Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Uge 15

En uge, jeg vil tillade mig at kalde "tilbage på sporet, sådan nogenlunde".

I ugens løb har jeg to gange været i FW med styrketræning og en ganske kort omgang hurtigløb på løbebånd som opvarmning. Jeg får slet ikke cyklet eller spinnet mere og har dårlig samvittighed over det, da det givet ville gøre mig godt som afveksling, men, ja, jeg får det bare ikke gjort.

Så har der været to dage med mellemlange, stille og rolige løbeture.

De sidste tre dage har fordelt sig med årets anden RAC Milen onsdag aften. Det er et serieløb på 7,5 km, som jeg første gang (i marts) løb på 31:01. Der var ikke så meget krudt i benene denne gang, så den landede vist omkring 31:30. Men det var sgu' god træning.

Derudover var jeg til fællestræning lørdag morgen med 2 x 2000 m og 2 x 1000 m intervaller. Lagde lidt forsigtigt ud, men kom efterhånden lidt mere op i kadence.

Endelig var jeg også til fællestræning i morges, hvor det blev til 23 km i roligt tempo.

Så, ja, det har næsten været en uge som før min sygdomsperiode med den irriterende virus, og benene føles fine, så jeg skal ikke klage. Min stemme forsvinder stadig, hvis jeg taler meget til lange møder eller i forbindelse med fællestræning, men nu gider jeg ikke rigtig bekymre mig om det mere. Det må bare gå sin gang.

Jeg løber stadig fuldstændig gadgetfri, så jeg kender ikke volumen på ugens træning. Et kvalificeret gæt vil være en 70-80 km.

Link to comment
Share on other sites

45,49 km/t

Gennemsnitshastigheden i dette års Paris-Roubaix blev den højeste nogensinde. Det kan man da godt undre sig over. Nu ved jeg ganske vist ikke, om vinden kom stik sydfra (det så ikke sådan ud på tv-billederne, hvor der nærmest så ud til at være sidevind), men hastigheden kan konkurrere med fantomtiderne fra 50'erne og 60'erne, hvor rytterne med garanti var selvlysende af doping. Hmm, ja, ja, man tænker sit. Det var i hvert fald et nærmest overmenneskeligt ryk, Terpstra satte ind til sidst, vel at mærke efter 252 stenhårde kilometer.

post-52761-0-60131600-1397452770_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Fine ben her til morgen. Det skal fejres med et nummer fra nogle af mine all-time favourites: Yello. Et skønt herrepar fra Zürich, der har lavet præcis den samme musik i 20 år, nej, sgu, i over 30 år. Men hvad gør det, når man er vild med deres sound, der rummer masser af gode energi. Take it away, Dieter & Boris.

Link to comment
Share on other sites

Uge 16

Hold da op, det har været en påskeuge med fuldt program på familiefronten, men jeg har da også fået trænet lidt. Skal jeg summere ugen op, har det fordelt sig som følger:

2 dage - mandag og torsdag - med styrketræning i FW inklusive opvarmning på løbebånd.

2 dage - tirsdag og søndag - med mellemlange ture i ensartet tempo, ikke prangende.

1 dag - onsdag - med en 12 km tur med tempostykker i en pyramide med 1, 2, 3, 4, 5, 4, 3, 2, 1 minutter, hver gang med 2 minutters jogging indimellem. Med opvarmning de første 10 minutter, kunne tempostykkerne kun lige akkurat nås, inden turen var færdig, så jeg tror nok, at jeg kom en del længere end sidste gang, jeg løb samme program.

1 dag med en meget lang tur. Det var - meget passende - langfredag, hvor den stod på 30,12 km med 4:49 i snit. En smule hurtigere end sidste gang, jeg var over de 30 km, og fremfor alt med et langt større overskud. Okay, jeg var godt træt til sidst - det er en lang tur, men alt i alt en god tur på kun 2 slurke vand undervejs.

1 dag - lørdag - med absolut ingen træning. Dagen efter langturen tillod jeg mig at holde helt og aldeles træningsfri. Jeg var sgu' lidt øm i stængerne.

Sådan fordelte ugen sig, og det har egentlig været super, bortset fra at tiden simpelthen ikke har levnet plads til fællestræning i Herlev, hvad jeg har savnet.

