Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Godt at se noget løb i din Log igen,

Syntes selv intervaller er gode, men de er også ret hårde for kroppen kan jeg mærke.

Jeg er sandelig også glad for så småt at være i gang igen. Indtil videre går det stille og roligt fremad. Jeg er slet ikke ude på lange ture, og ved heller ikke rigtigt, om det er de lange stræk, jeg vil satse på fremover. Det er faktisk ret sjovt at holde det kort og koncentreret.

Et godt alternativ til intervaller er fartleg. Udfordringen ved intervaller er, at man har en tendens til at holde sig meget striks til dem. Hvis man fx har sat sig for at løbe 6 x 1000 meter, så gør man det uanset hvad. Ved fartleg kan man bedre skrue op og ned for indsatsen.

Link to comment
Share on other sites

YES YES YES YES YES :4trumpet:

Det halvårlige tjek hos tandlægen er overstået. Med stor ros for tandhygiejnen, en lille bitte smule tandrens og et tandkød som en 18-årig. Det bliver en fantastisk fredag, hvor solen skinner, og der er fred i verden. :laugh:

(Ja, rigtigt gættet, jeg lider af tandlæseskræk, men jeg tage troligt derhen til et tjek hvert halve år, fordi jeg ved, at det bare bliver værre, hvis man venter).

Link to comment
Share on other sites

YES YES YES YES YES :4trumpet:

Det halvårlige tjek hos tandlægen er overstået. Med stor ros for tandhygiejnen, en lille bitte smule tandrens og et tandkød som en 18-årig. Det bliver en fantastisk fredag, hvor solen skinner, og der er fred i verden. :laugh:

(Ja, rigtigt gættet, jeg lider af tandlæseskræk, men jeg tage troligt derhen til et tjek hvert halve år, fordi jeg ved, at det bare bliver værre, hvis man venter).

Lider ikke selv af skræk for tandlæger, men synes absolut ikke det er behageligt at tage afsted. Men jeg har samme holdning som dig - eftersyn hvert halve år, og så plejer man at kunne undgå de helt store udskejelser :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

- eftersyn hvert halve år, og så plejer man at kunne undgå de helt store udskejelser :bigsmile:

Præcis, det er også mit rationale. Så måske bliver min tandlægeskræk i virkeligheden overskygget af skrækken for en dag at sidde med en ordentlig tandbyld eller det, der er værre :omg:

http://www.youtube.com/watch?v=v_VU1q7czkE

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sandelig også glad for så småt at være i gang igen. Indtil videre går det stille og roligt fremad. Jeg er slet ikke ude på lange ture, og ved heller ikke rigtigt, om det er de lange stræk, jeg vil satse på fremover. Det er faktisk ret sjovt at holde det kort og koncentreret.

Et godt alternativ til intervaller er fartleg. Udfordringen ved intervaller er, at man har en tendens til at holde sig meget striks til dem. Hvis man fx har sat sig for at løbe 6 x 1000 meter, så gør man det uanset hvad. Ved fartleg kan man bedre skrue op og ned for indsatsen.

"Jeg er slet ikke ude på lange ture" svarer du. Ja, alt er relativt. Jeg tror mange vil mene, at en tur på 01.23.00 er en relativ lang tur!!

Jeg synes, at du ret hurtigt, er kommet op på en betragtelig ugentlig træningsmængde, og nu også med intervaller. Fedt at du tilsyneladende holder til det. Men husk, at senevæv er langsom til at "sladre" når noget er "for meget"/for hurtigt/for kraftig progression!! Nyd at du er igang, nyd at det er off-season, så du ikke behøver at stresse. Hvis du undgår tilbagefald hen over vinteren, venter der masser af løb og konkurrencer fra foråret af ;-)

God fornøjelse med løberiet. Du er et godt eksempel på, at når man laver sin rehabilitering fokuseret og seriøst, så kommer resultaterne også.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mange vil mene, at en tur på 01.23.00 er en relativ lang tur!!

Jamen, den var såmænd kun lige knap 13 km. Men da det var fællestræning i byen, er der en masse start/stop og pause mellem intervaller. Og så glemte jeg tilmed at slukke for uret, da jeg kom tilbage til omklædning, så totaltiden snyder.

Det er ikke min plan at løbe længere end 10-13 km foreløbig. De fleste ture bliver betydeligt kortere. Jeg bruger stadig meget energi på at mærke efter, så jeg ikke oplever et tilbagefald. Det ville virkelig være surt, når nu jeg endelig kan løbe lidt igen.

Link to comment
Share on other sites

Skovtur på gammel hjemmebane

Jeg boede i Roskilde i det halvandet år af mit liv, hvor jeg løb allermest. Da jeg nu alligevel skulle til byen for at se CykelSportMessen, klædte jeg om i (den renoverede!) FitnessWorld i Algade og løb langs vandet ud i Boserup Skov. Så kunne jeg endelig få luftet trailskoene igen.

Super skøn tur, hvor jeg dog måtte stoppe op nogle gange for lige at orientere mig. Der var engang, hvor man kunne have kastet mig ned hvor som helst i den skov, og hvor jeg alligevel ville kunne finde hjem. Sådan er det ikke helt mere, så jeg var på vildveje indimellem.

