Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning


Spinderella
 Share

Recommended Posts

Søndag d. 17. juli 2011: Cykling Løb @ Botanisk + The Hood

Efter gårsdagens ubehagelige oplevelse havde jeg ikke ret meget lyst til at skulle ud at løbe igen, og eftersom jeg lige har modtaget en pakke fra Wiggle med nyt cykeltøj tænkte jeg at det var oplagt lige at komme ud og få det prøvet. Da jeg blev færdig med dagens mere kedelige donter var vejret dog ikke noget at råbe hurra for, så jeg fik lige set lidt tour, mens jeg prøvede at rode lidt rundt på google maps efter en god rute. Heldigvis kom der opklaring, og jeg kom ud på cyklen for at konstatere at der var et par tunge dråber der faldt. Det skulle ikke stoppe mig, så af sted det gik. Jeg havde dog knapt kørt to minutter før jeg skulle udenom noget vejarbejde, og ikke fik ramt ordentligt da jeg skulle op på cykelstien igen. Det gav et bump, og så var forhjulet fladt. :mad: Så meget for den tur....

Da jeg slukøret traskede hjem igen stødte jeg på Hr. og Fru overbo, så fik hyggesnakket lidt med dem. Og fruen vil gerne i gang med at løbe (igen), så jeg fik overtalt hende til en hurtig omklædning og så tog vi en tur ned omkring botanisk have. Der blev indlagt en del gåpauser, da hun som sagt kun lige er kommet i gang igen - og de blev nok lidt længere end de havde behøvet være, da vi jo faldt i snak. :smile: Men en super hyggelig tur var det....

Botanisk have:

4,17 km på 36:11

6,9 km/t ~ 8:41 min/km

Puls:

Max HR: 154

Avg HR: 131

285 kcal

Vel hjemme igen stod vi lige og sludrede lidt mens vi strak ud, og jeg kunne mærke at jeg stadig havde masser af energi. Så i stedet for at sige slut for i dag, tog jeg lige en hurtig tur rundt i nabolaget. Jeg tror faktisk jeg vil snige mig til at kalde det en tærskeltur selv om den var meget kort. :bigsmile:

The Hood:

2,33 km på 12:21

11,3 km/t ~ 5:18 min/km

Puls:

Max HR: 183

Avg HR: 175

171 kcal

Nå, men jeg har længe haft planer om at skulle have cyklen ned til Jensen så jeg kunne få kigget lidt på gearerne, der godt kan hakke lidt og få købt nogle ekstra slanger. Det giver jo så sig selv at det skal prioriteres snarest. Jeg føler mig kørt lidt ud på et sidespor i forhold til åbentvandssvømningen, så vil også se om ikke jeg kan få passet en tur på svømmestadion ind her i starten af ugen.

Hmmm det var da et kedeligt mysterium. Håber at du snart finder ud af hvad det er og hvad der skal gøres.

Ellers er motion jo et ret effektivt våben mod stress, altså forudsat at du får nok hvile også.

Den påstand tror jeg lige jeg vil tillade mig at bestride - eller i hvert fald nuancere. Motion gør kroppen i stand til at modstå en større mængde stress end der ellers var muligt, men bekæmper jo ikke som sådan stress. Mig bekendt er der kun to måder direkte at bekæmpe stress på, det ene er ved at ændre substansen af det der stresser (fx afgive ansvarsområder) eller ændre på ens egen indstilling til det der stresser (fx skrue ned for perfektionismen). Alle andre strategier vil kun gøre tilstanden mere tålelig. Det er for så vidt også fint nok, hvis det er noget der er afgrænset til spidsbelastningsperioder, men jo ikke holdbart hvis det strækker sig over længere tid.

