Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Enig med dig Henrik.

Og jeg synes, at det er fedt, at han har indrømmet sit snyderi og derefter taget bladet fra munden.

En af grundene til, at vi igen og igen hører om doping-snyderi blandt cykelryttere er bl.a., at "bagmændene"/rytternes samarbejdspartnere har kunnet føle sig sikre, fordi der har været en uskreven regel i det betændte cykelmiljø, at man snakker/sladrer ikke om andre end sig selv. Hvis alle, lige som Tyler fortalte, hvem man har handlet og samarbejdet med, så ville det kun være de aller dummeste, der turde deltage i det doping-show, og man ville på den måde være kommet langt i kampen mod doping.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Hvad tjener Tyler på de bøger?

Ja det er da fedt at fortælle hele historien, når man nu alligevel er blevet taget med hænderne i kage krukken, og tjene en skilling på det. Han gør det sgu næppe kun fordi han ønsker en ren sport. Men jeg har ikke fulgt sagen

nøje, så jeg kan tage fejl.

Men jeg kommer aldrig til at klappe i mine hænder over snyder der går til bekendelse på den måde..

Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Og der må nørdes ...

Poster lige (igen) de eneste billeder, jeg har af min Schrøder fra de sidste sæsoner, jeg kørte cykelløb (1979-80). Det er for lige at fortsætte nørderiet fra de tidligere dage. For her er det tydeligt, at der er monteret Suntour Cyclone gear og Sugino Victory kranksæt. Det var 45/53 klinger foran og en skrue-sekskrans bagpå med noget, der lignede 11-18 (ja, man skulle have gode lårmuskler dengang for at komme op ad bakkerne ved Vejle med den gearing).

Bemærk den lukkede ring under sadlen. Når man punkterede, flåede man ringen af fælgen og klemte reserveringen på. Så var det hjem og lappe den punkterede ring - og det var ret besværligt. Hvorfor sadlen er blå, ved jeg ikke. Det var muligvis den eneste, der var på lager. Udvalget af cykelbutikker var ikke stort, og man havde ikke opfundet internettet endnu. :bigsmile:

Der er naturligvis kun ét flaskestativ. Man brugte udelukkende halvlitersflasker, og gelerne hed i øvrigt bananer. Campagnolo hjul med guldfælge var totalt bling, og Galli bremserne var af titanium. Campagnolo saddelpind og Cinelli styr/frempind rundede billedet af. Og jeg kan næsten fysisk mærke, hvordan den var at køre på. Jeg har godt nok kørt mange kilometer på den ged :4trumpet:

post-52761-0-83989200-1348080175_thumb.j

post-52761-0-79261900-1348080186_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Og jeg synes, at det er fedt, at han har indrømmet sit snyderi og derefter taget bladet fra munden.

Det er også det, der gør denne bog så interessant og kontroversiel. Det er første gang, der er nogen, der bryder den mur af tavshed, der hidtil har været. Og det er ret spændende, om ikke det får nogle langsigtede konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Det er også det, der gør denne bog så interessant og kontroversiel. Det er første gang, der er nogen, der bryder den mur af tavshed, der hidtil har været. Og det er ret spændende, om ikke det får nogle langsigtede konsekvenser.

Jeg har det sådan med Tyler, at han lige som kogevasker sin fortid og han putter alle mulige andre mennesker med i vaskemaskinen og måske i håbet, at han kan blive til offer i stedet for gerningsmand. :crybaby: :crybaby: :crybaby: Problemet med at lyve er jo, at omgivelsen fremadrettet, eller mange har tvivl om hvad han får ud af skrive det han skriver. Mennesket er jo sådan, at vi ikke gør noget som helst end anden vi har en gevinst ved at gøre det. Jeg tror aldrig på at en løgner vil vinde sanddrulighed, fordi den har vedkommen jo i forvejen sat over styr om løgneren så hedder Bjarne, Tyler eller Lance.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det sådan med Tyler, at han lige som kogevasker sin fortid og han putter alle mulige andre mennesker med i vaskemaskinen og måske i håbet, at han kan blive til offer i stedet for gerningsmand.

Det er sikkert ikke helt forkert. Og du rammer også hovedet på sømmet mht. at mennesker typisk er drevet af det, vi får noget ud af. Jeg ser så absolut heller ikke Tyler som en helt, og som Arcus er inde på, så er det svært ligefrem at klappe i hænderne, når en snyder står frem. Det gør ikke hans handlinger mindre forkerte.

Men det gør altså bare ikke bogen mindre fascinerende. Jeg sluger den råt med vidt åbne øjne, og det er netop fordi, at han fortæller det hele. Både om sig selv, om holdene og om de andre i hans omgangskreds. Kevin Livingston fra kredsen har valgt en anden vej: total radiotavshed.

