Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Hmmm, har egentlig aldrig overvejet at bruge sjippetov til at træne akillessene og spændstighed. Det kunne da godt være, at man skulle prøve det ...

Sjipning. En af de ganske få ting, som små piger og boksere har tilfælles :happy: (hele klippet er hysterisk sjovt, men hele sjippe-scenen starter v ca 3:30):

Link to comment
Share on other sites

Bjergtaget

Ganske som forventet er jeg blevet meget betaget af at vandre i bjergene. Nu er jeg vel tilbage i fladlandet, en god bunke erfaringer rigere efter testturen til Alperne. Trods årstiden kom vi ud at vandre tre ud af de fem dage. De to regnvejrsdage blev brugt på besøg i Bern og Thun den ene dag og i Luzern den anden.

Alt klappede perfekt, udstyret fungerede fuldstændig efter hensigten, og der var ikke rigtig nogen problemer undervejs. Formen er fin til selv ret udfordrende vandrestier, og jeg tilskriver den jævnlige styrketræning, at det ikke gav problemer med ryggen, at gå med en rygsæk fyldt med regntøj, drikkevand og forsyninger.

I Schweiz har de delt vandrestierne ind i tre kategorier: de forholdsvis nemme, de lidt mere udfordrende og så dem, hvor man skal have Steigeisen og klatreudstyr med. Vi holdt os til de midterste, men de var nu også noget af en mundfuld flere steder med stejle passager og lange stykker hen over klipper og andet godt.

Kongeetapen var mandag, hvor vi over en 7-8 timer gik knap 1200 højdemeter op og knap 800 højdemeter ned hen over Lötschenpasset og ned i nabodalen. Der tog vi svævebanen ned, en postbus og derefter et tog tilbage gennem bjerget til Kandersteg. Som det fremgår havde der været skred, så gletsjeren var dækket af sten. Stien går hen over det hele.

post-52761-0-01860000-1350018807_thumb.j

post-52761-0-86170100-1350018818_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Lidt flere billeder: Oktober er ikke den værste årstid at besøge Alperne på. Farverne er ikke så overvældende, som om foråret og sommeren, når blomsterne vælter frem, men der var nu meget godt knald på efterårsfarverne også.

post-52761-0-60147900-1350019068_thumb.j

post-52761-0-36432000-1350019082_thumb.j

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Sidste bidrag i den lange billedkavalkade i denne omgang :bigsmile:

Som det fremgår gik det nærmest lidt op og ned. Flere steder var det virkelig stejlt, og på det nederste billede kan man se markeringerne, der ofte er det eneste, man har at gå efter. Der er ikke altid en tydelig sti.

Tag i øvrigt ikke fejl af min ledsagers grånende manke. Han kender området som sin egen bukselomme og springer af sted, selv om han er ældre end mig. Det var guld værd at have en erfaren makker med på turen.

post-52761-0-08344900-1350019506_thumb.j

post-52761-0-33339500-1350019516_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

J

Scheisse, nogle vilde billeder :-)

He, he, jo tak, men det er nu også i nogle omgivelser, hvor det er svært at skyde ved siden af. Schweiz er så latterlig flot et land, at det er helt utroligt. Selv billeder med mobilen bliver værd at se på :bigsmile:

By the way: Denne parodi på et cover af et hit må være noget for dig (og alle andre med hang til banjo):

Link to comment
Share on other sites

Hmm, mens jeg har været væk, er der åbenbart en, der er gået i dybden med de tilgængelige undersøgelser omkring løbesko og skader. Det har vist skabt en del røre i andedammnen :bigsmile:

http://www.dr.dk/Nyh.../193227.htm?app

Det er har været det helt store (i hvert fald, hvis du er nørdet nok). Hvis du ikke allerede har set det, synes jeg du skal læse Thomas Kaisers svar på, hvad Schelde startede ud med:

http://www.kaisersport.dk/loebebutikken/fup-eller-fakta-om-loebesko.html

Link to comment
Share on other sites

Det er har været det helt store (i hvert fald, hvis du er nørdet nok). Hvis du ikke allerede har set det, synes jeg du skal læse Thomas Kaisers svar på, hvad Schelde startede ud med:

http://www.kaiserspo...m-loebesko.html

Ansvaret for at bevise, om et produkt er gavnligt burde i mine øjne ligge hos dem, der sælger produktet. Især, når man tager sig rigtig godt betalt for det. Og så vidt jeg forstår har løbeskosindustrien ikke formået dette endnu (denne påstand har jeg dog fra Mr. minimalist running himself, Cristopher MCDougall, forfatteren til Born to Run).