Anyhow, jeg har det allerede meget bedre nu. Jeg afventer lige situationen og ser - men hvis det kommer tilbage vil jeg lige slå et smut omkring lægen. :smile: I øvrigt har jeg lige indsat dagens pulsgrafer til sammenligning - det er jo et helt andet billede, hvilket også får mig til at synes det ikke er så sandsynligt at det skyldes fejl i uret.

post-24795-060072200 1310924807_thumb.jp

post-24795-079121200 1310924821_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Wow, den svømmetur er jeg godt nok imponeret over. Først og fremmest har jeg aldrig tænkt over, at man kunne svømme på sådan en måde. Svømning har i min verden nok altid handlet om at svømme fra ende til ende - eller bøje til bøje (booorrrriiiinnnnnng), hvilket selvfølgelig bare viser hvor snæver min svømme-opfattelse er/har været.

Derudover er distancen jo nærmest marathon-agtig, så :4thumbup: for den bedrift :superman:

Link to comment
Share on other sites

Wow, den svømmetur er jeg godt nok imponeret over. Først og fremmest har jeg aldrig tænkt over, at man kunne svømme på sådan en måde. Svømning har i min verden nok altid handlet om at svømme fra ende til ende - eller bøje til bøje (booorrrriiiinnnnnng), hvilket selvfølgelig bare viser hvor snæver min svømme-opfattelse er/har været.

Derudover er distancen jo nærmest marathon-agtig, så :4thumbup: for den bedrift :superman:

Tak! :bigsmile:

Jeg vil sige at turen også åbnede for en helt ny verden for mig. Det kræver selvfølgelig at man lige har tænkt lidt over logistikken, men det var virkelig en fantastisk oplevelse - og selvfølgelig også fedt at få lidt hjælp af medstrømmen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 18. juli 2011: Svømmestadion

300 m bryst

6x50 m crawl

2x50 m crawlben med plade

2x50 m crawl

Hmmm..... Jeg synes ikke rigtig min svømning udvikler sig pt. Jeg er stadig helt smadret, når jeg har svømmet bare en enkelt bane. Hvis jeg prøver at komme hurtigt frem svømmer jeg 50 m på 1:13, så med den fart (eller rettere mangel på samme!), skulle man jo ikke mene man behøvede være så kvæstet. :nonono: Selvfølgelig kan det også mærkes at opdriften fra en våddragt mangler, så det gør det selvsagt ikke nemmere....

Apropos våddragt, så har jeg i dag bestilt min helt egen Orca Kasei, som jeg håber lander på min dør i starten eller midten af næste uge. :bigsmile:

I morgen drager jeg til Jensen efter cykelstuff - og så har jeg en flink kollega som har indvilget i at hjælpe mig med at lære at skifte slange onsdag. Og så glæder jeg mig også rigtig meget til at komme ud at køre! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ellers er motion jo et ret effektivt våben mod stress, altså forudsat at du får nok hvile også.
Den påstand tror jeg lige jeg vil tillade mig at bestride - eller i hvert fald nuancere. Motion gør kroppen i stand til at modstå en større mængde stress end der ellers var muligt, men bekæmper jo ikke som sådan stress. Mig bekendt er der kun to måder direkte at bekæmpe stress på, det ene er ved at ændre substansen af det der stresser (fx afgive ansvarsområder) eller ændre på ens egen indstilling til det der stresser (fx skrue ned for perfektionismen). Alle andre strategier vil kun gøre tilstanden mere tålelig. Det er for så vidt også fint nok, hvis det er noget der er afgrænset til spidsbelastningsperioder, men jo ikke holdbart hvis det strækker sig over længere tid.

Det var egentlig min pointe med det fremhævede ovenfor.

Der skal være en balance mellem hvile og aktivitet. I hvile ligger der for mig at se netop de ting du beskriver som at ændre substansen eller indstillingen.

Anyhow, jeg har det allerede meget bedre nu. Jeg afventer lige situationen og ser - men hvis det kommer tilbage vil jeg lige slå et smut omkring lægen. :smile: I øvrigt har jeg lige indsat dagens pulsgrafer til sammenligning - det er jo et helt andet billede, hvilket også får mig til at synes det ikke er så sandsynligt at det skyldes fejl i uret.

post-24795-060072200 1310924807_thumb.jp

post-24795-079121200 1310924821_thumb.jp

Dejligt at du har det bedre. Krydser fingre for at det ikke vender tilbage. Og ja graferne kunne sikkert godt tyde på at det var et teknisk problem og ikke et hjerte problem.

