Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Argh, pis, så blev det min tur til at hente en gedigen halsbetændelse. Det er ellers lang tid siden, jeg har fejlet noget som helst, men lige nu er halsen en sammensnøret blanding af et rivejern, groft sandpapir og skarpe barberblade. Vorherre bevares. Nå, lad os få det overstået :4crutches::4whip:

Rigtig god bedring :1112: :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Har lige set den lidt længere film fra sidste års Jungfrau Marathon, som var årets største løbeoplevelse for mit vedkommende. Dejligt at genopleve stemningen.

Tilmeldingen til dette års løb er lige åbnet, og der er stadig få pladser tilbage. Jeg var - stik mod forventning - faktisk fristet til at tage turen igen, men har valgt at stå over.

En anden gang, måske?

Link to comment
Share on other sites

Mudderbad på gamle stier

I forsøget på at tage symbolsk afsked med øm hals og snotnæse var jeg omkring Roskilde i eftermiddag for at tage en Skovtur uden ved Boserup. Det var lige, hvad der skulle til, for vejret var fint, og det var dejligt at gense det gamle terræn.

Det var imidlertid en fejlvurdering af de helt store ikke at tage trailskoene på, for det var et veritabelt mudderbad på stierne i skoven . Jeg skøjtede rundt på de flade såler og måtte gå, hoppe og improvisere over lange stræk, så deeet ...

Jeg lærer dog aldrig at forstå at løbebåndene i den lokale FW altid er optaget. Det er oppe på 3. sal, og de vender ud over byen, parkerne og fjorden, som er det skønneste løbeterræn. Nå, det er nok bare mig, der er en vrissen, gammel mand :4trumpet:

Her er turen

Link to comment
Share on other sites

Uge 8

Det bliver en opdatering af de korte, fordi jeg som tidligere nævnt har haft en omgang sløjhed. Min den ældste var så venlig at komme forbi sidste weekend og aflevere en halsbetændelse, der brød ud i lys lue onsdag morgen, hvor jeg bogstavelig talt ikke kunne sige et ord.

Siden er det gået jævnt fremad. Nu har halsen det bedre, og jeg er bare lidt snottet. Men træningsmæssigt har det som sædvanligt været en balancegang imellem, hvornår man skal holde sig i ro, og hvornår man har bedre af at komme ud at røre sig.

Jeg har dog holdt mig til mit motto om, at det er okay, hvis man har lyst til det. Så jeg har været ude at løbe 5 ud af ugens 7 dage, og det er sådan set gået fint nok. Jeg har slet ikke været om og træt i kroppen, for det har mest siddet i halsen og opefter.

Det er vel blevet til en 50-55 km i det hele. Det meste omkring Damhussøen og -engen med en afstikker til Roskilde i går, hvor jeg var nede at gøre skovene usikre. Der har naturligvis ikke været overskud til at presse på med træningen, men jeg har da holdt benene i gang.

Mit mål for uge 9 er derfor at komme helt ovenpå og så - om alt går vel - at forsøge mig med lidt fællestræning i den lokale klub torsdag aften. Frederiksbergs store klub hedder FIF, og deres fællestræning tager udgangspunkt ved stadion på Sønderjyllands Allé, som kun e ren kort joggingtur herfra.

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang

Den er måske lidt dyster som morgensang, men det er frysende koldt gråvejr med lidt slud lige nu, så måske det alligevel går an. Under alle omstændigheder så kan den her hymne fra Joakim Thåströms nyeste udgivelse et eller andet. Jeg har i hver fald hørt den en del på det seneste.

Link to comment
Share on other sites

Same, same ... og alligevel ikke helt

Tirsdag, onsdag og torsdag i denne uge har jeg alle dage løbet omkring de 15 km. Onsdag foregik i jævnt tempo, men tirsdag og torsdag fik jeg løbet noget mere tempo.

Tirsdag satte jeg mig for at løbe 5, 10, 15, 10 og 5 minutter med øget tempo med 5 minutters jogging indimellem. Det bragte mig næsten helt tilbage til gadedøren, så den skal lige justeres til næste gang.

Turen kan ses her

Torsdag var min debut hos FIF, hvor jeg løb med Hold 1. Der kommer ikke nær så mange til træning som i Herlev, men det virker som et godt hold, hvor de løber lidt tempotræning om torsdagen og intervaller om mandagen.

Turen i går blev næsten samme længde og gennemsnitstempo som turen om tirsdagen. Men det dækker over, at jeg bare lod uret løbe under pauser, og at det intensive tempo ude i Brøndbyskoven nåede op at ligge med en puls omkring de 140/min, hvad der som bekendt er højt for mig.

Så selv om de på overfladen måske ligner hinanden, så siger de to ture en del om fordelen ved at løbe fællestræning, hvor man presser sig selv lidt mere og tilmed har det langt sjovere undervejs.

