Nice and clean power building


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Syntes løftet ser fint ud og er enig i at sådan som du er bygget, er det nok den måde man løfter på.

Lol, det mener du da vel ikke seriøst? :laugh: BLACKICE kan nok godt selv se at det er grimt, men det er selvfølgelig også et maks-løft stående på blok, så det er jo ikke forventeligt at det er pænt.

Link to comment
Share on other sites

Lol, det mener du da vel ikke seriøst? :laugh: BLACKICE kan nok godt selv se at det er grimt, men det er selvfølgelig også et maks-løft stående på blok, så det er jo ikke forventeligt at det er pænt.

Også ud fra den præmis at det er et maxløft, men det er også sådan at løftere det løfter med ryggen, har mere tendens til at krumme ryggen, frem for løftere det primært skubber fra med benene, og så fiksere ryggen i en position i starten af løftet. Og så formoder jeg at Blackice har relativt korte arme og lange lårben, der gør at han vinkler ikke kan blive meget anderledes, så skal han i hvert fald ud i en noget mere bredstående position :)

Link to comment
Share on other sites

Well jeg er jo enormt bagkæde dominant, og det bliver sat lidt ud af spillet her. Jeg tror det kommer til at give godt

Jeg er selv enorm bagkædedominant men synes faktisk jeg løfter stort set det samme som med alm trækretning. Til gengæld løfter jeg ikke meget mere hvis jeg hæver stangen til under lige under knæene.

Men det kommer selvfølgelig lidt an på hvor ens styrker helt specifikt er.

Link to comment
Share on other sites

Også ud fra den præmis at det er et maxløft, men det er også sådan at løftere det løfter med ryggen, har mere tendens til at krumme ryggen, frem for løftere det primært skubber fra med benene, og så fiksere ryggen i en position i starten af løftet. Og så formoder jeg at Blackice har relativt korte arme og lange lårben, der gør at han vinkler ikke kan blive meget anderledes, så skal han i hvert fald ud i en noget mere bredstående position :)

Hvilket jo netop er umanerlig idiotisk, specielt når det ikke er til konkurrence. Desuden bør man lære at bruge benene ordentligt uagtet hvordan man er bygget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv enorm bagkædedominant men synes faktisk jeg løfter stort set det samme som med alm trækretning. Til gengæld løfter jeg ikke meget mere hvis jeg hæver stangen til under lige under knæene.

Men det kommer selvfølgelig lidt an på hvor ens styrker helt specifikt er.

Samme her. Jeg har ikke nogen forklaring på hvorfor det er sådan. Stiv benet kan jeg nok også næsten lave det samme.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket jo netop er umanerlig idiotisk, specielt når det ikke er til konkurrence. Desuden bør man lære at bruge benene ordentligt uagtet hvordan man er bygget.

Hvorfor bør man lærer at bruge benene når man ønsker at træne sin ryg?

Når det er sagt så er markant runding i lænden selvfølgelig ikke helt uden risiko for evt diskugene problematikker. Hold lænden neutral er en god ting. At der er lidt runding i øvre del af ryggen vil jeg ikke mene udgør den store sundhedsskadelige risiko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at du sagtens kan løfte pænt. Du er bare nødt til at starte forfra med lavere vægt og gennemknulla ny teknik. Det er præcis det jeg gør med mit KV DL for tiden.

Yes og jeg kan også lave et OL squat, der er bare meget få kilo på. Hvis jeg skal have kilo på skal jeg udnytte de forcer jeg har, og der er bagkæden bare markant vildere end "for kæden". Og samtidig mener jeg ikke det implicit er et problem at løfte som jeg gør (ud over at det naturligvis har større skades potentiale) .

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bør man lærer at bruge benene når man ønsker at træne sin ryg?

Når det er sagt så er markant runding i lænden selvfølgelig ikke helt uden risiko for evt diskugene problematikker. Hold lænden neutral er en god ting. At der er lidt runding i øvre del af ryggen vil jeg ikke mene udgør den store sundhedsskadelige risiko.

Din første sætning lyder som noget en bodybuilder kunne finde på at skrive.

For det første er dødløft ikke blot en rygøvelse, for det andet er BLACKICE ikke bodybuilder og træner derfor næppe dødløft kun for at træne sin ryg.

Runding i lænden er som du også godt ved og skriver, ikke særlig smart, men faktisk derimod, ret dumt.

Det er ikke klogt at gøre dumme ting. - (fiktivt) Citat, Peter Plys

Lærer man at aktivere benene mindsker man skadespotentiale og øger kiloene på stangen.