I dag tog jeg også pulsuret på, men det var primært med det formål at sikre mig, at jeg ikke ville løbe for langt. Jeg havde en mistanke om, at begejstringen måske ville løbe af med mig, så jeg kiggede på gps'en og justerede ruten, så jeg ikke kom helt ud til enden af skoven.

Den landede derfor på 13,3 km løbet i et ganske komfortabelt tempo. Gennemsnittet bliver jo aldrig højt i en skov med mange knolde, men man får helt automatisk lidt fartleg ud af det.

Fra FW kan man løbe direkte over i Folkeparken, runde havnen og tage en lillebitte sti hele vejen ud til skoven. Perfekt terræn med blødt underlag stort set hele vejen. Noget af det bedste løbeterræn jeg kender. Alligevel var løbebåndene i FW tæt besat. De går altså glip af en oplevelse, når de står der ved vinduerne med udsigt over skov og fjord :bigsmile:

Turen ligger her: http://connect.garmi...ivity/242247158

PS: Den ensomme pulstop er ved begyndelsen af skoven, hvor det går virkelig stejlt opad ...

PPS: Trailsko er for fedt, man pløjer bare lige igennem ...

post-52761-0-28697900-1352647685_thumb.p

post-52761-0-47439300-1352647695_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

CykelSportMessen 2012

Den vokser sig større hele tiden, og må snart være ved at vokse ud af hallerne i Roskilde. De er ved at bygge en meget stor ekstra hal bag ved det eksisterende, så måske løser problemet sig næste år :happy:

Den lysegrå Colnago er da simpelthen bare for fed. Til gengæld har jeg aldrig vænnet mig til Pinarellos Onda forgafler, de er og bliver bare noget af det mest ugly-bugly efter min mening. Der var også noget for damerne med herrebodypainting ...

post-52761-0-31734500-1352648258_thumb.j

post-52761-0-69742600-1352648277_thumb.j

post-52761-0-44418200-1352648291_thumb.j

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Litespeed fremstiller nogle ret fede carbonrammer, selv om de egentlig er mest kendt for deres titaniumstel. BMC var ret godt repræsenteret på en af standene, og selv om jeg egentlig aldrig har været fan af deres mærkelige design af baggaflerne, så ser de sgu ikke så tossede ud IRL. Endelig glimrede teamcyklen fra Canyon med sine pink detaljer :rolleyes:

post-52761-0-47226700-1352648440_thumb.j

post-52761-0-30864100-1352648495_thumb.j

post-52761-0-99077000-1352648571_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Specialized Venge er en halvpebret sag, der koster mere end en månedsløn. En hel del mere, faktisk, med mindre du har et ekstraordinært vellønnet job. ROSE Bikes var rigt repræsenteret i år, og de giver altså mindst lige så god value for money som Canyon. Og nu vi er ved tyske mærker, så havde Storck en ret flippet ramme med ...

post-52761-0-99620100-1352648674_thumb.j

post-52761-0-23198100-1352648688_thumb.j

post-52761-0-55614400-1352648737_thumb.j

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Uge 45

I denne uge har prøvet at lægge løbedagene side om side, to og to. Det har resulteret i noget, der til forveksling ligner en almindelig løbetræningsuge. Hverken volumen eller hastighed kan flå nogen af hesten, MEN for bare to måneder siden havde jeg godt nok forsvoret, at jeg ville komme tilbage på banen igen :bigsmile:

Mandag

En teknisk betonet joggingtur i mine FiveFingers Speed. Med fuld fokus på den gode løbestil, måske en 5-7 km i det hele.

Tirsdag

Fællestræning i Sparta. Stadig med det sindige hold, hvor der dog efterhånden har sneget sig nogle yngre kræfter med pga. den hyggelige stemning og den velovervejede træning. Det blev til knap 11 km med 3 x 8 minutters tempoløb.

Onsdag

En tur i FW med opvarmning på en crosstrainer efterfulgt af styrketræning for hele kroppen.

Torsdag

Ugens anden omgang fællestræning. I alt lidt over 13 km med 4 x 1000 meter intervaller i Ørstedsparken. Tempoet har jeg ikke, måske en 4:05 eller 4:10 pr. omgang.

Fredag

Samme som mandag, en tekniktur mosen rundt, det er omkring 8,7 km. Denne gang i Vivo Evo, som er lige så flade som FiveFingers, bare uden opdeling af tæerne.

Lørdag

Traditionen tro en omgang morgentræning i FW med solospinning og en omgang styrketræning. Det tager små to timer i det hele og er ved at blive lidt af fast punkt på lørdagsprogrammet.

Søndag

Som beskrevet ovenfor en skovtur i Roskilde og omegn. Lidt over 13 km i lidt blandet skovtempo. Dejligt at få trailskoene på igen.

