejen er fra Skodsborg til Humlebæk. Egentlig er det et ganske fint område, men for smal cykelsti med for mange biler der skal ud.

Da jeg nåede Nivå var det derfor virkelig muligt at lukke op. Jeg lagde mig ned i bukningen og begyndte så ellers bare at træde igennem med hvad jeg havde. Umiddelbart lå jeg lige omkring min FTP, og susede virkelig afsted. Da jeg nærmede mig Rungsted havde jeg vinden lige i ryggen, og lå derfor og kørte lige op med bilerne. Dét er altså en fed fornemmelse.

Da jeg ramte Klampenborg var jeg ved at være godt brugt, og da jeg samtidig fik noget af vinden lige i smasken blev det ikke nemmere. Jeg fik dog kæmpet mig op af bakken og forsøgte så at holde noget tempo ind mod Lyngby.

Alt i alt en ganske fin tur, på en dag hvor jeg ellers ikke havde regnet med at køre så langt. Det blev til en tur på 98 km med 29,7 km/t.

20120331tur.png

20120331kort.png

I morgen satser jeg på at tage en lille trilletur for at holde gang i benene, jeg skal nemlig til påskefrokost. Det er dog lidt nitten at skulle til påskefrokost på dagen hvor de kører Flandern Rundt, men det må blive optaget, og så holde mig i isolation indtil jeg kommer hjem og ser det. Jeg satser på et podium der hedder:

1. Boonen

2. Breschel

3. Cancellara

Darkhorse tror jeg faktisk er Gilbert. Han har ikke rigtig vist noget ift. sidste år, så spørgsmålet er hvor han egentlig er rent formmæssigt. Tror dog godt han kan snuppe den hvis alt spiller.

Link to comment
Share on other sites

Det bliver i øvrigt kanon spændende i morgen, glæder mig jo helt vildt! Håber at dit podie holder for Breschels vedkommende. De udenlandske cykelmedier har spået ham gode chancer baseret på Gent Wevelgem og hans tidligere resultater men jeg er dog en smule mere forbeholden desværre. Han virker mere "rund i det" ift til 2010 og syntes ikke at han har virket så stærk som han var i 2010. Men håber da jeg tager grueligt fejl. Ellers har jeg store forhåbninger til Sagan. Han er lidt en wunderkind. Ballan bliver også spændende at følge og som kortene ligger lige nu så er han nok BMC´s stærkeste kort. Well, det hele bliver spændende og hvis der bliver kørt hårdt tidligt vil ruten lave en naturlig udvælgelse.

Min top tre:

1.Boonen

2.Cancellara

3.Ballan

Cant wait!

Link to comment
Share on other sites

Der er blevet trænet, selvom der har været stille i loggen. I mandags tog jeg en rigtig herretur med 4 stk FTP intervaller i lidt sindssygt blæsevejr. Turen gik ud mod Ganløse, videre ud mod Slagslunde, op til Gørløse, ind til Allerød, op til Fredensborg, ind til Nivå, og så af Strandvejen hjem. En tur på 112,4 km med 30,4 km/t i snit.

I går var der så "hviledag", ment på den måde at min kæreste og jeg var forbi restauranten i Tivoli og hjælpe lidt med at slæbe nogle nye stole ind. Derefter gik turen til Frederiksberg og købe anlæg, og selvfølgelig også få det sat op hjemme hos hende etc.

I dag var jeg så relativt tidligt oppe, og var allerede på cyklen 8.45. Jeg havde planlagt at køre nogle VO2 max intervaller, men da jeg kørte afsted synes jeg godt nok at kroppen stadig var brugt. VO2 max intervaller skal man jo trods alt helst køre når kroppen er frisk, men jeg blev enig med mig selv om at jeg måtte se det an. Jeg kørte derfor at Kongevejen, op over Geels bakke, og så igennem Søllerød ned il Strandvejen ved Vedbæk.

Jeg har efterhånden erfaret at stykket mellem Rungsted og Nivå er fantastisk til at køre intervaller på, fordi det er så fladt, så det var målet. Mellem Vedbæk og Rungsted fik jeg lige kørt et 5 minutters FTP interval for lige at være helt klar. Det føltes bare ikke sådan. Så jeg overvejede at køre 10 minutters FTP intervaller i stedet for mine VO2 max intervaller, men da jeg gjorde klar til intervallet prøvede jeg det af.