Link to comment
Share on other sites

Du træner igennem :smile:

Jeg forsøger i hvert fald. :bigsmile:

Det var egentlig min pointe med det fremhævede ovenfor.

Der skal være en balance mellem hvile og aktivitet. I hvile ligger der for mig at se netop de ting du beskriver som at ændre substansen eller indstillingen.

Ok, så misforstod jeg dig. Når du skrev hvile troede jeg du mente hvile/søvn. Men ok, jeg har også selv oplevet et par gange at føle mig meget stresset uden egentlig at lave noget. Dette har været i forbindelse med store beslutninger, som jeg har haft svært ved at træffe, og hvor jeg har følt mig låst og handlingslammet - og stresset. Tilsvarende har jeg oplevet længere perioder, hvor jeg virkelig har knoklet mange timer i døgnet, og hvor jeg ikke har følt mig stresset. Så for mig handler stress om mange andre ting end forholdet mellem hvile og aktivitet. :smile:

Dejligt at du har det bedre. Krydser fingre for at det ikke vender tilbage. Og ja graferne kunne sikkert godt tyde på at det var et teknisk problem og ikke et hjerte problem.

Tak. :smile:

Men her er vist igen en misforståelse. :laugh: Jeg skriver netop, at jeg ikke mener det er sansynligt at det er uret det er galt med (så skulle det vel stadig være galt?). Det er min klare overbevisning, at uret har målt sådan som min puls faktisk var. Dette er blandt andet understøttet af, at min puls ikke føltes høj, når jeg lige satte en finger på halspulsåren. Her skal der selvfølgelig tages forbehold for at jeg ikke talte pulsen, men det var tydeligt at mærke forskel på når uret sagde 100 slag og når uret sagde 175 slag.

Link to comment
Share on other sites

Tak. :smile:

Men her er vist igen en misforståelse. :laugh: Jeg skriver netop, at jeg ikke mener det er sansynligt at det er uret det er galt med (så skulle det vel stadig være galt?). Det er min klare overbevisning, at uret har målt sådan som min puls faktisk var. Dette er blandt andet understøttet af, at min puls ikke føltes høj, når jeg lige satte en finger på halspulsåren. Her skal der selvfølgelig tages forbehold for at jeg ikke talte pulsen, men det var tydeligt at mærke forskel på når uret sagde 100 slag og når uret sagde 175 slag.

Min tanke med uret var at hudens ledningsevne måske var skidt. Jeg har et gammelt Polar F11 ur og det sker at luftfugtighed, hvor meget jeg sveder, hvor længe jeg løber osv. har en indvirkning på hvor godt den måler min puls. Der kan gå lange perioder hvor alting virker perfekt og så er der lige et par dage hvor den flipper ud... Det var bare det jeg tænkte.

Og undskyld misforståelserne, jeg er pisse træt (3½ times søvn i nat og godt 4 timer om dagen i gennemsnit hen over den sidst uges tid) og hyggelæser bare lidt løst for at få den sidste time til at gå uden at falde i søvn inden min kone kommer hjem og kan tage over med børnene.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke med uret var at hudens ledningsevne måske var skidt. Jeg har et gammelt Polar F11 ur og det sker at luftfugtighed, hvor meget jeg sveder, hvor længe jeg løber osv. har en indvirkning på hvor godt den måler min puls. Der kan gå lange perioder hvor alting virker perfekt og så er der lige et par dage hvor den flipper ud... Det var bare det jeg tænkte.

Og undskyld misforståelserne, jeg er pisse træt (3½ times søvn i nat og godt 4 timer om dagen i gennemsnit hen over den sidst uges tid) og hyggelæser bare lidt løst for at få den sidste time til at gå uden at falde i søvn inden min kone kommer hjem og kan tage over med børnene.

