Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Mandags MorgenSang™

I forbindelse med besøget i Berlin var vi på C-Club og høre Hayseed Dixie. De kom frem i sin tid, fordi de lavede bluegrassudgaver af AC/DC-numre (AC/DC = Hayseed Dixie, get it?), men senere har de bredt sig ud til at "countryficere" alt, hvad der kan krybe og gå af rocknumre. Det var godt nok en sjov oplevelse og en utrolig energi. Man fik oplevelsen af, at de kunne fortsætte hele natten. Fang dem live, hvis du har mulighed for det.

Link to comment
Share on other sites

Keep On Truckin'

Efter et maratonløb og et par uger med forsigtig restitution, tilsat en lille fiber i læggen og tre dage i Berlin uden motion, har jeg i denne uge virkelig haft lyst til at banke kroppen godt igennem, så formen ikke forsvinder fuldstændig. Under mottoet Keep On Truckin' er jeg derfor midt i en meget aktiv uge, så der bliver skam trænet igen/stadigvæk.

Da jeg stadig holder igen med de lange ture, er jeg nødt til at blande løb med lidt cykling, så jeg har været i skoven på min Vitus 29'er, mikset lidt spinning ind i programmet og holdt løbeturene på 5-7 km. I dag og på søndag forsøger jeg mig med lidt længere ture, men det bliver på rundstrækninger i mosen, hvor jeg hurtigt kan tøffe hjem, hvis noget nasser.

Perioden har givet mig en sjov indsigt i det med vægten. Da eg løb mange km hver uge, var det svært for mig at smide lidt ekstra kilo. Det samme var tilfældet lige omkring mit maraton. Det var som om, at kroppen virkelig holdt fast im kalorierne for at sikre sig at få næring nok. Efter et par uger med mindre træning og endda tre dage som turist uden motion er min vægt faktisk faldet. Nu har den sneget sig under de 80 kg. Måske er det fordi, at kroppen slapper af og ikke er så presset. Så bliver den også lidt afslappet med at holde på kalorierne?

Derudover fungerer det fint med at have den kattelem, der hedder, at jeg bare går tilbage til cykeltræningen, hvis bentøjet bliver ved med at drille. Det bliver dog i givet aldrig med samme budget som tidligere. Og heldigvis bliver cykler og dele jo bare billigere hele tiden. Lige nu ville jeg vælge denne her, hvis jeg skulle have en racer og så måske skifte lidt komponenter ud hen ad vejen. Tænk sig: For lidt over 10.000 kan man 7,55 kg racer med et fedt stel. Det er ret vildt.

post-52761-0-96204400-1400834172.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ret vildt som priserne på fine cykler er faldet. Egentlig ret sært, da cykelsporten (på motionsniveau, men der køber man jo lige så dyre cykler som de seriøse) er i voldsom fremgang. Man kunne have forestillet sig, at importører/forhandlere ville høste en masse penge men det er ikke sket.

Den med vægten kender jeg desværre alt for godt. Jo mere jeg træner, jo sværere er det at holde snor i vægten :dry:

Link to comment
Share on other sites

Hvad angår cykelpriserne, tror jeg, at det er de gode, gamle markedskræfter, der tager fat. Der er gået storproduktion i fremstilling af kulfiberstel, og der er rigtig mange om buddet. Det betyder, at priserne falder dramatisk. Plus det faktum, at man bogstavelig talt konkurrerer med hele verden. Med få klik kan man sammenligne alle tilgængelige priser, og det presser også de hjemlige forhandlere. Den der tilbudsmodel fra Rose ville have ekstremt dyr/ren fremtidsmusik for år tilbage, og nu er det nærmest en discountvare. Har i øvrigt set deres stel IRL, og det er en kvalitet, jeg som motionist sagtens kunne leve med.

Har vist nævnt det før, men da jeg begyndte at træne til cykelløb i det tidlige forår 1975 i Haderslev, var der en - 1 - rigtig stor forhandler af racergrej i hele Jylland: Knud Geer i Århus. Senere kom Jørgen Schmidt til i Randers og derefter kom der naturligvis flere. Men der var måske maksimalt 1000-1500 cykelryttere i Danmark, der købte racergrej. Så var der en lille flok, der købte turcykler. Alt andet var almindelige havelåger. Det var et forsvindende lille marked. Så i 1970'erne kunne en lækker racercykel derfor også koste omkring 10.000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg fortsætter ned ad Memory Lane, kan jeg egentlig godt huske, at Knud Geers fine forretning i Århus hed Ripty Sport. Og de solgte også racercykler med eget navn på, som denne her. Bygget i Ishiwata rør med udstyr fra bl.a. SunTour/SR. Alt sammen mærker fra dengang, der (vist) ikke findes mere ...

post-52761-0-69684600-1400839524_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

SR Suntour eksisterer stadig. De laver bl.a. forgafler til mountainbikes. De droppede dog gearproduktionen i 90'erne da deres markedsandele var vildt lave.

