Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning


Spinderella
 Share

Recommended Posts

Guest Cykologen

Jeg er ret overbevist om at det i høj grad er sæsonbetinget, så jeg er startet med noget lysterapi, hvilket jeg allerede efter 5 dage synes har hjulpet en del.

Jeg har en god ven, som ville gå helt ned med flaget hver vinter, hvis ikke han konsekvent bevilligede sig selv en 1-2 ugers ferie sydpå hvert år i begyndelsen af januar. Han ryger virkelig ned i et sort hul, når lyset forsvinder, men prioriterer en vinterferie til solrige egne højt og har på den måde fundet en kur.

Selv kan jeg også mærke, at det hele bliver lidt tungt, men jeg er nu ikke helt så hårdt angrebet. Jeg holder fast i rigeligt med udendørs træning – specielt, når det er solskin - for at suge alt det lys til mig, der er. Og så tager jeg en ekstra dosis D-vitamin og bilder mig ind, at det gør en forskel (det er D, man får fra solen).

Håber du finder en god balance og får et dejligt efterår – trods alt smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Hej Mollerup. :smile:

Det er rigtigt, at jeg egentlig havde haft planer om at tage til adventureløb. Men min form har slet ikke været til det, og jeg valgte derfor at droppe det. Jeg vil stadig gerne prøve det engang, men der er ingen tvivl om at det var en god beslutning ikke at tage med i år. Var du med?

Jeg ved ikke lige hvor meget jeg kommer til at træne i Scandinavien, men skal i hvert fald nok lige hilse på, hvis jeg spotter dig. :smile:

Jeg kom lidt til samme konklusion, jeg syntes ikke jeg var helt klar og jeg har hostet en del på det sidste.

Jeg tror at jeg vil forsøge næste år ellers bliver det et triathlon løb i løbet af foråret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en god ven, som ville gå helt ned med flaget hver vinter, hvis ikke han konsekvent bevilligede sig selv en 1-2 ugers ferie sydpå hvert år i begyndelsen af januar. Han ryger virkelig ned i et sort hul, når lyset forsvinder, men prioriterer en vinterferie til solrige egne højt og har på den måde fundet en kur.

Selv kan jeg også mærke, at det hele bliver lidt tungt, men jeg er nu ikke helt så hårdt angrebet. Jeg holder fast i rigeligt med udendørs træning – specielt, når det er solskin - for at suge alt det lys til mig, der er. Og så tager jeg en ekstra dosis D-vitamin og bilder mig ind, at det gør en forskel (det er D, man får fra solen).

Håber du finder en god balance og får et dejligt efterår – trods alt smile.gif

Tak for din kommentar. :smile:

Jeg synes også helt klart vinteren er nemmere at komme igennem, hvis noget af den tilbringes under sydligere himmelstrøg. I år håber jeg på at komme på ski, og har derfor ikke booket en solferie i oktober/november - men jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har oplevet det så hårdt her før.

Og tak for reminderen omkring D-vitamin. Jeg vidste det egentlig godt, og har en bøtte stående i køkkenet, men har ikke lige husket at tage dem. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være et tilfælde, men jeg plejer at blive ret depri sidst på vinteren. Sidste år, hvor jeg spiste D-vitaminer, slap for at humøret endte i kælderen. Men jeg tror på at det gør et eller andet.

Jamen det har da uden tvivl stor betydning. Også tak til dig for påmindelsen om at jeg skal huske at tage mine vitaminer. :smile:

Jeg kom lidt til samme konklusion, jeg syntes ikke jeg var helt klar og jeg har hostet en del på det sidste.

Jeg tror at jeg vil forsøge næste år ellers bliver det et triathlon løb i løbet af foråret.

Surt!

Jeg lægger ikke selv nogen planer for fremtidige løb pt., men jeg håber da på at kunne være med til adventure race næste år.

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 5/11-10 @ Fitness Bilka, Skandinavian med Stine

10 min løbebånd = 1,42 km

Assisted chins

2x10@level 11 (13 klodser i maskinen)

1x8@level 11

Assisted dips

2x10@level 11

1x8@level 11

(irriterende at der ikke er angivet vægt i kg på maskinerne)

Bulgarian split squat

3x7@bw for hver side

Military press

2x10@11kg

1x8@11 kg

Lateral flex

3x10@8 kg for hver side

(kunne ikke finde 10 kg db)

Chest press

1x10@10 kg

3x8@15 kg

Low Row

1x10@15 kg

3x8@20 kg

Lige mave på bold

3x10@bw

Samlede benløft fra bold

2x10

Hyggelig træning sammen med Stine. :smile: Jeg forsøgte at komme af sted både i går og i forgårs uden at det lykkedes mig at gøre alvor af det - det kan jeg godt slå mig selv lidt i hovedet over, når jeg har det så godt i kroppen nu. Men jeg satser på det bliver nemmere..... :blush:

Link to comment
Share on other sites

Søndag 7eleven @ Lyseng Svømmebad med Stine

800 m svømning

+ diverse øvelser i vand med plader og flamingo dumbells.

