Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Sådan dér. Super super godt gået!!!

Har du overvejet at købe en shark skin tri-heldragt til at have på inde under våddragten? Så skal du ikke skifte efter svømningen, men bare lige hive våddragten af. De fås i en kvalitet, der virker forbavsende vandafvisende og samtidig tørrer hurtigt... Du kan evt. låne min til afprøvning, hvis vi har samme størrelse...

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet at købe en shark skin tri-heldragt til at have på inde under våddragten? Så skal du ikke skifte efter svømningen, men bare lige hive våddragten af. De fås i en kvalitet, der virker forbavsende vandafvisende og samtidig tørrer hurtigt... Du kan evt. låne min til afprøvning, hvis vi har samme størrelse...

Hvad er shark skin? Er det bare en heldragt i noget tri-agtigt stof?

Jeg var faktisk så heldig at få foræret en lækker tri-dragt af Michelle Vesterby i går. Hun havde fået en af hendes sponsor Garmin, men eftersom hun har Pearl Izumi som tøjsponsor må hun ikke bruge den. Heldigt for mig;-)

Link to comment
Share on other sites

Flot cykeltid - det giver vel lige omkring 36 i snit hvis jeg ikke tager meget fejl?? Hvordan er distancen på næste søndag? Jeg kan så gætte mig til at du ikke kører Sjælsø Rundt?

Jep, det giver 35,4 km/t i snit. En ganske fin tid ruten taget i betragtning:-)

Næste søndag hedder distancen 650 m svøm, 30 km cykling og 7 km løb. Jeg satser på at kunne holde cykeltempoet omkring de 35 km/t, da jeg ikke forventer de vilde bakker på ruten. Men hvem ved, måske bliver jeg overrasket - det er jo trods alt sket før;-)

Yes, jeg dropper Sjælsø Rundt. Du deltager jo ikke;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvad er shark skin? Er det bare en heldragt i noget tri-agtigt stof?

Jeg var faktisk så heldig at få foræret en lækker tri-dragt af Michelle Vesterby i går. Hun havde fået en af hendes sponsor Garmin, men eftersom hun har Pearl Izumi som tøjsponsor må hun ikke bruge den. Heldigt for mig;-)

Shark skin er en type stof, der er meget glat på overfladen og vandafvisende. Det mindsker vandmodstanden og gør at dragten tørrer meget hurtigt. Min dragt er beregnet til tri, og der er også lidt kompression i benene (der er korte), men jeg har især svømmet i den.

Det er lækkert at du har fået en dragt af Michelle, regner du med at bruge den under våddragten eller skifte efter svøm?

Link to comment
Share on other sites

Shark skin er en type stof, der er meget glat på overfladen og vandafvisende. Det mindsker vandmodstanden og gør at dragten tørrer meget hurtigt. Min dragt er beregnet til tri, og der er også lidt kompression i benene (der er korte), men jeg har især svømmet i den.

Det er lækkert at du har fået en dragt af Michelle, regner du med at bruge den under våddragten eller skifte efter svøm?

Jamen så er det lige netop sådan en dragt jeg har fået:-) Det tøj jeg brugte i går var nu også noget lignende bare todelt. Det der kiksede lidt for mig var, da jeg ville tilføje en langærmet trøje til cykelturen;-)

Ja, jeg har tænkt mig at bruge dragten under våddragten, da jeg meget nødigt vil bruge unødvendig tid i T1.

Flot Jannie og god tur til det der bjerg som jeg da godt gad løbe en gang om dagen i en uge, men jeg må nøjes med Blåbjerg udenfor Nørre Nebel.