Tak for info. Godt at vide, at navnet eksisterer endnu. De sidste år, jeg kørte løb 1978-1980, brugte jeg Suntour Cyclone, der skiftede vildt godt og var - næsten - lige så let som de letteste i dag. Det bliver også diskuteret herinde, hvor andre har samme mening.

Mærkeligt, at de ikke har stået distancen mod Campa og Shimano. Jeg husker det også som smukt håndværk:

post-52761-0-79053500-1400847676_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Keep On Truckin'

Efter et maratonløb og et par uger med forsigtig restitution, tilsat en lille fiber i læggen og tre dage i Berlin uden motion, har jeg i denne uge virkelig haft lyst til at banke kroppen godt igennem, så formen ikke forsvinder fuldstændig. Under mottoet Keep On Truckin' er jeg derfor midt i en meget aktiv uge, så der bliver skam trænet igen/stadigvæk.

Da jeg stadig holder igen med de lange ture, er jeg nødt til at blande løb med lidt cykling, så jeg har været i skoven på min Vitus 29'er, mikset lidt spinning ind i programmet og holdt løbeturene på 5-7 km. I dag og på søndag forsøger jeg mig med lidt længere ture, men det bliver på rundstrækninger i mosen, hvor jeg hurtigt kan tøffe hjem, hvis noget nasser.

Perioden har givet mig en sjov indsigt i det med vægten. Da eg løb mange km hver uge, var det svært for mig at smide lidt ekstra kilo. Det samme var tilfældet lige omkring mit maraton. Det var som om, at kroppen virkelig holdt fast im kalorierne for at sikre sig at få næring nok. Efter et par uger med mindre træning og endda tre dage som turist uden motion er min vægt faktisk faldet. Nu har den sneget sig under de 80 kg. Måske er det fordi, at kroppen slapper af og ikke er så presset. Så bliver den også lidt afslappet med at holde på kalorierne?

Derudover fungerer det fint med at have den kattelem, der hedder, at jeg bare går tilbage til cykeltræningen, hvis bentøjet bliver ved med at drille. Det bliver dog i givet aldrig med samme budget som tidligere. Og heldigvis bliver cykler og dele jo bare billigere hele tiden. Lige nu ville jeg vælge denne her, hvis jeg skulle have en racer og så måske skifte lidt komponenter ud hen ad vejen. Tænk sig: For lidt over 10.000 kan man 7,55 kg racer med et fedt stel. Det er ret vildt.

Oh spændende.

Jeg går faktisk og overvejer at anskaffe en cykel igen, da jeg flytter nogle kilometer ud fra byen, og gerne vil cykle på arbejde, samtidigt med at jeg kan se en fordel i at variere træningen, så der ikke går løb i det hele.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo desværre noget af et one track mind. Så når det kører med løberiet "glemmer" jeg at cykeltræne og omvendt. MEN i nogle uger som nu, hvor jeg lige vil skåne bentøjet og derfor mikser det hele lidt op med noget mere cykling, så må jeg bare konstatere, at blandingen er god.

Hvis man cykeltræner (hvad enten det er landevej, MTB eller spinning), så får man i høj grad aktiveret de store lårmuskler, og det giver ligesom et andet "træk" i hele benmuskulaturen. I mine øjne får man på den måde aflastet og omfordelt belastningen, og det føles faktisk rigtig godt.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg jo en ren noobi ud i cykler.

Udover at det er et alu stel og at forskifteren er en my ringere en den carbon model, hvor er så de store forskelle på den cykel du linker til og så den her?

http://www.rosebikes.dk/bike/rose-pro-sl-2000-2014/aid:668017?bikevariantchanged=1

Det er muligt at når jeg kommer 1-2 måneder længere hen, og flytning osv er overstået for alvor går i cykel mode. Overvejelsen går også på at købe en model af en af de ganske gode fysiske forhandlere der trods alt er i Hjørring, og så få lavet en ordenlig bike fit osv. Det er muligt det bliver lidt dyre, men på den anden side er det sgu også surt at betale +10k og så få en cykel der ikke passer i størrelsen.