Torsdagens tur er her

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

2 råkolde runder i Lyngby

Selv om fokus har været på alt muligt andet, så var der trods alt lige en 5. og sidste afdeling af årets Frost Cup, der skulle løbes i dag. Det blev en råkold, våd og blæsende omgang ude på vejene omkring DTU. Og jeg er åbenbart kommet igennem alt mit flyttehalløj uden at sætte løbeformen helt over styr. Ja, det var nærmest business as usual med 20:17 for de sædvanlige 5 km.

Her er resultatet

For sjov skyld havde jeg mit pulsur på i dag for lige at tjekke, hvor pulsen egentlig ligger henne, når der er et startnummer på maven. Jeg glemte selvfølgelig at slukke for det, før et stykke efter afslutningen, for jeg er ikke vant til at brugde det i de sammenhænge, men det er alligevel meget interessant at se data, for både puls og hastighed ligger godt nok jævnt på hele turen:

Pulsdata

Gennemsnitspulsen lander på 135/min, hvad der for mig er relativt højt, men dagens tur illustrerer kun alt for godt, at jeg har en jævn "dieselform", hvor sådan en tur ikke sætter sig de store spor, men hvor jeg på den anden side ikke rigtig kan løfte mig ud af komfortzonen. Så det er vist meget godt, at jeg er gået i gang med noget fællestræning i FIF for at blive udfordret lidt.

Link to comment
Share on other sites

Uge 9

Tilbage på benene efter sidste uges sygdom. Det blev heldigvis ikke så langvarigt, som man kunne have frygtet, og jeg har faktisk været ganske frisk hele denne uge.

Mandag stod jeg over efter en god gang skovtræning om søndagen.

Tirsdag, onsdag og torsdag fik jeg alle dage løbet omkring de 15 km som tidligere nævnt. Tirsdag med nogle lange tempointervaller og torsdag med klubtræning i FIF, hvor det også blev tempopræget.

Fredag og lørdag løb jeg begge dage 9,5 km'eren i jævnt tempo for lige at få styr på benene, som ærlig talt var lidt ømme efter torsdagens udskejelser

Søndag - i dag - blev det vel en 8-9 km i det hele til Frost Cup inkl. en del opvarmning i det råkolde vejr. 5 km løbet landede som nævnt på 20:17.

Så alt i alt en ganske god uge, hvor jeg nu står helt uden konkrete løbeplaner. Jeg lurer derfor lidt på, hvordan jeg griber det hele an. Spørgsmålet er, om jeg overhovedet kan få mere fart på/mere puls på, så jeg kan komme op at løbe hurtigere. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, om det "bare" er alderen, der sætter en naturlig begrænsning, eller om jeg rent mentalt er landet i en hyggezone, som jeg ikke rigtig orker at kæmpe mig ud af. Det er alligevel kun tre år siden, jeg løb under en 1 timer på en 15 km ...

Nuvel, i virkeligheden passer FIF's træningsplan måske meget godt. Selv om den er lidt loose for hold 1, så byder mandagen typisk på kortere intervaller, mens torsdagen byder på tempotræning. De der hold 1 gutter ligger nok lige på kanten af, hvad jeg kan følge med, så måske skal jeg bare hægte mig på der og se, om det virker. Måske er det fællestræning og lidt indbyrdes rivaliseren, der skal få mig ud af komfortzonen.

Alternativt skal jeg falde tilbage på strategien fra sidste år, hvor den stod på mere langdistancetons og nogle hel- og halvmaratonløb ...

Vi får se, det bliver i hvert fald dejligt at løbe foråret i møde uden optræk til skader og lignende :)

Link to comment
Share on other sites

Tro for det første at de ikke presser dig selv nok i bund, dvs. du ligger ikke med et pulsgennemsnit omkring de 93-95% på 5km. Derfor bliver det mere tempotræning og ikke konkurrence, men det er bare et gæt uden at vide det.

Hvis du vil være hurtigere, skal du nok overveje om at din træning som primært ligger i en mellem zonen ikke burde deles mere op. Jeg vil foreslog tre kvalitetspas om ugen. 1. pas VO2max træning f.eks. 4x4min med 3min pause, evt. med nogle 60-80m spurter med 6-10 gange så lang pause. 2. pas anaerobe intervaller f.eks. 8x200m med 3min pause. 3. pas 2 timer løb i langsomt tempo dvs. 65-70% af din maxpuls. evt. et 4. pas med tempotræning f.eks. park run eller bakketræning. resten af de turer du løber bør ligge omkring 65% af din maxpuls, det skal være langsomt, da målet er at forbedre din fedtforbrænding. Ja man det lyder dumt, men man kan blive hurtig af at træne langsomt. Pas 1. burde styrke din iltoptagelse som du har undervurderet betydning af. 2. pas er for at give dig en ny stimulans, det brude give dig et fart overskud og forbedre din løbeøkonomi.

