Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Mandags MorgenSang™

En af fordelene ved at gå og pakke ned til en flytning er jo, at man får fat i alle ens gamle ting og sager. Det gælder blandt andet cd'erne, som får lov til at flytte med. MEN de kommer ud af omslagene, så selve skiverne kan komme i pladsbesparende mapper. Og når man går og roder med det, kan man lige så godt høre nogle af de gamle skiver. Og i går var det Jungle Brothers og Done In By the Forces of Nature for fuld drøn. De var funky som bare pokker ...

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Tiden er kostbar

Må indrømme, at jeg er lidt presset på tiden, når jeg er ved at pakke den gamle bolig ned, har overtaget den nye og sat håndværkere i gang OG har travlt på jobbet. Så træningen har virkelig andenprioritet, hvad der ikke nødvendigvis er en ulempe, for så gælder det om at stramme balderne og få klemt lidt træning ind alligevel. I dag har jeg udnyttet frokostpausen til min "pyramidetur" rundt om mosen, for den er koncentreret, tager kun en time og slutter lige uden foran hoveddøren igen.

Havde pulsuret med og besluttede mig for at lægge den mellem 120 og 140/min på hhv. jogging- og tempostykkerne, så pulsen kunne køre op og ned i det interval. Bortset fra, at jeg som altid havde svært ved at presse den over 140, så lykkedes det fint og var ganske disciplineret. Og faktisk meget hurtigt, for jeg plejer at slutte sidste tempointerval et stykke fra hjemmet, men i dag var der kun nogle få meter hjem. Så alt i alt slet ikke så tosset.

Turen er her.

Link to comment
Share on other sites

Har kastet mig ud i at prøve Altra, et nyt mærke i løbesko, der er konsekvent fodformede. Det brune par er trailsko, mens de blå er nogle lette landevejssko. Har indtil videre kun testet de blå, og det var en succes. Der er ekstraordinært god plads til alle 10 tæer

Sådan et slag på tasken, hvor mange par løbesko har du så? Det må kræve en del ekstra m2 i den nye bolig eller bliver der i stedet skåret ned på fruens garderobeplads? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Sådan et slag på tasken, hvor mange par løbesko har du så? Det må kræve en del ekstra m2 i den nye bolig eller bliver der i stedet skåret ned på fruens garderobeplads? :laugh:

True :laugh:

Og så ikke helt mere, for jeg har faktisk renset kraftigt ud i dem. Mange af de gamle er simpelthen kylet ud, så mon ikke, der er en 6-7 par tilbage? Jeg har fået et meget afslappet forhold til løbesko, siden jeg landede på "bare" at bruge Skechers. Det er faktisk dem, jeg løber mest i. Så det passer meget godt, når man nu skal "downsize" på boligen :shades:

Link to comment
Share on other sites

Frost Cup, 4. afd.

Selv om det virkelig har anden, nej, tredje prioritet pt., så er jeg jo strengt taget stadig med i Frost Cup. I dag var det fjerde og næstsidste afdeling på den onde og bakkede rute ved Værløse. Der var tilmed frost og sne, så det blev en knoldet, glat og lumsk tur, der nødvendiggjorde, at de gamle trailsko kom frem fra skabet.

På trods af den nuværende slapmandstræning blev det en tur som sædvanlig, selv om den landede på ikke mindre end 22:15. Den var nemlig en del for lang, meget bakket og som sagt ganske glat, så alle lå et stykke under normaltiderne. Den ville nok svare nogenlunde til 20:30 under optimale forhold, så alt i alt var det business as usual.

Turen kan ses her

Link to comment
Share on other sites

Uge 4

Det er ikke blevet til så farlig meget træning i denne uge, vel nok omkring en 40-50 km.

Mandag blev en nuldag på grund af travlhed med alt muligt andet.

Ellers har jeg fået løbet de øvrige dage med en omgange pyramideintervaller om onsdagen og med en afdeling af Frost Cup i dag - begge dele som nævnt ovenfor.