Jeg kan dog godt se det fede i at få noget for pengene

Link to comment
Share on other sites

Lige umiddelbart ville jeg sige, at det er et ringere kranksæt og et ringere sæt hjul (uden at have studeret dem nærmere). Vil dog anbefale carbon, da det er betydeligt mere komfortabelt end aluminium. Find en cykelhandler, og prøv alu og carbon back to back. Så kan du mærke forskellen.

Måske en god idé med en cykelhandler under alle omstændigheder, hvis du ikke er sikker på stelstørrelse, længde på frempind, bredde på styr etc. Er det en god cykelpusher, kan du blive målt op og prøve forskellige over for hinanden. Der er også Riis Cykler i Aalborg.

Link to comment
Share on other sites

Uge 21

Jamen, så tidligere skrevet, så tog fanden ved mig i denne uge. Nu skulle kroppen altså have nogle bank igen. Og da jeg ikke vil kaste mig ud i ultralange løbeture, så måtte det blive lidt blandede bolcher i stedet for. Så det er er blevet til ikke mindre end 10 træningspas hen over ugen. De har bare været korte og ikke super-intensive, men alligevel. Lige nu føler jeg mig da også godt brugt.

Mandag blev det til en joggingtur ved mosen måske en 5-6 km.

Tirsdag morgen/formiddag blev det til endnu en joggingtur på ca. 7 km

Tirsdag eftermiddag i FW med en 30-40 minutters efterfulgt af styrketræning.

Onsdag: 2 timers SkovSjov™ hvor jeg cyklede ud i Hareskoven og løb op ad bakkerne med cyklen på ryggen. Det var sgu' hårdt, men jeg havde da fornøjelsen at overhale en mountainbiker på en af de lange bakker :)

Torsdag morgen en morgenjoggetur på 4-5 km.

Torsdag eftermidag samme recept som tirsdag med en omgang solospinning efterfulgt af styrketræning.

Fredag eftermiddag tog jeg mig sammen og løb hele mosen rundt, ca. 9 km, uden problemer med læggen.

Lørdag morgen en joggingtur på 4-5 km.

Lørdag eftermiddag en kort tur på racercyklen, bare op omkring Værløse og tilbage.

Søndag - i dag - har jeg taget 6 runder i hamsterhjulet. Jeg joggede ned til vores afsnit af mosen, hvor rundstrækningen er præcis 2,42 km. Jeg ville så tage den en runde ad gangen i stille og roligt morfartempo og mærke efter i min højre læg. Hvis den begyndte at brokke sig, ville der jo ikke være langt hjem. Da jeg kom helt op på 6 runder uden bøvl, blev det simpelthen for kedeligt, og jeg joggede hjem igen. Noget kunne tyde på, at den lille fiber er et overstået kapitel, men jeg fortsætter nok den blandede træning i næste uge også.

Dagens rundtur er her

Godt nok dejligt med en aktiv uge med sved på panden. Og faktisk rigtig sjovt at blande kortene på denne her måde. Hvis det begynder at køre med løberiet igen, så får det giver taget helt over, men det er altså rart at vide, at man bare lige kan aflaste lidt gennem cykeltræningen, hvis der opstår skavanker.

Link to comment
Share on other sites

En sjov ting ved at løbe flere runder i præcis samme spor er, at man får et godt indtryk af GPS'ens præcision - eller mangel på samme. Jeg løb simpelthen i mine egne fodaftryk og sluttede præcis, hvor jeg begyndte. Men ifølge optegnelsen har jeg også været ovre på den anden side af vejen, så der er en unøjagtighed på 10-20 meter.

Oprindelig var der - så vidt jeg ved - en bevidst unøjagtighed, når det var civile, der brugte GPS (som jo egentlig er et amerikansk militærforetagende - oprindeligt NAVSTAR). På foranledning af Clinton blev nøjagtigheden gjort bedre, men den er da stadigvæk ikke lige i øjet, må man sige. Jeg slingrede i hvert fald ikke så meget.