Dejligt at få svømmet igen for første gang siden starten af året. Det var dog et betydeligt fald i standard fra 5-stjernet hotel i London med fluffy hvide håndklæder, marmorflader, luksusprodukter og gratis frugt til Lyseng under ombygning, hvor omklædningsrummet så totalt hærget ud, der var så beskidt at det var direkte ulækkert, gulvet var iskoldt og saunaen i øvrigt var ude af drift. :nonono:

Jeg ville gerne have været til dans i aften, men er dels for træt efter spontan bytur i går, og dels har jeg ondt i hele kadaveret. Jeg er mærket af fredagens styrketræning, søndagens svømning, og det faktum at jeg tilbragte hele dagen lørdag med at hjælpe til med et haveprojekt, der indebar blandt andet hækplantning, stenflytning, og kløvning, slæbning og stabling af brænde. Det er virkelig tydeligt at mærke, at jeg kun sjældent laver den slags nyttige ting - mine hænder er ømme efter at have holdt godt fast i redskaberne. :laugh:

Edited by Spinderella
Link to comment
Share on other sites

Ha, ja det er det sædvanlige. Man kan træne solen sort, men så snart det kommer til en smule "almindeligt" fysisk arbejde, så bliver man øm og slidt :innocent:

Jeg er stadig nok i "opstartsfase" til at jeg også bliver øm af træning - men jeg ved godt hvad du mener. :laugh: Men det var nu en skøn dag i høj efterårssol, godt selskab og med en fabelagtig udsigt over Mols Bjerge til den ene side og Århus Bugten til den anden - så jeg har det faktisk sådan lidt "more please" agtigt. :smile:

Mandag d. 8. november

1½ time afrodans

Vi var ikke ret mange i dag, jeg ved ikke om det var derfor vores lærer besluttede at knalde noget ekstra tempo på. Hårdt var det i hvert fald, da vi havde pulsen oppe i meget længere tid af gangen end vi plejer. Men lærte en ny korreografi i dag, som jeg synes er fed. Så jeg kan godt tilgive ham lidt for torturen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 11. november @ FW, JBV med Stine

10 min på løbebånd = 1,38 km

Assisted chins (UH)

2x10@bw-45kg

1x8@bw-45kg

Assisted dips

3x10@bw-45kg

Chest press

1x10@10kg

3x8@15kg

Shoulder press

1x10@10kg

- føltes helt forkert i skulderen, så den maskine rører jeg ikke igen!

Leg press

1x10@40kg

3x10@50kg

Lige mave på bold

3x10@bw

Liggende benløft på bold

3x10

Armbøjninger fra bold

2x10@bw

En knap så effektiv omgang, hvor energien lå og rallede i vandskorpen. Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg er ved at blive småsyg, eller om jeg bare var splattet, fordi jeg har sovet for lidt i nat. Desværre havde Stine det ikke vildt meget bedre, så der var ikke så meget indpisker i hende som der plejer at være. :tongue: Men det var under alle omstændigheder godt at få rørt mig lidt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 14. november

En fantastisk god danseaften! :w00t:

Var der stort set fra start til slut (dvs. knap tre timer), og vil gætte på at jeg var på gulvet lidt over halvdelen af tiden. Måtte tåle et par mindre gode danse (et par begyndere, og en der har danset længe, men ikke er ret god), men det var ok eftersom der også var mange gode danse. Deriblandt muligvis den bedste bachata jeg har oplevet i Århus samt en af de der danse, hvor man regelmæssigt er ved at flække sammen af grin. :laugh:

Fødderne er pænt medtagede i dag (må virkelig snart få taget mig sammen til at få taget de røntgenbilleder!), og kan også mærke en vis stivhed i nakken, kom vist til at gå lidt for meget amok med headrolls og hairflicks. :blush:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå, det blev ikke til så meget i sidste uge... Måtte springe over afrodans, da jeg benyttede en arbejdsrelateret tur nordpå til at slå omkring en veninde, som jeg ikke ser så tit. Dansede lidt salsa om torsdagen, men det var ikke fordi det var vildt meget. Fik dog filmet en dans igen (til noget rædselsfuld timba-musik), som jeg glæder mig til at se... Og almindelig træning blev det heller ikke til - af en eller anden grund kunne Stine og jeg ikke finde et tidspunkt, der passede os begge, og jeg kan åbentbart stadig ikke nosse mig sammen til at komme af sted selv. :blush:

Denne uge ser lidt bedre ud:

Mandag d. 22. november

1½ time afrodans - OYÉ!

