Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Uge 39

Endnu en uge med lidt forsigtig progression af løberiet. Dog med den forskel, at det er foregået udendørs, hvad der godt nok er rart i forhold til løbebåndet. Jeg har også fået skilt styrketræning og løb ad, så løbedage udelukkende er løbedage. For at fastholde den forsigtige linje har jeg jogget rundt om vores lokale del af mosen, der er knap 2,5 km lang. Det betyder, at jeg kan stoppe og gå hjem, hvis der er ballade med bentøjet.

Mandag

2 gange rundt, i alt 5 km, stille og roligt løb.

Tirsdag

Solospinning efterfulgt af styrketræning i den lokale FW.

Onsdag

3 gange rundt om mosen, i alt knap 7,5 km

Torsdag

1 times gang i godt højt tempo.

Fredag

4 gange rundt om mosen, i alt knap 10 km

Lørdag

Solospinning efterfulgt af styrketræning i den lokale FW.

Søndag

2 timers gang i godt, højt tempo.

På alle løbeture har jeg taget et stop eller to undervejs for at strække lægge og akillessener. Status er , at venstre akillessene stadig er marginalt større og en lille bitte smule strammere end den højre. Men vi er ude i nogle små differencer. Og det virker ikke længere som om, at løb provokerer det.

Samtidig kan jeg heldigvis konstatere, at gang/vandring heller ikke lader til at provokere noget som helst. De indkøbte vandrestøvler er super behagelige at gå i og giver ingen problemer. Det var vist mere i gamle dage, at man skulle gå støvler til.

Begge mine akillessener er lidt stramme/ømme om morgenen, når jeg springer ud af sengen. Det tager jeg mest som et tegn på, at det aldrende kadaver er lidt stift i koderne, for efter kort tid, er der ikke noget at mærke.

Uden at lægge faste planer overhovedet går jeg alligevel og funderer over, hvordan jeg skal gribe træningen an de kommende uger. Nu kommer der ganske vist nogle dage med vandring. Og der kommer også til at gå nogle uger, før senerne er helt tiptop. Men hvad så?

Ja, jeg har da overvejet, at jeg måske ikke skal løbe længere distancer end 10-12 km højst - og måske ofte kun en 6-7 stykker. Jeg kan da godt mærke, at de korte ture ikke slider nær så hårdt på bentøjet. Sprinter bliver jeg naturligvis aldrig, men måske skal jeg holde op med automatisk at sigte mod noget maraton/langdistance. Man kunne jo også prøve at løbe lidt kortere distancer ...

Hej Henrik!

Tillykke med den fine fremgang mht. din skade i achillessene.

Som du ved, har jeg tidligere skrevet om achillessene-rehabilitering i din log, hvor jeg har understreget, hvor forsigtig og tålmodig man skal være.

Du er jo på mange måder enhver fys' drøm om en patient. Du får lavet dine øvelser til punkt og prikke og er i det hele taget meget disciplineret.

Men der er et par ting i det du skriver, der stikker i

øjnene.

Jeg synes ikke at det er længe siden, at du begyndte dine første korte løbeture på løbebånd efter din skade, og nu har du allerede oppe på løbeture på 10 km. Det synes jeg umiddelbart er en kraftig progression. Og da du jo ikke har travlt, ikke har et vigtigt løb om kort tid, ser jeg ikke nogen grund til, at du ikke tager det lidt mere "slow", i den videre vej tilbage til løbetræningen.

Det er vigtigt at huske på, at senevæv har nedsat styrke mange måneder efter symptomfrihed ( derfor ser man så mange tilbagefald ifm. skader i senevæv ).

Og der er det andet jeg bemærkede, at du skrev. Nemlig symptomerne i senen om morgenen. Morgenstivhed i achillessenerne er ikke et aldersbetinget fænomen, men et af de mest almindelige tegn på inflammation i senevæv.

Så mit bedste og mest velmente råd til dig vil være, at skrue lidt ned for løbemængden, og så fortsætte med alle de gode ting, som du allerede gør for achillessenen og kroppen generelt.

