Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Hvornår kørte du og i hvilke(n) klub(ber)?

1975 til 1980 i Haderslev CK (som eksisterer endnu, men er lagt sammen med en naboklub. De har lige fået en dansk mester i cykelcross). Jeg kørte to sæsoner i ungdom, to sæsoner i junior og to sæsoner som senior, hvor jeg sluttede i B-klassen.

Link to comment
Share on other sites

1975 til 1980 i Haderslev CK (som eksisterer endnu, men er lagt sammen med en naboklub. De har lige fået en dansk mester i cykelcross). Jeg kørte to sæsoner i ungdom, to sæsoner i junior og to sæsoner som senior, hvor jeg sluttede i B-klassen.

Ikke nogen dårlig palmares :4thumbup: Hvorfor stoppede du? Jeg kørte selv ungdom og junior inden ungdomssløvsindet fik overtag :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig troede jeg ikke, at jeg kunne underbyde sidste års 1:02 på samme distance, men jeg må sige, at det gik forbløffende jævnt og godt. Det var rigtig fint at undvære den løbende hastighedsmåling, for jeg fandt faktisk et super sweet spot lige under de 4 min/km, hvor vejrtrækning, skridtlængde og kropsholdning gik op i en højere enhed uden at blive stresset af min Garmin

Imponerende :hippy: og fascinerende, at sub 4 min/k tempo kan føles ligefrem sweet spot agtigt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor stoppede du?

Uh, lang historie kort: Startede som B-rytter i min anden sæson som senior og regnede med, at nu skulle det bare gå med raketfart fremad. Men det blev en halvsløj sæsonstart, som jeg kompenserede for ved bare at træne endnu mere, uden at det gik mærkbart fremad. Det endte med noget overtræning (som man ikke skal ønske sig at prøve). Da jeg det forår også skulle til studentereksamen, endte jeg med at prioritere det højest og gled lidt ud af cykelsporten. Jeg er lidt af en ON/OFF-person, hvad sådan noget angår, så holdt jeg helt op hen over sommeren det år.

Og jo, som du skriver i et andet af dine indlæg, så var der i mine ungdoms- og juniorår en drengerytter, der hed Bjarne Riis fra Herning, som bare ryddede præmiehylden i sin klasse hver søndag. Nu er jeg fra 60, og han er fra 64, så vi kørte i helt forskelige klasser. Kim Andersen var derimod lidt ældre end mig, så han var en af de unge A-ryttere, vi så op til dengang. Han gennemførte et løb (i Odder, tror jeg), hvor han kørte sidste runde stående. Sadlen var gået løs, så han tog den helt af og kørte de sidste 10-20 km stående – og fik en præmie, som jeg husker det :w00t:

Link to comment
Share on other sites

… fascinerende, at sub 4 min/k tempo kan føles ligefrem sweet spot agtigt.

Det var også en rigtig behagelig oplevelse, for det betyder, at træningen de senere måneder har været noget af det rigtige :smile:

Samtidig var det altså lidt af en hovsaoplevelse ikke at have den der konstante hastighedsmåling på håndleddet. Det tvang mig til at finde et tempo, hvor jeg ikke kunne løbe hurtigere, hvis jeg skulle holde samtlige 15 km. Modsat var jeg heller ikke så presset, at der var nogen grund til at løbe langsommere.

Som nævnt fik jeg lagt lige lovlig hurtigt fra land i forhold til mine forestillinger, og hvis min Garmin havde fortalt mig det, så havde jeg enten sat farten ned eller gået i mild panik og tænkt, at det var alt for hurtigt. Men nu havde jeg kun mig selv at lytte til og fik først en ide om tempoet ved de 5 kilometer.

Så jeg tror da helt klart, at jeg vil fortsætte ad den vej og så kun tage min Garmin på ved festlige lejligheder. Det forekommer mig, at nogle ser ud til at løbe i et bestemt tempo for at please deres pulsur :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Min indre feminist :innocent:

Jeg er jo helt med på den lille forskel på mænd og kvinder. Jeg er også helt med på, at netaviser (specielt EB) har en målgruppe med en stor andel af smålumre mænd. Og alligevel bliver min indre feminist vakt til live, når jeg ser sådan en overskrift. Det må sgu' ikke være fedt at blive reduceret til "Smukke Ana" :4slap:

post-52761-029579700 1331708909_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Cool Cat :w00t:

To fede klip fra dengang, x-faktor var noget, man havde og ikke noget, man så på tv fredag aften. Dino var cool helt ud til manchetknapperne. :cool:

http://www.youtube.com/watch?v=1MWN_duZfIs

Oh yes. The Rat Pack havde nu noget over sig. Der er ikke mange af den slags folk tilbage med så megen stil. Tony B. klarer den stadig ok, og George Clooney har også lidt af det, men ellers er der nu langt mellem snapsene :smile:

Ak ja, alting var meget bedre i gamle dage :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det var mange år, før der var noget, der hed en Walkman, men der kunne sagtens ske det, at man fik en melodi på hjernen, der bare kværnede derudad. Og så er 3, 4, 5 timer alene i sadlen altså lang tid, hvis ikke man kan få melodien rystet ud af hovedet igen

Ohhh, do I know that feeling....