Tak Lars:-)

Løbe Stelvio hver dag i en uge? Du er præcis lige så vanvittig som jeg forestiller mig;-)

Link to comment
Share on other sites

Opdatering

Jeg var så dum at glemme min lader til min MacBook i Herning i weekenden, så jeg har været uden computer lige siden. Det er lidt dumt, når man som jeg er dybt afhængig af at være online og opdateret.... Nu har jeg heldigvis lånt mig til lidt strøm, og i morgen skulle min lader gerne ligge i postkassen med mutti som afsender. Ja tak, jeg er game igen:-)

På træningsfronten har jeg ikke ligget stille, så her får I lige en update på de seneste dages træning:

Fredag:

100% træningsmæssig off day, hvor jeg hvilede på "laurbærerne" efter torsdags optur i Odense.

Lørdag:

Jeg var tidligt oppe for at få en længere løbetur overstået, inden dagen bød på en masse andre gøremål. Jeg havde en rigtig god fornemmelse da jeg løb hjemmefra, men desværre holdt den kun ca. 11 km, og derfra var det virkelig op ad bakke resten af vejen. Jeg skulle have løbet nogle halv IM pace intervaller undervejs, men allerede halvvejs i første interval kunne jeg mærke, at hvis jeg pressede for hårdt, så ville jeg ikke holde hverken helt eller halvt hjem. Intervallerne blev derfor droppet, og mit fokus blev flyttet til det mentale og den lille overlevelseskamp som jeg havde kørende i knoppen;-)

Da jeg kom hjem fra turen, gik min allergi i voldsomt udbrud. Jeg vælger derfor at konkludere, at det er den der svækkede mig på turen.....

Løb - 23,5 km @ 5:17 min/km

Søndag:

Jeg havde virkelig ømme stænger efter lørdagens løb, og samtidigt væltede snottet ud af hovedet på mig. Lidt træning blev det dog alligevel til, omend jeg nok bare skulle være blevet hjemme. Pulsen var helt væk og jeg trådte ingen watt - kan man kalde det et opråb fra kroppen?

Cykling - 52 km @ 28,5 km/t

Mandag:

Min svømning er blevet lidt forsømt på det seneste, men det er ikke helt uden grund. Et lidt kådt øjeblik i pinsen, hvor jeg skulle vise mig frem med nogle tricks på vandski, kostede nemlig et monster styrt med en kvæstet skulder til følge. De første par dage efter styrtet kunne jeg slet ikke løfte armen, men nu er den heldigvis næsten god igen, og jeg klør derfor på med svømningen:-)

Svømning - 2800 m

Tirsdag:

Der er nu kun ca. 1,5 uge til jeg skal i kamp til årets første open water stævne, og jeg har endnu ikke fået svømmet open water herhjemme. Det stresser mig lidt, men med de vandtemperaturer vi har her i området er det bare ikke nemt. Min tri makker Brian og jeg, valgte dog at trodse de lave temperature i dag, og forsøge os med lidt svømning i Almind Sø ved Silkeborg. Vi ankom til Almind ved 9 tiden, blev noget chokerede over de forholdsvis store bølger og skuttede os godt i de sølle 10 grader c som luften var. Der skulle godt nok lidt rygrad til før vi fik fundet våddragterne frem, men det lykkedes os da til sidst. Om det var koldt??? Nej, det var f...... koldt! Især for hænderne.... Men det til trods, så fik vi kastet os i bølgerne og fik svømmet lidt.

Og da vi først var kommet i gang var det faktisk ikke så slemt. Jeg fik i hvert fald hurtigt flow i min svømning, havde masser af overskud og følte mig ikke presset af det faktum at jeg var i en sø med begrænset sigtbarhed og masser af FISK.

Det værste var faktisk da vi kom op, for der blev jeg simpelthen så kold, at jeg knap nok kunne få våddragten af med mine frosne fingre.... Lad mig sige det sådan; jeg er meget spændt på om den komplette distance på svømmeruten i Aarhus bliver gennemført. Bliver det ikke varmere i vejret, så håber jeg godt nok på en afkortning!!!

