Armoured female


Armoured female
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det var så slut på 15R minicyklen med HST. Det var så max dag i dag med de vægte, der var mine 15RM for 14 dage siden. Jeg var godtnok træt i morges, så jeg havde egentlig ikke ventet, at jeg kunne tage 15RM i alle øvelser - men:

Der var overskud efter de fleste øvelser, især stifflegged DL og squat [JUBEL!] :w00t: , hvor jeg for squattens vedkommende følte, jeg kunne tage mindst 20 reps (nu er 32,5 kg jo heller ikke så tungt, men det var tungt nok for 14 dage siden :) )

Vægten er uændret (82½ kg), men 2 sæt á 15 reps + nyopstartet løb er nok ikke det mest hypertrofivenlige. Jeg har ellers spist bravt, bortset fra jeg har svigtet min morgen-protein-shake og aften-rugbrødsmadden med hytteost. Der er sket lidt ændringer, synes jeg dog. Armene er blevet mere markerede, og jeg er ved at vokse ud af endnu et par arbejdsbukser :jehon: Sidstnævnte har dog været lidt længere end 14 dage undervejs...

Foreløbig ros til HST, der også passer noget bedre sammen med løb end 5 x 5 :)

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg startet på 10R minicyklen. Det blev godt nok til noget hurtigkarl i går med flere supersets, fordi jeg skulle hjem og til julefrokost :beerchug: (den eneste i år, jeg kan komme til, desværre <_< )...

Godtnok er det den første dag i cyklen, men vægtene forekom mig alt for lette i mange af øvelserne, især dem jeg kun har kørt i kort tid inden jeg startede (fx military, hvor jeg kørte 20 kg 10^2). Gad vide, om det er en god ide at ændre på maxvægtene allerede, eller om jeg skal vente til 5R cyklen?

Mht den sidste cyklus (altså, efter den første 5R), som egentlig skulle køres negativt, så vil jeg prøve at køre 5R en gang mere med et 3. sæt i alle øvelserne, hvor jeg repper ud med ca. 15 reps. Der står noget om det i Cilius' log og på HST siden.

Og så går det fremad med løb, bortset fra at mine achillessener knirker under den uvante belastning :treadmill:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ydmygst tituleret mig selv "Løbenips" i den der medlemsoverskrift, som en belønning for en succesoplevelse inden for noget så grusomt som intervalløb. Det var en del af vores idrætsundervisning, og jeg og min klasse af løbeinsekter skulle løbe rundt i sløjfer over en fodgængerbro over Roskildevej. Vi skulle op af de der skråninger til broen på begge sider i det samme interval.

Det lykkedes mig at løbe alle intervallerne uden at dø :w00t: (det var det, som var succesoplevelsen ;) ) Arj, jeg fik en masse ud af det, både kondimæssigt og for de squattunge ben.

HST kører efter planen, jeg har haft 2 træningspas i 10R ugen. Det er lækkert at komme ned i reps, jeg synes godtnok der var lige lovlig meget cardio over 15R. Måske skulle jeg tage en 12R i stedet for en anden gang.

Stifflegged DL bed lidt i SI-leddet i dag, jeg er på 65 kg x 10^2. Bare ryggen afviger lidt fra en perfekt rank holdning, så bider den. Det må jeg lige være opmærksom på.

Jeg holder nøje øje med vægten, idet jeg er ræd for at alt det løberi ødelægger hypertrofien. Den er da pt. også kun 82,8 kg (den falder i det mindste ikke)...

Jeg har bemærket, at min log har 1-års jubilæum på fredag. Der kommer lige en opsummering af, hvad der er sket i løbet af året... :asthanos:

Link to comment
Share on other sites

Tadaaa! Min log har 1 års jubilæum!!

Og med dette følger en lille opsummering af, hvad der træningsmæssigt er sket for mig i det sidste år, samt et par reflektioner over min træningsmæssige fremtid.

Den viden og de tips, jeg har fået fra de andre brugere her på mol, har gjort at jeg (hvad hypertrofi angår) det sidste år er nået lige så langt som alle de andre år jeg har trænet (on-off, godtnok) tilsammen - ca. 5 år.

Tunge multiledsøvelser og ordentlig kost er nok de væsentligste årsager til disse resultater.

Bænkpres kunne jeg i forvejen, og så er jeg blevet introduceret til squat og dødløft. Det var Xax, der lokkede mig til at prøve - her er nogen af de første smertefulde erfaringer :) :

Dødløft (loggen d. 9.12.01)

Har været nede og træne i dag, hvor jeg for alvor prøvede at kaste mig over dødløftet...

