Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Tømmermandstræning™

Herlev Løberne har den faste tradition at mødes nytårsdag til en omgang socialt løb. Tidligere var det klokken 10(!), men nu er det på et mere menneskeligt tidspunkt: kl. 14. Det blev til 16 superhyggelige kilometer i skoven med masser af snak og lidt tømmermandstempoløb indimellem. Havde lovet min bedre halvdel en fælles løbetur i dag også, så der ventede en ekstra bonus i form af 5 km jogging umiddelbart efter fællestræningen. Nu er jeg sådan set også klar til at gå i seng :)

Link to comment
Share on other sites

Frost Cup, 3. afd.

Helledusseda, som tiden går. Pludselig var det i morges blevet tid til tredje afdeling af årets Frost Cup. Det skulle nærmest foregå i min baghave, for det var en 5 km rundstrækning lige her nede ved Utterslev Mose. Det er altid lidt spøjst at tage nummer og chip på hjemmefra og så lunte hen til start på 5-10 minutter. Ren luksus.

Det forhindrede nu ikke, at jeg stod rasende tidligt op for at få sat et godt morgenmåltid til livs i god tid. Jeg skal gerne spise en tre timer før starten for ikke at få problemer med maveklem. To timer er absolut minimum. Den sidste time før starten skal der dog lige en god, stærk kaffe inden bords. Men efter det ritual er jeg også klar :)

I år havde de lige lagt en ekstra sløjfe på i starten for at komme på den rette distance. Så den skulle være præcis 5 km i år i modsætning til sidste år, hvor man løb fantomtider. Den samme svaghed har rundstrækningen i Lyngby, hvor vi løb årets 2. afdeling. Den er også lige i underkanten, hvad der gav den fornuftige tid på 41:10 i december.

Nuvel, siden har jeg fået løbet nogle solide uger, dels med mange kilometer og dels - de sidste par uger - med lidt mere hurtighed. Jeg var spændt på, om det kunne aflæses i dagens løb.

Starten gik i hvert fald fint, og der kom hurtigt lidt spredning på. I år er der vist omkring 800 løbere med, og derfor er startområdet i år delt op efter km-tider, hvor vi de andre år bare er startet i én stor klump. Det er måske en lille detalje, men den betyder, at alle kommer langt bedre fra start. Således også i dag.

Rundstrækningen går uden om vestmosen hen til Harekovvejen og tager en lille runding omkring Høje Gladsaxe. Der er lidt stigninger på, men ikke det vilde. Det mest irriterende er er trappen op fra fodgængertunnellen under Hareskovvejen. Den bryder virkelig rytmen, og det samme gør et par virkeligt skarpe sving undervejs. Men igen: ikke det vilde.

Mine to runder gik i fint og ensartet tempo hele vejen. Jeg havde den sædvanlige uopmærksomhed/tempofald ved 6-7 km, men fik samlet mig sammen igen og kom hjem på 40:42. Næsten 30 sekunder kappet af siden sidst er rigtigt fint. Specielt fordi rundstrækningen i dag var uhyre tæt på de 10 km, hvor ruten sidste gang var lidt kortere.

Der er stadig ikke speed i benene til mere, så pulsen var ikke vildt hårdt presset. Men træningen begynder at give bonus, og tiden er stille og roligt på vej den rigtige retning. Nu gælder det om at have den næstvigtigste ting på træningsprogrammet: tålmodighed! (Den vigtigste er en god nattesøvn).

Alt i alt en god dag på stierne omkring mosen :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Uge 1

Det er godt nok ikke blevet til mange kilometer i denne uge, men det kan ikke være anderledes med to motionsløb i samme uge. Så har der simpelthen ikke været plads til at klemme en eller to lange ture ind. Så det må blive næste uge. Til gengæld har nogle af kilometerne været lidt hurtigere end normalt.

Mandag

Kort joggingtur i nabolaget efter den lange tur om søndagen. Måske en 5-6 km.

Tirsdag

Nytårstrail i Terkelskov ved Nymølle. Kort intensivt og sjovt. Måske en 8-9 km inkl. opvarmning.