Torsdag holdt jeg løbefri og tog i stedet i FW til omgang solospinning og styrketræning.

Ellers går tiden med en masse travlhed på arbejdet og med nedpakning, der nu går ind i sin sidste uge. Lørdag formiddag den 31. januar ruller flyttemand Olsen op og transporterer alt vores habengut til Frederiksberg.

I de kommende uger bliver det derfor noget med at putte nogle løbeture ind, hvor der er tid til det. Det er langt nede på prioriteringslisten, men det ville være også være åndssvagt at ryge fuldstændig ud af form, så jeg holder løberiet ved lige på et minimum, så jeg kan stramme skruen igen, når alt er faldet på plads.

Link to comment
Share on other sites

Uge 5

Så blev det Store Flytteuge, og jeg sidder nu i det nye domicil på Frederiksberg. Flytningen er gået fint, men det er godt nok en voldsom proces at smide (næsten) halvdelen af sit bohave og gamle møg ud og derefter fragte det hele til en bolig, der er under halvt så stor som den gamle.

Men jeg kan allerede mærke nu, at det bliver rigtig godt, selv det stadig flyder med flyttekasser, og man bruger evigheder på at finde selv de mest simple ting. Beliggenheden er fin med gode løberuter til alle sider. Og så er det godt nok rart at flytte tilbage i en lejlighed/rækkehus, hvor der er styr på vedligeholdelse, og hvor der går en flink mand rundt og fejer og samler skidt :)

Nuvel, sidste uge blev der trods alt trænet lidt. Mandag tog jeg en omgang solospinning og styrketræning i FW. Så besluttede jeg mig for at sige farvel til Utterslev Mose med maner ved at løbe moseturen plus turen omkring Kagsmosen (godt 15 km) hver dag frem til og med fredag.

Mit cruisetempo ligger omkring 5:00/km, så jeg besluttede at lægge det lige under og tage pulsuret for at sikre mig, at jeg også holdt det. Det var rart bare at tage hovedet under armen og løbe samme tur i samme tempo hver dag, for man er altså noget rundforvirret over sådan et flytteforløb.

Projektet lykkedes meget godt

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

med tre meget disciplinerede ture, men fredag kunne jeg godt se, at tiden ikke tillod en fjerde tur. Og det var godt se, for dagen bød på uafbrudt nedpakning og tumlen rundt med flyttekasser fra morgen til aften.

Lørdag var så selve flyttedagen, og søndag klargjorde vi vores gamle hus til de nye ejere og overlod nøglerne til dem, så der er ikke blevet trænet yderligere. Alligevel har jeg været totalt radbrækket hen over weekenden af den funktionelle træning, jeg har været igennem. Vores egen puklen blev dog sat i skyggen af vores to flyttefolk, som jeg skal huske at fortælle om ved lejlighed. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Det var virkelig to supermænd.

I øvrigt er jeg ved at blive lidt irriteret over min Garmin, for den laver stadig en mærkelig freakpuls i starten af turene. Jeg kan garantere for, at min puls ike er i nærheden af det viste, så det kan godt være, at det snart skal skiftes.

De kommende uger bliver nok også bare sådan nogle halvlange ture. Jeg kan ikke rigtig samle mig om "avanceret" træning lige nu, når der stadig er kasser, der skal pakkes ud, og lamper, der skal monteres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sporadiske pulsproblemer med Garmin. Det hjælper nogle gange at fugte bæltet, og tage det på lidt før du løber. Men det ved du nok allerede :smile:

Edit: Da jeg skiftede fra 910 til 920, blev det meget bedre.

Konklusion: køb et nyt ur :laugh::shades::rolleyes:

Jubii, så kan der endelig købes lidt gadgets :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Bredere dæk ... WTF?

På FB er jeg medlem af Velopress, hvor der nørdes godt igennem omkring cykelrelaterede emner. Det er en gruppe,d er hylder det klassiske stålstel og gamle racere, men der bliver også gået til stålet (hø, hø), når det gælder andre aspekter af cykelteknologien.