I forbindelse med mit arbejde har jeg for nylig i en tekst om en foderautomat (til dyr) set, at de både bruger GPS og det russiske GLONASS til præcis styring. GLONASS er mere præcis i Nordeuropa, fordi russerne har flere satelitter svævende over vores hoveder end amerikanerne.

post-52761-0-56125000-1401086238.png

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

I mandags hørte vi "Norges svar på Nick Cave" i Vega: Sivert Høyem. Tidligere forsanger i Madrugada. Det var en intens oplevelse, og han var virkelig "på". Kan anbefales, hvis han spiller i en joint nær dig:

Link to comment
Share on other sites

En sjov ting ved at løbe flere runder i præcis samme spor er, at man får et godt indtryk af GPS'ens præcision - eller mangel på samme. Jeg løb simpelthen i mine egne fodaftryk og sluttede præcis, hvor jeg begyndte. Men ifølge optegnelsen har jeg også været ovre på den anden side af vejen, så der er en unøjagtighed på 10-20 meter.

Oprindelig var der - så vidt jeg ved - en bevidst unøjagtighed, når det var civile, der brugte GPS (som jo egentlig er et amerikansk militærforetagende - oprindeligt NAVSTAR). På foranledning af Clinton blev nøjagtigheden gjort bedre, men den er da stadigvæk ikke lige i øjet, må man sige. Jeg slingrede i hvert fald ikke så meget.

I forbindelse med mit arbejde har jeg for nylig i en tekst om en foderautomat (til dyr) set, at de både bruger GPS og det russiske GLONASS til præcis styring. GLONASS er mere præcis i Nordeuropa, fordi russerne har flere satelitter svævende over vores hoveder end amerikanerne.

Men det er sgu alligevel lidt imponerende at sådan et ur, alligevel kan måle så præcist.

GPS uret er en stor grund til at jeg kom igang med at løbe igen.

Det at man bare kan spænde det på og så løbe, og ikke behøver at have valgt ruten i forvejen er jo fantastisk.

Det var i hver til fald meget motiverende for mig.

Forøvrigt er jeg imponeret over din trænings mængte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, selvfølgelig er det eller andet sted fantastisk, men man er jo nok bare blevet gadgetforkælet, og så skal man lige finde de svage punkter :rolleyes:

Jeg kan da også stadig blive begejstret, når jeg tænker på, hvordan man i gamle dage sad med landkort, passer og opmålerhjul for at finde ud af, hvor langt man havde cyklet eller løbet, når man ikke lige havde været ude på velkendte ruter.

Pudsigt, at vores enheder i Europa aldrig har brugt det russiske system, når det nu bevisligt er bedre. Men det er vel noget med, at vi hellere vil have, at det er Uncle Sam, der sidder med afbryderknappen end farbror Putin.

Der var engang planer om, at Europa skulle have sit helt eget system - Galileo - men de er vist skrinlagt(?).

Link to comment
Share on other sites

Lidt mere fokus

Efter nogle uger med lidt spredt fægtning har denne uge budt på lidt mere fokus omkring løberiet. Jge har prøvet at kaste mig ud i nogle mere udfordrende ture onsdag, fredag og søndag for at prøve læggen af, og det er faktisk gået meget godt. Jeg har samtidig luftet pulsuret, så turen kommer her:

Pyramide

Onsdag blev det en pyramidetur i nabolaget med let øget tempo i 1, 2, 3, 4, 5, 4, 3, 2, 1 minutter og 2 minutters jogging indimellem. Jeg gik lidt forsigtigt til den, men der var intet at mærke.

Tempotur

Fredag havde jeg lyst til at løbe en tur med kæden stram, uden dog at udfordre skæbnen. Det blev til knap 13 km på 4:32/km og en for mig svimlende gennemsnitspuls på 129/min.

Bakketræning

Søndag har jeg taget hul på min bakketræning, Jeg planlægger noget mere bakkeløb denne sommer, og det blev skudt med 6 ture op og ned ad Herstedhøje.

Stadig intet i læggen, så den lille fiber må vist definitivt siges at være fortid. Har dog lige nu lidt ømme lår efter bakkerne i Hersted. Sådan nogle bakker går sgu' lige i lårbasserne :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Uge 22

En uge med god fremgang uden bøvl og besvær med bentøjet. Jeg har så lige afsluttet ugen med at vride om på den ene ankel ude i haven(!), så jeg skal åbenbart nok sørge for selv at lave ballade, hvis ikke der ellers er noget. Sidder med is på anklen lige nu og håber på det bedste. Det tegner ikke til en egentlig forstuvning, men jeg fik klemt ydersiden af foden/anklen ganske godt. Heldigvis havde jeg alligevel tænkt mig at tage et par dage uden løbe, så timingen er meget god :laugh:

Ellers har jeg fortsat trenden med mange små træningspas plus lidt mere fokus på løb som skitseret ovenfor.

