Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Fede sko

Jo tak :smile:

Fordelen ved at løbe i flade racersko er helt klart, at man kan få sko i alle de rappe farver. Til den lange tur i går var vi to, der skilte sig ud: jeg løb i de skriggrønne Adizero Adios og en anden løb i FiverFingers. ALLE andre løb i præcis samme type tunge hightech løbesko i hvid/sølv, måske med en lille stribe i vovet rød :blink:

Det kan godt være, at minimalismen vinder frem inden for løb, men det må mest være i medierne. Familien Danmark løber stadig i de meget traditionelle sko, og der går vist et godt stykke tid, før det for alvor ændrer sig.

Link to comment
Share on other sites

Mit liv uden fætter Regneark

Efter at pulsuret blev lagt hen i hjørnet, og fitnesscentret blev sat på pause, har jeg nu også vinket farvel til bogholderattituden med omhyggeligt at tælle kilometer dag for dag. Det er måske lidt en gratis omgang, for jeg har stadig en god fornemmelse af, hvor jeg ligger henne, og hvad jeg får spolet igennem af kilometer. Men det er nu meget rart at slippe for i en periode.

Og der bliver skam trænet. I dag på første tur i de nye Adizero Hagio, som godt kunne hen og blive lidt af en vinder i stil med de gamle Adizero Adios. Hagio er er en del lettere og har lavere hæl (næsten intet drop). Men forfoden er en bredere, så tæerne virkelig er ude i fri dressur. Ingen problemer med den velkendte 15 km tur rundt om mosen i dem i dag. Super behagelig.

Ellers synes jeg faktisk, at formkurven nærmest er gået i stå. Det hele står lidt i stampe p.t., selv om den hårdnakkede forkølelse heldigvis er ved at lette lidt på speederen. Vejrtrækningen kører stadig ikke helt optimalt, og det river lidt i lungerne. Men det skal nu ikke have skylden for stilstanden. Jeg tror bare, at jeg er på et "trappetrin" lige nu, hvor kroppen er lidt træt.

Det fik jeg senest bevis for i går, hvor en del af fællestræningen var et 3000 meter tempopas/testløb på banen. Jeg havde sandpapir i lungerne lige fra starten og blytunge ben. Måske er formen ikke bedre, måske var det lige tæt nok efter den lange tur søndag. Under alle omstændigheder fik jeg slæbt mig hjem på 11:48, og det burde sgu' godt nok have været lidt hurtigere.

Oh well, jeg har ikke travlt og lader bare formen hygge sig, hvor den er. Så skal der nok komme lidt skred i det hele igen senere. Til gengæld hygger jeg mig med bogen Advanced Marathoning af Pete Pfitzinger m.fl. Den er faktisk meget interessant og har nogle gode pointer for dem, der ikke "bare" vil løbe en maraton på 4 timer, men gerne vil arbejde med at forbedre tiden.

Jeg har vist nævnt hans betoning af tempopas, det vil sige træningsture, hvor man løber lange stræk i løbstempo. Filosofien bag det er den enkle, at 98 procent af arbejdet bag et maraton alligevel foregår under syregrænsen, så det er i det område, man bør arbejde med at styrke tempo og udholdenhed. Nu er jeg ikke rendyrket maratonløber, men der kunne da godt være noget om snakken.

En anden sjov pointe er den, at den mælkesyre, man ophober under hård træning, i virkeligheden forlader kroppen forholdsvis hurtigt. Mens DOMS sætter typisk ind på andendagen. Alligevel lægger mange en resitutionsdag på dagen lige efter hård træning. Det giver imidlertid ikke meget mening, for mælkesyren er allerede væk, og DOMS er ikke ankommet endnu.

Ud fra den betragtning giver det bedre mening at lægge to hårde dage back to back! Man kan så at sige snige endnu en hård dag ind under radaren dagen efter en intensiv dag, fordi DOMS alligevel først kommer efter to dage. Til gengæld kan man så tage to dages restitution efter de to hårde dage og komme helt over sine DOMS, før man igen kører noget intensiv træning.

Se det er jo lidt af en bombe under den traditionelle træningsuge, hvor man typisk kører hårdt på tirsdag og torsdag med en lidt langsommere tur onsdag. Hvis teorien stemmer, så er den ene restitutionsdag (onsdag) ikke nok. Og når man går i gang om torsdagen sker det samtidig med, at man får sine DOMS fra om tirsdagen og derfor ikke kan træne intensivt nok.