Ugens lange tur findes her, for jeg luftede for en gangs skyld pulsuret. Det skulle lige lades op først, for jeg bruger det efterhånden næsten aldrig.

Link to comment
Share on other sites

He, he, ja, jeg havde ellers en halvtredser med for at købe noget undervejs, men endte bare at tanke lidt vand på hhv. Trianglen og ved Mosen.

Det hører så med i billedet, at jeg var virkelig tørlagt bagefter og drak enorme mængder resten af dagen ...

Link to comment
Share on other sites

TUI Marathon Hannover

Arcus skal da ikke være alene om at løbe maraton, så jeg har været nede at prøve kræfter med TUI Marathon Hannover i dag. Det er sådan en lille fætter til de store maratonløb i Berlin og Hamburg, og det har virkelig været et positivt bekendtskab.

For at starte med begyndelsen: Det virker måske lidt overilet at kaste sig ud i et maraton, når det ikke er så lang tid siden, jeg var nede med flaget på grund af en virus. VM i Halvmaraton var jo ikke just nogen positiv oplevelse. Men det er faktisk lang tid siden, jeg bookede et startnummer til maratonløbet i Hannover, og som man siger: It seemed like a good idea at the time. Der er ikke langt til Hannover, tidspunktet var perfekt, og det er arrangement i en overskuelig skala, selv om arrangementet skulle være godt.

Siden VM synes jeg egentlig, at det er gået bedre og bedre, så ja, jeg besluttede mig for at gøre brug af mit nummer. Det viste sig så, at jeg kunne booke et hotelværelse lige ved start og mål - og jeg mener lige ved start og mål - for nærmest ingen penge. Oveni har alt andet omkring denne tur bare fungeret 100 procent perfekt:

Sidste fredag fik jeg løbet over 30 km, så jeg kunne gennemføre en lille sukkerkur op til løbet i dag. Turen herned gik glat. I går - dagen før løbet - fik jeg en god blanding af kød og en omgang pasta, garneret med rigeligt væske. Jeg har sovet perfekt sidste nat før løbet. Morgenmaden her var fuldstændig overdådig med alt, hvad et løberhjerte kan begære. Ja, selv vejret skiftede kurs, for i stedet for de lovede uvejr med torden og regnbyger, fik vi sol, let skyet og 22 graders varme. Sådan.

Jeg vidste jo godt, at formen - trods alt - ikke var helt oppe at ringe, men der er i hvert fald intet omkring forberedelserne og løbet, der kunne have været bedre.

Det var derfor med et ganske optimistisk sind, jeg gik ud af hoteldøren og direkte ud i min startboks (næsten). Starten gik præcist, og så gik det ellers derudad. Og jeg må sige, det var en fantastisk rute. Rundt i byen, ud langs Maschensee og så en stor krølle ude i nogle kolonihaver, igennem noget skov og tilbage mod byen. Dernæst løb vi - med udgangspunkt i centrum - ud i nogle 'blomsterblade' i beboelseskvarterer, gennem parker og meget andet godt. Ruten er fuldstændig flad og med god opbakning af byens borgere. Der var tilmed rigtig mange forplejningspunkter undervejs med vand, energidrik, frugt, gel mm.

Mit løb blev næsten en tro kopi af mit VM-løb. Den første halvdel gik egentlig rigtig fint, og jeg rundede de 21,1 km i en fornuftig tid. Jeg følte mig fint løbende og havde åbenbart fået tanket så godt op, at jeg måtte af ruten to gange for at tisse undervejs. Gennem tyverne gik det også nogenlunde, men så selvantændte jeg omkring de 29 km og fik det rigtig hårdt.

Et stykke oppe i tyverne havde jeg egentlig håb om at løbe mellem 3:25 og 3:27, men på de sidste 10-12 km måtte jeg virkelig tage nogle lange stop ved forplejningen, ligesom jeg var nede at gå fra tid til anden, så det endte med 3:35. MEN - for der er et men - lige nu er jeg egentlig meget tilfreds med at have gennemført. Når man hele tiden er tilbage i centrum for at komme ud på en ny del af ruten, så er det meget fristende at stå af, når man virkelig lider til sidst, så jeg tillader mig at se det som lidt af en arbejdssejr, at jeg overhovedet fik slæbt mig hjem til målstregen.