Og hvordan går det med akillessenen? Jo tak, ganske godt. Der er ikke rigtig nogle gener tilbage, men jeg fortsætter troligt med de ekcentriske øvelser to gange om dagen, efterfulgt af Novafon behandlinger etc. Jeg tænker vist ikke engang rigtigt over det mere. Lige nu er det lige så naturligt som at børste tænder morgen og aften. Som skrevet i de tidligere indlæg har jeg dog ikke tænkt mig at løbe meget længere end det jeg gør nu. Det hele skal være helt stabilt på det her niveau - i en lang periode - før jeg vover mig ud på længere ture.

Link to comment
Share on other sites

By the way ...

Da jeg lagde vejen forbi CykelSportMessen i dag, havde Team Saxo Bank Tinkoff Bank traditionen tro opslået hovedkvarter i indgangsområdet, hvor de viste denne teambil og solgte ud af al deres merchandise. Der var godt nok meget ensomt omkring standen, og det så ikke ud som om, at der ligefrem var rivende afsætning af varerne. En udløber af al dopingsnakken?

post-52761-0-73014700-1352650840_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Inspireret af lørdagens biograftur med den fremragende Argo på programmet, tager vi hul på ugen i den tunge ende. For på et vigtigt tidspunkt i filmen er der nogen, der sætter Led Zeppelin på (den foregår i '79), og Led Zeppelin var heavy, før heavy rigtig blev moderne. Så ... take it away, John Bonham :yo:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Det må ikke være nemt at være Lance Armstrong lige nu. Han er nærmest gået i flyverskjul og har nu også forladt den menige bestyrelsespost i Livestrong Foundation.

Engang imellem kommer der en lille opdatering på nettet om, at han nu er på Hawaii osv. Men selv en besked som vedlagte lille hyldest til amerikanske veteraner splitter kommentarerne lige med det samme. Der er nu 1100 kommentarer på beskeden, og de handler ikke om veteranerne, men bliver automatisk en diskussion om snyd vs syndebuk. Det er altså ikke nogen holdbar position, han er landet i :wacko:

post-52761-0-97002100-1352787582_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Pulsen op på en tirsdag

Jeg opgraderede mig selv til fællestræningen i Sparta i går. Mit 'sædvanlige' træningshold fra før balladen med akillessenen skulle nemlig for en gangs skyld løbe lidt kortere end Ældre Sagen holdet. Og de havde 8 x 450 meter intervaller på turen. Så jeg var - for første gang i meget, meget lang tid - tilbage på det hold, jeg tidligere altid trænede med.

Det skulle vise sig at være en udmærket ide. Dels holdt jeg totaldistancen lidt nede (på 11,2 km) og dels skulle vi løbe så mange og så korte intervaller, at jeg kunne løbe de tre første meeeeget konservativt og så løbe med nogle af dem, der er lidt hurtigere på de sidste, hvis ellers benene var til det. Det er ret tydeligt på pulsgrafen, at de tre første går langsomt, og så sætter jeg efterhånden tempoet lidt op.

Lige nu bruger jeg pulsuret som en slags facitliste for at tjekke pulsen, når jeg er tilbage. Min fornemmelse for farten skal lige justeres på plads igen. Så jeg tænder bare for uret, hvorefter jeg løber på gefühlen og lytter til kroppen. Vel tilbage kan jeg så tjekke efter, om jeg har ramt rigtigt. Ser man bort fra en fejllæsning i starten, så ligger den fint med opvarmning og nedjogning.

post-52761-0-68323700-1352872709_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Pulsen op på en tirsdag

Jeg opgraderede mig selv til fællestræningen i Sparta i går. Mit 'sædvanlige' træningshold fra før balladen med akillessenen skulle nemlig for en gangs skyld løbe lidt kortere end Ældre Sagen holdet. Og de havde 8 x 450 meter intervaller på turen. Så jeg var - for første gang i meget, meget lang tid - tilbage på det hold, jeg tidligere altid trænede med.

Det skulle vise sig at være en udmærket ide. Dels holdt jeg totaldistancen lidt nede (på 11,2 km) og dels skulle vi løbe så mange og så korte intervaller, at jeg kunne løbe de tre første meeeeget konservativt og så løbe med nogle af dem, der er lidt hurtigere på de sidste, hvis ellers benene var til det. Det er ret tydeligt på pulsgrafen, at de tre første går langsomt, og så sætter jeg efterhånden tempoet lidt op.

Lige nu bruger jeg pulsuret som en slags facitliste for at tjekke pulsen, når jeg er tilbage. Min fornemmelse for farten skal lige justeres på plads igen. Så jeg tænder bare for uret, hvorefter jeg løber på gefühlen og lytter til kroppen. Vel tilbage kan jeg så tjekke efter, om jeg har ramt rigtigt. Ser man bort fra en fejllæsning i starten, så ligger den fint med opvarmning og nedjogning.

Pulsuret er vel også en ret god måde at være sikker på, hvor høj intensitet du løber med - man kan jo hurtigt komme til at lyve for sig selv, når man skal overbevise sig selv om, at man da vist godt kan give gas, fordi det gjorde man ikke igår - så er det rart at kunne se sine data igennem og få en konkret viden. :4smartass: :4smartass: :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share