Lige nu drejer det sig blandt andet om dækstørrelse, hvor jeg egentlig havde den opfattelse, at jo smallere, desto bedre. Men de professionelle bruger faktisk helt op til 30 mm i bredden til et løb som Paris Roubaix - læs mere her

Det lader til, at de holder fast i at bruge carbonhjul, men så til gengæld satser på, at bredere dæk giver mere komfort og et bedre vejgreb.

Det bliver så - for mig i hvert fald - endnu mere forbløffende, at der åbenbart ikke er den store sammenhæng mellem dæktryk og den energi, der skal til for at køre en bestemt hastighed. Det kan man læse om her

Hmm, hvis jeg en dag kaster mig over cykleriet igen, så vil jeg da have det i tankerne, når jeg står og skal pumpe super smalle dæk helt op, så de bliver stenhårde.

Link to comment
Share on other sites

.... Og nu fælgene går mod det lidt bredere, så er dæk og slange mere aero end lukkede ringe. Og da rullemodstanden med latexslanger kan komme ned på niveau med lukkede ringe, så skulle ikke undre om det vender TOTALT på hovedet, så dæk og slange bliver det nye sort.

Du har prøvet at skifte pulsbæltet, ikke? Garmin softstraps (hvis det er det du bruger) holder ussel kort tid. Heldigvis kan senderen fint knappes på et Polar-bælte, så man kan købe det alene. Det er noget billigere end et Garminsæt med både bælte og sender.

Link to comment
Share on other sites

Du har prøvet at skifte pulsbæltet, ikke? Garmin softstraps (hvis det er det du bruger) holder ussel kort tid. Heldigvis kan senderen fint knappes på et Polar-bælte, så man kan købe det alene. Det er noget billigere end et Garminsæt med både bælte og sender.

God pointe. Det skal prøves først.

Link to comment
Share on other sites

Uge 6

Første uge i mit nye hjem, og det tegner rigtig godt. Dog har jeg været virkelig radbrækket efter flytningen. Og vi har pakket ud og ordnet hele ugen, så det har ikke lettet meget. Dertil kommer en vis tung fornemmelse i hele kroppen over at være landet efter alle forberedelserne. Det er virkelig en stor omvæltning sådan at rykke teltpælene, men heldigvis er alting landet, som det skal.

Jeg er så småt kommet i gang med at løbe lidt hen over ugen for i det mindste at holde benene i gang. Mandag og tirsdag var dog helliget tung, tung styrketræning i form af at flytte rundt på alt vores habengut og samle Ikea-reoler. Men fra onsdag og frem begyndte jeg at "kalibrere" mit nye nærområde ved at spænde pulsuret på og opmåle de mest almindelige strækninger.

Onsdag løb jeg hen til Damhussøen, rundt om den og hjem. Det blev ca. 5,5 km

Torsdag samme retning, men denne gang hele vejen op ad Damhusengen og omkring Rødovre Stadion og hjem. Det blev knap 9,5 km

Fredag samme tur forlænget helt op omkring Kagsmosen. Den landede på 15,5 km.

Det er tre ture, jeg sikkert kommer til at bruge en del, og det er tre meget passende distancer at jonglere med. Jeg har kun 900 meter hen til Damhussøen, så selv om det ikke er helt samme luksus som at have Utterslev Mose lige uden for gadedøren, så er det stadig OK.

Lørdag løb jeg den anden retning, op på Valby Bakke og trænede først i Frederiksberg Have og dernæst i Søndermarken. I alt cirka 12 km. Jeg forestiller mig, at det kunne være en ugentlig teknisk tur, hvor jeg træner bakker og nedløb.

Søndag var der ikke tid til mere end 9,5 km-turen en gang til.

Alt i alt har jeg fået en første fornemmelse af turene i mit umiddelbare nabolag. Jeg kender jo området rigtig godt i forvejen, men det er noget andet, når man har et nyt udgangspunkt.