Desuden kunne du overveje at snakke med din fys om at implementere spænst-hop/fjedrehop ifm. achillessenetræning. I den sidste del af achillessene-rehabiliteringen, kan det være en god ide, at lave spænst-hop, for at vænne senen/kroppen til de hurtige/pludselige/korte excentriske påvirkninger, der opstår under landingen i løb og, som den "klassiske" achillessene-rehab. ikke indeholder. Du kan jo evt. lave nogle få fjedrehop på stedet og mærke efter, hvordan det føles i senen. Hvis det føles ok, kan du lade dine achillessene-styrkeøvelser efterfølges af 10-20 fjedrehop ( altså fjedrehop lige efter hvert sæt ).

Fortsat god fornøjelse med den videre genoptræning ;-)

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

@Fys: Tak for tips. Jeg har heller ikke oplevelsen af at være home free endnu. Jeg mærker nærmest hysterisk meget efter nede i området ved senerne, og når jeg har prøvet at jogge lidt længere er det kun fordi, at det har virket OK. Det vil sige: Ingen forandring før, under og efter løbeturene.

Jeg har heller ingen planer om at løbe længere foreløbig. Jeg kommer ikke op på 10 km i denne uge, og i næste uge får jeg nok slet ikke iøbet, da jeg skal vandre i stedet for. Eventuelle længere ture er skubbet langt, langt ud i fremtiden, for som du selv siger, så har jeg ikke noget specifikt at træne efter.

Det med de fjedrende hop har jeg lige skrevet mig bag øret. Det virker som en logisk ting at fortsætte med for at lette overgangen til løbet og genskabe noget spændstighed. Thanks.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

1 sølle sekund

Jeg løftede godt nok øjenbrynene, da jeg så, at der kun var et sekund mellem de to første i Berlin Marathon. Nu viser det sig, at kenyanerne ikke alene må slås med dopingrygter, men også med rygter om aftalt spil. Jeg har ikke set opløbet, men der bliver åbenbart ikke spurtet synderligt meget om sejren, så Geoffrey Mutai kan nu være sikker på at score den store samlede præmie i World Marathon Major serien. Hmmm ...

http://www.sporten.d...hon-aftalt-spil

Når jeg ser resultatlisten fra Berlin får jeg i øvrigt bekræftet min tese om, at der måske ikke var så mange,d er løb i 1980'erne, men der var en del, der løb hurtigere. Jeg løb to vintermaraton på 2:45 i vinteren 81/82, og det var da nogenlunde okay, men ikke fantastisk. Men med sådan en tid ville jeg være blevet nummer 285 i Berlin Marathon i går. Der er altså tusinder og tusinder af deltagere med, men tempoet er ikke sat op.

post-52761-0-65409100-1349106697_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser resultatlisten fra Berlin får jeg i øvrigt bekræftet min tese om, at der måske ikke var så mange,d er løb i 1980'erne, men der var en del, der løb hurtigere. Jeg løb to vintermaraton på 2:45 i vinteren 81/82, og det var da nogenlunde okay, men ikke fantastisk. Men med sådan en tid ville jeg være blevet nummer 285 i Berlin Marathon i går. Der er altså tusinder og tusinder af deltagere med, men tempoet er ikke sat op.

Det er lidt underligt, hvordan langdistanceløb ikke rigtigt har udviklet sig på samme måde som sprint. Og i nogle tilfælde ligefrem er gået tilbage.

Der var en interessant artikel i JyllandsPosten for et stykke tid siden, hvor Allan Zachariassen fortalte om sin måde at træne på, da han var på toppen. Han fortalte bl.a., hvordan de distancer, som man løb om ugen dengang, var meget længere, end hvad nutidens løbere leverer. Og resultaterne var også væsentligt bedre. Han løb selv en maraton på 2:10 og blev kun slået af ekstreme Henrik Jørgensen, hvis maratonrekord i 2:09 stadig består. Det har den gjort siden 1985!