Jeg (som er vant til seated leg press, der absolut ikke involverer lænden) bemægtigede mig centrets eneste stang (som både bruges til BP, squat og dødløft) og satte optimistisk 80 kg på efter et par opvarmningssæt.

Mit frodige understel gik i gang med at udføre første del af løftet, men da jeg (med skiverne hængende 10 cm over gulvet) skulle rette hoften ud, gav min lænde"muskler" fuldstændig op, hvorved jeg måtte smide stangen for ikke at lande på næsen... Skiverne i mit lille center er iøvrigt massiv stål uden gummibelægning, så receptionisten måtte lige ind i frivægtsrummet og kigge om gulvet havde taget skade. Da han var gået igen, kom jeg i øvrigt til at banke stangen op i loftet og lave et hul, da jeg skulle rydde op. Godt jeg var alene i rummet :looking:

Her lærte jeg også begrebet DOMS (fra loggen 11.12.01)
Det er nu to dage siden, at jeg måtte bøje mig i støvet for Alle Øvelsers Moder (dødløft). Min erector spinae har stadig ikke tilgivet mig, og resten af min ryg - trapezius, lat. dorsi og alle de andre er byldeømme. Selv helt oppe under kraniet er jeg øm.

Mine venner og kolleger ynker mig, når jeg prøver at bukke mig forover. Jeg minder om en gammel knogleskør kone...

Derimod har quadriceps og gluteus max. aldrig været så velrestituerede.

Hermed lige en lille advarsel til alle, som går fra seated leg press til dødløft :bblush:

Og squat (loggen d. 23.12.01)

Det sidste træningspas før jul gik bl.a. med at kaste sig over squat.

Jeg har aldrig gryntet og stønnet og grimasseret så meget under træning (godt jeg var alene i rummet) under så lidt vægt (50 kg). Det nye i det var vist kun, at jeg gik helt ned i hug i stedet for at stoppe når knæene er i 90 grader.

Og nu, to dage efter, er jeg (igen) byldeøm - denne gang i quadriceps. Det er et næsten umuligt projekt at stå ud af en bil.

Go' jul til alle jer på MOL (jeg skulle IKKE hilse fra mine lår) :sweetsun:

Nå, men med hensyn til dødløft (som jeg sidenhen forelskede mig i :wub: ), nåede jeg da op på 110 kg i 1RM inden en gammel skade i bækkenet brød op. Det var dog ikke DL's skyld alene :sad944:

I squat er jeg ikke nået videre. For nylig er jeg begyndt at overveje at skrotte det helt, til fordel for en øvelse hvor jeg kan få nogen kg på (Leg press igen eller lever squat, måske).

I bænkpres havde jeg denne ambition, som for et år siden syntes uopnåelig (loggen d. 6.12.01)

Jeg har en drøm om at bænke 1RM=80 kg inden for det næste års tid.  :blink:

Det kan da godt være, det kan lade sig gøre nu (jeg lavede en koldmax på 75 kg i september) :)

I løbet af foråret trænede jeg et hjemmestrikket todelt splitprogram hver 2. dag, delt op mellem træk og stem. Her havde jeg fremgang i styrke og masse fra uge til uge, nærmest. Det gik lidt ned af bakke, da jeg gik fra 10^4 til 5^5 i de store øvelser.

Så startede jeg en skoleperiode med 6 timers idræt om ugen, plus at jeg var blevet så dårlig i løb, så jeg måtte genoptage den ellers skrinlagte løbetræning. Det hang ikke sammen med 5x5-programmet.

En kort overgang trænede jeg så TJ's 20 rep breathing squat program, hvilket i løbet af en måned gav 2 kg på kroppen, men ingen styrkefremgang i nogen af øvelserne (muligvist fordi jeg ikke kan holde mig ordentligt fra failure, hvilket åbenbart er vigtigt for mig, når der trænes full-body program 3x/uge).

Nu har jeg kørt HST i 3 uger - jeg er lige blevet færdig med den første uge af 10R cyklen. Her er jeg via programmets opbygning sikret, at jeg ikke går til failure, og jeg er spændt på, hvad styrketilvæksten er i de forskellige øvelser. Kropsvægten er foreløbig (stort set) uændret, men jeg er tilfreds med hvis noget af isoleringen ryger (hvilket den gør til fordel for lidt ekstra muskelmasse på lår og overarme).