Lige nu er jeg fremme ved foråret 2000, hvor Hamilton er flyttet til Nice, og de skal til at gå til næste niveau: blodtransfusioner. Hamilton har til Armstrongs store fortrydelse vundet Dauphiné Libéré, og han begynder at se ham som en rival i stedet for som en løjtnant på holdet.

Deres tætte samarbejde med Michele Ferrari er nøje beskrevet, og lægen har jeg hidtil kun læst om som en næsten mytisk figur. Men lægen/træneren Ferrari er åbenbart besat af tal, vægt, watt, hæmatokrit osv. Forberedelserne til Touren 2000 omfatter doser af både EPO og testosteron i præcise mængder.

Hamilton selv er inde på en interessant vinkel. I hans øjne kan en "ren" rytter på en god dag godt vinde et endagsløb. Måske endda et flerdagesløb. Men når etapeløb er over en uge, falder alle værdierne. Så kan man bruge doping til at holde dem oppe. Så set i det perspektiv er doping nærmest et middel til ikke at gå ned. Det er et våben mod udmattelse i de lange arrangementer.

Tyler Hamiltons egne tal fra foråret 2000 illustrerer, hvordan de booster kroppen og træningen med midlerne:

30. marts

Vægt: 63,5 kg

Fedtprocent: 5,9

Gns. watt: 371

Watt pr. kg: 5,84

Hæmatokrit: 43

Hæmoglobin: 14,1

Maks. arbejspuls: 177

Tid på Madone: 36:03

31. maj

Vægt: 60,8 kg

Fedtprocent: 3,8

Gns. watt: 392

Watt pr. kg: 6,45

Hæmatokrit: 50

Hæmoglobin: 16,4

Maks. arbejspuls: 191

Tid på Madone: 32:32

Ifølge Hamilton var Ferrari især interesseret i watt pr. kg. Man skulle op i nærheden af 6,7 watt pr. kg for at kunne være med i kampen om podiepladserne i Paris efter tre uger Tour. Derfor sætter han dem også på en streng diæt, så det har godt nok ikke været nogen skovtur at ligge med helt fremme. Og er det sikkert heller ikke i dag.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Både Ferrari og Fuentes har været beskrevet som værende fuldstændig skingrende sindsyge når alt kom til alt. Enormt dygtige til det de egentlig gør(dope ryttere), men rent personlighedsmæssigt, helt forskruede. De står begge i skærende kontrast til Cecchini der derimod bliver beskrevet som en rolig mand - sådan lidt bedstefar agtig. Skræmmende.

Men jeg kan sgu godt forstå at du æder bogen råt. Hvis den er spændende, så er den spændende.

Det er dog ikke første gang at en tidligere rytter peger fingre af andre, inklusiv sig selv. Jesus Manzano var jo mere eller mindre årsagen til at Operacion Puerto kom igang, efter han begyndte at snakke om systematisk doping på Kelme holdet, som på det tidspunkt var det mest succesfulde spanske hold.

Link to comment
Share on other sites

Udkald til løbere i Storkøbenhavn ...

Så er der snart Frost Cup igen! Det var et super fedt arrangement sidste år, som holdt mange løbere på tæerne i de mørke vintermåneder. Ved ikke, om jeg selv bliver klar, men jeg er med, hvis det på nogen kan lade sig gøre. Det er godt arrangeret og en skøn gulerod at have for næsen, så man holder lidt tempo i de måneder, hvor det ellers godt kan gå lidt tungt og langsomt det hele. Du kan løbe enten 5 eller 10 km. I år er der tilmed 5 afdelinger.

Hjemmeside:

http://frostcup.dk/

Facebook:

http://www.facebook.com/pages/Frost-Cup/167307573349813

post-52761-0-73609900-1348123934_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Både Ferrari og Fuentes har været beskrevet som værende fuldstændig skingrende sindsyge når alt kom til alt. Enormt dygtige til det de egentlig gør(dope ryttere), men rent personlighedsmæssigt, helt forskruede. De står begge i skærende kontrast til Cecchini der derimod bliver beskrevet som en rolig mand - sådan lidt bedstefar agtig. Skræmmende.

Men jeg kan sgu godt forstå at du æder bogen råt. Hvis den er spændende, så er den spændende.

Det er dog ikke første gang at en tidligere rytter peger fingre af andre, inklusiv sig selv. Jesus Manzano var jo mere eller mindre årsagen til at Operacion Puerto kom igang, efter han begyndte at snakke om systematisk doping på Kelme holdet, som på det tidspunkt var det mest succesfulde spanske hold.

Det er også det indtryk, man får af Ferrari fra bogen: Helt ude i hampen, men samtidig afsindig dygtig. Det er vel også derfor, han har fået deres tillid. Iflg. Hamilton så Lance meget op til ham. Og træneren, der ellers har profileret sig som Lances coach - Chris Carmichael - var i virkeligheden helt ude af billedet.