Dagens 2. træningspas blev lidt intervalløb. Jeg havde brug for lidt oprejsning efter lørdagens løb, og det skal jeg da lige hilse og sige at jeg fik. Faktisk kan jeg ikke huske, hvornår jeg sidst har løbet så let og ubesværet, så det var virkelig en dejlig oplevelse!

Jeg startede med ca. 3,5 km opvarmning, inden jeg satte i gang med intervallerne (1000 m). Der skulle på ingen måder løbes all out, men mere i et tempo der minder om mit halv IM pace med en puls omkring 85% af max. Intervallerne kom til at se således ud:

1) 4 min 44 sek

2) 4 min 43 sek

3) 4 min 42 sek

4) 4 min 43 sek

5) 4 min 38 sek

6) 4 min 38 sek

Min puls lå jævnt omkring 85-86% på alle intervallerne, benene var lette og min løbestil føltes virkelig godt. Alt i alt en herlig tur der faktisk var alt for kort;-)

Løb - 12,08 km @ 5:08 min/km

Link to comment
Share on other sites

Er ikke lige helt med på hvad du mener?

Lidt hurtigt skrevet ka jeg se...

Det jeg mente var hvordan den overordnet plan ser ud nu hvor Michelle er kommet ind over? Altså, hvor meget vægter de forskellige discipliner mm. Håber det gir mening

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente var hvordan den overordnet plan ser ud nu hvor Michelle er kommet ind over? Altså, hvor meget vægter de forskellige discipliner mm.

Jeg synes egentlig at fordelingen er meget lige, og at der er en god blanding af kvalitet og kvantitet i alle 3 discipliner. Cyklingen er selvfølgelig den disciplin der bruges længst tid på, men sådan skal det jo være. Hun vil rigtig gerne have mig i vandet 4 gange i ugen, men det må jeg indrømme, at jeg ikke altid når. Jeg ligger typisk på 3 pas pr. uge.

Mine mængder ser nogenlunde således ud:

Svøm - ca. 8-9 km (1 x distance, 1 x teknik, 1 x interval)

Cykling - ca. 200-250 km (1 x distance inkl. IM pace intervaller, 1 x intervaller, 1 x rul)

Løb - ca. 45-50 km (1 x interval, 1 x distance, 1 x off bike run)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentlig at fordelingen er meget lige, og at der er en god blanding af kvalitet og kvantitet i alle 3 discipliner. Cyklingen er selvfølgelig den disciplin der bruges længst tid på, men sådan skal det jo være. Hun vil rigtig gerne have mig i vandet 4 gange i ugen, men det må jeg indrømme, at jeg ikke altid når. Jeg ligger typisk på 3 pas pr. uge.

Mine mængder ser nogenlunde således ud:

Svøm - ca. 8-9 km (1 x distance, 1 x teknik, 1 x interval)

Cykling - ca. 200-250 km (1 x distance inkl. IM pace intervaller, 1 x intervaller, 1 x rul)

Løb - ca. 45-50 km (1 x interval, 1 x distance, 1 x off bike run)

Lyder sgu meget fornuftigt. Imponeret over svømmemængden, men det skal nok komme dig til gode. Hvad med "in-season" skruer i lidt ned nu her, eller skal der bare bygges på frem mod CC og så ingen tapering/lavere intensitet?

Link to comment
Share on other sites

Hvad med "in-season" skruer i lidt ned nu her, eller skal der bare bygges på frem mod CC og så ingen tapering/lavere intensitet?

Ja:-) Jeg er allerede så småt begyndt nedtrapningen. Derudover er intervallerne også mere målrettet mod mit race pace. Fx. blev intervallerne i går løbet i noget der kunne minde om mit halv marathon pace, eller dvs. lige en kende hurtigere, men det er jo typsik sådan man gør.