Jamen jeg kan sagtens følge din tankegang - det var jo netop også fordi jeg selv var i tvivl om det kunne være sådan det hang sammen, at jeg lige prøvede at mærke pulsslaget selv. Det er i øvrigt sket før, og der er en ret tydelig sammenhæng mellem dage/perioder hvor jeg har det skidt, og freak-målinger på pulsen.

Og no worries. :smile: Du må såmen også gerne misforstå ting i min log, når du er udhvilet :laugh: (men regn med at jeg gør opmærksom på det. :wink:).

Link to comment
Share on other sites

Som proklameret har jeg i dag været en tur hos Jensen cykler for diverse.

Jeg fandt ud af, at jeg har en lidt speciel hjulstørrelse på, hvilket åbenbart gør det vanskelligt at finde slanger. Stine havde godt gjort mig opmærksom på det, men jeg synes nu alligevel det var lidt pebret at skulle af med 90 kr. for en slange og yderligere 18 kr for en ventilforlænger. :dry: I morgen vil jeg lige ringe rundt til et par andre cykelhandlere og finde ud af om det kan gøres billigere og om de har slanger liggende med en længere ventil, så jeg slipper for at fedte med det andet. Mere fremadrettet tænker jeg at jeg vil bestille slanger fra Wiggle, men jeg har brug for lidt hjælp, så jeg er sikker på at få den rigtige størrelse.

På den slange jeg har købt i dag (til de priser følte jeg ikke lige for at købe en reserveslange!), står der 26x1.25 Det fremgår også at ventilen er 32 mm, og det lød til at jeg skulle have en på 48 mm, kan det passe? Damen kaldte det noget med 26 tommer, og sagde at det så er mindre end de 700 (enhed ukendt), som åbenbart alle andre kører med. Vil jeg kunne bruge disse (den første størrelse, hvor der står race 26)? Jeg er først og fremmest i tvivl om størrelsen på selve slangen, men er også i tvivl om ventilen er lang nok.... Det er alligevel under halv pris, hvis de fungerer....

En anden ting er, at jeg synes jeg har manglet et gear op ad bakkerne, og har ikke helt vidst om det bare var min kondition og/eller teknik der er for dårlig. Men her blev jeg heldigvis bekræftet i min følelse - jeg fik at vide at jeg kører med en meget høj gearing (12-23 måske?), og jeg lod cyklen stå dernede for at få skiftet til noget hvor der er større forskel mellem gearerne (kan ikke huske om det var 11 eller 13, men i hvert fald til 28). Dette skal koste mig 900 kr. hvilket inkluderer bagkrans, 2 tandhjul til skifteren, ny kæde og arbejdsløn. Jeg aner ikke om det er en rimelig pris.... Men tog mest en hurtig beslutning da jeg blev stillet i udsigt at jeg kunne få cyklen tilbage i morgen (hvilket ellers kan være lidt kort varsel nu hvor det er ferietid).

Mekanikeren ville have 100 kr. for at sætte den slange i, som jeg lige havde købt i butikken. Det syntes jeg var for pebret (det med gearerne var allerede mere end jeg havde regnet med), så nu må jeg selv i gang med at bakse, og jeg skal jo have det lært. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Sikke en dejlig dag det er i dag! :sun:

I anledning af at jeg nu har ferie startede jeg dagen langsomt, men allerede kl. 9:30 tikkede der en sms ind om at min cykel nu var færdig. :cooldance: Og så kan det nok være jeg kom i omdrejninger! Jeg droppede at shoppe rundt efter billigere slanger, og satte kursen direkte mod Jensen, hvor jeg blev glædeligt overrasket over at prisen blev 100 kr. mindre end jeg var blevet stillet i udsigt i går. :4thumbup: Min aftale med kollegaen var gået i vasken, så jeg smuttede lige ind på nettet og fandt en tutorial om at skifte slange inden jeg kastede mig ud i det. Efter at have bøvlet lidt med at få dækjernene sat ordentligt i, gik det faktisk relativt nemt - og et par knækkede negle og nogle meget snavsede fingre senere havde jeg ny slange i forhjulet. :superman:

Efter at have vasket hænder ca. 40 gange, spist frokost og skiftet tøj skulle jeg ud og prøve det nye gearspænd af:

Torsdag d. 20. juli 2011: Cykling @ Nord for Århus

39,22 km samlet tid lige over 2 timer.