Gad vide, om forklaringen er, at langdistanceløb i dag er blevet noget "alle" gør, og det dermed ikke er så attraktivt for de potentielt rigtigt gode længere?

Link to comment
Share on other sites

Der var en interessant artikel i JyllandsPosten for et stykke tid siden, hvor Allan Zachariassen fortalte om sin måde at træne på, da han var på toppen. Han fortalte bl.a., hvordan de distancer, som man løb om ugen dengang, var meget længere, end hvad nutidens løbere leverer.

Det er også mit bedste bud. Vi har debatteret det her i loggen tidligere og er ikke rigtig kommet frem til noget bedre bud. Rygterne vil vide, at de amerikanske maratonløbere også er gået tilbage til det meget store træningsvolumen igen.

Link to comment
Share on other sites

Har set Dredd 3D her til aften. Det er så en af de flotteste og mest grumme comic book filmatiseringer, jeg længe har set. Har man hang til en koncentreret trashy underholdning, fås det ikke mere adrenalinpumpende lige nu. Mærkeligt, at den er fløjet fuldstændig under radaren på trods af gode anmeldelser. Der var ikke mange inde at se den. Måske de forveksler den med Stallones horribelt dårlige udgave af Judge Dredd, der var fremme for mange år siden ...

Link to comment
Share on other sites

Det er også mit bedste bud. Vi har debatteret det her i loggen tidligere og er ikke rigtig kommet frem til noget bedre bud. Rygterne vil vide, at de amerikanske maratonløbere også er gået tilbage til det meget store træningsvolumen igen.

Når I bruger AZ som en sandhedskilde, og det mener jeg der er god grund til at gøre, så har I rigtig nok fokus på hans store træningsmængde. Min opfattelse er at AZ ikke er speciel i kraft af sin store træningsmængde, men ved mængden af kvalitetstræning. De løb ikke kun mange km dengang i 80erne, de havde også en meget meget høj intensitet.

Sjovt nok er det også sådan, at vi mennesker, vi opfatter det vi helst vil høre, og jeg tror mange kan manipulere sig selv hen til den overbevisning, at man kan blive god i kraft af en indsats der er 80 % Hvis man vil være god til noget, så går man all in- 24-7-365x10.

Ser vi på træningsmængderne for mellemdistanceløbere, så har de en træningsvolumen der stort set matcher marathonløbernes, jeg tror bare mellemdistanceløberne tjener lidt bedre end marathonløberne og vel derfor man giver det flere skud end man gør til den lange distance.

Link to comment
Share on other sites

Når I bruger AZ som en sandhedskilde, og det mener jeg der er god grund til at gøre, så har I rigtig nok fokus på hans store træningsmængde. Min opfattelse er at AZ ikke er speciel i kraft af sin store træningsmængde, men ved mængden af kvalitetstræning. De løb ikke kun mange km dengang i 80erne, de havde også en meget meget høj intensitet.

Sjovt nok er det også sådan, at vi mennesker, vi opfatter det vi helst vil høre, og jeg tror mange kan manipulere sig selv hen til den overbevisning, at man kan blive god i kraft af en indsats der er 80 % Hvis man vil være god til noget, så går man all in- 24-7-365x10.

Ser vi på træningsmængderne for mellemdistanceløbere, så har de en træningsvolumen der stort set matcher marathonløbernes, jeg tror bare mellemdistanceløberne tjener lidt bedre end marathonløberne og vel derfor man giver det flere skud end man gør til den lange distance.

Det er rigtigt: Kilometer alene gør det ikke. Men det er desværre blevet sådan i dag med den udstrakte brug af Endomondo, Garmin mv., at det er distancen alene, der er folks målestok. Folk bliver helt desperate, hvis der har været udfald undervejs, så de må ind og korrigere distancen. Vennerne kigger jo med over skulderen. Distancen er blevet målet.