Om det er rigtigt, ved jeg ikke, men jeg kunne egentlig godt tænke mig at køre et par uger med to intensive dage back to back og to restitutionsdage bagefter. Det kunne i hvert fald forklare, hvorfor jeg nogle gange har oplevet at være fint løbende dagen et intensivt trlningspas, mens netop torsdagen ofte er en prøvelse at komme igennem. Hmmm, makes you wonder:4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Nye tider

Som en udløber af det foregående prøver jeg at gribe næste uge anderledes an. Hvis ikke søndagen bliver for hård, så tager en restitutionsdag mandag. Så forsøger jeg mig med to hårde dage tirsdag og onsdag – intervaller til fællestræningen tirsdag og tempopas om onsdagen. Dernæste to restitutionsdage med rolige ture torsdag og fredag. Og så fartleg eller lignende lørdag efterfulgt af fællestræmning søndag i højt tempo. Det giver 2 + 2 dages rytme, som eg er spændt på at mærke virkningen af.

Link to comment
Share on other sites

Bling, bling :cool:

Til erstatning for Garmin krydderen på håndleddet har jeg anskaffet mig et lille Casio stopur med rigelig 80'er charme og blingfaktor. Jeg har jo stadig brug for at tage tid på intervaller mv., så tidtagningen kan jeg ikke helt undvære. Det kan så foregå med et godt gammelt stopur. Det skulle hentes fra det fjerneste hjørne af lageret hos Marathon Sport og var lidt støvet. Til gengæld ligger prisen i et andet - lavere - luftlag end pulsure :4thumbup:

post-52761-051398700 1330069926_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Three stripes and you're off!

Jeg må efterhånden overgive mig. I mine gamle løbedage var det topkikset at løbe i Adidas. Hele joggingbølgen løb deres næse forbi. Men de er sgu' kommet godt efter det. Mine grønne Adizero Adios har udviklet sig til en langtidsholdbar vinder. Og de nye Adizero Hagio tegner til at blive det samme. Minimal hæl, godt greb i underlaget og rigtig god plads til tæerne. Nu har jeg løbet 15 km i dem både onsdag og torsdag uden problemer, og det er da meget okay for en helt ny sko. Jeg er så åbenbart ikke den eneste, der er begejstret:

Runblogger review

Link to comment
Share on other sites

Apropos stopur …

… så har jeg faktisk dette originale Heuer stopur fra engang i 1960'erne liggende i gemmerne. Det er et, jeg har arvet efter min far, og DET ville virkelig være oldschool at bruge. Er dog sikker på at det ville give en meget overudviklet højre arm at løbe rundt med det - det er rimelig tungt :laugh:

post-52761-054249200 1330071823_thumb.jp

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

… så har jeg faktisk dette originale Heuer stopur fra engang i 1960'erne liggende i gemmerne. Det er et, jeg har arvet efter min far, og DET ville virkelig være oldschool at bruge.

Det er retro på den über FEDE niveau!

Ved du hvornår Heuer tilføjede Tag til deres navn? Jeg antager at der har været tale om en form for fusion engang for år tilbage? For Heuer må da have noget med Tag Heuer at gøre? Logoet i dit stopur ligner i hvert fald til forveksling det logo der er præget i mit Tag Heuer armbåndsur :wink:

Link to comment
Share on other sites

For Heuer må da have noget med Tag Heuer at gøre?

Oprindeligt hed urmærket kun Heuer. Midt i 80'erne (?) blev det købt af TAG, som producerede avancerede dele til bl.a. Formel 1 biler. Det var dengang i de glade dage i formel 1, hvor en TAG-Porsche motor på kun 1,5 liter blev fodret af keramiske turboer og kunne yde 900 HK i løb og over 1000 HK under kvalifikationen. Så blev det forbudt :cool:

post-52761-084686300 1330076791_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Oprindeligt hed urmærket kun Heuer. Midt i 80'erne (?) blev det købt af TAG, som producerede avancerede dele til bl.a. Formel 1 biler. Det var dengang i de glade dage i formel 1, hvor en TAG-Porsche motor på kun 1,5 liter blev fodret af keramiske turboer og kunne yde 900 HK i løb og over 1000 HK under kvalifikationen. Så blev det forbudt :cool:

Hvor pudsigt, dén motor stod jeg også og måbede over på et teknisk museum i Tyskland. Tog også et (desværre lidt sørgeligt) billede af den:

post-22151-092402900 1330199550_thumb.jp

Ellers lækkert med det stopur, der er sgu noget særligt over mekaniske ure. De har både sjæl og personlighed! Noget man ikke får med nutidens quartz-ure...