Så stak jeg vist lige hånden i en hvepserede :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

For mig er løb ikke en videnskab. Jeg synes lidt barefoot-running, poserun, fivefingers, lidt er en modedille. Jeg gider i hvert fald ikke bruge 2-3 år på ændre min løbestil, for at kunne løbe i et par minimalistiske sko.

Dermed skal det så tages i mente, jeg aldrig har prøvet at løbe i et par, så om det ville virke for mig, ved jeg heller ikke.

Dermed ikke sagt at jeg ikke går op i mit udstyr. Jeg løber i ét par sko (dog har jeg tre par af samme model), og jeg skal ikke skifte fra denne. Bitter erfaring har vist mig, jeg bliver skadet hvis jeg skifter løbesko uden videre.

Link to comment
Share on other sites

Dermed ikke sagt at jeg ikke går op i mit udstyr. Jeg løber i ét par sko (dog har jeg tre par af samme model), og jeg skal ikke skifte fra denne. Bitter erfaring har vist mig, jeg bliver skadet hvis jeg skifter løbesko uden videre.

Jamen, så ville jeg også sige: If it ain't broken, don't fix it. Hvis du lander på hælen, kan du heller ikke umiddelbart trække et par flade sko på uden at få problemer med knæene. Selv kan jeg nu godt lide ideen om at give fødderne "magten tilbage", så jeg ikke er afhængig af ét bestemt par sko, men kan løbe i lidt af hvert. For mig at se kan det være lidt af farlig spiral at komme ind i at lade skoen dæmpe stødet og styre bevægelsen. For selve foden - altså led, knogler og muskler - bliver i mine øjne ikke styrket, men svagere af at blive "umyndiggjort" i meget styrende sko. Men jeg er IKKE hellig omkring det. Enhver må finde sin egen måde at komme fremad på :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er har været det helt store (i hvert fald, hvis du er nørdet nok). Hvis du ikke allerede har set det, synes jeg du skal læse Thomas Kaisers svar på, hvad Schelde startede ud med:

http://www.kaiserspo...m-loebesko.html

Har ikke fået læst diverse svarartikler endnu. Men jeg kan se, at Jacob Scheldes artikel også er blevet livligt diskuteret hos "de hellige", hvor der ikke rigtig findes andre nuancer end sort og hvid :happy:

http://www.facebook.com/posemand

Link to comment
Share on other sites

Ansvaret for at bevise, om et produkt er gavnligt burde i mine øjne ligge hos dem, der sælger produktet. Især, når man tager sig rigtig godt betalt for det. Og så vidt jeg forstår har løbeskosindustrien ikke formået dette endnu

Nej, det ligger i virkeligheden lidt tungt med at bevise de store klodsers skadesforebyggende virkning. Alle mærker har deres egen mumbojumbo omkring den ene og den anden banebrydende teknologi. Og alligevel bliver løbere skadet i hobetal. Som nævnt i mit svar til Niels ovenfor, så har jeg trukket mig lidt fra diskussionen, for jeg synes virkelig, at enhver må løbe, som han eller hun lyster. Lige nu har det karakter som den gamle Mac vs PV diskussion, der hurtigt kunne blive ophedet, uden at nogen rigtig rykkede sig ud af stedet :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare ikke tålmodighed til at ændre min løbestil

Det er også fair and square. Og har du ikke de store problemer, er der heller ikke den store grund til det.

I øvrigt findes der to "skoler" inden for det med at skifte løbestil. Der er dem, der siger, at man ikke kan blive "en lille smule gravid". Man skal gå hele vejen med det samme, lære den helt korrekte teknik - gerne med helt bare fødder - og så i øvrigt affinde sig med, at man det næste lange stykke tid kommer til at løbe meget korte distancer.

Og så er der det andet synspunkt, at man stille og roligt kan begynde at korrigere lidt på sin løbestil. Prøve at tage lidt kortere skridt, hvor benet ikke er ude i så langt et "svæv". Måske rette kroppen lidt op. Se frem i stedet for at se ned etc. Med andre ord: "Glide" ind i en ny stil med bittesmå korrektioner uden at reducere volumen voldsomt.

