Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Race Week

HerningTri1.jpg

HerningTri.jpg

Countdown til weekendens race er skudt i gang og spændingsniveauet stiger time for time. Startlisten er netop blevet offentliggjort, mit nummer er #185 - it better be a lucky number;-)

For at være 100% frisk til søndagens udfordring er træningsmængden naturligvis ikke særlig stor, og det jeg får trænet er 100% racespecifikt.

I går blev det således til et roligt løbepas med 4 stigningsløb undervejs. Udgangspunktet var et langsomt tempo omkring 5:25 min/km, som over ca. 60 sek blev presset op til ca. 4:40 min/km. Ikke just nogen voldsom spurt, men et pace der ligger lige under det som jeg håber at kunne holde på det afsluttende halvmarathon;-)

Løb - 6,73 km @ 5:15 min/km

Efter løbeturen hoppede jeg i bassinet for at få klokket lidt baner. Desværre var det spækket med en million andre tosser, der hverken kunne finde ud af at svømme eller holde deres bane! Grrrrr......

Det blev derfor en ultra kort omgang, men det råder jeg bod på i dag, hvor der skal svømmes lidt open water i Almind Sø (kan man i det hele taget kalde sø-svømning for open water???).

Svøm - 500 m

De to ovenstående billeder er i øvrigt fra Herning Tri:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg satser på at være der og heppe på dagen. :bigsmile:

Sig til hvis du har brug for lokal assistance før/under/efter race.

Det er simpelthen så sødt af dig at tilbyde:-) Jeg tror ikke pt, at jeg får brug for hjælp, men jeg vil bestemt have den i baghovedet. Under alle omstændigheder så glæder jeg mig til at hilse på:-)

Link to comment
Share on other sites

En hel igennem fantastisk træningsdag

Ingen vind og lufttemperatur på 19 grader... What to do? Get out of the office and into the water;-)

Jeg tog derfor med min makker Brian til Almind Sø, så snart arbejdet tillod det - klar til det kolde gys. Men det var faktisk slet ikke så koldt, så lige bortset fra lidt tilvænning, var det ikke noget problem at komme under.

Selve svømningen gik også rigtig fint. Jeg følte et godt glid, og brugte et minimum af kræfter på at komme frem. Det var ren hygge, og det er svært anden end at nyde det, når vandet er så skønt som i Almind;-)

Svøm - 1400 m

Da jeg var retur i Vejle, snørede jeg fluks løbeskoene og stak afsted til en lille intervaltur - en tur der bliver min sidste tempotur inden søndag.

Benene var super tunge de første 2 km, men igen i dag formådede jeg at løbe mig varm. Da jeg satte i gang med intervallerne efter 3 km, var det derfor med et fint tempo og en kontrolleret puls.

OK, den bed lidt i benene i dag, men dog ikke mere end at det ikke kostede på tempoet;-)

1) 1000 m @ 4:26

2) 1000 m @ 4:24

3) 1000 m @ 4:23

Mine tider må siges at være bund solide, og eftersom de udelukkende blev løbet på gefühl (kiggede kun på uret i pauserne), er jeg faktisk lidt imponeret af mig selv:-)

Derfra var det ren og skær afjog hjem til Langelinie.....

Løb - 8,23 km @ 5:12 min/km

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Fedt du har været ude og køre lidt konkurrence Jannie og skide fedt, at du står ved din forfængelighed mht placering på cykelturen. Hvis du ikke i talesætter både din forventning og skuffelse over ikke at indfri forventningen, så kan du heller ikke lære af den, så super, at du har nosser til at erkende dig selv.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 13/6

Endnu en skøn dag i kalenderen, hvis jeg da lige ser bort fra at DK tabte i fodbold.....

Jeg kedede mig lidt på job i dag, så i frokostpausen smuttede jeg en tur byen for at shoppe rundt. Egentlig skulle jeg blot en smut på apoteket, men et eller andet dragede mig mod Løberen.

Jeg har i længere tid gået og overvejet et par lidt lettere løbesko. Ikke nogle fuldblods racesko, men en letvægter der ikke smadrer mine ben på længere distancer. Og sådanne sko havde den gode mand nede i Løberen selvfølgelig stående på hylden:

post-33726-0-47487900-1339617581_thumb.j

Sikke en fantastisk sko det er at træde ned i! Den føles både let, behagelig og blød, mens der samtidigt er også er en vis portion støtte i den. Jeg testede den kort på løbebåndet, og følelsen var bare rigtig skøn. En lille videosekvens understøttede da også denne fornemmelse - der er tale om det perfekte match:-) Et styk frokostpause, en god slat penge fattigere.... WTF;-)

Da jeg kom hjem fra job, kunne jeg ikke dy mig for at teste skoen på en ultra kort tur. Altså bare lige sådan en kilometers penge rundt om "blokken". Igen en fantastisk følelse!

