Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Mener jeg har læst Rolf svare på hvad han mente med den udtalelse, hans mening var at han ikke mente at han havde gjort noget ulovligt men at han i løbet af hans karriere havde gjort/taget ting der senere var blevet ulovligt. Det kan jo så være virkelig mange ting, f.eks. har han jo helt sikkert fået drop med sukker/salt/vitamin vand som så er ulovligt i dag.

Jeg opfattede i hvertfald på ingen måde den udtalelses som en tilståelse efter at have læst den forklaring.

Det hænger vel bare lidt luften, at han sikkert også har taget for sig af retterne, ligesom alle andre i de år, hvor han kørte. Men jeg har nu stadig ikke det store behov for en flæbende tilståelse. Med Lance Armstrongs fald fra tinderne er vi ligesom forbi det punkt.

Tyler Hamilton fortæller i øvrigt ret morsomt i sin bog om, at han i det første år i Europa som prof undrede sig over, at rytterne talte om, at de kørte 'paniagua'. Det gik først senere op for ham, at de sagde 'pane e agua', altså: at de kørte på brød og vand, underforstået uden doping.

I den forbindelse fortæller han også, at en god rytter godt kunne køre 'paniagua' i endagesløb og være med helt fremme. Det samme gjaldt de korte etapeløb. Men de lange etapeløb var umulige at vinde 'paniagua'. Det sled simpelthen kroppen for meget ned, hvis ikke man dopede sig.

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg har læst Rolf svare på hvad han mente med den udtalelse, hans mening var at han ikke mente at han havde gjort noget ulovligt men at han i løbet af hans karriere havde gjort/taget ting der senere var blevet ulovligt. Det kan jo så være virkelig mange ting, f.eks. har han jo helt sikkert fået drop med sukker/salt/vitamin vand som så er ulovligt i dag.

Jeg opfattede i hvertfald på ingen måde den udtalelses som en tilståelse efter at have læst den forklaring.

Der var i slutningen af 90'erne et produkt der havde samme effekt som EPO, men som ikke var på den ulovlige liste - udelukkende fordi det kom på markedet inden det kom på listen. Man kan dog ikke have haft nogen som helst tvivl om at det var et "ulovligt" stof. Jeg kan faktisk ikke huske hvornår EPO blev decideret ulovligt, men det var jo ikke før 98 så vidt jeg husker at 50% grænsen blev indført.

Link to comment
Share on other sites

Uge 42

God uge med jævn træningsindsats alle dagene.

Tirsdag, torsdag og lørdag

Alle tre dage samme program i FW med 40 minutters solospinning efterfulgt af styrketræning for hele kroppen.

Mandag, onsdag, fredag og søndag

Joggingture alle dagene. Mandag og fredag cirka 8,7 km rundt om Mosen. Onsdag omkring 10,5 km fra Østerbro og rundt om alle Søerne i Kbh. Og i dag 11,4 km rundt om Mosen.

Tog for en gangs skyld pulsur og gps med i dag for lige at tage et tjek på mit nuværende tempo, og den sagde 4:49/km. Det sådan set okay med en gennemsnitspuls på 120/min. og et meget, meget ensartet tempo hele vejen http://connect.garmi...ivity/235512121

Mandag morgen skal jeg have en ny omgang chokbølgeterapi hos min fys, og det kræver så nogle dage uden løb bagefter, så jeg får et break efter en uge, der trods alt har budt på flere joggingture end længe. Så det er egentlig timet meget godt.

Ellers fortsætter rutinerne med "hælsænkninger", Novafon-behandling etc., og det går stille og roligt den rigtige vej. Det er jo en fornøjelse at begynde at blive helt normalt øm i benene igen - ikke på grund af en skade, men simpelthen bare fordi, man har været ude at løbe en tur :happy:

Akillessenen er begyndt at få det normalt om morgenen, og det gør hverken fra eller til at løbe. Alligevel er jeg meget påpasselig med at løbe i grus og på græs, hvor det kan lade sig gøre. Jeg får også strukket godt ud, ligesom foamrolleren har fået et comeback.

Indtil videre er det derfor stadig et forsigtigt thumbs up herfra.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Der var i slutningen af 90'erne et produkt der havde samme effekt som EPO, men som ikke var på den ulovlige liste - udelukkende fordi det kom på markedet inden det kom på listen. Man kan dog ikke have haft nogen som helst tvivl om at det var et "ulovligt" stof. Jeg kan faktisk ikke huske hvornår EPO blev decideret ulovligt, men det var jo ikke før 98 så vidt jeg husker at 50% grænsen blev indført.

De indførte 50 procent hæmatokritgrænsen, fordi de ikke kunne teste direkte for EPO, så de var nødt til at finde en indikator i stedet for. I følge Tyler Hamilton blev EPO solgt helt lovligt på apotekerne i Schweiz, da han kom til Europa. Det er jo rent faktisk et lægemiddel til mennesker med for få røde blodlegemer.

Link to comment
Share on other sites

Uge 42

God uge med jævn træningsindsats alle dagene.

Tirsdag, torsdag og lørdag

Alle tre dage samme program i FW med 40 minutters solospinning efterfulgt af styrketræning for hele kroppen.

Mandag, onsdag, fredag og søndag

Joggingture alle dagene. Mandag og fredag cirka 8,7 km rundt om Mosen. Onsdag omkring 10,5 km fra Østerbro og rundt om alle Søerne i Kbh. Og i dag 11,4 km rundt om Mosen.