Oveni det, så skal jeg også køre nogle race pace intervaller på cyklen i morgen;-)

Næste uge kommer til at bestå af en del kortere pas, hvor jeg hver gang snuser til mit race pace i relativt korte intervaller. Alt i alt ser det super fornuftigt ud, og jeg synes at det hele giver rigtig god mening;-)

Link to comment
Share on other sites

Ready to race

Et par yderst spændende races venter lige om hjørnet, og det er nu tid til at gøre TT´eren klar til ræs. Ser man bort fra mit 4:18:4 stævne i Odense sidste torsdag, så har jeg udelukkende kørt på mine Mavic Ksyrium SL alu hjul. Og det er nu ikke er helt tosset, men alligevel langt fra mit race setup;-)

Når jeg triller ud på en lille træningstur i morgen formiddag, så bliver det således en helt anden cykel jeg har under mig, og ihhhhhhh hvor jeg glæder mig til at føle denne forandring:-)

4dfcfb9f.jpg

Ja, sådan ser dyret pt. ud, og alt tyder på at det bliver setup´et til de to kommende races:-)

Jeg synes selv at den står knivskarp, og jeg er ikke langt fra at have ønskerne til drømmecyklen opfyldt (ak ja, man har vel altid nogle urealistiske drømme gemt i knoppen....). Hvad der startede som et lidt had/kærlighedsagtigt forhold, er altså vendt til en brusende forelskelse, og det må der da være masser af fart i;-)........

Link to comment
Share on other sites

Det med baghjulet, er det en cykelrytter vs triathlon-ting?

Det er vist bare fordi at det er Shimano der laver PRO, men hey, I don´t care, for det spiller max og ser super lækkert ud.... Og ham frøen, han er vist heller ikke altid selv helt OREC-korrekt, så mon ikke bare han skulle tie;-)

Havde du ikke Q-rings på den på et tidspunkt? Hvis ja - hvorfor røg de af igen?

Det er skam Q rings der sidder på. Det må være billedet der snyder lidt, for jeg kan godt se at det er svært at få øje på. Jeg kunne i øvrigt ikke finde på at pille dem af, for jeg synes virkelig at de gør en forskel. Derfor er næste step også at få dem på raceren, men det må vente lidt for de er ikke helt billige.

Link to comment
Share on other sites

Herning Tri

Jeg vågnede i morges til regnens dryppen på ruden og vindens susen i træerne, ikke just det jeg havde håbet på forud for dagens stævne.... Vejret er som bekendt ikke noget vi kan ændre på, så jeg prøvede at se lidt bort fra det og holde fokus på den foranliggende opgave.

Svømningen skulle foregå i et udendørs 50 m basin, hvor vi startede i heats à 60 mand - dvs. 6 personer pr. bane. Jeg kom i en ren tøsebane:-) Starten gik og jeg fik gang i svømningen. Jeg fandt lynhurtigt rytmen, og havde generelt et rigtig fint flow i min svømning. Mit "problem" er, at jeg kun har et gear i min svømning, så om jeg skal svømme 200 m, 650 m eller 1000 m, så holder jeg stort set samme tempo. Nå, men jeg kom i hvert fald rigtigt fint igennem, og da jeg kom op af vandet efter 650 m, kunne jeg se uret vise 12 min og 3 sek. God start:-)

Derfra fuckede jeg desværre lidt op i det med uret, så mine tider derfra er mere eller mindre gæt. Desværre var det ikke verdens mest avancerede tidstagningssystem der blev brugt til stævnet, og det irriterer mig faktisk helt vildt lige nu! Fx. er hele mit T1 og T2 skift indlagt i cykeltiden, og jeg står også uden mulighed for at studere mine watt/puls data fra cykelturen. Well well, det er lidt ligesom det med vejret - nemlig svært at ændre på.....

Mit T1 skift gik helt ok. Ikke raket hurtigt, men jeg fik gjort de ting jeg skulle (VIGTIGT) i den rigtige rækkefølge, og helt langsomt gik det heller ikke. Temperaturen var bare sølle 12 grader c, så den trøje jeg iført mig var ikke helt uvæsentlig, og strømperne havde jeg også nærvær nok til at få på. Godkendt!