Jeg husker meget tydelig en tur sidste efterår, hvor "Kære Farmor, du som er i Herlev" med Sys Bjerre bare kværnede rundt på repeat inde i hovedet på mig :dry: Det var en tvivlsom fornøjelse......

Jeg regner i øvrigt med at deltage i Sparta Marathon test nr. 3, så måske vi kan sige hej :wink:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Ohhh, do I know that feeling....

Jeg husker meget tydelig en tur sidste efterår, hvor "Kære Farmor, du som er i Herlev" med Sys Bjerre bare kværnede rundt på repeat inde i hovedet på mig :dry: Det var en tvivlsom fornøjelse......

Jeg regner i øvrigt med at deltage i Sparta Marathon test nr. 3, så måske vi kan sige hej :wink:

Næste gang dette sker for jer, skal I bare tænke på titelmelodien til Jeopardy - eller Copa Cabana med Barry Manilow. De slår alle andre irriterende hjerne-kværnere af banen med det samme!!! :4thumbup:

http://www.youtube.com/watch?v=qEqXtkDT9uM

Link to comment
Share on other sites

Af alle "hjernekværnere" har I da valgt nogle af de mere suspekte :blink::laugh:

Spørgsmålet er så, om ikke enhver melodi kan gå lidt sukkerkold, hvis den sidder fast i den indre grammofon oppe i hovedet :smile:

Og jo, jeg regner også med at løbe Maratontest 3, så der er der måske basis for et MOL-hjørne.

Link to comment
Share on other sites

Så hvidt, så godt …

Så blev de snehvide Inov-8 Bare-X Lite 150 også prøveløbet på en tilbagelænet 12'er rundt om mosen. De har stået i al deres skinnende hvidhed, siden jeg fik dem, fordi jeg har ventet på, at det værste mudder ville være væk fra stierne. Det var det så i dag, og de måtte endda konkurrere med mine lårbasser om være det hvideste indslag i solen i dag. Vejret indbød nemlig til en tur i løbeshorts :w00t:

Resultatet af skotesten er positivt. Godt greb i underlaget. Fabelagtig komfortabel overdel, der smyger sig om foden. God plads til tæerne. Selv om det er en letvægter, er det langt fra en smal sko. Det er lige, som det skal være. Og så er det da lidt af et hit med det snørebånd, man bare strammer til. Klar succes til indkøbet – på linje med de Adizero Hagio og NB Minimus Zero, der også er kommet til :4thumbup:

post-52761-006282900 1331739825_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Kim Andersen var derimod lidt ældre end mig, så han var en af de unge A-ryttere, vi så op til dengang. Han gennemførte et løb (i Odder, tror jeg), hvor han kørte sidste runde stående. Sadlen var gået løs, så han tog den helt af og kørte de sidste 10-20 km stående – og fik en præmie, som jeg husker det :w00t:

Det er sgu rimelig sejt kørt, minder mig helt om da Kurt Asle knækkede sin sadelpind på Champs Elysees bortset fra at han nok bare fik en ny cykel med det samme:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Uge 11

Underlig ufokuseret uge, der ellers begyndte godt med en halvlang tur mandag og 14 km fællestræning tirsdag med hele 6 x 800 intervaller løbet progressivt fra omkring 4:10 og ned til 3:40 min/km.

Onsdag igen en løbetur, men jeg måtte sande, at tirsdagens program havde ligget alt for tæt på søndagens gode 15 kilometer. Jeg tror, at jeg skal dyrke det med to restitutionsdage og to hårde dage efter hinanden mere.

Under alle omstændigheder har mit venstre knæ med den "ridsede" menisken drillet meget. Jeg har dog ikke haft så meget tid til at ærgre mig over det, for fredag morgen gik turen til Berlin på en forlænget weekend.

Fik løbet en enkelt gang dernede, men elles stod den mest på shopping og sightseeing. Går lige i tænkeboks mht. knæet i den kommende uge.

Fik for øvrigt for første gang besøgt Olympiastadion. Det blev rigtig smukt renoveret i 2006 i forbindelse med Fodbold VM, men det nærliggende svømmestadion har ligget fuldstændig uændret siden 1936.

Det bliver stadig brugt som offentligt svømmebassin, men tilskuerrækkerne har været lukket af i mange årtier. Det var en underlig tidslomme at se på. Dengang foregik svømmekonkurrencer altid udenfor.

post-52761-094125400 1332102392_thumb.jp

post-52761-020061500 1332102403_thumb.jp

post-52761-027442300 1332102412_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Berlin er en fascinerende by! Storby helt sikkert. Jeg føler mig bedre tilpas i Berlin end London f.eks. Det tilskriver jeg de lidt færre mennesker og brede boulevarder. Inspireret af fransk forbillede. Jeg har endnu til gode at komme til Paris.