Så styrkemæssigt kunne det godt være bedre <_<

Jeg synes selv, mit CNS stinker :rocketwhore:

Til gengæld er det endokrine system kommet til sin ret, det responderer ganske godt på disse multiledsøvelser. I forhold til tidligere kører hypertrofien nu som smurt i olie - godt hjulpet på vej af cacaomælk og rugbrød med tun/hytteost og alt det andet mad :cheeburga:

Jeg har taget 10 kg på, hvilke hovedsageligt sidder på arme, lår og ryg/bryst.

Den absolutte fedtmængde er ca. den samme som sidste år (måske en lillebittesmule mere), dvs. min fedtprocent er faldet (er nu vel ca. 17 eller sådan noget - var 18,9 i maj og 17,5 i september).

Stats'ene pr. 6.12.01 og øgningen indtil 6.12.02

Overvidde 107 cm (spændt) +6 cm

Bryst 102 cm +7 cm

Talje 77 cm +4 cm - altså, erektor spinae er vokset efter DL :hehe:

Hofte 102 cm +3 cm

Lår ved lysken 64 cm +5 cm

Overarm 33 cm +3 cm

Højden er 174 cm.

Jeg ville gerne være styrkeløfter, men bækkenet knager under dødløft, og så er jeg squatspasser - jeg kan i hvertfald ikke finde ud af at aktivere mere end 50 % af mine motoriske enheder i så mange muskelgrupper af gangen, samtidig med at jeg skal holde balancen (jeg er også dårlig til grovmotoriske udfoldelser som fx aerobic :retard: )

Jeg kan næsten ikke tillade mig at have ambitioner inden for andet end bænkpres... eller BB.

Ovre i en post i vægttabsforumet blev jeg lettere inspireret af Angel, som vil stille op i Bodyfitness til foråret. Jeg har dog svært ved at se mig selv udstråle den påkrævede femininitet, uden at blive gennemskuet som den grovstrigle jeg er :bblush: Og så forlanger de ordentligt hår og makeup! Ms. fitness er forlængst opgivet gr. foranstående + den fri rutine (motoriktåbe igen) og så er jeg vistnok for stor.

Almindelig BB passer nok bedre til mig. Jeg kan godt være med i feltet, hvis jeg får rettet lidt op på et par slunkne muskelgrupper (biceps, baglår, lat. dorsi) og symmetrien mellem over- og underkrop (hvilken er ligeså dårlig som den grønne dame på min avatar :alien: ).

Og så er der jo lige fedtet...

For at komme ned på en fedt% på 10, skal jeg ned på [regne regne] 76 kg, dvs tabe 7 kg ren fedt.

Man skal længere ned, det ved jeg godt... 10% virker overskueligt (når nu alt foregår uden nogen former for doping), og det er så et langsigtet mål B)

Foreløbig tror jeg dog, at jeg kravler op i underkanten af 90 kg, uden at øge den absolutte fedtmænge for meget (vejer pt. 83 kg).

Og så kigger jeg på, hvad jeg er motiveret for :sweetsun:

PS: God jul til alle på MOL! I år skulle jeg som noget nyt hilse fra mine lår :)

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Tadaaa! Min log har 1 års jubilæum!!

Jeg har taget 10 kg på, hvilke hovedsageligt sidder på arme, lår og ryg/bryst.

Den absolutte fedtmængde er ca. den samme som sidste år (måske en lillebittesmule mere), dvs. min fedtprocent er faldet (er nu vel ca. 17 eller sådan noget - var 18,9 i maj og 17,5 i september).

Stats'ene pr. 6.12.01 og øgningen indtil 6.12.02

Overvidde 107 cm (spændt) +6 cm

Bryst 102 cm +7 cm

Talje 77 cm +4 cm - altså, erektor spinae er vokset efter DL :hehe:

Hofte 102 cm +3 cm

Lår ved lysken 64 cm +5 cm

Overarm 33 cm +3 cm

Højden er 174 cm.

Imponerende - IMPONERENDE

Det kræver uanede mængder af den rigtige kost, nu hvor jeg er startet med at løbe...

Sig mig - er du alligevel ved at træne til at blive nips? Nu hvor du lige var blevet så dejlig stor :w00t:

Link to comment
Share on other sites

...der er vist lidt vej igen, selvom jeg er på rette vej :)

Næstsidste dag i 10R ugen med HST.

Det var maxdag for bent-over BB rows og closegrip pulldown. CGPD kørte fint med 10RM^2 (brugte godtnok straps, da jeg er hudløs i håndfladerne efter noget idræt på skolen), og der var vist overskud til et par stykker mere (i hvert fald efter første sæt).

Anderledes lå det med BB row, hvor jeg ikke kunne gennemføre sidste sæt med 10RM - puha.

