Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Uge 38

Ugen efter et maraton er jo præcis lige så kedelig som ugen op til et maraton.

Jeg har faktisk været ude at løbe lidt hver dag og har i løbet af ugen stille og roligt sat distancen op fra 5 til 10 km. Men det har været meget tilbagelænet jogging, helt uden nogen udfordringer af hastighedsmæssig art.

Sjovt nok har benene og fødderne haft det rigtig, rigtig fint. Jeg kan da mærke, at de ikke skal piskes af sted til intervaltræning, men jeg har slet ikke haft de sædvanlige stive ben som efter et almindeligt maraton.

Til gengæld var lungerne medtaget frem til onsdag. Jeg kunne mærke,at de havde været på (over)arbejde, så det har været vejrtrækningen, der har afholdt mig fra at give den mere gas. Meeen det har nok været meget sundt at tage den lidt med ro.

I de kommende uger har jeg tænkt mig at tage fat på en lidt anden form for træning, hvor jeg vil løbe mere hastighedstræning med tempointervaller og fartleg for at se, om jeg kan tæske lidt fart tilbage i de gamle ben.

Overvejer lige nu at lave alternativ træning i form af styrketræning/spinning mandag og fredag. Så kunne tirsdag, onsdag, torsdag være teknikpræget træning med tempo og intervaller, mens weekenden kunne være lidt længere ture.

Det er ikke helt på plads endnu. Foreløbig vil jeg nok lige tage en uge mere med en lidt tilbagelænet holdning til træningen. Grundformen forsvinder nok ikke lige med det samme.

Link to comment
Share on other sites

Uge 39

Så er jeg så småt begyndt at indrette mig efter de nye tider. Mandag præsterede jeg ganske vist give mit venstre knæ et lille klem, så jeg har været lidt ekstra forsigtig med udskejelserne. Men jeg har alligevel prøvet at tilrettelægge ugen efter en ny struktur, der kan skaleres op til noget mere intensiv træning, når benene ellers vil være med til det. Det foregik efter følgende skema:

Mandag

40 min. solospinning. 40 min. styrketræning. Nu også for benene.

Tirsdag

9 km rundt om mosen i frisk tempo

Onsdag

15 km fællestræning i løbeklubben. Turen gik ud i skoven, hvor den bød på 3 x 1000 meter intervaller og 3 x 5 minutter med 10/20/30-træning. Løb konservativt og hang med på bagsmækken.

Torsdag

9 km rundt om mosen i frisk tempo.

Fredag

40 min. solospinning. 40 min. styrketræning. Nu også for benene.

Lørdag

5-6 km stille og rolig morgenjogging.

Søndag

15 km i ensartet tempo ind omkring Østerbro.

Dette kunne godt være grovplanen for de kommende uger. Blandt træning med plads til noget hurtighed og en enkelt længere tur.

Link to comment
Share on other sites

Uge 40

Beklager, at der i denne og de næste uger ikke sker de store, voldsomme omvæltninger, men jeg har jo lagt træningen om for at styre frem mod noget øget hurtighed. Og derfor vil jeg i den kommende tid bare stille og roligt stramme skruen, så jeg får den rigtige retning på uden at risikere skader og skavanker. Nu må vi se, om det lykkes.

De to vigtigste komponenter i et træningsprogram er som bekendt tålmodighed og nattesøvn. Nattesøvnen er der styr på med 7-8 regelmæssige timer hver nat. Nu kommer min tålmodighed så på en prøve gennem nogle uger, hvor jeg stille og roligt indstiller mig på nye tider. Så skal alt det andet nok komme ;)

Mandag

40 minutters solospinning. 40 minutters styrketræning.

Tirsdag

12 km løb med let skiftende tempo.

Onsdag

19 km, heraf 15 km fællestræning med 2 x 2000 m intervaller og 2 x 5 minutter med 10/20/30-træning. 2000 m intervallerne blev løbet i noget 4:05-4:10 tempo, så det var ikke voldsomt, men dog bedre end ingenting. Der er åbnet en ny FW i Herlev, som ligger tættere på min bopæl. Til gengæld er der lidt over 2 km til stadion. Det giver lige lovlig mange km om onsdagen, så den ved jeg ikke lige, hvordan jeg skal kringle fremover.

Torsdag

12 km rundt om mosen i tilbagelænet tempo.