Derefter var det tid til at komme ud på cyklen, til en lille let rulletur med nogle få hårde men korte intervaller undervejs. Jeg var ikke specielt godt kørende de første 25 km, og intervallerne (3 x 3 min @ 210 watt) blev da også lidt for hårde. Heldigvis er tendensen for tiden, at jeg med en god portion tålmodighed kan køre/løbe mig i gear, og det er en dejlig vished at have i baghovedet forud for søndag.

Efter at have overstået intervallerne rullede jeg stille og roligt hjem, hoppede i mine nye Brooks og løb mig en lille tur. Jeg havde super gode løbeben og dejlig lav puls, selvom tempoet faktisk var ok:-)

Alt i alt et super kombipas og i det hele taget en DEJLIG dag!

Cykling - 45 km @ 28 km/t

Løb - 5,02 km @ 4:59 min/km (puls 80% af max)

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Dagen før dagen før dagen.......

Sæsonens første vigtige race er lige på trapperne, og jeg må indrømme at spændingsniveauet allerede nu er ved at være tæt på ulideligt. Fysisk burde jeg være klar, men lidt usikkerhed får tankerne til at suse rundt i hovedet og skabe lidt lettere kaos. Jeg tvivler på min fysik, på mit valg af udstyr, min energistrategi og min overordnede gameplan. Alt sammen noget som jeg IKKE har nogen grund til at tvivle på, for det ER på plads og det skal nok komme til at spille! Kunsten er derfor at mane tankekaos´et til jorden og holde mig til de valg, som jeg allerede for længe siden har gjort mig..... Hvor svært kan det lige være :bigsmile:

Nå, men bag spændingen og nervøsiteten gemmer der sig selvfølgelig også masser af forventninger! Forventninger om et veldisponeret race, en fantastisk oplevelse og måske endda en skarp tid. Vi må se hvor langt det rækker. Jeg lader benene (og armene) tale, giver alt hvad jeg har og vender tilbage med en racerapport engang på søndag :shades:

That´s all for now.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber ikke du bliver alt for påvirket af at de har flyttet svømmestarten - jeg satser stadig på at komme ud og heppe på den del, selvom det er noget længere væk...

Nej, det er ok. Det gav lige lidt mentalt stress da jeg fik det at vide i dag, men nu er det fint nok. Jeg har haft et lidt delt forhold til svømningen i bugten. Dels håbede jeg på en afkortning, fordi jeg frygter distancen lidt, og dels håbede jeg på den fulde distance, da det ville være en fin test og da jeg ellers ikke ville kunne prale af at have gennemført en 70.3. Efter flytningen til Moesgård er der ikke længere tvivl om at vi bliver sendt ud på de 1900 m, og det føles faktisk rart ikke længere at skulle spekulere over hvad det ville ende med;-)

Tak for jeres hilsner - dem vil jeg huske, når trætheden begynder at melde sig:-)

Og Spinderella, watch out for number 185, eller en tøs i en Nineteen våddragt med lyseblå staferinger (hende der ser mest nervøs ud.....).

Link to comment
Share on other sites

Kære Jannie, du ligger sikkert og sover nu, eller det burde du i hvertfald! Tænk på den rejse du begyndte på for snart 10mdr siden - nu er du der hvor du aldrig havde set dig selv være! Du tog udfordringen op, du tog en beslutning! Imorgen er du ikke længere prospect, imorgen er du med i familien, imorgen er du en Challenger. Jeg glæder mig til at se dig folde dit talent ud, for du har hvad der skal til!

Husk at smile til smilets by!

Glæder mig til at se dig smile derude,

/Motta

Edited by LaMotta
Link to comment
Share on other sites

Race rapport

Stjernerne står tilsyneladende ikke helt rigtigt for mig, når jeg skal ud og performe i mine vigtigste races. Søndagens race blev desværre ingen undtagelse, og jeg måtte skuffende trække mig efter 2 km løb. Forklaring følger.....

I går havde jeg ualmindeligt svært ved at kapere det hele, da skuffelsen overskyggede alt andet. Nu har den værste skuffelse heldigvis lagt sig, og jeg er klar til at kigge fremad igen. Mine race rapport skal I derfor ikke gå glip af - den er desværre bare lidt for kort;-)

Knock, knock, knock..... Til disse lyde vågnede jeg søndag morgen.... Udenfor døren stod min makker Brian og bankede. Brian skulle hente mig kl. 5, klokken var nu 5:03 og Jannie havde altså forsovet sig. For de mennesker der kender mig er dette et helt utænkeligt scenarie, og jeg var da også selv noget overrasket og forbløffet over at det kunne ske. Heldigvis havde jeg forberedt det hele aftenen i forvejen, så det eneste jeg skulle var at hoppe i tøjet, spise lidt morgenmad og børste mine tænder. Kl. 5:21 sad vi således i bilen med kursen mod Moesgård - med en lille griner på da hele situationen var lidt komisk.