Puls:

Max HR: 166

Avg HR: 135

872 kcal

Overall en rigtig fin tur - dog var der et par lærepenge undervejs! Jeg startede ud med at køre ned til Marienlund og gennem Risskov (altså skoven) ud til Risskov (altså bydelen). Her kørte jeg langs Nordre strandvej godt stykke ud - og ærgede mig undervejs over at jeg ikke havde fundet en mere direkte vej ud af byen. Jeg drejede så op mod Grenåvej på et tidspunkt, som jeg så åbenbart krydsede lige ved Egå Gymnasium. Herfra gennem Egå til Hjortshøj, hvor kæden hoppede af. :nonono: Den ikke bare hoppede af, men fik sig fuldstændigt filtret sammen, så det tog en del baksen - og igen nogle meget sorte fingre - at få den på plads igen. Generelt trænger gearene vist lige til en efterjustering, specielt når jeg kørte på de midterste tandhjul bagpå og den store klinge foran var der en del hakken... Nå, men jeg fortsatte uforfærdet med retning mod Mejlby langs en lidt irriterende vej, med lidt for mange biler. Så i Grøttrup drejede jeg fra og kørte over landet mod Todbjerg af nogle virkeligt idylliske små veje med masser af bakker, hvor der nærmest ingen trafik var (dog måtte jeg en enkelt gang lige trække ind til siden og lade en kæmpe traktor passere). I Todbjerg fik jeg lige holdt en lille pause og fik lidt at spise inden jeg fortsatte. Her fik jeg dog lavet en dårlig beslutning - i hvert fald havde jeg et par gode kilometer mere, da jeg pludselig stod ved Randersvej. Her holdt jeg lige en orienteringspause. Jeg ville helst undgå at køre langs den, for selv om der er en god bred cykelsti er det ikke ligefrem hyggeligt med al den trafik.... Omvendt kunne jeg også godt mærke, at jeg ikke skulle tage alt for store omveje, hvis benene skulle holde hele vejen hjem. Løsningen blev at køre et lille stykke ad Randersvej og så dreje fra i Trige, så jeg kom ind gennem Trige skov til Elev. Også et rigtig dejligt stykke vej. Fra Elev fortsatte jeg til Lisbjerg, idet jeg havde en idé om at jeg så ville være næsten hjemme. Det skulle vise sig at være en sandhed med modifikationer.

Vel gennem Lisbjerg gik der et eller andet galt. Jeg ved ikke om jeg missede en afkørsel eller hvad, i hvert fald kan skiltningen ikke betegnes som andet end mangelfuld - i hvert fald befandt jeg mig pludselig på hvad der mere eller mindre må betegnes som afkørselsrampen fra motorvejen. :4slap: Til at starte med var der ikke rigtig nogen trafik, så jeg fortsatte, selv om jeg godt havde en idé om at det her ikke var helt godt. Jeg kom endda helskindet fra en sammenfletning hvor jeg kom fra højre side. Efter endnu et stykke blev trafikken tungere, og efter at have mærket suset fra en lastbil, der passerede blev jeg nu noget mere nervøs. Herefter var der ca. 3 biler i træk, der dyttede af mig, og jeg vurderede at - stuck som jeg jo var - den bedste løsning var at stå af og trække helt ude i rabatten. Dette affødte dog også et par dyt. Endelig kom jeg op til det sted hvor vejen drejer fra mod Herredsvejen, og jeg dristede mig til at sætte mig op på cyklen og fortsætte den vej rundt, og ret hurtigt efter svinget kunne jeg se at der var dobbeltrettet cykelsti i den modsatte side. Pyha! Så var jeg da kommet helskindet igennem hvad der ikke kan betegnes som andet end en begynderfejl der udviklede sig til at være noget nær dumdristig!

