Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Du overså et skilt med motorvej? :4police:

Arhm..... :blush:

Ved ikke om det er egentlig motorvej eller motortrafikvej eller hvad - i hvert fald ikke et sted egnet for cykler! :nono:

Skiltningen var mangelfuld, og jeg brugte for lang tid med at spekulere over om det nu også kunne passe til at det rigtig gik op for mig hvad jeg havde gang i før det var for sent at vende om. :4slap:

Det var en af mine første ture på raceren, og den står omtalt her, hvis du vil læse det. :smile:

(og stadig sorry for logspam, Henrik!)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt okay, jeg har lige (gen)læst beretningen, og det må have været en oplevelse, der fik pulsen i vejret :bigsmile:

Sådan er det med jer unge, der gerne lever livet på kanten :smilerock:

Som sagt får jeg det stadig lidt dårligt ved tanken. Faktisk tror jeg det må være noget af det dummeste (og farligste) jeg har gjort i mit liv. Men altså ja - lad os bare konkludere at jeg ikke er for gammel til at lære. Lige præcis dén fejl begår jeg næppe nogensinde igen. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hehe sjov beretning! Har også en "cykel no go" vej ikke langt fra mig mod Ishøj, man kan krydse den. Men ikke køre langs den

Jeg føler mig sku ikke så ung i dag, har halv naller i knæet. Så 600mg ipren piller, voltaren og levertran indkøbt på apoteket.

Så var det sku noget mere hyggeligt da en ung kvinde kom forbi og skulle have 2 tuber glidecreme og bedøvende creme mens jeg kiggede på fiskeolie piller. :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

Apropos alder …

… så har vi jo berørt det tidligere her i loggen. Nu er der så et frisk eksempel på, at det aldrig er for sent. Franskmanden Robert Merchand kørte sit første cykelløb som 14-årig i 1925. Siden kom han væk fra sporten, men vendte tilbage som 78-årig. Da han fyldte 100 år i november sidste år, ville han gerne gøre noget ekstraordinært for at fejre det, så han besluttede sig for at sætte timeverdensrekord for over 100-årige. Som sagt, så gjort. Så i februar kørte han 24,25 km på velodromen i Aigle, Schweiz. Hans hemmelighed er at dyrke en lille smule sport hver dag. Og så har han aldrig røget, men kan godt en smule alkohol. Tja, hvad kan man sige. Det er sgu' meget godt gået :wootdance:

http://bicycling.com...cycling-record/

post-52761-0-21162800-1333890248_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Forårsdag i Helvede

Så fik Tom da ellers fyret Boonen-kanonen af og kørte et langt udbrud hjem. Frisk gjort af en sprinter og hatten af for en fantastisk præstation. Så må man leve med, at han stilistisk ikke rigtig er noget at skrive hjem om. Det er nærliggende at sammenligne ham med Roger de Vlaeminck, der som den eneste ud over Boonen også har vundet det legendariske løb fire gange. Hvor Boonen nærmest sidder ret op og ned og hakker sig kraftfuldt gennem kilometerne, var de Vlaeminck helt nede i vandret position og dansede elegant over brostenene.

post-52761-0-83899800-1333897456.jpg

post-52761-0-67842100-1333897467_thumb.j

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Uge 14

Denne uge kunne træningsmæssigt næsten kun blive bedre end forrige uge, som havde det ildevarslende tal 13. Nuvel, jeg holdt jo næsten løbefri i forrige uge og forsøgte mig kun med en mikrotur om fredagen, der slet ikke fungerede med knæet. En enkelt tur på raceren blev det derfor til sidste søndag. Jeg måtte derfor gribe dybt i kassen med zentricks for at gribe uge 14 fornuftigt an.

Og et eller andet må jeg da have fanget, for min ærgrelse over skavankerne har faktisk været til at overse. I forrige uge var jeg egentlig glad for, at jeg 1) fik slået knæproblemerne lidt baglæns ved at holde en pause, så jeg ikke mærkede noget ved gang eller andre almindelige aktiviteter, og at jeg 2) heldigvis kunne cykeltræne. Det er jo stadig min "kattelem" for den fremtidige cardiotræning.