Hvis jeg ser tilbage på de tidlige 1980'ere, hvor jeg selv løb meget, så foregik det - næsten - altid i en løbeklub. Man trænede sammen med ligesindede, hvor der ofte gik rigtig meget ræs i det. Og man konkurrerede om at løbe sine intervaller hurtigere end de andre. Det var det, man konkurrerede på, ikke om man løb 18 eller 24 kilometer på en given dag.

Der var ganske vist prestige i at ligge på 150 eller 200 km om ugen, men det var den andel af træningen, der foregik i konkurrencetempo, der talte med i regnskabet, når formen skulle gøres op. Når jeg siger, at amerikanske løbere har "genopdaget" volumentræningen, så tror jeg stadig, at meget af den foregår i højt tempo.

Det er måske her, noget af forklaringen ligger: Selv om der løber tusinder og tusinder af folk rundt på gader og stræder, så foregår meget af det som hyggeløb, hvor man spoler kilometer igennem uden at tænke på intensiteten.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Det er jo det rene selvpineri ... :rolleyes:

Nu er det to år i træk ikke lykkedes for mig at komme ned at løbe Jungfrau Marathon. Så tangerer det selvpineri, at jeg stadig får deres nyhedsbrev dernede fra. For når man ser reportagen fra årets løb, står det klart, hvorfor det bliver kaldt en af verdens smukkeste ruter. Den må samtidig være en af de hårdeste, for selv erfarne løbere er åbenbart nede at gå på de stejleste steder.

http://www.youtube.com/watch?v=h6szDqRdOgM

Link to comment
Share on other sites

Zzzzzzzz ...

Sjovt nok er Chris Macdonald forsvundet fuldstændig ud af mit synsfelt. Jeg har slet ikke tal på, hvor mange spinningtimer jeg i sin tid kørte med ham som inspirerende instruktør. I de år var han virkelig meget i vælten, men nu har han efterhånden været på rundtur til alle danske aviser, og med overgangen til B.T. var jeg egentlig begyndt at glemme ham. Så faldt jeg tilfældigt over en af hans artikler om værdien af god nattesøvn, og jeg må give ham helt ret:

http://www.chrismacdonald.dk/images/PDFartikler/andre/sovnbulimi.pdf

Sidste fredag var jeg nemlig til stor 70 års fødselsdag og kom for en gangs skyld rigtig sent i seng. Jeg drak samlet set højst et glas vin hen over aftenen, for jeg skulle køre hjem. Til gengæld kom jeg meget sent i seng og kunne ikke sove tilsvarende længe. Resultatet var at jeg nærmeste havde tømmermænd og gik rundt som en zombie hele lørdagen. Det fik mig til at påskønne mine uhyre regelmæssige søvnvaner til daglig. Det er vist mere værdifuldt, end man lige går og tror.

Faktisk har jeg haft perioder i mit liv, hvor jeg har barberet nattesøvnen meget ned på grund af travlhed og livsstil generelt. Det var vist også i de år, at jeg tog nogle kilo på og var i halvdårlig form. Jeg oplevede det egentlig ikke som et problem, da jeg var midt i det, men det har nok heller ikke været særlig sundt.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, har egentlig aldrig overvejet at bruge sjippetov til at træne akillessene og spændstighed. Det kunne da godt være, at man skulle prøve det ...

Ja, sjippetov er jo en anden måde, at træne den spændstighed, som jeg skrev til dig om forleden, hvor jeg anbefalede dig at "fjedrehoppe", for at vænne achillessenen til den hurtige/eccentriske belastning under løb. Men start nu stille og roligt op. Hopper du direkte ind i hans video-program med samme mænge og intensitet, vil jeg næste garantere dig, at achillessenen kommer til at "give lyd fra sig"!!

Go' fornøjelse med det :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, sjippetov er jo en anden måde, at træne den spændstighed, som jeg skrev til dig om forleden, hvor jeg anbefalede dig at "fjedrehoppe", for at vænne achillessenen til den hurtige/eccentriske belastning under løb.