Det var egentlig en ret simpel opskrift i dag:

5x stigende minuttal(5, 5,5, 6, 6,5, 7 minutter) ved 113% af FTP - svarende til ca. 300 watt.

5 minutters hvile mellem hvert interval

Da jeg kørte første interval på de 5 minutter var det åndssvagt hårdt. Vinden var kraftig fra øst af, så jeg lå sidelæns mens jeg cruisede ned af Strandvejen. På et tidspunkt passerede jeg et buslæskur, og forberedte mig på læ'et, for derefter at blive ramt af vinden igen. Så jeg lænede mig lidt op mod vinden til at starte med. Problemet var så bare at vinden på en eller anden måde blev vendt lige på det stykke, så da jeg kørte ind i hvad jeg troede var læ, kom vinden bare fra den anden side, for derefter kort tid efter at vende tilbage til den rigtige side. Det gav lidt slinger i valsen, men jeg kom da igennem de 5 minutter.

5 minutters hvile, og så stod den på de 5,5 minut. Det gik også nogenlunde, men jeg tvivlede virkelig på at jeg kunne holde den kørende op til 7 minutter, for jeg følte virkelig at jeg var presset. Så da jeg gik igang med 3. interval på de 6 minutter var jeg mere eller mindre indstillet på ikke at køre flere, for da jeg var færdig var det med seriøst ømme ben der bare råbte efter hvile.

På en eller anden måde fik min stædighed dog overtalt mig til at køre intervallerne færdige, for det kunne ikke være rigtigt at jeg måtte droppe dem. Om jeg så ville falde af cyklen så skulle de intervaller køres færdigt. Så jeg satte igang med næstsidste interval på 6,5 minutter, og pludselig gik det en smule lettere. Om det var fordi jeg bevidst ændrede modstanden en smule så jeg sigtede lidt mere efter 290-295 watt, eller om det bare var fordi jeg var blevet varm, ved jeg ikke. De var ikke nemme, men heller ikke værre end de første.

De sidste 5 minutters hvile, og så var det ellers 7 minutters helvede. Her måtte jeg virkelig hive efter vejret til sidst og prøve lidt forskellige kadancer for at holde wattene på plads. Men som sagt, det lykkedes med alle VO2 max intervallerne, og det var trods alt det vigtigste.

Lidt trilleri for lige at komme af med det værste mælkesyre i benene, og så stod den på de sidste intervaller. Der skulle køres 2x 3 minutter all out. Det første af disse blev kørt ind mod Rungsted, og det sidste foregik inde i Folehaven. Super hårdt efter de tidligere intervaller, men da de var overståede var det en super fed fornemmelse. Solen havde været fremme hele turen, men det var først omkring Hørsholm Kirke at jeg lagde mærke til det.

Jeg kørte langs Kongevejen op igennem Rude Skov, og så over Geels bakke, forbi Frederiksdal og hjem. På vej mod Geels kørte jeg forbi 2 cykelrytter i bunden af bakken, da jeg var halvvejs oppe kiggede jeg mig lige bagover og der sad den ene af dem. Så jeg satte lige tempoet lidt ekstra op, og gav den gas henover toppen. Da jeg var kommet ned havde jeg slået et kæmpe hul, og han havde i hvert fald opgivet at komme med.

I alt en tur på 76 km med 30,1 km/t i snit og en masse små intervaltoppe.

20120404tur.png

20120404kort.png

Et hurtigt bad, og så var det ellers ind i Tivoli igen og hjælpe lidt til. Så man må sige at det har været en meget aktiv dag.

Link to comment
Share on other sites

Hvilepuls på 38

I går fik jeg lidt af en forskrækkelse. Jeg stod og var igang med at lave en dej til en omgang ciabatta brød, da jeg pludselig fik smerter henover brystkassen der samtidig hæmmede min vejrtrækning ret kraftigt. Jeg prøvede lige at spise noget, ligge mig ned og slappe af, og snuppede også en ipren, men lige lidt hjalp det, det blev sådan set kun værre. Så fat i kæresten og afsted til Gentofte Skadestue.