Sjovt nok minder det mig om en dengang i 2010, da jeg efter en lidt mislykket cykelsæson tog ned for at køre Rad am Ring på Nürburgring. 6 omgange à 25 km med 500 hm på hver. Da havde jeg det sgu også hårdt til sidst, men fik alligevel slidt mig igennem. Den tid blev heller ikke prangende, men det gør noget godt for moralen at gennemføre trods alt.

Her er dagens tur. Som man kan se, går det virkelig ned ad bakke til sidst :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Uge 17

Ud over maratonløbet er der ikke så farlig meget at sige om den forgangne uge. Jeg tog jo den lange forberedelsestur til maratonløbet i forrige uge om fredagen. Så selve ugen har budt på:

4 stk joggingture på 5-9 km

1 stk. 12 km tur med pyramidetempoløb om onsdagen.

1 stk. træningsfri dag om lkørdagen

1 stk. maraton om søndagen.

Resultatet er lige nu to virkeligt ømme lår. I stil med trælår, der bare ikke lige går væk igen. Det kommer vist til at tage et stykke tid at komme rigtigt på benene igen. Av, av ...

Link to comment
Share on other sites

Fedt du har løbet et maraton, og så endda en Canonball :laugh:

Det giver godt på den mentale konto at løbe den slags, specielt hvis det er korte rundter, da det kan være fristende at stoppe når kroppen bliver træt.

Har faktisk overvejet om Hannover skal prøves næste år.

Jeg tror nu sagtens du kan løbe hurtigere på en god dag på en flad rute. Det har nok som du siger været noget nede oven på den virus i kroppen, men måske træner du også med for høj puls ift maraton distancen?

Jeg har i hver til fald opdaget hvor meget langsomt løb hjælper på udholdeheden, selv på de bakkede ruter

Hvor ligger din HHR% under sådan et løb eller tog du den på gefuhl??

Skal du egentligt løbe København? Jeg regner med at tage den som et hygge løb med mindre benene føles vild friske. :4crutches: (jeg glemmer nok min plan på race day når jeg bliver grebet af stemningen)

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er skam en 'rigtig' rute her i Hannover, den går bare ind omkring centrum et par gange. Og eftersom jeg boede lige ved start/mål, så havde jeg et par gode muligheder for at hoppe af, når jeg ikke var langt fra hotellet, men jeg modstod fristelsen :laugh:

Her er ruten

Det er den grønne, der er maratonruten. Der bliver også løbet 10 km og HM, og man 'støder sammen' med de andre felter fra tid til anden. Det synes jeg faktisk er meget sjovt og giver lidt afveksling. Den kan også løbes som stafet.

Hvor min puls ligger henne, aner jeg ikke. Jeg løber 100 % elektronikfri :shades:

Og nej, jeg skal ikke løbe i KBH. Der skal gå et godt stykke tid, før jeg kaster mig ud i en maraton igen. Det er ikkenoget, jeg har besluttet, men mine ben har overbevist mig. Jeg forsøgte ellers under løbet i dag at overtale dem med Jens Vogt-stemme: 'Shut up, legs!' :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hold da op det er noget af en blog du har fyret op i her! Spændende læsning, og respekt herfra! :)

Jeg må indrømme jeg ikke har læst hele tråden, da den er ret lang - men det jeg fik læst er spændende og motiverende =)

Keep it up ..

Jow tak, du er velkommen til at læse med og kommentere anytime ...

Link to comment
Share on other sites

Uge 18

I gang igen efter maratonløbet sidste søndag. Det må være overskriften på den forgange uge.

Mandag stod den på hjemtur fra Hannover med stive ben og ømme lår.

De øvrige dage har budt på joggingture med stigende længde og intensitet.

En enkelt dag løb jeg hen til den lokale FitnessWorld og genoptog min styrketræning.

Og lørdag var jeg tilbage til fællestræning i Herlev, hvor vi skulle løbe 3 x 2000 meter hårde intervaller. Jeg startede forrest og endte sidst, så det gik stille og roligt, meeeeen jeg kan nu ikke mærke meget mere, så i den kommende uge bør jeg være tilbage ved den normale træning uden dog at spænde buen for hårdt.

Søndag gjorde jeg noget højst usædvanligt, idet jeg trak min hjemmeflikkede rappe Radon racer ud af stalden og tog en cykeltur i stedet for løb. Bare en tur op til Bregnerød ruten og én gang rundt for lige at prøve efter, om jeg har fået den skruet godt nok sammen. Det gik fint og var en god aflastning af bentøjet. Cyklen fungerer fint.