Nu ser jeg jo en del styrkeløftere til dagligt, der rent faktisk bliver coachet konstant. Det er teknik, teknik, teknik. Der er selvfølgelig plads til grimme løft her og dér, men ellers arbejdes der altså meget hårdt på at forbedre løftestilen, hvis man ikke er idiot.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Din første sætning lyder som noget en bodybuilder kunne finde på at skrive.

For det første er dødløft ikke blot en rygøvelse, for det andet er BLACKICE ikke bodybuilder og træner derfor næppe dødløft kun for at træne sin ryg.

Runding i lænden er som du også godt ved og skriver, ikke særlig smart, men faktisk derimod, ret dumt.

Det er ikke klogt at gøre dumme ting. - (fiktivt) Citat, Peter Plys

Lærer man at aktivere benene mindsker man skadespotentiale og øger kiloene på stangen.

Vi er for det første helt enige mht til at runding i lænden ikke er det smarteste.

Mht til dit sidste postulat er jeg ikke overbevist i hverken punkt 1 eller 2.

Verdens bedste dødløftere løfter ikke meget anderledes end Blackice. Se Benedikt Magnussons dødløft.

Jeg er sikket på at Blackice ville kunne kører superstrict Jane fonda style med 100kg på stangen men så ville han også miste en del af det vækstpotentiale vægte på +200kg har. Desuden handler vægttrænngen også om at kunne flytte nogle grænser og blive stærkere.

Link to comment
Share on other sites

Benedikt Magnusson trykker helt igennem med benene.

Carl Yngvar trykket helt igennem med benene.

Det handler ikke om Jane Fonda, det handler om ikke at løfte decideret dårligt.

Træning handler om at flytte sine grænser, ja, men måske er en grænse mange trænende bør fokusere på at flytte, deres tålmodighed.
Jeg tror ikke BLACKICE har mentale problemer ift. at turde at løfte tungt, men derimod mentale problemer ift. ikke at løfte tungt nok.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan du jo kke se hvor meget der bliver trykket igennem med benene på det billede.

Men kan da kun gå ind for at man konstant prøver at forbedre sin teknik og som styrkeløftere udnytte sit potentiale så godt som muligt.

Jeg siger ikke man skal være ligeglad med teknik eller sikkerhed når man løfter.

Jeg har selv dyrket styrkeløft og trænet i flere klubber og er med min egen stil blevet coachet ag yderst kompetente folk. Johan Westerberg, Stærkjær, Tonni Jensen, masser af Obbc, osk folk og på trods af rundrygget dødløft siden slut 90'erne har min ryg det fantastisk. Men har omvendt heller aldrig lært at løfte flot. Selvom jeg synes jeg i store perioder har arbejdet seriøst på det.

Det samme tror jeg gælder for Blackice uden at kunne tale på hans vegne.

Man har bare forskellige kropsbygninger og synes det gælder om at udnytte sine styrker bedst muligt på den mest sikre måde.

Min påstand er at Blackice ville kunne ha et træningsforløb med fokus på teknik i et halvt år med intens coaching og submaximale vægte og han vil alligevel løfte på samme måde igen når der kommer vægt på stangen.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal man udnytte sine styrker, men man skal i den grad også forsøge at forbedre sine svagheder.

Nej, man ikke dømme alt ud fra et billede, men lænden er i en dårlig position, benene er næsten strakte, i en situation hvor stangen knap er løftet fra gulvet. Disse to ting er gode tegn på dårligt tryk fra benene.

At din ryg har det godt efter mange grimme løft er fint, Ralle repper ud på +250 kg dødløft uden opvarmning. Dorian Yates trænede også på en vild måde.

Dødløfter jeg som BLACKICE 1 træning er min lænd dårlig i en uge efter.

Hvis vi nu antager dine to tilfælde, et hvor BLACKICE forbedrer sin teknik, men løfter samme kg, og et hvor han bliver ved med dårlig teknik og løfter samme kg, så vil det første nu engang alligevel være at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det i sagens natur kun mine tunge løft jeg en gang i mellem optager/tager billeder af. Jeg tilstræber naturligvis ikke at løfte grimt , så i sagens natur bliver de submaksimale løft pænere end det i ser. Som Troels siger, så sker der i både squat og dødløft det at når der kommer kilo på stangen, så tager det stærkeste "led" over. Jeg har netop i lange perioder kørt bla sumo , hvor problemet er langt fra lige så udpræget, snatch grip , og andet for at pille lidt ved de ting. Overall er jeg "IMO" super godt konditioneret til tunge ryg løft, men når der kommer kilo på i den seriøse ende så runder jeg.

Det eneste jeg kan mærke i dag efter at have lavet 225 fra klods igår og 5x5 rumænsk, er en smule stivhed. Intet jeg skænker en tanke i løbet af en dag. Lad mig køre 5x10 crunches og jeg kan ikke vende mig i sengen dagen efter

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share