Jeg kom afsted på cyklen og fik ok fart i maskinen. Det helt optimale flow fandt jeg dog aldrig, og som følge deraf kom jeg til at ligge og træde alt for tunge gear. Det var som om at jeg ikke følte fremdrift nok når jeg kørte høj kadance. Det satte sig lidt for hurtigt i lårbasserne, og da jeg efter ca. 14 km bliver overhalet af en anden tøs, så bliver jeg faktisk lidt mentalt ramt. Det lyder nok lidt hovent, men jeg følte mig tæt på 100% sikker på at køre bedste cykeltid, så det var et lille slag til stoltheden. Her bagefter kan jeg kun grine lidt af mig selv, for det var da nok sådan ca. verdens mest arrogante indgang til løbet, men så lærte jeg det;-) Jeg forsøgte at hænge på hende den anden, men måtte hurtigt erkende at benene ikke var til det, så jeg fandt mit eget tempo og forsatte der.

Jeg kom ind i T2 efter 30 km på ca. 51 min og 30 sek, hvilket svarer til et snit på lige omkring 35 km/t. Selvom det ikke føltes super undervejs, så må den tid også siges at være OK!

T2 gik fint. Jeg bøvlede en anelse med skoene (skal have fat i nogle af de der smarte snørrebånd), men igen holdt jeg hovedet koldt. Jeg brugte måske lige nogle få sekunder mere end nødvendigt, men det er SÅ lige meget i det lange løb.

Løbet blev en dræber! Jeg følte mig slidt, havde tunge lårbasser og det kørte sgu egentlig bare ikke helt optimalt. Oven i det, så løb vi en ud/hjem rute på den mest hullede grusvej, som var spækket med vandpytter på størrelse med skovsøer. Det gav et ujævnt løb hvor jeg aldrig rigtigt fandt rytmen.

Våd og kold krydsede jeg målstregen efter 1 timer 42 min og 47 sek, efter at have løbet de afsluttende 7 km med 4:52 min/km. Løbet er ikke godkendt, men overordnet set har jeg alligevel kun grund til at være tilfreds! Tiden rakte da også til en tur på podiet, hvor jeg stolt kunne modtage en 2. præmie bestående af et gavekort til wellness:-) JA TAK!

Dagens ubetingede optur var uden sammenligning den opbakning jeg fik! Min mor, papfar, søster, bror, kusine og tante udgjorde nemlig dagens absolut bedste heppekor! Det gav lige lidt ekstra hele vejen rundt, så jeg er både glad og stolt over at de ville bruge deres tid på at følge mig:-) TAK

Nu er jeg landet på sofaen til lidt afslapning og EM bold. Det må være velfortjent:-)

Forsat god søndag derude!

/Jannie

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Kan godt være, at du selv kan se nogle skønhedspletter, men med en andenplads kan det vist kun være godkendt!

Bestemt! Og jeg er skam også tilfreds:-)

Et teknisk spørgsmål: Hvor tæt må man følge hinanden i tri, hvis man bliver overhalet på cykel?

De fleste danske stævner kører efter 10 m reglen. Men selvom 10 m ikke kan sammenlignes med at ligge direkte på hjul, så er der nu stadigvæk lidt at hente;-)

Link to comment
Share on other sites

De fleste danske stævner kører efter 10 m reglen. Men selvom 10 m ikke kan sammenlignes med at ligge direkte på hjul, så er der nu stadigvæk lidt at hente

Ja, det kan jeg forestille mig. 10 meter er ikke langt. I 'gamle dage' kørte vi efter en 30 meter regel, når der var cykelløb med enkeltstart. Men man kunne godt blive så hidsig, hvis man blev overhalet, at man fik vedkommende 'halet ind' og overhalet igen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share