OL stadion er tysk arkitektur så det basker - MASSIVT!

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler mig bedre tilpas i Berlin end London f.eks.

Sådan har jeg også altid haft det. jeg synes, Berlin er en skøn by. Mit eget bud er, at tyskere og danskere ligner hinanden så meget. Vi er to meget ens folkefærd, og tidligere havde vi utrolig meget med hinanden at gøre. Det satte 2. verndeskrig og jerntæppet til dels en stopper for, men nu er det ved at vokse frem igen. Godt hjulpet på vej af deres mad, hvor de ikke sparer på portionerne. Her fx en vildsvineret med rigelig sovs og nogle høje fadøl, som vi nød lørdag aften :laugh:

post-52761-052191600 1332160304_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Et godt tip

Kommer du til Berlin, kan jeg varmt anbefale Berlin Unterwelten. Spændende, guidede ture, hvor man kommer ned i Berlins undergrund, ordnet efter forskellige temaer. De fleste ture er med tysk guide, men der også ture på engelsk, og sågar nogle enkelt med dansk guide. Vi tog en af turene ned i nogle beskyttelsesrum fra 2. verdenskrig. på forhånd syntes vi, at 90 minutter lød lidt langtrukkent, men tiden fløj afsted, og det var særdeles underholdende.

Berlin under jorden

post-52761-050741600 1332160522_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Alt kan ske …

På vores besøg her i weekenden var det helt op til 18-20°C, og så kan alt åbenbart ske. Traditionen tro skulle vi besøge KaDeWe i Berlin – Kauhaus des Westens. Et enormt stormagasin med ALT inden for mærkevarer, luksus og delikatesser. Jeg gik ret hurtigt død på etagen med herremode, så da jeg først skulle møde min bedre halvdel en halv time senere, gik jeg ud på Wittenberg Platz lige ved siden af stormagasinet for at nyde solen. Så sidder man der med lukkede øjne, nyder det lune, tidlige forår og tænker, at det kan da ikke blive meget bedre … og da jeg åbner øjnene er en pige blevet så grebet af forårsstemningen, at hun ikke kan se pointen med at have tøj på. Nogle minutter senere står der to tykke tyske betjente og beder hende om at tage noget tøj, mens de skiftevis ser ned på deres skosnuder og på den blå forårshimmel :laugh:

post-52761-053640000 1332160930_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

En flad fornemmelse :smile:

Som nævnt tidligere har mit ene knæ bøvlet noget i de sidste to uger, og jeg har luret lidt på hvorfor. De foregående måneder har jeg løbet forholdsvis mange kilometer hver uge uden de store problemer. De sidste par uger har jeg sat mængden meget ned, og alligevel driller knæet. What to do?

Min første tanke er, at jeg alligevel over de seneste måneder er begyndt at tage for lange skridt igen. Nøglen til god løbeøkonomi (og nul skader!) er korte skridt. Selv om jeg ikke er begyndt at lande på hælen igen (det kan jeg slet ikke mere), så er skridtlængden måske alligevel - undskyld udtrykket - løbet fra mig.

Efter tre dage helt uden løb lørdag til mandag har knæet det nu bedre, og jeg er derfor gået i gang med at eksperimentere. Og nej, det består ikke i mere dæmpning, tværtimod. Jeg er i fuld gang med at kalibrere den gode løbestil og de korte skridt, så det er helt ned på flad fod for at få barfodsfornemmelsen.

Og den flade fornemmelse gør altså noget ved kropsholdningen og skritdlængden med det samme. Så pludselig er ugen alligevel blevet lidt interessant, og jeg glæder mig til at eksperimentere videre.

Mine våben er de gode gamle FiveFingers og TerraPlana Vivo Barefoot skoene, som begge heldigvis klarer Posemandens bullshit-test :laugh:

Her er THE COMEBACK KIDS:

post-52761-007196100 1332319970_thumb.jp

post-52761-049427800 1332319979_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Dagens spørgsmål:

Fylder du dine dage med liv eller dit liv med dage?

Egentlig en ganske fin problemstilling der lige giver lidt tanker :smile: Jeg føler i hvert fald selv at jeg nogle gange fylder mit liv med dage der skal overstås for at nå frem til et bestemt højdepunkt. Det klassiske eksempel er arbejdsugen frem mod en weekend. Man er så forhippet på at nå frem til fredag hvor alting igen bliver godt, at man helt glemmer at nyde rejsen dertil. Det samme kan siges at gælde musik - nogle gange sidder man bare og venter på at det der ene stykke i nummeret bliver spillet fordi det bare lige er lidt bedre end alt det andet, i stedet for at nyde det i sin helhed.

Jeg forsøger i hvert fald at blive bedre til at fylde mine dage med liv end omvendt, men nogle gange kan det sgu være lidt svært hvis man er lidt træt af sit arbejde, som man trods alt bruger 50% af sin vågne tid på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share