Her blev jeg "indlagt" og blev hurtigt tilset af en sygeplejerske. Jeg kunne næsten ikke bevæge mig fordi det gjorde så sindssygt ondt, og jeg var samtidig virkelig bange for at det skulle være noget med hjertet. Jeg fik derfor målt min hvilepuls, og sygeplejersken blev ret nervøs da hun så den lå på 38. Jeg forklarede hende dog at jeg cyklede meget, og derfor generelt har en lav hvilepuls. Hun var dog ikke helt overbevist, og jeg fik derfor taget en række blodprøver, og røntgenbilleder for at se om det enten var mit hjerte der var noget galt med, eller måske en kollapset lunge.

Da jeg kom tilbage fra røntgen målte hun igen min hvilepuls, og smilede lidt da hun sagde "Nu ligger den på 60", hvorefter jeg sagde at jeg jo også lige havde gået. Der gik ca. 20 sekunder, så lå den nede på 40 igen.

Heldigvis var alle mine prøver negative, så lægen konkluderede at det "bare" var nogle indre muskler der brokkede sig. Han kunne ikke fremprovokere noget ved at trykke mig på ryggen eller brystet, så jeg må have lavet en eller anden forkert bevægelse eller noget andet. Men heldigvis gjorde min lave puls at jeg blev tilset med det samme og hurtigt fik en læge forbi :bigsmile:

Så lige nu sidder jeg og pumper mig iprener, varmecreme og afslapning i sofaen for at få det til at gå væk. Det var så slemt at jeg i går ikke kunne få sokker på fordi jeg ikke kunne bukke mig ned.

Link to comment
Share on other sites

Lyder ubehageligt - Det kan sagtens være du lige har klemt en nerve eller lignende. Har prøvet noget tilsvarende, og man bliver straks panisk. Dog er det ofte noget muskulært/CNS relateret, og ingen grund til bekymring.

Jeg ville dog alligevel lige rynke brynene og hører om du ofte bruger Ipren som din favourite painkiller? Du ved godt det er NSAID og har været linket til hjerteanfald hos elite-sportsmænd (især fodbold spillere).... Brug panodil i stedet til at begynde med.

/God bedring, og ses på viften!

Link to comment
Share on other sites

Lyder ubehageligt - Det kan sagtens være du lige har klemt en nerve eller lignende. Har prøvet noget tilsvarende, og man bliver straks panisk. Dog er det ofte noget muskulært/CNS relateret, og ingen grund til bekymring.

Jeg ville dog alligevel lige rynke brynene og hører om du ofte bruger Ipren som din favourite painkiller? Du ved godt det er NSAID og har været linket til hjerteanfald hos elite-sportsmænd (især fodbold spillere).... Brug panodil i stedet til at begynde med.

/God bedring, og ses på viften!

Thanks. Jeg bruger ret sjældent piller, men ja, jeg har hovedsagligt brugt Ipren fordi de eftersigende skulle være gode til netop muskel og ledsmerter?

Link to comment
Share on other sites

Thanks. Jeg bruger ret sjældent piller, men ja, jeg har hovedsagligt brugt Ipren fordi de eftersigende skulle være gode til netop muskel og ledsmerter?

Det er de osse - Ville bare gøre dig opmærksom på linket. Google det evt. og bliv klogere NSAID og heart-failure mm.

Link to comment
Share on other sites

Orv, hvor ubehageligt :wacko:

Besynderligt nok har jeg oplevet præcis det samme med stikkende smerter hen over brytskassen og hjertet. Første gang var jeg helt overbevist om, at det måtte være noget med hjertet, men det var noget muskulært/nerverelateret, der gik væk i løbet af nogle dage. Siden har jeg vist prøvet det en gang mere, men det er efterhånden lang tid siden.

MEN du har selvfølgelig gjort det rigtige ved at få det undersøgt. Man skal ikke spøge med sådan noget. Så du får lige god bedring herfra :flowers:

Link to comment
Share on other sites

Øvs lyder ubehageligt! Har en nær kollega der for 1 måneds tid siden netop var igennem samme omgang. Det var muskulært, og han blev hevet igennem alle mulige test som viste intet var galt, med det man altid frygter mest hjertet.

Lyder som den samme omgang du er/var igennem. Rigtig god bedring.

Og for pokker sikken imponerende hvilepuls :bowdown:

Link to comment
Share on other sites

Hvor gustent! Jeg har heldigvis ikke haft ondt om hovedsikringen, men forestiller at det ikke er rare tanker man har imens.

Vild hvilepuls - sådan lige19 slag lavere end min sidst jeg talte den. Hvis ikke din maksimalpuls ligger i den lave ende, må du have en misundelsesværdig pulsreserve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share