Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Ja, det er dieselmotoren, der slår til igen :laugh:

Pulsen kigger kun lige op over 130 halvvejs, og det må være bakkerne i Dyrehaven. Der er da heller ingen tvivl om, at min førsteprioritet de kommende uger og måneder bør være at få noget mere hurtighed ind over. Jeg vil prøve at snige det ind stille og roligt, så jeg ikke udfordrer biostilladset for meget.

Og nej, jeg indtog ikke noget undervejs. Jeg spiser aldrig på lange løbeture, og drikker kun, hvis det er over to timer. Mandag blev det til to slurke vand ved et offentligt toilet ved mosen omkring 24 km. Jeg får tunnelsyn og skal bare hele vejen hjem. Ikke særlig hensigtsmæssigt, måske, men sådan har jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Sejtrækker Søndag

Tungt og råt løbevejr i dag med både blæst og sneslud. Men jeg trodsede elementerne og løb hjemmefra ind til Spartas fællestræning og hjem igen bagefter i noget rigtig sejtrækkertempo. Det gav lidt kilometer på kontoen og resulterede i den første 100+ km uge i umindelige tider :4trumpet:

Her er turen

Link to comment
Share on other sites

Uge 49

Da det glippede med den lange tur sidste søndag, biksede jeg i hast et andet program sammen for denne uge. Det blev til 3 løbedage i træk to gange med en enkelt dag ind imellem med spinning og styrke. Og da det lykkedes mig at få en langt tur mandag, udnævnte jeg uge 49 til en volumen-uge.

Mandag

Som tidligere beskrevet 30,22 km i fantastisk vejr. Løb fra Østerbro til Dyrehaven og en god bid af E-løbsruten.

Tirsdag

9,5 km tur i mosen. Stille og roligt tempo.

Onsdag

13,5 km til fællestræning i Herlev med 5 km tempoløb indlagt undervejs.

Torsdag

Den traditionelle cocktail med 40 min spinning efterfulgt af 40 min. styrke.

Fredag

15 km tur til Østerbro og tilbage plus rundt om mosen. Der var stadig saft og kraft i Bodil!

Lørdag

6 km fællestur med et par andre fladfodstosser omkring mosen.

Søndag

Lige knap 28 km som tidligere beskrevet. Løb til Østerbro og tog med på 16 km-turen på holdet, der løber 4:50 min/km. Og løb hjem igen bagefter.

Lidt hovedregning siger mig, at det lige med nød og næppe må blive en 100+ km uge. Det er godt nok et stykke tid siden, jeg har været oppe i de luftlag.

Nu vil jeg prøve at få restitueret og løbe lidt mere tempo i ugen, der kommer. På næste søndag venter der den næste 10 km i årets Frost Cup ...

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Producer og singer/songwriter Devonté Hynes og hans projekt Blood Orange er åbenbart 'da shiiiit' lige nu. Og når man tjekker ham ud, er det sgu' ikke helt tosset. Lidt som en opdateret, yngre og lidt mere rund og soulet udgave af Prince. Slet ikke dårligt på en mandag morgen.

http://www.youtube.c...h?v=DfZMvTHJLUs

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Uge 49

Da det glippede med den lange tur sidste søndag, biksede jeg i hast et andet program sammen for denne uge. Det blev til 3 løbedage i træk to gange med en enkelt dag ind imellem med spinning og styrke. Og da det lykkedes mig at få en langt tur mandag, udnævnte jeg uge 49 til en volumen-uge.

Mandag

Som tidligere beskrevet 30,22 km i fantastisk vejr. Løb fra Østerbro til Dyrehaven og en god bid af E-løbsruten.

Tirsdag

9,5 km tur i mosen. Stille og roligt tempo.

Onsdag

13,5 km til fællestræning i Herlev med 5 km tempoløb indlagt undervejs.

Torsdag

Den traditionelle cocktail med 40 min spinning efterfulgt af 40 min. styrke.

Fredag

15 km tur til Østerbro og tilbage plus rundt om mosen. Der var stadig saft og kraft i Bodil!

Lørdag

6 km fællestur med et par andre fladfodstosser omkring mosen.

Søndag

Lige knap 28 km som tidligere beskrevet. Løb til Østerbro og tog med på 16 km-turen på holdet, der løber 4:50 min/km. Og løb hjem igen bagefter.

Lidt hovedregning siger mig, at det lige med nød og næppe må blive en 100+ km uge. Det er godt nok et stykke tid siden, jeg har været oppe i de luftlag.

Nu vil jeg prøve at få restitueret og løbe lidt mere tempo i ugen, der kommer. På næste søndag venter der den næste 10 km i årets Frost Cup ...

Jeg må nok se at komme længere ned i vægt, for det lader til at der er et Marmotte startnummer ledigt med den fremgang du har på løbefronten.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nødig skrive noget dårligt om juleskinnet, men indlejring af youtube er åbenbart ikke aktiveret. Jeg tør næsten melde min ankomst til Spartas træning på, at det virker igen så snart det normale skin vender tilbage.

Nå ja, selvfølgelig. Det har du da ret i. :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Onsdagseksperimenter

Første forsøg med 10/20/30-træning. Det skulle jo være så moderne :)

Sagen er, at fællestræningen i aften skulle byde på 2 x 5 minutters 10/20/30, men jeg er forhindret i at komme. Så jeg tænkte, at jeg ville forsøge mig selv.