Vi kom til Moesgård, jeg fik tjekket cyklen ind, ordnet mit obligatoriske toiletbesøg og begyndte at iføre mig våddragten. Jeg var pisse nervøs, men fattet og 100% indstillet på at tage svømmeturen som en oplevelse og ikke en kamp der skulle overstås.

Pro´erne startede ud kl. 8 og umiddelbart derefter blev alle os tøser sluppet ind i startboksen. Vi var mange, rigtig mange - og vi skulle alle sammen samme vej.....

Startskuddet lød og jeg kastede mig ud i de kolde bølger. Alt var kaos og hektisk ud til første bøje. Jeg blev svømmet over et par gange, fik arme og hænder i hovedet og tabte næsten svømmebrillerne. Heldigvis faldt det hele lidt til ro efter et par hundrede meter, så selvom jeg havde et par sammenstød derefter, var det ikke noget der slog mig ud af kurs.

Fra starten og ned til det første vendepunkt svømmede vi direkte mod strømmen. Det gjorde det svært at finde rytmen, og jeg fik da også taget lige rigeligt med vand ind. På dette tidspunkt var armene heldigvis forsat friske, så jeg kløede på med masser af gåpåmod. Efter vendepunktet havde vi ca. 800 m i medstrøm, og her kørte det bare derudad. Jeg lå og kæmpede lidt med en der konstant tog min linje (eller var det omvendt???), men ellers var alt fint og jeg havde overskud.

Da jeg nåede det sidste vendepunkt, var jeg bevist om at det sidste stykke ville blive en kamp ind i bølgerne - og det blev det! Rytmen var væk, jeg kunne ikke rigtigt få min vejrtrækning til at fungere, og samtidigt begyndte de hurtige herre fra efterfølgende heat at svømme mig ned bagfra. Det var lidt en ubehagelig oplevelse, men sidste bøje var indenfor rækkevidde, så jeg forsatte!

Efter ca. 42 min var jeg oppe af vandet! Jeg havde håbet på at komme under 40 min, men forholdene taget i betragtning er jeg super tilfreds:-)

T1 var lidt skuffende! Der var ikke lagt måtter ud så vi måtte løbe med vores bare fødder i sand og på ujævne stier, pladsen var træng og der var ringe omklædningsforhold. Hele situationen taget i betragtning (med flytningen af svømningen fra Tangkrogen til Moesgård), havde arrangørerne dog fået det bedste ud af situationen, så det er svært at være utilfreds.

Afsted på cyklen det gik. De første ca. 15 km var konstant op og ned ad bakke, og det var svært at finde en rytme. Jeg lagde forholdsvis konservativt ud, da jeg vidste at det kunne koste med for hårdt et udlæg. Desuden var benene kolde efter svømningen, så wattene pumpede heller ikke ligefrem ud i pedalerne;-)

Fra km 15-30 var ruten relativ flad, til gengæld var der pivende modvind. Ned i bøjlen, hovedet ned og så ellers fokus på at holde mig indenfor min zone, og det gik fint!

Efter første depot i Odder begyndte regnen med at sile ned, og vejene på den tekniske rute blev glatte. Forsigtighed i svingene var derfor en nødvendighed, da jeg for alt i verdenen ikke ville ned at ligge. Regnen gjorde det ikke bare glat, men også svært at holde varmen, og det gik især ud over bentøjet. På de flade stykker kørte det bare, men når jeg ramte en af de mange stigninger, stivnede jeg lidt og tabte fart. Lidt ærgerligt, men jeg holdt hovedet koldt og fokuserede på mine watt i stedet for tempo.

Lige før Skanderborg har jeg en mindre defekt. Et skift fra lille til stor klinge gør at jeg taber kæden, den sætter sig fast og jeg bøvler lidt med at få den på igen. Det tager mig vel et par minutter, men så er jeg tilbage i sadlen og klar til at tilbagelægge de sidste ca. 35 km.

Fra Skanderborg og ind mod Århus har vi medvind, så der kommer masser af fart i cyklen. Det føles dejligt endelig at kunne pumpe watt i pedalerne, uden at blive slået ud af rytmen af alt for mange bakker, og jeg får kørt tungheden ud af benene og kommer til Århus med et godt overskud.

Cyklingen bliver overstået på 2:50 timer. Jeg havde håbet på 2:45 timer, men med defekt og skodvejr er jeg mere end tilfreds.