Mht. løb kunne jeg så bare gentage den gamle visdom om, at nåt man står på bunden, så kan det sådan set kun gå opad. Jeg besluttede derfor til at pille hastigheden helt ud af ligningen. Forestil dig en lidt rund, tidligere sparekasseassistent fra Nibe, der er gået på efterløn. Rigmor. Midt i tresserne. Hun er begyndt at lunte lidt med veninderne fra Ældre Sagen. Det var dét tempo, jeg søgte.

Dernæst tog jeg vores lille del af Utterslev Mose - Midtmosen - som er præcis 2,41 km rundt. Ud fra filosofien om, at jeg så til hver en tid bare kunne stoppe og gå hjem, besluttede jeg mig for kun at jogge rundt på den. Og da det mandag gik fint med at jogge to runder var jeg jo bare super glad. Det var som at få foræret noget, jeg troede var helt tabt. Skøn, skøn fornemmelse.

Det fostrede så planen om at lægge lidt på dag for dag. Med løb fra hoveddøren ned til mosen og tilbage plus to runder landede mandagen på lidt over 5 kilometer. Tirsdag tog jeg en runde mere, så det blev til 7,5 kilometer i det hele. Det føltes stadig okay i knæet, selv om det stadig ikke er fleksibelt som i min ungdoms vår. Men lidt har også ret, så jeg var tilfreds.

Onsdag ville jeg så ikke friste skæbnen, så jeg hoppede på raceren og kørte 52 kilometer i et nogenlunde tempo (og en ret stiv vind). For alle tilfældes skyld vil jeg gerne have lidt "cykelfornemmelse" i kroppen igen, og den ligger ikke så langt væk, som jeg troede. Jeg skal dog lige vænne mig til, at man i dén grad får aktiveret rygmusklerne ned over lænden ift. løb. Fy for pyffer.

Nå, torsdagen kom med en ekstra runde på den lokale løbebane rundt om Midtmosen. Nu blev det fire runder eller knap 10 kilometer i det hele. Langfredag høvlede regnen ned, så det blev til fem kolde runder eller omkring 12,4 kilometer. Lørdag satte jeg så trumf på med seks runder med en lille ekstra krølle, så totalen sagde knap 15 kilometer i følge mit løse overslag. Stadig med et nogenlunde knæ.

I dag, søndag, snuppede jeg så raceren igen og kørte små 45 kilometer. Tog et stop ved Værløse og så lidt af ABCs indledningsløb, hvor der virkelig blev gået til stålet. Det trak sgu lidt. Kan godt huske de tidligste april-løb, hvor formen skulle prøves - og pudses - af. Stadig hundekoldt, men også befriende at komme ud og køre væddeløb igen efter vinterens strabadser.

Dagens cykeltræningstur har vel ikke fyttet formen overhovedet, men har været et lille skridt mere i retning af at vænne kroppen til, at sådan kan man også træne. Som sagt kan jeg mærke, at det ikke ligger mig så fjernt at hoppe på cyklen, og det er rigtig rart. Det bliver til dels også hjulpet på vej af Schrøderen, der kører snorlige og passer mig, som var den skræddersyet. Supercykel til overkommelige penge.

Ugens fem løbeture har ikke på noget tidspunkt været over et tempo, som Rigmor og hendes veninder fra Ældre Sagen, Nibe lokalafdeling, ikke ville kunne følge med på. Jeg har simpelthen været så glad over bare at kunne jogge afsted (i stedet for slet ikke at løbe), at tempoet har været fuldstændig underordnet. Cykelturene giver samtidig et godt stræk i benene fra lårmusklerne, der bliver vækket af deres slummer, og det har jeg en fornemmelse af kan give et andet træk i knæene.