Onsdag d. 24. november @ FitnessWorld, JBV

1 time body bike I

3x10 mavebøjninger på bold

3x10 armbøjninger fra bold

Jeg havde en plan om at øve nogle T-stances når jeg kom hjem, men jeg kunne ikke lige finde dvd'en. I stedet øvede jeg nogle basic shines (front double cross step, hook step, braid step og half flare). I alt var det vel omkring 45 minutter, mens jeg ventede på at min mad skulle bliv færdig. :bigsmile:

Det var rigtig fedt at køre spinning igen - det vil jeg rigtig gerne ind i en rutine med at gøre regelmæssigt!

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg lige kommet hjem fra endnu en gang dans. Torsdag er egentlig ikke en specielt god aften at være ude, men efter jeg havde været i gang med shines i går, så trængte jeg. :blush: Men jeg nåede da trods alt også at få et par udmærkede danse i aften - trods det at musikfladen langt fra er min smag...

Er noget mindre venligt stemt over for sneen end jeg var i eftermiddags: Da jeg skulle af sted gik det op for mig, at jeg havde ladet min cykel stå ude, og at den nu var godt frosset til og dækket med sne. Jeg ved ikke hvorfor jeg lige blev så blank, men jeg var stædig nok til at skrabe det værste sne væk, konstatere at låsen var frosset fast, gå ind og hente en lighter og få varmet låsen tilstrækkeligt til at den kunne åbnes. Herefter var jeg faktisk oppe på cyklen inden det faldt mig ind, at der muligvis var en chance for at gearne og bremsen også var frosset fast. :4oops: Stadig var jeg tåbelig nok til ikke at give op - så det gik med snegletempo og den ene hånd på håndbremsen (som dog duede) ned af bakken og ind i byen. Jeg var dog fornuftig nok til at trække på det stejleste stykke af Ny Munkegade - der ville jeg ikke risikere at håndbremsen kunne holde....

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 28. november

Startede dagen med:

1 time bodybike I

En ganske udmærket time og en instruktør, som jeg klart godt kunne finde på at køre hos igen. :smile: Sidste gang fungerede mit pulsur ikke, men det havde jeg fået fikset inden dagens time, så stats:

Avg HR: 157

Max HR: 178

489 kcal

Derefter:

3x10 mavebøjninger på bold

3x10 armbøjninger på bold

Efter en hyggelig eftermiddag med Ziggy-burger og lidt vandren rundt i byens gader stod aftenen i salsaens tegn. Ikke mange mennesker i aften, hvilket sikkert skyldes sneen, men ellers en helt ok aften. Kan mærke at jeg ikke er helt så rusten længere, men efter at have kigget mine film igennem er det tydeligt at jeg skal til at arbejde med bodywork og armstyling, så det prøver jeg at fokusere på. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 1. december

1 time body bike I

Avg HR: 158

Max HR: 185 :w00t:

458 kcal

Udmærket time i dag, hvor jeg kørte mig selv ret tæt på hegnet! Så meget at jeg slet ikke orkede at lave mave/armøvelser bagefter. Da jeg kom hjem kunne jeg se, at jeg faktisk ramte det, som jeg havde troet var min spinning-maxpuls. :4thumbup: Jeg har ramt 189 med mit gamle ur (193 ved løb), men har haft en fornemmelse af at min puls generelt har ligget lavere med mit nye ur (ved ikke om det skal tilskrives ændring i udstyr, form eller alder :blush:).

Jeg er meget i tvivl om jeg har sat max rigtigt i mit ur. Ved løb er den sat til 200, da jeg regner med at der stadig er et stykke op til mit "rigtige max", og i øvrigt også fordi jeg for 1½ år siden løb en 10 km med et snit på 181, trods at min form dengang (omend bedre end nu) ikke var prangende. Jeg har nu sat den til 190 ved spinning/cykling, men det kan godt være den skal endnu højere op. Her har jeg typisk kørt med en snitpuls i 160-165 området, enkelte gange omkring 169.

Hvis nogen har input omkring dette vil det være værdsat. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå, så må jeg hellere grifle lidt her igen.

Jeg vidste godt at det er længe jeg ikke har trænet, men at der er gået 14 dage kommer faktisk lidt bag på mig. Julerier, andre aftaler, sygdom - undskyldningerne er legio!

Til gengæld har jeg fået danset en del i den sidste tid - det er rigtig fedt. :smile:

Resten af ugen er godt booket, men jeg håber på at kunne tage mig sammen til at spinne i weekenden (måske lidt optimistisk, egentlig, givet at jeg skal i byen fredag og til julefest lørdag :blush:).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så så man lige mig på en spinningcykel - det er ellers efterhånden ved at være et meget sjældent syn! Men forhåbentlig kan flere af de gode intentioner blive omsat til handling her i 2011. Guderne skal vide at jeg VIRKELIG trænger til at blive strammet op!