Mandag morgen bøde på 3,5 km jog nede fra bilværkstedet efter aflevering af bil.

Mandag aften bød på de samme 3,5 km den anden vej til afhentning af bil.

Tirsdag morgen gik turen i løb nede fra autoværkstedet igen, da de havde glemt en reservedel om mandagen. Så 3,5 km mere.

Tirsdag eftermiddag var bilen endelig færdig, og jeg kunne jogge de 3,5 km (som jeg efterhånden kender ret godt) ned og hente den.

Tirsdag eftermiddag fejrede jeg det ved at tage i FW og tage 3-40 minutter solospinning efterfulgt af styrketræning.

Onsdag løb jeg ovennævnte pyramidetur på 11,5 km.

Torsdag morgen joggede jeg 5-7 km rundt om mosen.

Torsdag eftermiddag gentog jeg seancen fra tirsdag med spinning og styrketræning.

Fredag eftermiddag bød på ovennævnte tempotur i ganske pænt tempo.

Lørdag gav ikke mulighed for andet end en morgenjoggetur på 6-7 km på grund af familie-tam-tam.

Søndag formiddag tog jeg som nævnt en omgang bakketræning på Herstedhøje.

Alt er gået super godt og efter planen. Eneste dråbe malurt i bægeret har været min forvridning af anklen, der nasser godt. Men som nævnt står der ikke rigtig løb på planen de kommende dage, så lad os nu se, om ikke jeg kan ride stormen af. Mandag har jeg en del transportcykling, måske lidt jogging tirsdag, men det kan erstattes af spinning og styrke. Så det går nok.

Hep!

Link to comment
Share on other sites

Uge 23

Hurtig update, mens jeg endnu nogenlunde kan huske, hvad der er sket i løbet af ugen. Sidste søndag var der jo noget af en cliffhanger i form af en forvredet fod, men den fik jeg nogenlunde hurtigt styr på. Så jeg har holdt kursen nogenlunde.

Mandag blev det ikke til andet en en del transportcykling på grund af foden.

Tirsdag forsøgte jeg mig med en 6-7 km jogging rundt om mosen, og det gik fint.

Onsdag var jeg endelig til fællestræning igen, og det blev en 14-15 km i det hele med 10 x 2 minutter tempoløb ude i skoven. Mærkede grundigt efter, men foden opførte sig pænt.

Torsdag blev det til en joggingtur om morgenen plus en omgang spinning og styrketræning om eftermiddagen.

Fredag løb jeg de sædvanlige knap 12 km med mine pyramideintervaller smidt ind.

Lørdag ville jeg have aft to træningspas, men det hele gik lidt op i hat og briller, så det endte med en 6-7 km jogging rundt om mosen.

Søndag var det traditionen tro bakkedag, og det foregik i Hareskoven (Nørreskov). I alt knap 16 km med 256 højdemeter. Ikke prangende, men alligevel god tilvænning til bakkerne.

Havde megatunge ben i dag, men naturen, stierne og det gode vejr gjorde det alligevel til en fin oplevelse. Turen kan ses her

Næste uge? Tja, mere af det samme. Jeg er ved at vænne mig til at have en bakkedag hver uge, så det bliver nok lørdag eller søndag. Onsdag er der RAC Milen i Rødovre. Resten af dagene improviserer vi on the fly.

Keep truckin'!

Link to comment
Share on other sites

Gammelfar ser fodbold? WTF?!

Jeg ser normalt aldrig fodbold. Eller ... aldrig er måske for bastant, for det sker da indimellem, når der har været CL-kampe og den slags. Men under dette VM har jeg allerede fået set et par kampe, og uden at være egentlig hooked, så har det været ret underholdende.

I går aftes så jeg Costa Rica sende Uruguay fra banen med en 3-1 lussing. Fuldt fortjent. Og det er jo altid sjovt, når the underdog giver favoritten en afklapsning.

Den anden dag så jeg Spanien nedsmelte for åben skærm, og det er var godt nok også interessant. Specielt da Van Persie kom svævende gennem luften fra Gud ved hvor og scorede på et hovedstød. Jeg skal godt nok grave dybt i hukommelsen for at erindre et smukkere mål. Med den slags boldkunst kan fodbold altså godt rykke i sådan en fodboldignorant som mig.

post-52761-0-22246300-1402814843_thumb.j

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share