Herfra gik det så op gennem Skejby - og næsten hjemme røg kæden så af igen! Nå, men bortset fra at det sidste stykke hjem godt kunne være afviklet bedre, og bortset fra lidt småbøvl med mine gear, så var det en rigtig fin tur. :smile:

Hele turen:

post-24795-075198800 1311179168_thumb.jp

Det sindssyge stykke:

post-24795-052257600 1311179230_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber lidt at der er nogen der læser med her i loggen, for jeg har et par

Cykelspørgsmål:

1) Mine hjul er mindre end hvad der er almindeligt. Størrelsen hedder 26 tommer, og jeg kan regne ud at det på en eller anden måde svarer til 650 - det er i hvert fald også et tal, der optræder på mine dæk. Cykelhandlerne i Aarhus har ikke et stort udvalg i den størrelse, og slangerne er møgdyre, så jeg vil gerne bestille på nettet. Imidlertid ved jeg ikke hvilke andre specifikationer man skal kigge efter end hjulstørrelse og ventillængde. På den slange jeg netop har sat i, stod der 26x1.25.Er der nogen, der kan gennemskue om jeg godt kan bruge disse i str. 26 race? Subsidiært, er der forslag til hvor jeg kan købe slanger billigere?

2) På dagens tur røg kæden af to gange. Jeg ved ikke om man skal finde sig i det! (er det noget der stopper, når jeg får efterjusteret mine gear?). Har I nogen tips til hvordan man undgår at få sorte og snaskede hænder/fingre af at sætte den på igen. Er der evt. noget jeg bør tage med på mine ture? (jeg går ud fra at vådservietter ikke rigtig forslår til at få olien af....)

Jeg vil sætte stor pris, hvis nogen kan svare. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber lidt at der er nogen der læser med her i loggen, for jeg har et par

Cykelspørgsmål:

1) Mine hjul er mindre end hvad der er almindeligt. Størrelsen hedder 26 tommer, og jeg kan regne ud at det på en eller anden måde svarer til 650 - det er i hvert fald også et tal, der optræder på mine dæk. Cykelhandlerne i Aarhus har ikke et stort udvalg i den størrelse, og slangerne er møgdyre, så jeg vil gerne bestille på nettet. Imidlertid ved jeg ikke hvilke andre specifikationer man skal kigge efter end hjulstørrelse og ventillængde. På den slange jeg netop har sat i, stod der 26x1.25.Er der nogen, der kan gennemskue om jeg godt kan bruge disse i str. 26 race? Subsidiært, er der forslag til hvor jeg kan købe slanger billigere?

2) På dagens tur røg kæden af to gange. Jeg ved ikke om man skal finde sig i det! (er det noget der stopper, når jeg får efterjusteret mine gear?). Har I nogen tips til hvordan man undgår at få sorte og snaskede hænder/fingre af at sætte den på igen. Er der evt. noget jeg bør tage med på mine ture? (jeg går ud fra at vådservietter ikke rigtig forslår til at få olien af....)

Jeg vil sætte stor pris, hvis nogen kan svare. :bigsmile:

1. Hvor høj er du? Det virker bare helt tosset at du kører rundt på en cykel med 650 hjul.

2. Ja, det skal helst ikke ske. Ned til cykelhandleren med den og få dem til at justere gearene så det ikke sker. Det med de beskidte hænder kan fikses med en ren kæde :wink: Derudover er det sjældent man roder med sin kæde, så sats på smeden kan få det til at virke.

Link to comment
Share on other sites

1. Hvor høj er du? Det virker bare helt tosset at du kører rundt på en cykel med 650 hjul.

2. Ja, det skal helst ikke ske. Ned til cykelhandleren med den og få dem til at justere gearene så det ikke sker. Det med de beskidte hænder kan fikses med en ren kæde :wink: Derudover er det sjældent man roder med sin kæde, så sats på smeden kan få det til at virke.