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Nå ja, det er jo Grand Prix-uge, hvis det ikke skulle være dæmret for nogen. Det interesserer mig mindre end ingenting, og jeg gider ikke se det. Men hvis man åbner avis eller går på nettet, kan det ikke undgå ens opmærksomhed, at de kvindelige deltagere nu om stunder har betydeligt mindre tøj på, end dengang Grethe og Jørgen vandt med denne her :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Uge 19

En lidt underlig "shaky" træningsuge går på hæld. Troede egentlig, at det bare var fremad nu efter forrige søndags maratonløb, meeeeeen der skal nok lige en restitutionsuge mere til.

Ugen har budt på:

2 dage med 12-13 km ture med ensartet tempo

2 dage med korte joggingture - tempo og distance ukendt

2 dage med lidt løbebåndsløb og styrketræning i FW

1 dag med RAC-milen, det månedlige serieløb i Rødovre. Det var onsdag aften og gik egentlig rigtig fint. Ruten var lagt om, og var nærmere 8 end 7,5, så de 32 minutter var OK.

På fredagens tur fik jeg en meget mærkelig ømhed i højre lægmuskel. Det var for en gangs skyld IKKE min akillessene, men en ømhed knap halvdelen op ad læggen bagpå. Nærmest som en mellemting mellem en krampe og en lille fibersprængning. Både i går og i dag er ømheden kommet igen efter nogle kilometers løb.

Det gør ikke vildt ondt, men er nærmere lidt ømt. Men jeg tager ingen chancer og tager derfor en uge nu med meget, meget lidt løb og lidt cykling i stedet for. Meget voksent og modent :)

Link to comment
Share on other sites

Lige nu er jeg ret overbevist, at det "bare" er en lille fiber. Jeg kan intet mærke, når jeg går, og jeg har lige været i FW og afreagere på en spinningcykel, hvor jeg heller ikke kunne mærke noget. Så det kan godt være en lille irriterende fibersprængning, der bliver aktiveret ved løb. Hmmm, det er nok meget godt at fortsætte den voksne og ansvarlige stil og holde en næsten løbefri uge. Så må vi se bagefter. Jeg har ikke det, der ligner planer lige nu, så det betyder egentlig hverken fra eller til. Meget godt timet :laugh:

Link to comment
Share on other sites

TriatlonTorsdag™

Jeg får bevæget mig en lille smule, og i dag kastede jeg mig ud i en full-blown triatlon. Næsten.

Frokostpausen udvidede jeg til fem kvarter på raceren, hvad der var nok til en lille tur op til rundstrækningen ved Værløse, hvor ABC kører klubmesterskaber.

I eftermiddags skiftede jeg så til løbetøjet og joggede ned til vores mekaniker i Rovsinggade for at hente bilen, der har fået nye bremser hele vejen rundt.

Til sidst blev det til et godt langt brusebad, der må gøre det ud for svømningen. Sådan! Alle tre discipliner i hus. Det var ærlig talt ikke noget at snakke om :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Uge 20

Gider ikke rigtig den store opdatering for denne uge, for jeg har bare taget nogle små joggingture, en enkelt tur på racercyklen og et par omgange med lidt styrketræning. Har med vilje ikke provokeret min højre læg med den lille fibersprængning (eller hvad den nu er). Begynder med lidt mere jog/løb i den kommende uge og ser, hvordan det går. Hvis ikke, tager vi en periode på cyklen.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Apropos cykling ...

... så har jeg lige været tre dage i Berlin for at høre musik og se udstillinger mv. Fed tur. Endda med en ekstra bonus. For lige ved siden af vores hotel i nærheden af Potsdamer Platz lå Storcks flagship store i Berlin. Jeg vidste godt, at de havde en butik i byen, men ikke at den lå lige der. Så jeg måtte lige forbi og savle lidt over "mit" mærke. Over 400 kvm. med de rene lækkerier :shades:

post-52761-0-91697400-1400440204.jpg

post-52761-0-20658300-1400440212.jpg

post-52761-0-29552600-1400440221.jpg

post-52761-0-13761600-1400440228.jpg

post-52761-0-21242900-1400440273.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share