Nu valgte jeg jo for efterhånden et godt stykke tid siden at vinke farvel til gps-pulsuret, til fitnesscentret og til den nøje bogføring af kilometer og puls etc. Det var afgjort god timing, at jeg gjorde det på det tidspunkt i forhold til, at min knæ har drillet lidt igen. For jeg "føler" mig frem og har ikke oplevelsen af, at der er et trænigsprogram, jeg ikke "lever op til". Det mindsker også frustrationerne.

Nå, det endte med en lang beretning, men jeg måtte lige benytte mig af chancen i et påskeprogram, der byder på både venne- og familiebesøg samt maling af kælderrum i privaten. Ved ikke lige nu, hvordan næste uge skal gribes an, så jeg må improvisere mig frem. Det er desværre nok stadig urealistisk at løbe testløb 3 næste weekend, så jeg må finde på noget andet. Mon ikke det ender med blanding af cykling og jogging igen? Det vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdags MorgenSang™

Et planlagt påskebesøg her på matriklen søndag eftermiddag blev suppleret af en improviseret visit, så vi pludselig sad 12 mennesker omkring middagsbordet i går aftes. Det var jo dejligt, og resterne fra køleskabet blev suppleret af en par pizzaer fra den lokale joint. Og så sidder man der og kan bare hente lidt mad og tillade sig at sige hvad som helst uden at risikere noget som helst her i vores priviligerede land. Det er jo egentlig fantastisk. Så måske skulle man benytte første hverdag efter påsken til at sende en tanke til dem, der ikke har det så let. Nok er dette ikke verdens bedste protestsang, men den har da et godt drive

Link to comment
Share on other sites

Da jeg i min grønne ungdom puslede med noget løebtræning på banen, blev vi pisket rundt i Fælledparken efter træningen af vores coach, selv om vi i nogle tilfælde knap nok kunne gå. Det var aktiv restitution, og det var guld værd lige efter træningen, påstod han. Så jeg vil ikke påstå, at emnet e rnyt for mig, men det er måske alligevel værd at linke til lidt aktuel viden på området:

http://henninglangberg.wordpress.com/2012/04/10/aktive-recovery-forbraend-maelkesyre/#more-3840

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stadig en plan

Fraværet af programmer betyder ikke fraværet af planer. Jeg var så heldig at få startnummer til et stort bjergmaraton i Schweiz den 10. september. Og eftersom man kan glemme alt om at løbe gode tider o.lign på de kanter og med den rute, så passer det stadig godt med min mere oplevelsesorienterede måde at træne på. Hvis alt går vel, står jeg derfor på startstregen her:

Jungfrau Marathon

Der er stadig rigtig mange usikkerhedsmomenter omkring deltagelsen, for det er langt fra sikkert, at kroppen kan stå distancen. Går det den rigtige vej, kunne jeg godt tænke mig at besøge den legendariske Nürburgring i august til samme arrangement, hvor jeg var nede at cykle sidste år. Denne gang ville jeg så løbe en omgang i stedet for:

Nürburgring Lauf

Det er 24,4 kilometer med 500 højdemeter og ville derfor være den perfekte forberedelse på mit bjergmaraton. Ellers går mine planer på lidt længere sigt egentlig ud på at droppe maratondistancen og så prøve at løbe nogle kortere distancer. Der er gået lidt for meget byfest i de store maratonarrangementer, og jeg er nok også skabt til at løbe lidt kortere.

FEDT! det må jeg sige..

Link to comment
Share on other sites

FEDT! det må jeg sige..

Knap så fedt, når knæet knirker sneaky2.gif

Men altså i princippet har jeg da tænkt mig at prøve kræfter med begge dele igen på et tidspunkt, hvis ellers biostilladset kan holde til det. Men jeg er stoppet med den helt forkromede planlægning, for det virker som om, at filmen altid knækker, når jeg bliver super målrettet i min træning. Så nu tager jeg det, som det kommer biggrin.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share