Trækker lige Eventyrerens vise ord fra tidligere i min tråd med frem, for det er faktisk et godt bud på, hvordan jeg kunne tilrettelægge foråret i grove træk. Hvis jeg skal rykke mig, så er det nok noget i den stil, jeg skal bevæge mig ud i.

Link to comment
Share on other sites

Uge 10

Endnu en træningsuge er overstået, og den har i hvert fald understreget to ting: Dels at jeg ikke længere bliver særlig oprevet, hvis en skade truer. Og dels at jeg har det fint med ikke rigtig at have nogle klare løbemål for tiden.

Mandag tog jeg mig endelig sammen og fik slæbt mig i FW til lidt let opvarmning og en omgang styrketræning. Det må¨jeg altså se at holde fast ved.

Tirsdag løbe jeg 15 km-turen med øget tempo i 6, 9, 12, 9 og 6 minutter med 3 minutters roligt løb indimellem.

Onsdag løb jeg 15 km sydpå ned til Valby Parken og Strandmarkskvarteret. På vejen retur fik jeg en stikkende smerte i højre forfod, og den varede ved til næste dag.

Torsdag valgte jeg af samme grund at tage i FW og snuppe 40 minutters solospinning efterfulgt af 40 min. styrketræning.

Fredag testede jeg foden forsigtigt på 9,5 km turen. Den opførte sig nogenlunde, men til gengæld begyndte baglåret at brokke sig. Så vidste jeg, at det bare var sådan gammelfar-ømhed.

Lørdag var jeg ude på en 15 km tur, og så var fod og ben ved at være på plads igen.

Søndag har jeg så fejret forår og gode ben med en 19 km rundtur ind over Østerbro/Nørrebro og retur via Grøndalsparken.

Så selv om det onsdag trak op til noget irriterende smerte, så justerede jeg egentlig bare ind og kunne fortsætte "igennem" irritationen. Stille og roligt, ganske vist, men uden den store dramatik.

Heldigvis tager jeg de der optræk til skavanker meget afslappet efterhånden. Især fordi jeg ikke har de helt præcise planer endnu, og derfor bare kan hoppe over på cyklen en periode. Det ville såmænd ikke være den værste straf, når foråret nu virkelig banker på.

Så alt i alt er ugen landet fint, og jeg har fået lidt kilometer på kontoen. Når man oven i lægger så fantastisk et vejr som det i dag, hvor det var dejligt at nøjes med 3/4-lange tights, ja, så skal man ikke klage :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Uge 11

Kun et enkelt pip herfra. Midt på ugen hentede jeg og min bedre halvdel os nemlig en virus, sådan en slags "influenza light". Jeg har ikke været sengeliggende, og jeg har skam været på arbejde alle dagene. Men min indre termostat har været helt ude af sync, så jeg har skiftevis frosset og svedt. Og jeg har totalt manglet energi til træning.

Mandag bød ellers på fællestræning hos FIF. Jeg regnede med intervaller, men det viste sig at være et kæmpe program med lang opvarmning og et hav af øvelser på station. Da der var gået en time, og vi ikke var kommet i gang med intervallerne endnu, sagde jeg tak for i aften og tog ud for at løbe. Mandagstræningen i FIF vælger jeg nok fra :)

Tirsdag bød på en stille og rolig 9,5 km rundt Damhussøen og -engen.

Onsdag løb jeg i Frederiksberg Have og Søndermarken for at løbe lidt bakker, men her begyndte energien at svigte, og jeg kortede turen af.

Torsdag til søndag har jeg ikke lavet så meget andet end at have ondt af mig selv. Som sagt er jeg ikke helt nedlagt, men er bare uoplagt og skiftevis kold og varm. Jeg ville egentlig hellere have et virkelig slemt døgn i stedet for sådan et langtrukket forløb, men sådan skal det ikke være. Og sådan en virus kan jo godt vare en 8-10 dage, så jeg er nok ikke engang helt ovre det endnu.

Søndag tog jeg mig dog sammen og hoppede på cyklen for at tage over til Copenhagen Bike Show i Lokomotivværkstedet (i Sydhavnen). Det var en ganske flot udstilling, hvor der virkelig var cykler, man kunne savle over. Og det var trods alt rart at få bevæget sig en lille smule og få varmen på en naturlig måde.