Jeg har puttet ekstra 2,5 kg på military, idet den virkede for nem i forhold til, at det var næstsidste træningspas før 10RM.

Og til slut legede jeg lidt med leversquat (her kan jeg køre eksplosivt uden at vælte) :bblush: , lidt hyggedødløft og som noget nyt: et par powercleans med 50 kg. Funny :bigsmile:

Jeg har en gammel bøtte kreatin stående, som stadig er 3/4 fuld. Jeg holdt op med at spise kreatin sidste vinter, da jeg ikke fandt det nødvendigt, men overvejer nu at starte igen. Det kniber nemlig lidt med at nå at restituere med det der løberi ind i mellem styrketræningen, tror jeg.

Kalorieoverskuddet kører heller ikke for godt :jehon:

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg ude og løbe ca. 5 km på 24 minutter. Jeg løb sammen med nogle andre fra min klasse, der var i bedre form, og de satte et tempo, der for dem var ren hyggenygge. Jeg kunne lige stønne et par ord til vores samtale undervejs - længere sætninger gav for stor en iltgæld :)

Men det er godtnok gået fremad siden jeg startede for 1-1½ måned siden :w00t: Mine achillessener tager det også lidt pænere nu.

Omkostningen for dette er en stabilisering af kropsvægten på ~82 kg. Jeg æder og æder, men kan ikke øge vægten. Slagplanen er som følger (jeg kan desværre ikke tillade mig at skrue ned for løbet, de der 2-3 x ugentligt det er).

Nye tiltag

Opstramning

1) Proteinshake oven i morgenmaden (havregryn, müsli, mælk).

2) Dobbelt op af 1. mellemmåltid (fra 1 skive rugbrød med ost til 2) kl. 9.

3) En lille müslibar kl. 11.

4) Oven i frokosten kl. 12 (som er 2 skiver rugbrød med et tykt lag proteinholdigt pålæg, fx 1/1 dåse makrel i tomat) skal der også konsumeres en chokoladebar (Snickers e.l.) og ½ liter mælk.

5) Eftermiddagsrugbrød 1-2 skiver med ost + noget chokolade.

6) Aftensmad som sædvanlig (fx 1 bagt kartoffel m. smør, 1 hakkedreng 150 gr. med grøntsager og dertil iste eller mælk).

7) Slik til fjernsynet/lektierne

8) Godnatmad, 1 skive rugbrød m. hytteost + en proteinshake.

9) Kreatin 5 gr. daglig.

10) 1 L cacao til styrketræningen.

Efter løbet prøvede jeg en koldmax med 80 kg i bænkpres (ku' ikk' la' vær') :)

Jeg løftede den 10 cm, men missede. Med opvarmning, deloadperiode og bælte kan det godt være det ville gå... :jehon:

Link to comment
Share on other sites

Det var så første dag i den reviderede kostplan - foreløbig har jeg misset proteinshaken til morgenmaden (tror ikke overboerne bliver glade når jeg bruger min temmelig støjende stavblender kl. 0530 - jeg venter til jeg får noget proteinpulver der kan opløses uden, er bestilt :) ).

Jeg missede også Snickersen til middag (jeg var mæt :dead: ) og eftermiddagsmåltidet blev til kage i stedet for rugbrød.

Ellers har jeg fulgt ovenstående plan.

Jeg har desuden kvalt en liter FDB cacao til den sidste dag i 10RM cyklen.

Der var lidt overskud i alle øvelserne :)

Vægt inden træning: 83,1 kg (det går da langsomt i den rigtige retning - og løbet æder ovenikøbet isoleringen lige så langsomt :) )

Link to comment
Share on other sites

"Ja jo tjaaa - er det OK med dig hvis jeg venter til 2. sæson (går ud fra, at der kommer flere sæsoner som i Sverige), det passer mig lidt skidt i foråret, gr. uddannelse "

- haha, det er sku i orden.. det er en date ;) ... seriøst, det kunne da være meget sjovt, jeg skal bare lige i kontakt med mit atletiske-jeg igen, så er jeg sku frisk!!!

Link to comment
Share on other sites

Nye tiltag

Opstramning

...

4) Oven i frokosten kl. 12 (som er 2 skiver rugbrød med et tykt lag proteinholdigt pålæg, fx 1/1 dåse makrel i tomat) skal der også konsumeres en chokoladebar (Snickers e.l.) og ½ liter mælk.

5) Eftermiddagsrugbrød 1-2 skiver med ost + noget chokolade.

...

7) Slik til fjernsynet/lektierne

...

Det ser da fint ud - mere chokolade og mere slik :w00t:

Hvem der dog havde den slags problemer med vægten :angry:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share