Princippet er enkelt: 2 x 5 minutter med 30 sekunders jog, 20 sekunders lidt hurtigere løb og 10 sekunders all-out. Plus 5 minutters jogging mellem de to blokke.

Det skulle være effektivt, men nu får vi se. Det er i hvert fald ikke nogen hemmelighed, hvor det intensive arbejde ligger henne på pulskurven :)

post-52761-0-21741600-1386764116_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Fine takker :smilerock:

Takker. Hø, hø.

Faktisk viser de jo lige præcis, hvad der er fidusen ved det der 10/20/30-træning, for selv om det bare var en lille prøvetur, så kan man se, at pulsen ikke rigtig kommer ned mellem rykkene. Det føles som virkelig let træning, men man holder dampen oppe over et godt stykke tid - uden rigtig at mærke det. Interessant.

Link to comment
Share on other sites

PYHA, efter at have læst denne særdeles foruroligende artikel om, hvordan man langsomt dør, hvis man sidder ned for meget, fik jeg bestilt mig et hæve-/sænkebord.

http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/sedentarisme-er-det-nye-rygning

Jeg har haft sådan et bord tidligere i en del år, men den ene af mine drenge fik det med, da han flyttede, og så har jeg siddet ned siden. Afbrudt af lidt løb og cykling :)

Det der især slår mig er, at motion ikke er nok. Det rækker ikke, at tage sig en løbetur. Sidder man ned i mange timer, risikerer man at skulle herfra alt for tidligt.

Så nu er jeg kommet på fødderne igen, og det føles rigtig godt!

post-52761-0-94672600-1386919115_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er tankevækkende. Har instinktivt på fornemmelsen, at der er noget om snakken. Da jeg tidligere havde hæve-/sænkebord, stod jeg faktisk også op det meste af tiden.

Alternativt skal man sørge for at sidde som en skoletræt 9. klasses elev med en kropsvinkel på 135 grader. Det har jeg så også hørt i en anden sammenhæng: Man skal helst sidde, så man er lige ved at glide af stolen.

Efter lidt søgning fandt jeg i øvrigt et virkelig flot hæve-/sænkebord til 2000 kr. (eks. moms) hos KontorZonen.dk. Gratis levering her på adressen efter 2-3 timer. Det var sgu' god service :4trumpet:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Så er det alligevel ikke så tosset at rasle rundt på S-banen, hvor jeg hele tiden skal hen til vinduet og kigge døre, inden jeg kan køre fra perron.

Ja, det kan dit kredsløb formodentlig kun være tilfreds med. Så må du tilfredsstillet din indre fartdjævel på cyklen :laugh:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Frost Cup, 2. afd.

Så blev det tid til næste runde af Frost Cup, og det var på den velkendte, hurtige 2,5 km rute på DTU. Jeg har lige tjekket sidste gang, jeg løb den med GPS-uret, for det foresvævede mig, at den var lidt for kort. Men den viste 9,95 dengang, så det er nu ikke meget, det drejer sig om.

1. afdeling var jo ude i Hareskoven med masser af bakker, og den landede på 43:46. Dagens rute var langt mere flad med kun en enkelt bakke undervejs. Til gengæld er det altid noget af et hamsterhjul at skulle 4 gange rundt på en 2,5 km rundstrækning i forhold til 2 x 5 km.

Nuvel, min bedre halvdel skulle bruge bilen i dag, så jeg måtte hoppe på havelågen og cykle de 10 km til DTU. Så alt i alt har jeg fået 20 km transportcykling oveni. Det regnede, så det var ikke den bedste optakt, men ellers er det god opvarmning at tage cyklen til et løb. Man får lige benene i gang.

Vel deroppe fik jeg smidt regntøjet, sat nummeret på og sat chippen på skoen. Der er så mange med i Frost Cup nu, at der er den traditionelle opmarchbås, hvor man placerer sig efter forventet km-tid. Jeg stillede mig i gruppen 4:20-4:40/km efter lidt sporadisk opvarmning, og så gik starten ellers klokken 10.

Det blev et typisk løb i forhold til den form, jeg er i lige nu. Der er simpelthen ingen speed i benene, men udholdenheden har det fint. Så jeg forsøgte at skyde mig ind på et tempo, jeg kunne holde hele vejen og kom efter 4 meget våde, kolde og blæsende runder i mål på 41:10.

En gedigen forbedring siden sidst, meeen det skyldes til dels den noget fladere rute, og så det faktum, at den lige mangler 50-60 meter. Selv med det trukket fra, var tempoet dog højere end sidst, så jeg skal ikke klage.

Jeg kan se på sms-beskederne fra events4u, at jeg har løbet de 4 runder på hhv. 10:12, 10:13, 10:25 og 10:20. Det svarer meget godt til min oplevelse af, at gik en smule langsommere på de sidste to runder. Men afvigelsen ligger inden for det rimelige, og tempoet må siges at have været meget konstant.

Det tager jeg som et godt tegn på, at grundformen er på plads. Jeg kunne ærlig talt ikke have løbet ret meget hurtigere. Men til gengæld kan jeg ikke rigtig mærke det i benene nu, og i forhold til en del af mine Herlev-kolleger, var åndedrættet fint under kontrol umiddelbart efter løbet.

Alt i alt bekræfter det mig bare i min fornemmelse af, at jeg godt kan begynde at lægge noget mere hurtighed på. Der er dog ret lang tid til næste konkurrence, så fra nu af og hen over jul og nytår vil jeg også prøve at få nogle flere kilometer i benene. Så det bliver en indsats ad to spor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share