Jesus Manzano har jeg ikke været opmærksom på, for det har nok været fremme, da jeg ikke interesserede mig så meget for cykelsport. Der var også Christophe Bassons, der var åbent imod doping og af samme grund blev frosset ud af bl.a. Armstrong. Det er virkelig den omvendte verden ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Christophe_Bassons

Link to comment
Share on other sites

Det er altså mærkeligt at gense det her klip fra TdF 2000, når man lige har læst kapitlet om blodtransfusioner i Tyler Hamiltons bog. Ifølge bogen fik Hamilton, Armstrong og Kevin Livingston tappet en halv liter blod ganske kort tid før etapeløbet. Og lige præcis dagen før etapen op til Mont Ventoux fik de sprøjtet blodet tilbage igen. Armstrong kører også, som om nogen har sat friske Duracell batterier i røven på ham. Jesus Christ, hvor rykker han hurtigt op ad det bjerg ...

http://www.youtube.com/watch?v=FXPXHK7I1iQ

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke huske om det er det klip, eller fra en anden etape. Men der findes et klip hvor man ser Armstrong rykke forbi Pantani i samme tour, hvor Pantani kigger på Armstrong med et blik der bare siger "Jeg ved at jeg er krudtet så meget jeg overhovedet kan - hvad er du på??"

Link to comment
Share on other sites

Uge 38

Det har næsten været en præcis kopi af sidste uge. Så here we go:

Mandag

Onsdag

Fredag

Samme program i FW: Opvarmning på crosstrainer, styrketræning for det meste af kroppen efterfulgt af løb på løbebåndet. Denne gang dog lidt længere end i sidste uge, nemlig hhv. 4, 5 og 6 kilometer. For at få et sammenligningsgrundlag begynder jeg konservativt ved 12,5 km/t og sætter den et hak op for hver km, så den lander omkring 13,5 km/t.

Tirsdag

Torsdag

En spinningtime begge dage. Præcis samme instruktører som i sidste uge hhv. på Lyngbyvej og i Herlev. Ganske udmærkede timer. Kan jo næsten køre dem i søvne, men får alligevel pulsen godt op hver gang. Dog slet ikke presset, da jeg stadig er lidt i et vadested mht. hvad jeg skal stile efter. Så det er mest for at holde kadaveret i gang.

Lørdag

Søndag

Gåture med vandrestøvlerne på begge dage, hhv. en time og halvanden time. Er begyndt at holde af mine gåture. Gad vide, om jeg ikke vil holde fast i det vinteren over under alle omstændigheder. Det tror jeg nok. Hvis vinteren virkelig sætter ind på et tidspunkt, er det da en meget fed, ekstra friluftsmotionsform at kunne ty til.

Akillessenen holder sig nogenlunde i skindet. Den venstre er stadig lidt mere hævet end den højre. Jeg mærker ingen smerter overhovedet, heller ikke når jeg løber. Men begge sener er noget stramme om morgenen, og den venstre er marginalt mere øm og stram end den højre. Men, men, men ... der er ikke frit løb endnu. Jeg holder mig i skindet, så aktiviteterne hen over ugen hjælper i stedet for at provokere.

Næste uge tror jeg, at jeg skai skille mine små joggingture fra styrketræningen. Så jeg vil prøve at koble spinning og styrke sammen igen, ligesom tidligere. Det giver så nogle dage, hvor det udelukkende gælder jogging/vandring, alternativt træningsfri. Ville ønske, at jeg kunne melde om hurtigere fremgang på løbefronten, men jeg går altså forsigtigt frem pga. senen.

Link to comment
Share on other sites

Tour de Suisse 2001

Der er åbenbart noget om snakken: Lance Armstrong testede positiv under Tour de Suisse i 2001, som Hamilton påstår i The Secret Race. Men han fik "ordnet sagen", så det forsvandt igen. Guderne skal vide hvordan, men han må have trukket i nogle tråde i baglandet. Brikkerne falder fortsat på plads i bogen, der stadig er lige åbenhjertig og fascinerende. Og i øvrigt hurtigt læst. Siden sidst er jeg kommet igennem hans skilsmisse, diverse kiksede forsøg på comeback og hans endelige beslutning om at trække sig helt ud af alting. Jeg mangler nu det afsluttende kapitel, hvor han blive rindkaldt til afhøring af Jeff Novitzky.

Her lidt mere om Tour de Suisse 2001:

http://sports.espn.go.com/oly/cycling/news/story?id=6614413

http://www.cyclingnews.com/news/hamilton-alleges-armstrong-epo-positive-cover-up-on-60-minutes

http://sportsillustrated.cnn.com/2011/magazine/05/23/lance.armstrong/index.html

Og her et interview omkring bogen:

http://www.outsideonline.com/outdoor-adventure/athletes/lance-armstrong/The-Unlevel-Playing-Field.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share