Onsdag

Tømmermandstræning i Herlev, omkring de 16 km. Derefter 5 km jogging med fruen.

Torsdag

Besøg i FW med styrketræning etc.

Fredag

11,5 km med pyramideintervaller på 1, 2, 3, 4, 5, 4, 3, 2, 1 minutter med 2 minutters jogging imellem.

Lørdag

Morgenjogging før morgenmaden, mosen rundt, omkring de 9 km.

Søndag

Frost Cup med en del opvarmning, i alt en 13-14 km

Ugen har hastighedsmæssigt rykket mig lidt, så det er fint nok. Men de næste uger skal der lidt mere distance på.

Stay tuned ...

Link to comment
Share on other sites

Melodien der blev væk

Min morgensang om mandagen manglede i går, da der ikke er så meget sjov ved at poste i tråden, når man ikke kan indlejre YouTube-klip, men skal til at klikke videre i stedet for.

Det skulle ellers have været noget med INXS, for dem har jeg lige genopdaget og dyrker lidt for tiden. Det var sgu et godt powerband fra down under. Faktisk hørte jeg dem i stedet for Tears for Fears, da jeg skulle have et godt, højt rocknummer at løbe hjemmefra på i søndags til min 10 km.

http://youtu.be/vSME53nL8tg

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu bedst kunne lide Mystify fra INXS. Han var i øvrigt en heldig satan, indtil han valgte at begå selvmord, ham Hutchence. Han levede jo et hårdt liv hvor kæresterne bl.a. hed Helena Christensen, Kylie Minogue, og Paula Yates......

Link to comment
Share on other sites

Ja, han havde stribe "ret interessante" pigebekendtskaber, som en ægte rock'n'roller jo skal have.

Jeg mener i øvrigt, at der var en lidt mystisk forhistorie til hans selvmord på hotelværelset. Nogle år i forvejen, hvor han stadig var med Helena, havde de været i København, hvor han styrtede på cykel og slog hovedet ret voldsomt. Det havde han nogle følgevirkninger af, og det kan også have bidraget til noget depression. Han skiftede i hvert fald - til dels - personlighed og blev truende over for bandmedlemmerne, når bølgerne gik højt.

Det var i 1997, at han døde, og jeg husker diskussionerne, fordi jeg netop selv året før var styrtet på cykel og havde slået hovedet med en stor væskeansamling i hovedet til følge. Jeg blev hasteopereret og havde egentlig ikke nogen følger af det, men kan tydeligt huske, at man i værste fald kunne opleve personlighedsforstyrrelser. Ja, og så kan man dø af det, specielt hvis man er baby og bliver rystet for voldsomt.

Nå, men alt det dystre skal ikke stå i vejen for musikken, og min egen favorit er nok deres tredje album, hvor de stadig havde noget ungdommeligt gåpåmod ...

http://youtu.be/3-zdou_xsr0

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg kan simpelthen ikke gøre op med mig selv, om jeg har lyst til at se denne her ...

Hmm, hvorfor ikke?

Selvom det er på grænsen til det snagende ift. privatliv, så tror jeg det er ret interessant at komme "bag" facaden. Nogle gange kan Riis virke som den koldeste skid i verden, der er ligeglad med alt og alle, men noget tyder på at han er ret så opmærksom på hvad omverdenen tænker om ham. Måske det også kan løfte sløret lidt for hvad der reelt ligger bag salget til Tinkoff.

Når det så er sagt, så er det samtidig genialt spin! Han kommer jo med stor sandsynlighed til at virke som et offer i dokumentaren, og i virkeligheden er han en sød familiefar.

Link to comment
Share on other sites

Når det så er sagt, så er det samtidig genialt spin! Han kommer jo med stor sandsynlighed til at virke som et offer i dokumentaren, og i virkeligheden er han en sød familiefar.

Ja præcis, det er altid svært at gennemskue "dagsordenen" i de der programmer, der går virkelig tæt på. Men jeg ender jo nok med at se det alligevel :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share