Tog for en gangs skyld pulsur og gps med i dag for lige at tage et tjek på mit nuværende tempo, og den sagde 4:49/km. Det sådan set okay med en gennemsnitspuls på 120/min. og et meget, meget ensartet tempo hele vejen http://connect.garmi...ivity/235512121

Mandag morgen skal jeg have en ny omgang chokbølgeterapi hos min fys, og det kræver så nogle dage uden løb bagefter, så jeg får et break efter en uge, der trods alt har budt på flere joggingture end længe. Så det er egentlig timet meget godt.

Ellers fortsætter rutinerne med "hælsænkninger", Novafon-behandling etc., og det går stille og roligt den rigtige vej. Det er jo en fornøjelse at begynde at blive helt normalt øm i benene igen - ikke på grund af en skade, men simpelthen bare fordi, man har været ude at løbe en tur :happy:

Akillessenen er begyndt at få det normalt om morgenen, og det gør hverken fra eller til at løbe. Alligevel er jeg meget påpasselig med at løbe i grus og på græs, hvor det kan lade sig gøre. Jeg får også strukket godt ud, ligesom foamrolleren har fået et comeback.

Indtil videre er det derfor stadig et forsigtigt thumbs up herfra.

Du har en imponerende grundkondition Henrik og fint det går i den gode retning for dig. Måske Lydiard er sagen for dit understel. :4smartass: :4smartass: :4smartass: :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Du har en imponerende grundkondition Henrik og fint det går i den gode retning for dig. Måske Lydiard er sagen for dit understel ...

Jo tak for det. Har også prøvet at vedligeholde grundkonditionen med crosstrainer og cykling. Det er simpelthen guld værd, hvis man har en skade. Når man igen begynder at flette løb ind i træningshverdagen, er det "kun" muskler og sener, der skal vænne sig til bevægemønstret ved løb igen. Man skal ikke også til at opbygge cardioformen helt fra grunden af.

Lydiard kender jeg alt til, for han var gud i de år, hvor jeg løb allermest intenst i 1981-1983. Hans "Løb med Lydiard" kan jeg nærmest udenad. Gerd Larsen, der er nævnt i bogen, kom fra Haderslev. Og Bo Nytofte og flere af de andre, der også er nævnt, kom til AK73, hvor jeg løb. Så hans principper med mange kilometer etc. var simpelthen det, man holdt sig til i de år.

Jeg tror, der ligger meget rigtigt i hans principper. Og man skal ikke stirre sig blind på de mange kilometer og tro, at man bare skal løbe og løbe og løbe derudad. For når først grundformen er i hus, skal der bygges hurtighed oven på, og det er ikke just langsomt, men meget intensivt, så vidt jeg husker. Men det gør man først, når fundamentet er sikkert på plads.

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Besøget hos fyssen er allerede overstået (han er morgenmand!). Chokbølgeterapien er gennemført, og da fremgangen har været god, blev vi enige om, at jeg lige mærker efter i de kommende 14 dage, om der skal mere til. Det tror jeg nu ikke og for lige at markere det, starter ugen med en glad sang. Der findes ikke umiddelbart muntre sange, der hedder noget med Shockwave, så derfor bliver det Heatwave i stedet for, sunget af underskønne Joan Osborne sammen med de originale backingmusikere fra det gamle Motown.

Jeg har sikkert reklameret for den før, men hvis du ikke har set dokumentarfilmen Standing In the Shadows of Motown, så er det bare med at få det indhentet :music:

Link to comment
Share on other sites

Har jeg egentlig fået nævnt, at jeg som den evige lalleglade optimist, jeg er, har fået tilmeldt mig Frost Cup igen ir år? Ellers kan jeg gentage det nu. Denne vinter bliver det kun 5 km distancen, så jeg ikke er tvunget til at løbe specielt lange distancer under træningen, hvis ikke benene makker ret. Glæder mig allerede til første afdeling den 25. november i Hareskoven. Det var et super godt arrangement sidste vinter.

http://frostcup.dk

.... og her:

http://www.facebook....167307573349813

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Mr. Born to Run er i København på fredag!

Det var pokkers. Minsandten om ikke Christopher Mcdougall - Mr. Born to Run - er i København på fredag, hvor han taler om bogen og svarer på spørgsmål. Ja, det er allerede på fredag den 26. oktober, og det er åbenbart bl.a, Marathon Sport, der er med til at arrangere det.

http://www.marathons...to_run_foredrag

Det skal nok blive underholdende :bigsmile:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Gik du glip af udsendelsen i går på DR2, så ligger den her. Den vil nok lidt for meget på en gang, men er alligevel tankevækkende (og i øvrigt virkelig flot filmet).

http://www.dr.dk/tv/se/mennesket/mennesket-den-perfekte-loeber#!/

Super!

Jeg var desværre forhindret i at se den igår aftes, og var egentlig lidt ærgerlig over det.

Så tak!

Link to comment
Share on other sites

Tour de France

Fra 1990-2012 har Tour de France været mellem 3.300 og 4.000 km langt i det hele. Og gennemsnitshastigheden har i samme periode varieret fra 38,3 til 41,7 km/t. Det er egentlig forbløffende konsistent i en periode på hele 22 år, hvor der har været forskellige vindere og flere bølger af doping ind over.

Det er bare nogle af de facts, man kan hente herinde fra:

http://www.bikeraceinfo.com/tdf/tdfstats.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share