De to skoler har ikke det store til overs for hinanden, og jeg ved ikke, hvad der er op eller ned. Da jeg selv begyndte at løbe på forfod/flad fod i efteråret 2010 kom jeg fra cykeltræningen og skulle derfor under alle omstændigheder træne mig op til at løbe. Så det var ikke noget egentligt skift for mig.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Fascinerende læsning og fabelagtige billeder. Glæder mig til at læse om flere spændende bjergeventyr ...

Tak for det. Ja, det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg har været ude at vandre i bjerge. Det er godt nok en dejlig måde at "erobre land" på. Og jeg må sige, at man sover fantastisk og længe efter en hel dag med bjergluft i lungerne.

I denne omgang gik vi kun dagsture, men det kunne godt være et projekt at gå flerdages ture næste gang med overnatning i hytter. Jeg er i hvert fald blevet bidt af det og er glad for, at det kan blive endnu en motionsform i bagagen :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Uge 41

Denne uge er allerede delvist dækket i de foregående indlæg, så det bliver kort:

Mandag til torsdag

To stk. alpevandringer og to stk. byvandringer i Schweiz. Meget vellykket i alle henseender. Ingen problemer med akillessenen, selv om den venstre stadig var en bitte smule større end den højre. Vandring påvirkede den ikke. Til gengæld fik jeg megaømme lår på andendagen efter den længste af vandreturene, hvor vi sluttede af med at gå en del nedad.

Fredag og lørdag

Løbetur rundt om mosen begge dage. Det er cirka 8,6 km. Stille og roligt tempo. Ville fortsætte mine eksperimenter ved at prøve at løbe to dage i træk, hvad der ike har givet problemer. Turene gav desuden et velkommen comeback til mine Five Fingers Speed. De seneste ture har jeg løbet i NB Minimus, Adizero og Inov-8, og det var rat at komme ned på helt flad fod igen.

Søndag

Det traditionelle besøg i den lokale FW med solospinning først efterfulgt af en omgang styrketræning. Begge dele var en god afveksling og rart for kroppen. Nu er den helt "på plads" igen.

Ved endnu ike rigtig, hvad den kommende uge bringer. Det afhænger af sener, humør, vejr og meget andet :happy:

post-52761-0-95489800-1350221465.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Novafon

Jeg har vist nævnt før, at jeg ikke troede, det var muligt at finde flere måder at bearbejde akillessenen på. Ikke desto mindre er det lykkedes mig! :4trumpet:

Hos min fys fik jeg jo en omgang af den såkaldte chokbølgeterapi før min tur til Schweiz. Den har jeg tænkt mig at gentage i næste uge, for selv om generne nu er minimale, så skulle den sidste rest af ekstra væske og hævning gerne helt væk.

Så slog det mig den anden dag, at min svoger - som tit har problemer med spændingshovedpine - en gang købte en såkaldt Novafon, der er slags chokbølge light. Den brummer, så man kan bruge den til at massere ømme skuldre, en spændt nakke og problematiske led.

Den har jeg lånt og bruger den nu til at bearbejde venstre skillessene ganske mildt for at hjælpe processen yderligere på vej frem til næste omgang chokbølgeterapi. Efter to dage må jeg sige: Jeg tror sgu', det virker. I går og i dag har morgenstivheden i ankelled og akillessener næsten været helt væk, og i dag skal jeg koncentrere mig meget for at finde nogle symptomer. Det er da spændende.

Under hele forløbet har senen jo reageret positivt på den excentriske styrketræning, og den har også været glad at blive masseret. Den massage kan Novafonen åbenbart varetage. I'll de damned. :laugh:

post-52761-0-37459900-1350221906.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig Henrik.

"If it aint broken, dont fix it"

Jeg har svært ved at tro på at der findes en universal formel på den korrekte løbeteknik. Jeg er af den overbevisning at den korrekte løbe teknik er forskellig fra person til person, som et finger aftryk.

Men hvis man finder sig selv i den ene skade efter den anden, påtrods af de "rigtige" sko osv.

Så kan det jo være en fordel at kigge på måden man kommer fremad på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har svært ved at tro på at der findes en universal formel på den korrekte løbeteknik. Jeg er af den overbevisning at den korrekte løbe teknik er forskellig fra person til person, som et finger aftryk.

Det er vist også den filosofi, jeg er landet på lige nu. Efter at have heppet på min kone til lørdagens løb rundt om mosen (arrangeret af Løb med P4), må jeg også bare sige, at hver fugl synger med sit næb. Og hver løber kommer frem på sin måde. Der var godt nok nogle vidt forskellige stilarter at se på. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share