T2 går fint. Jeg får tørre strømper på, tør trøje og er så klar til at løbe afsted. Den første kilometer går glimrende, men så får jeg lidt sidesting og må lige gå 50 m. Det er heldigvis hurtigt overstået og jeg løber videre. Desværre slutter det hele efter ca. 2 km, hvor jeg mærker et smæld i baglåret. Det efterfølges af en stikkende smerte, og det går hurtigt op for mig at det må være en fibersprængning.

Jeg har aldrig haft en fiber før, men da den først sad der var der ikke den store tvivl:-(

Havde der været 3 km til mål havde jeg måske kunne humpe mig igennem, men med 19 km hjem var det umuligt, så jeg trækker stikket.

På vejen retur til T2 er jeg helt knust. Jeg har endnu engang floppet og efterladt mine forventninger uindfriet. Det er næsten ikke til at bære. De kommende timer er da heller ikke de mest mindeværdige, da mine tanker er bebrejdende og nærmest destruktive.

Heldigvis møder jeg god opbakning fra familien og de venner, som er dukket op for at heppe på mig, og det hjælper helt vildt. I løbet af aftenen har jeg da efterhånden også fået bearbejdet skuffelsen, og jeg har nu fået det hele lidt på afstand. Ja, jeg står tilbage med en skade der skal behandles (har tid ved fys senere i dag), og som i værste fald kan det koste mig deltagelsen i Challenge Copenhagen. Men der er god tid, så jeg er langt fra dømt ude endnu! Med mig i bagagen har jeg nu tilmed en god portion erfaring - og vigtigst af alt: Jeg har bevist overfor mig selv, at jeg nok skal overleve svømningen i en acceptabel tid.

MOL, tak for jeres held og lykke indlæg. Det varmer helt vildt, også selvom der hverken var held eller lykke i mit race i går.....

Link to comment
Share on other sites

Hej Jannie!

Sikke noget lort med den skade. Er det en almindelig fiber, kan du løbe normalt igen ila. 3-4 uger, så du skal nok komme tilbage. Giv benet ro nogle få dage, så vil du kunne starte forsigtig cykling op igen.

Go' bedring.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Årh, pisosse :sneaky2:

Det er sgu' da surt. Specielt når man ud fra din gode beretning kan fornemme, at det gik efter planen. Øv, for satan. Sådan et slag i ansigtet - eller rettere: smæk i baglåret - kan være svært lige at kapere. Det har nok ikke været særligt underholdende for hverken dig eller dine omgivelser i går.

Til gengæld - og det er vigtigt - kan du jo ikke rigtig bebrejde dig selv noget. Det svarer jo til, at lynet slår ned, mens du kører på cykel, eller at der kommer en tsunami i Århus Bugt under svømningen. Det er surt, men det er også en ude fra kommende ting, som det kan være svært at gardere sig imod.

Og du har i øvrigt fuldstændig ret: Man er slet ikke i tvivl om, at det er en fibersprængning. Har selv også kun prøvet det én gang (i læggen), og det gør bare naller på en helt speciel måde. Du ville ALDRIG være kommet igennem og har gjort det helt rigtige ved at trække stikket. På alle måder en klog beslutning.

Du er jo også allerede ved at handle på det. Min fiber tog i øvrigt ikke så lang tid om at hele, så vent nu lige og hør, hvad fyssen har at sige :4flex:

Link to comment
Share on other sites

Som Spinderella siger, så havde vi en formodning om at noget var galt, da vi ikke så dig. Kan kun forestille mig, hvor ærgeligt det må være.. men som Henrik siger, så er det jo ikke noget, du selv har haft nogen indflydelse på.

Også rigtig god bedring herfra - håber på gode nyheder fra fyssen!

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres hilsner. Jeg bliver virkelig varm om hjertet af dem :smile:

Jeg har netop været en smut forbi en fys, og det var forholdsvis positive nyheder jeg fik med derfra.

Det lader nemlig til at det er en helt "ordinær" sprængning jeg har fået. Blødningen er relativ lille (kan ane en mørk plamage på baglåret) og den sidder ikke særlig dybt:-)

Jeg kan derfor allerede nu starte svømmetræningen, og cyklingen kan jeg påbegynde igen om 3-4 dage. Cyklingen kommer dog til at foregå på raceren i starten, da denne position er mere skånsomt for baglåret sammenlignet med TT positionen. Men hey, hvad betyder det;-)

Løbet må jeg påbegynde om ca. 2 uger hvis alt forløber som det skal, men i værste fald kan der gå 3-4 uger (præcis som Henrik skriver). Alt træning skal selvfølgelig også indstilles hvis jeg mærker smerter eller gener, men det er jo sund fornuft.

I løbet af den kommende uge skal jeg have yderligere to ultralydsbehandlinger, så det håber jeg på en positiv reaktion på:-)

Som I nok kan regne ud, så er humøret opadgående igen. Jeg SKAL og VIL blive klar til CC :4boxing:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share