Præcis, det var også derfor, jeg faldt over klippet. For mig at se, kan sjipning måske være en lidt sjov møde at træne netop fjederhoppet. Og bare rolig: Selv om jeg ville, kunne jeg vist ikke holde den kadence, han lægger for dagen. Han har tydeligvis prøvet det før :happy:

Link to comment
Share on other sites

Uge 40

Se det kan man da kalde en tidlig opsummering på ugen :bigsmile:

Sagen er den, at jeg nok ikke får trænet meget mere i den her uge, og lørdag går turen ned til bjergene, så jeg holder nok fri fra MOL nogle dage.

Jeg havde egentlig planlagt en progression i mit løb igen i denne her uge ved at løbe mosen rundt tre gange med stigende hastighed i stedet for distance. Det er en tur på 8,6 km, og jeg holdt fast ved planen mandag og onsdag.

Mandag skete det med et forsigtigt tempo på 5:13/km. Onsdag samme tur med et lidt mere frisk snit på 4:52/km. Fredag skulle så være samme tur med omkring 4:35/km, men det har jeg lige droppet efter morgenens besøg hos fyssen.

Hvad angår den famøse akillessene, så synes jeg nemlig, at jeg på den ene side har fået den under kontrol. Den provokeres ikke mere af løb, og den er kun marginalt hævet og marginalt mere "stram" end den højre.

På den anden side synes jeg ikke, der sker den store udvikling mere. Fornemmelsen er ret ens fra dag til dag, og selv om jeg sagtens kan leve med der, hvor den er nu, så kunne jeg godt tænke mig at behandle videre på den.

Det skal siges, at jeg meget trofast får lavet min excentriske øvelser, giver den kulde, går med kompressionsstrømper osv. osv. Det har alt sammen hjulpet, og situationen er absolut tålelig. Men kunne måske være bedre.

Min fys, der ultralydsscannede sidst, havde det forslag, at vi gemte en eventuel chokbølgeterapi for det tilfælde, at generne blev mere kroniske. Og selv om generne lige nu er minimale, så har de kronisk karakter, da de ikke ændrer sig så meget.

Så denne morgen tog jeg omkring fyssen og fik en omgang chokbølgeterapi for at hjælpe tilstanden med at rykke sig til næste niveau (af velvære). Lige nu har jeg oplevelsen af, at godt kunne blive en succes, og jeg regner med et par opfølgende behandlinger.

MEN hans sidste ord var: Helst ingen voldsom aktivitet de næste 72 timer, så kan det forværres. Damn! Der røg fredagens løbetur. Til gengæld passer det perfekt med, hvornår jeg skal vandre i bjergene. Så nu følger jeg fyssens råd slavisk :happy:

Tirsdag fik jeg i øvrigt også gået en god lang tur med rygsæk. jeg gik hen og købte ind og gik en omvej hjem med dagens indkøb i rygsækken. Den sidder bare perfekt på ryggen. Jeg er ikke nervøs for vandreprojektet, men glæder mig rigtig meget.

Og nu, ja, nu kan jeg mærke, at der er en sang på vej :strat:

Link to comment
Share on other sites

Sidste spam i dene omgang. Den er til gengæld norsk og virkelig mærkelig:

Eksempel på norsk humor... man skal nok ha boet der i længere tid for virkelig at forstå den!!!

Til gengæld synes jeg den her er ret sjov. Handler om at nordmænd synes vi danskere mumler utrolig meget når vi snakker, og det kan der jo måske være noget om:

Link to comment
Share on other sites

Tjubang ... igen!

Hold da op, to vellykkede actionfilm på en uge. Det sker ikke så tit. Først den cool comic book filmatisering af Dredd og her til aften Looper med Joseph Gordon-Levitt og Bruce Willis. Den var rimelig mind-bending sjov på den sammenbidte måde. Værd at se og på trods af (eller på grund af) sit meget mindre budget og langt tsrammere historie end langt mere helstøbt film end Inception.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share