1. Jeg er 168, og synes egentlig at cyklen føles fin nok i størrelsen. Det er en gammel triathloncykel, kan være det er derfor den har små hjul? Men ser det fint nok ud med den slange jeg linkede til?

2. I går fik jeg sat ny kæde og bagkrans på, så den burde vel være ren? :dry: Men måske har han ikke tørret forklingerne af inden han satte nyt på... Men godt at høre at det ikke burde være normalt - har heller ikke haft problemer med kæden overhovedet før jeg fik den skiftet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg er 168, og synes egentlig at cyklen føles fin nok i størrelsen. Det er en gammel triathloncykel, kan være det er derfor den har små hjul? Men ser det fint nok ud med den slange jeg linkede til?

2. I går fik jeg sat ny kæde og bagkrans på, så den burde vel være ren? :dry: Men måske har han ikke tørret forklingerne af inden han satte nyt på... Men godt at høre at det ikke burde være normalt - har heller ikke haft problemer med kæden overhovedet før jeg fik den skiftet. :smile:

Jeg er ikke helt inde i tri verdenen, men mindes at man way back brugte et mindre forhjul end baghjul. Men som sagt, jeg er ikke helt sikker. De slanger du linker til er fine, bare du selvfølgelig vælger den første :laugh: Ved du hvor høj din fælg er?

2. Ned til cykelhandleren igen med den, og find ud af hvad problemet er :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt inde i tri verdenen, men mindes at man way back brugte et mindre forhjul end baghjul. Men som sagt, jeg er ikke helt sikker. De slanger du linker til er fine, bare du selvfølgelig vælger den første :laugh: Ved du hvor høj din fælg er?

2. Ned til cykelhandleren igen med den, og find ud af hvad problemet er :smile:

I gamle dage var tricyklernes hjul - af en eller anden grund- mindre end på almindelige racercykler. Derfor er cyklens stel også for lille til at man kan sætte større hjul på. Det er også derfor, at det er lidt svært at finde slanger til cyklen i normal prisklasse. Til gengæld er der på de gamle tricykler ikke de dersens mega-høje fælge, som de kører rundt med i dag :smile:

Synes da i øvrigt det er lidt sjusket, at de ikke har justeret gearet ordentligt nede ved Jensens :dry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt inde i tri verdenen, men mindes at man way back brugte et mindre forhjul end baghjul. Men som sagt, jeg er ikke helt sikker. De slanger du linker til er fine, bare du selvfølgelig vælger den første :laugh: Ved du hvor høj din fælg er?

2. Ned til cykelhandleren igen med den, og find ud af hvad problemet er :smile:

Super, tak for svar. :smile: Og ja, den første - derfor jeg tidligere specificerede at det skulle være den der hed 26 race. :wink: Jeg ved ikke præcis hvor høje mine fælge er, men ved at 32 mm ventiler er for korte. Damen hos Jensen sagde at den skulle være nogen og fyrre mm, men hvor mange og fyrre husker jeg ikke, og jeg kender ikke til om der er standardstørrelser for sådan noget. Men måske skulle jeg lige tage et par billeder af den famøse cykel og smide i loggen. Der står jo nok et eller andet på fælgen. :smile:

Og ja - skal lige ned og have gearene efterjusteret. Men jeg er rigtig glad for at høre, at det også burde hjælpe på at jeg ikke skulle tabe kæden, for jeg vidste egentlig ikke om jeg forinden bare havde været heldig, når det ikke var sket tidligere.