1 time bodybike I aka bikefit energy, som de åbenbart har fundet ud af det skal hedde nu.

Max HR: 184

Avg HR: 153

444 kcal

Efter udstrækning lavede jeg også lidt maveøvelser på gulv. Det blev dog ikke den store omgang...

Link to comment
Share on other sites

6. Januar 2011: Svømning @ Århus Svømmestadion med Naboen

God træning i dag, og forhåbentligt en god start på hvad der gerne skulle blive en fast torsdagstradition. Da jeg havde svømmet 1000 meter syntes jeg egentlig jeg havde gjort det godt, men Naboen, som er habil svømmer, ville gerne træne mere, og jeg gik med på at blive i vandet. Efter 1500 meter var jeg seriøst på vej op. Både fordi det for en utrænet svømmer som mig var en fin træningsmængde, og fordi jeg var begyndt at blive ret så sulten. Efter lidt overtalelse endte det med at jeg gik op, spiste min medbragte proteinbar, og hoppede i baljen igen og nuppede 500 meter mere. Således endte dagen med en PR. :4thumbup:

2000 meter i alt

Ca. 1 time og 20, inkl. pause.

Link to comment
Share on other sites

9. januar 2011: Spinning @ JBV

Bikefit energy

49:25 + udstræk

Max HR: 187

Avg HR: 167

536 kcal

Virkelig en fed time i dag, hvor jeg gav alt hvad jeg havde. :4thumbup: Timen bestod af tre blokke, og allerede i 2. blok havde jeg fået kørt mig selv så meget i hegnet, at jeg var helt færdig. I starten af 3. blok fik jeg virkelig ondt mellem skulderbladene (sikkert pga. svømning i torsdags), så motivationen for at fortsætte var lav, og jeg fedtede den af i et stykke tid, men fik alligevel svinget mig op til at få finalen med.

Jeg har endnu engang sat PR for max-puls til en spinningtime, og har et væsentligt højere snit for timen end jeg ellers har haft siden jeg kom i gang igen. :devil:

post-24795-055409100 1294579484_thumb.gi

Link to comment
Share on other sites

Min vægt kom ret meget ud af kontrol i specielt sidste halvdel af 2010, og det skal der rettes op på nu. Det officielle startskud på at tabe mindst 5 og gerne 8-9 kg lød i mandags. Jeg vejer mig stort set dagligt, men har besluttet kun at logføre på ugentlig basis med vejedag om mandagen.

Uge 1: 70,0 kg :crazy:

Uge 2: 69,2 kg ( -0,8)

Link to comment
Share on other sites

Min vægt kom ret meget ud af kontrol i specielt sidste halvdel af 2010, og det skal der rettes op på nu. Det officielle startskud på at tabe mindst 5 og gerne 8-9 kg lød i mandags. Jeg vejer mig stort set dagligt, men har besluttet kun at logføre på ugentlig basis med vejedag om mandagen.

Uge 1: 70,0 kg :crazy:

Uge 2: 69,2 kg ( -0,8)

Jeg syntes altid det går galt med vægten sidst på året.

Det er snyd :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Min vægt kom ret meget ud af kontrol i specielt sidste halvdel af 2010, og det skal der rettes op på nu. Det officielle startskud på at tabe mindst 5 og gerne 8-9 kg lød i mandags. Jeg vejer mig stort set dagligt, men har besluttet kun at logføre på ugentlig basis med vejedag om mandagen.

Uge 1: 70,0 kg :crazy:

Uge 2: 69,2 kg ( -0,8)

Så har vi jo næsten samme mål; de 5 er jeg med på, gerne lidt mere men 9 tror jeg sq ikke at jeg kan slippe uden videre.

Kan være at jeg skal beholde mine mandagsvejninger i min log og hente motivation herinde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes altid det går galt med vægten sidst på året.

Det er snyd :laugh:

Hvis det så bare kun var sidst på året - her snakker vi sidste halvdel! :laugh:

Så har vi jo næsten samme mål; de 5 er jeg med på, gerne lidt mere men 9 tror jeg sq ikke at jeg kan slippe uden videre.

Kan være at jeg skal beholde mine mandagsvejninger i min log og hente motivation herinde.

Super, hvis vi kan holde hinanden lidt i ørerne. :4thumbup:

Jeg må også have haft en momentan hjerneblødning, da jeg skrev 9. :blush: Der skulle have stået 7-8 i stedet. Jeg vil rigtig gerne ned og ramme 62 kg, men erfaringsmæssigt så når jeg omkring 63 til et punkt hvor

utilfredshed med vægt < nødvendige afkald for at opnå yderligere tab,

og så er det svært at finde motivationen til at komme længere ned.

Edited by Spinderella
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share