I øvrigt var jeg lige ved at blive revet med af stemningen og købe en racercykel af Lars Løkke Rasmussen. Sammen med Reiner Bo afholdt han en auktion til fordel for Løkken Fonden (utilpassede unge). Der kom sgu en helt okay carbonracer i min størrelse (60 cm) under hammeren, og så bød jeg ind to gange. Heldigvis kom jeg til fornuft og stod af i tide. Jeg tror, Flemming Enevold fik den, så vi bruger åbenbart samme stelstørrelse.

post-52761-0-53934400-1426489106_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Nå, har da løbet mig en tur i dag. Spændende at se, om det var en god eller dårlig idé. Jeg hylder jo mottoet, at hvis man har lyst til at løbe en tur, skal man gøre det, og hvis ikke, skal man holde nallerne væk og give efter for sløjheden. I dag havde jeg lyst og tog en tur midt på dagen, mens jeg hørte Den Korte Radioavis på Radio 24Syv. Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm var i god form i dag :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Chris Froome

Jeg må tilstå, at jeg ikke har tænkt så meget over Chris Froomes afrikanske baggrund, men man får et godt indtryk af den i denne her dokumentar. Han virker faktisk som en utrolig sympatisk fyr, så man må vel bare leve med hans stil på cyklen :rocketwhore:

http://youtu.be/Gu2PBgYa0eo

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Hos lægen

Min virus trækker ud, og efter 8 dage er jeg sgu ved at være lidt mat. Var omkring lægen tidligere i dag, og det var sådan et besøg, hvor man ønsker, at hun ville finde en god, solid infektion, så jeg kunne få noget penicillin og komme videre.

Men hun kunne intet høre på lungerne, og blodprøven viste ingen tegn på infektion overhovedet. Så vi er stadig ovre i virusland, og det er sgu sejt, når sådan en bare trækker ud til en uge eller mere. Puha. Er stadig energiforladt.

Nå, men lige nu er der ikke andet at gøre end at afvente ... Heldigvis er tålmodighed og absolut ingen fysisk aktivitet to af mine spidskompetencer :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hos lægen

Min virus trækker ud, og efter 8 dage er jeg sgu ved at være lidt mat. Var omkring lægen tidligere i dag, og det var sådan et besøg, hvor man ønsker, at hun ville finde en god, solid infektion, så jeg kunne få noget penicillin og komme videre.

Men hun kunne intet høre på lungerne, og blodprøven viste ingen tegn på infektion overhovedet. Så vi er stadig ovre i virusland, og det er sgu sejt, når sådan en bare trækker ud til en uge eller mere. Puha. Er stadig energiforladt.

Nå, men lige nu er der ikke andet at gøre end at afvente ... Heldigvis er tålmodighed og absolut ingen fysisk aktivitet to af mine spidskompetencer :laugh:

:1112: Lyder godt nok træls og jeg skal være den første til at føle med dig inkl vedr spidskompetencer. God bedring fortsat :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Tak for det. Ja det er faktisk en af de få gange, hvor man ønsker sig en "værre" diagnose fra lægen. Jeg forestillede mig noget i retning af: Ja, det er da en gallopperende betændelse. Jeg udskriver lige nogle hestepiller med penicillin, så er du oppe på ingen tid.

Men vores læge er meget grundig og principfast. Hun udskriver ikke penicillin til højre og venstre, og det ville jo så i mit tilfælde heller ikke nytte en hujende fis.

Link to comment
Share on other sites

Ingen ugeopdatering denne gang. Har været ude at jogge en lillebitte smule i ugens løb, men døjer stadig med den irriterende virus, der giver mig en let forhøjet temperatur ... stærkt frustrerende :rocketwhore::4whip::4crutches::rocketwhore:

:omg::newtongue::ill: Lyder absolut væmmeligt. Rigtig god bedring og få nu lægen til lige at tjekke dig igen, hvis det ikke bliver bedre :1112: Du skal da ikke sådan have feber i ugevis!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ingen ugeopdatering denne gang. Har været ude at jogge en lillebitte smule i ugens løb, men døjer stadig med den irriterende virus, der giver mig en let forhøjet temperatur ... stærkt frustrerende :rocketwhore::4whip::4crutches::rocketwhore:

Hvor høj er temperaturen og hvor længe har det varet?
Link to comment
Share on other sites

Tak til lægepanelet :4trumpet:

Jamen, jeg er skam i dialog med doktoren. Jeg hører ikke til de mænd, der ikke kan finde ud af at tage til lægen. Det er heldigvis sjældent, der er brug for det, men når der er det, så sidder jeg i venteværelset.

Temperaturen har ikke været skyhøj, så jeg har arbejdet som normalt. Men den har lige været den der grad over normalen, der kan gøre en meget energiforladt. I øvrigt de klassiske influenzasymptomer med ømme led og hovedpine etc.

Her i weekenden har det dog kun været i perioder, for det har svinget mere mellem normaltemperatur og let feber. Og den helt aktuelle melding er, at jeg har sovet fantastisk i nat og her til morgen føler mig ganske godt tilpas.

Så måske er det ved at klinge af. Jeg krydser fingre :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share