I gamle dage var tricyklernes hjul - af en eller anden grund- mindre end på almindelige racercykler. Derfor er cyklens stel også for lille til at man kan sætte større hjul på. Det er også derfor, at det er lidt svært at finde slanger til cyklen i normal prisklasse. Til gengæld er der på de gamle tricykler ikke de dersens mega-høje fælge, som de kører rundt med i dag :smile:

Synes da i øvrigt det er lidt sjusket, at de ikke har justeret gearet ordentligt nede ved Jensens :dry:

Til Jensens forsvar sagde cykelsmeden, da jeg hentede cyklen, at gearene nok skulle efterjusteres. :smile: Det kan ikke udelukkes at jeg misforstod hvad han mente, men da han kaldte det en efterjustering, regnede jeg med at de skulle justeres efter jeg havde kørt lidt på den. :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 21. juli 2011: Åbentvandssvømning @ Moesgaard Strand med Stinepigen

Ca. 1300 meter

Ca. 1 time

Her på det sidste har det ikke trukket så meget i mig for at komme ud og svømme i åbent vand, så det er i høj grad Stines fortjeneste at jeg kom af sted i dag. :smile: Jeg gad ikke rigtig have våddragten på (jeg synes den er træls, og er utålmodig efter at få min egen), og da jeg havde fået den på gad jeg ikke rigtig i vandet. Men det var alligevel for varmt at stå på stranden, og Stine ville jo gerne - så i det kom vi. Til at starte på syntes jeg det var lidt koldt, men da vi først var kommet i gang med at svømme var det rigtig dejligt. Bølgerne var små, brisen let, og der var næsten ingen gopler der hvor vi svømmede.

Vi hoppede i ved livreddertårnet, og svømmede ud mod pynten. Egentlig var planen at vi begge skulle ud og runde omkring den bøje, der ligger derude, men eftersom jeg kunne mærke at jeg begyndte at blive træt fik Stine lov til at tage turen derud og tilbage selv, inden vi begge svømmede tilbage mod stranden. Det er svært at vide præcis hvor langt vi svømmede, men jeg har sjusset mig frem via google maps (eller dvs. egentlig har jeg målt det op på loeberute.dk), og via det vil jeg mene at et konservativt estimat er omkring 1300 meter - Stine selvfølgelig lidt mere, da hun jo var ude omkring bøjen, plus at hun svømmede lidt frem og tilbage for at jeg ikke skulle komme alt for langt bagud.

God træning og super super hyggelig dag! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 23. juli 2011: Svømmestadion med Stine

300 m bryst

10x50 m crawl

50 m crawlben

2x200 m crawlben med finner

3x50 m rygcrawl

3x50 m rygsvømning (frøspark)

50 m rygcrawl

I alt 1600 meter

I dag havde jeg været så dum at glemme mine svømmebriller. Heldigvis havde Stine 2 par med, så jeg fik lov til at låne det ene par. Vi havde vist begge lidt problemer med at brillerne duggede, og jeg syntes dem jeg havde lånt var svære at få til at sidde ordentligt, så efter opvarmningen og 10x50 m crawl prøvede vi at bytte. Klodset som jeg er, fik jeg ødelagt hendes andre briller inden jeg overhovedet var kommet ordentligt i gang igen. :rolleyes: Egentlig kunne jeg fint have levet med at stå op der, men Stine manglede stadig en del i sit program, og da jeg syntes det var hggeligere at følges ud måtte jeg lave noget, hvor jeg ikke behøvede brillerne. Derfor crawlben, som gik rigtig godt, da der var kommet finner på; tror tidligere jeg har taget pauser efter hver 100 meter, men her kunne jeg fik køre 200. Derefter jo så rygcrawl, som jeg ikke har svømmet siden jeg gik til svømning som barn. Jeg ved ikke om jeg gør det rigtigt, men det føles ok, og jeg kommer da også fint nok frem.

Link to comment
Share on other sites

Uddyb? :smile:

Javel Hr. :4disguise:

:tongue:

Der er tale om et arrangement af ganske privat karakter, idet vi tager til det sønderjyske for at besøge Stines forældre. De bor lige ud til Flensborg Fjord, så planen er at få svømmet en masse - og til den tid er min nye våddragt forhåbentligt kommet, så jeg kan få den testet. :smile:

Bortset fra det: Skal vi snart ud at cykle? :smile:

"And this one time at band camp..." :wink:

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share