Fredag

40 min solospinning. 40 min. styrketræning.

Lørdag

12 km med pyramider i øget tempo undervejs, fra 1 til 6 og tilbage til 1 minut med 2 minutters jogging imellem.

Søndag

15 km ind omkring Østerbro i et okay, ensartet frisk tempo.

Jeg er begyndt at tage benene med i min styrketræning for at forberede dem på, at de fremover bliver lidt hårdere spændt for i noget mere intens træning. Indtil videre går jeg stadig blot rundt og træner i maskinerne, da jeg ikke kan overskue at træne teknik og squat mv. Men jeg får for- og baglår med plus lægge og akillessener mv. Ikke vildt og voldsomt, men igen: bedre end ingenting :)

Efter et par uger på denne her måde, kan jeg mærke, at det virker fint med to dage uden løb, hvor jeg laver noget andet. Mine ben virker friskere, når jeg så er tilbage i løbeskoene.

Link to comment
Share on other sites

Planer ...

Næh, ikke rigtig nogen. Jeg har traditionen tro tilmeldt mig Frost Cup, denne gang på 5 km distancen. Men første afdeling er først ultimo november, så det har lange udsigter.

Næste lørdag skal jeg løbe årets sidste afdeling af RAC Milen (7,5 km), men det har jeg endnu ikke hurtighed i benene til at lave en god tid på. Så det bliver ét langt tempointerval.

Ellers kommer jeg til at koncentrere mig om at få mit træningsregime til at fungere, løbe nogle flere intervaller og så ellers alt det andet tamtam, der skal til for at få flyttet benene lidt hurtigere.

Det gælder kortere sprintintervaller, bakketræning, fartleg og alt det andet sjove, som jeg lige nu virkelig tørster efter som afveksling fra den tonsersæson, som jeg har haft indtil videre.

Det er virkelig en befrielse at slppe for at skulle løbe super langt og ikke at stile efter et maraton (som jeg i virkeligheden ikke rigtig er bygget til). Jge kan sagtens se udfordringen i at løbe en god 5/10 km næste år.

Link to comment
Share on other sites

Planer ...

Næh, ikke rigtig nogen. Jeg har traditionen tro tilmeldt mig Frost Cup, denne gang på 5 km distancen. Men første afdeling er først ultimo november, så det har lange udsigter.

Næste lørdag skal jeg løbe årets sidste afdeling af RAC Milen (7,5 km), men det har jeg endnu ikke hurtighed i benene til at lave en god tid på. Så det bliver ét langt tempointerval.

Ellers kommer jeg til at koncentrere mig om at få mit træningsregime til at fungere, løbe nogle flere intervaller og så ellers alt det andet tamtam, der skal til for at få flyttet benene lidt hurtigere.

Det gælder kortere sprintintervaller, bakketræning, fartleg og alt det andet sjove, som jeg lige nu virkelig tørster efter som afveksling fra den tonsersæson, som jeg har haft indtil videre.

Det er virkelig en befrielse at slppe for at skulle løbe super langt og ikke at stile efter et maraton (som jeg i virkeligheden ikke rigtig er bygget til). Jge kan sagtens se udfordringen i at løbe en god 5/10 km næste år.

Nogle dage kan en hurtig 5 eller 10 km føles hårdere en et roligt Maraton, fordi det gør nas hele vejen.

Det er også vigtigere at man løber og træner til den distance man syntes er sjov.

Jeg elsker personligt Maraton distancen fordi den kræver tålmodighed, og det også er en succes at gennemføre, komme vi til 5 eller 10 kommer jeg til fokusere meget mere på tid, og kan se hvor gammel og sløv jeg er.

ps.

Mit sidste maraton føltes dog som en meget lang 5 km efter de 22 km, der ville det nok have været nemmere at løbe lidt kortere

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også tit, at man er bedst til det, man synes er sjovest. For mit eget vedkommende er jeg lidt for tung til maraton og for tyndbenet til sprint og mellemdistance. Uden at være noget helt indlysende talent, så ligger min force midt imellem.

Sådan var det faktisk også, da jeg var cykelrytter i de unge år. Jeg var langt fra sprinter, men heller ikke rigtig langturstonser. Men sådan et løb med en del ryk og nogle udbrud var lige noget for mig. Plus kortere enkeltstarter.