I øvrigt har mit gamle pulsur været helt balstyrisk i denne uge, så jeg har bestilt et nyt pulsbælte. Nu må vi se, om det ændrer noget.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Bæltedyr

... eller rettere bæltebillig. For det nye pulsbælte måler langt mere korrekt end det gamle, så måske får pulsuret bare lov til at leve videre. Både i går og i dag har jeg løbet den halvlange, lokale tur, og det har jeg egentlig tænkt mig at gøre de fleste af denne uges dage, så jeg kan få banket rusten af gamle, flyttetrætte ben :)

Den er så kun 15,11 km, endda med en lille ekstra krølle. Men det er fint nok alligevel. En god længde, når jeg skal til at løbe lidt tempotræning osv. Og bortset fra den første og sidste kilometer mellem mit nye hjem og Damhussøen, så foregår hele turen i grønne omgivelser. Det e rmeget fedt, at det kan lade sig gøre midt i byen.

Dagens tur

Regner i øvrigt med, at alle ugens ture kommer til at foregå i det her tempo lige under 5:00/km. Der skal lægges en god bund igen, og det er et fint tempo, hvor det stille og roligt ruller derudad. En gennemsnitspuls på 106 tyder jo heller ikke ligefrem på overanstrengelse.

Link to comment
Share on other sites

Uge 7

Så har jeg da vist også fået banket rusten af de gamle ben som lovet. Målet var at få flyttetrætheden ud af kroppen og få løbefornemmelsen tilbage ved at lægge en god bund, og det er da lykkedes.

Min plan var egentlig enkel: at løbe den samme 15 km tur hver dag hele ugen i et tempo lidt under de 5:00/km. Det lykkedes kun delvist, selv om jeg lagde meget disciplineret ud.

Mandag, tirsdag og onsdag løb jeg turen på de lidt over 15 km hver dag.

Torsdag var Store Mødedag for mig på jobbet, og jeg tog cyklen rundt til det hele. Det blev en 40-45 km transportcykling i det hele. Bagefter var jeg godt gammeldags træt og droppede løb den dag.

Fredag genoptog jeg turen på de lidt over 15 km.

Lørdag løb jeg derimod sydpå efter en pludselig indskydelse, og i den retning kan man også løbe i grønne omgivelser hele vejen ned til kysten. Den blev så lige knap 15 km, men bragte alligevel totalen op på 75 km. Turen er her

Søndag tog jeg en frisk beslutning om at få 25 km på bogen, men jeg havde super trætte ben og måtte skyde et par genveje, så den landede på 22,30 km. Turen kan ses her

De regnekyndige kan se, at jeg dermed missede en 100 km uge med 2,7 km, men lårbasserne var altså ærlig talt noget kvæstede i dag, og gassen var virkelig gået af ballonen, så jeg fik med nød og næppe slæbt mig hjem på 5:00/km. Og nej, jeg er ikke på vej ud for at løbe 2,7 km i aften. Så meget er jeg heller ikke slave af tallene.

Men ugen har tjent sit formål. Ingen optræk til skavanker overhovedet og en god kropsoplevelse af, at jeg er tilbage på sporet. Alle lamper lyser grønt, så nu tager vi den herfra. Det sker med et par mere lette dage, og derefter stille og roligt lidt mere tempotræning igen.

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang

Daryl's House er den fedeste serie af live-sessions, som Daryl Hall har holdt hjemme hos sig selv gennem flere år. Det er udsøgt musiceren med folk, der rent faktisk kan spille og synge selv uden Autotune og andet fup. Selv Smokey Robinson har været forbi, og deres udgave af Sara Smile er da den eneste rigtige måde at komme i gang med en uge på, der forhåbentlig bliver langt mere fredelig end den sidste ...

Link to comment
Share on other sites

Argh, pis, så blev det min tur til at hente en gedigen halsbetændelse. Det er ellers lang tid siden, jeg har fejlet noget som helst, men lige nu er halsen en sammensnøret blanding af et rivejern, groft sandpapir og skarpe barberblade. Vorherre bevares. Nå, lad os få det overstået :4crutches::4whip:

post-52761-0-07038500-1424330736.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share