Link to comment
Share on other sites

Hvor pudsigt, dén motor stod jeg også og måbede over på et teknisk museum i Tyskland.

Cool :cool:

Det er vel drengerøvstesten, når man pr. automatik bliver stående med julelys i øjnene, når man ser en fed motor :laugh:

Og så var alt vedrørende motorsport bare "lidt sjovere" i 1980'erne. Der var fx noget, der hed Gruppe B i rally med meget få restriktioner. Så alle fabrikanter lavede nogle monsterbiler med 500 hk og firehjulstræk. Gruppen blev sløjfet efter nogle år, fordi alt for mange tilskuere døde. Når man ser videoen, forstår man hvorfor :crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=U4UuZ5mauKk

Link to comment
Share on other sites

Apropos stopur …

… så har jeg faktisk dette originale Heuer stopur fra engang i 1960'erne liggende i gemmerne. Det er et, jeg har arvet efter min far, og DET ville virkelig være oldschool at bruge. Er dog sikker på at det ville give en meget overudviklet højre arm at løbe rundt med det - det er rimelig tungt :laugh:

[/quote

Det var dengang de kunne finde ud af at lave design :wub:

Link to comment
Share on other sites

Det var dengang de kunne finde ud af at lave design

Nemmerlig! :laugh:

Og så var det også dengang, hvor man sendte ting til reparation. Jeg kan huske, at stopuret engang blev afleveret til en urmager, renser fint op og justeret ind. Og det fungerer i øvrigt stadig. Vores holdning til ting, har godt nok ændret sig. Det skal virkelig være noget dyrt, før man får det repareret, i stedet for bare at købe noget nyt :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Uge 8

Denne her uge har aldrig fundet sted. Jeg har bedt Agent K og Agent J om at kigge forbi med deres neuralizer, så jeg kan få ugen slettet fra min hukommelse. Det begyndte med et sløjt testløb tirsdag, hvor jeg var ved at dø på trods af et noget bovlamt tempo. Det fortsatte med et nogenlunde tempopas torsdag, dog med en konstatering af, at jeg har fået lidt væskefyldt fornemmelse i mit venstre knæ igen. Det kradser stadig lidt i luftvejene, og da jeg i dag skulle udnytte årets første rigtige forårsdag til ugens lange tur, strejkede vores kloak i huset, så jeg har brugt dagen med hænderne i lortevand og i selskab med indtil flere håndværkere. Ikke skyggen af en løbet meter. Så jeg går bare direkte til næste uge i tryg forvisning om, at den ikke kan blive værre (hvad man selvfølgelig skal passe på med at sige). Så bare gå i gang drenge … slet ugen fra min hukommelse! :cool:

post-52761-054970200 1330271157_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Uge 8

Denne her uge har aldrig fundet sted. Jeg har bedt Agent K og Agent J om at kigge forbi med deres neuralizer, så jeg kan få ugen slettet fra min hukommelse. Det begyndte med et sløjt testløb tirsdag, hvor jeg var ved at dø på trods af et noget bovlamt tempo. Det fortsatte med et nogenlunde tempopas torsdag, dog med en konstatering af, at jeg har fået lidt væskefyldt fornemmelse i mit venstre knæ igen. Det kradser stadig lidt i luftvejene, og da jeg i dag skulle udnytte årets første rigtige forårsdag til ugens lange tur, strejkede vores kloak i huset, så jeg har brugt dagen med hænderne i lortevand og i selskab med indtil flere håndværkere. Ikke skyggen af en løbet meter. Så jeg går bare direkte til næste uge i tryg forvisning om, at den ikke kan blive værre (hvad man selvfølgelig skal passe på med at sige). Så bare gå i gang drenge … slet ugen fra min hukommelse! :cool:

Man kunne jo kalde det en restitutionsuge...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share