Så man har nok - fra naturens hånd - en sammensætning af hurtige og langsomme muskelfibre, der på forhånd er med til at placere en på en vis distance. Og nu skal jeg lige prøve at udforske, om min force stadig ligger der "midt imellem".

Det betyder ikke, at alting fra nu af vil gå op i tidtagning, puls og teknik. Fartleg, bakkesprinter og lignende foregår uden ur, og det samme vil en hel del tempotræning. Så vil jeg engang imellem tage et tjek med uret på nogle intervaller for at se, hvor jeg ligger.

Jeg er stadig meget opmærksom på ikke at blive dirigeret rundt i manegen af et eller andet træningsprogram, men i stedet mærke efter, hvordan jeg har det i kroppen. Men jeg trives åbenbart fint med at have noget struktur på ugen, hvorefter jeg kan boltre mig indenfor de rammer.

I øvrigt har du helt ret i, at en 5 km sagtens kan være hårdere end et tilbagelænet maraton. Det er ganske vist hurtigere overstået, men det også en mere stressende og hektisk affære, hvor man virkelig kan gå død.

Link to comment
Share on other sites

Apropos træningsprogrammer, tidtagning og struktur: Der var engang, hvor min kalender så sådan her ud. Tallene helt ude til højre er bare arbejdstimer og har ikke noget med løberiet at gøre. Men som det fremgår, var selve træningen et puslespil af alle mulige sessioner, der var tilrettelagt af min træner på daværende tidspunkt. Her er vi midt i maj 1982, hvor jeg netop prøvede at træne hurtighed nok til at løbe en god 5000 meter (på bane). Det var ekstremt minutiøst og disciplineret. Så jo tak, selv om Garmin og GPS ikke var opfundet dengang, så var det skam skemalagt ned i mindste detaljer. Det er nok derfor, at jeg ikke gider træningsprogrammer mere. Eller måske er de bare overflødige, fordi jeg har det på rygraden :laugh:

post-52761-0-88325400-1412579310_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Vil du lære en anden måde at løbe på? Så har Posemanden lige nu opslået gratis timer, fordi han er ved at uddanne nye coaches. Du bliver med andre ord prøveklud, men kan med garanti også lære noget:

http://posemand.dk/events/1105/book

PS: Du skal være hurtig. Altså ikke til at løbe, men til at tilmelde dig.

Link to comment
Share on other sites

Ser ud som en interessant time...

Bestemt :laugh:

I realiteten var det med et ungt pigebarn (det vil i min optik sige under 40) som instruktør, og det var en glimrende time med en god struktur, indtil hun begyndte på noget holdinddeling til sidst, som altid får en spinningtime til at gå op i hat og briller. Oh well, må på jagt efter et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med hometrainer?

Jeg er selv blevet positivt overrasket over min BKool. Her kan du køre online mod dine kammerater, og der er selvfølgelig også de kendte TdF, m.m etaper.

En sjov feature er, når du kører de "rigtige" etaper og overfører til Endomondo, viser den på Endomondos kort den geografiske placering. Således var jeg lige pludselig i Sydfrankrig sidste uge, da jeg kørte Tourmalet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Njaeh, jeg har tidligere haft sådan en hjemmetræner, jeg kunne spænde racercyklen fast i. Og jeg har også - indtil for nylig - haft en spinningcykel stående ude i garagen. Men jeg må bare konstatere, at jeg ikke rigtig får brugt nogen af delene.

Når jeg bare skal bruge det som aflastning fra løbetræningen (og ikke som egentlig cykeltræning), så fungerer det bedst for mig at kombinere en omgang solospinning eller en hel spinningtime med styrketræning, når jeg alligevel er i FW.

Generelt tror jeg også, at jeg er episk dårlig til hjemmetræning. Jeg har også haft kettlebells til at stå herhjemme, men jeg skal åbenbart "af sted til træning", før jeg får gjort noget ved det. Har altid skilt de to verdener meget ad.

Link to comment
Share on other sites

Onsdagens fællestræning omfattede bl.a. 12 x 600 meter på en lille, kuperet rundstrækning med en ond bakke som afslutning. I en park, hvor der var løse hunde og sure medborgere. Det var noget af en mundfuld at komme igennem og som forudsigeligt i gammelfartempo. Pyha, der er lang vej til at få hurtighed i benene igen, men projektet er da i gang ... :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share