klausjensen


klausjensen
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dato: Lørdag, 7. juli 2002

Varighed: 5 timer :)

Center: Fyens Helse Sport

Endelig oprandt dagen. Jeg er DØDtræt, så jeg gør det lige kort i denne omgang. Jeg fik ikke skrevet ned undervejs,

Bænkpres max

(opvarming, kan ikke huske lige havd jeg tog)

1 x 1 x 95kg *PR* :devil:

1 x 1 x 100kg (miss)

1 x 1 x 100kg (miss) :crying:

PIS OG LORT! Jeg var så ultratæt på 100... Det var gudhjælpemig mine triceps, der gav op. 10 uger gammelt max var 90kg.

Dødløft max

(opvarmning)

1 x 1 x 170kg *PR* :devil:

1 x 1 x 180kg *PR* :devil::devil:

1 x 1 x 185kg *PR* :devil::devil::devil:

6-7 uger gammel max var 165kg. Min sidste løft på 185kg var måske det grimmeste dødløft, der nogesinde er set. En uskøn blanding af dødløft, brøleabens parringsskrig og shrugs. Men op det kom den! :devil:

Power clean and press

1 x 1 x 65kg

1 x 1 x 70kg *PR* :devil:

1 x 1 x 75kg *PR* :devil:

Nu jeg sidder og skriver kommer jeg lidt i tvivl om det var 72,5 eller 75 jeg løftede til sidst? Nogen der kan huske det?

Overall

En stor oplevelse. Mødte en masse fantastiske mennesker og fik rekorder og en kongekrone med hjem.

Link to comment
Share on other sites

Desværre fik jeg også noget med hjem, jeg godt kunne have undværet. :(

Jeg har pådraget mig en skade i højre skulder, må jeg endeligt konstatere her til morgen. Jeg kunne godt mærke optrækket til det under power clean and press i går, og da skulle jeg jo nok være stoppet. Men jeg store klovn skulle jo naturligvis liige... Omvendt er det ikke sikkert det har gjort hverken fra eller til.

Nu håber jeg bare det kan gå over hurtigt, så jeg kan komme igang med Sheiko-programmet. Men en workload som Sheiko på en skadet skulder, det duer ikke, så lige nu synes jeg det ser lidt sort ud.

:angry: :unsure: :angry2: :angry3: :baby: :bojo: :clown: :confused: :confused3: :dead: :crazy::cry: :cry_ani: :crying: :cry:

Link to comment
Share on other sites

Litopsi>> :bblush:

Tak tak. :)

Det var da klart en booster for både selvtillid og motivation.

Heldigvis var jeg bedre end jeg havde forventet til at lukke ude, at der stod 30 veltrænede fyre (og en ditto chick) og gloede og hujede når jeg gasblå i ansigtet dødløftede som en opslidt gaffeltruck og med primatskrig og hele pivtøjet. :)

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med rekorderne :)

Det er mig en total gåde, hvorfor mit eget dødløft er så pinligt ringe, når først XAX og nu du beviser, at man hæmningsløst kan smække halve og hele tons på sit 1RM i denne øvelse. OK, måske en smule overdrevet, men sådan oplever jeg det, når I skriver, at I forresten lige lagde 20 - 30 kg til den personlige rekord. Men det VAR også godt nok flere uger siden I satte nyt max sidst, så...

Nå, min selvrespekt må vel overleve på, at I stadig mangler at bænkpresse over 100kg ;) . Måske kan vi lære et eller andet af hinandens træninger. Jeg tror i hvertfald lige jeg vil kigge lidt nærmere på jeres logbøger.

...Inspector Clouseau tager skæg og blå briller på, og gør sig klar til at gå på opdagelse... :ninja:

Og afslutningsvis lige et enkelt alvorligt ord: Tag din skulderskade alvorligt! Skulderskader er simpelthen styrkeløfternes pest. Skulderen indgår i 99% af alt hvad vi laver, og hvis den ikke fungerer ordentligt, så vil det i bedste fald sætte en grænse for resultaterne, fordi man ikke vil kunne yde sit bedste hverken til træning eller i konkurrence. I værste fald kan det stoppe karrieren. Så mit råd er helt klart, at du i dette enkelte tilfælde skal lytte til de ellers sportsskadeignorante læger og holde pause, indtil skaden er væk. Ellers kommer du til at trækkes med den i årevis. Vi er mange tosser, som af egen bitter erfaring kan bekræfte, at man ikke skal spøge med sine skuldrer.

Link to comment
Share on other sites

Claus J, det var sgu et imponerende kødløft du præsterede :o , lidt fra Tonni og JFK.... :D ! Jeg er sikker på at du ryger over de 100 kg i bænkpressen efter dit B.Sheiko program!

Så kan det være at vi ser dig ligge og kæmpe med 120+ til næste MOL-træf (håber vi da at der kommer)....

:ilovemuscle:

Link to comment
Share on other sites

Y'all>> Tak tak. :)

Her er klippet med mit rædselsfulde dødløft: MPEG(3MB)

Det er helt sikkert ikke sundt, og jeg er sur på mig selv over, at jeg laver sådan et løft, når jeg nu VED bedre. Suk... Det skal ind på ryggraden, ikke knække ryggraden.

Jeg er jævnt øm idag. Ikke noget handicappende, men dog ganske jævnt øm (det er dog en del i Jylland).

Link to comment
Share on other sites

Nu anbefaler alle dig nærmest pr. automatik Close Grip Bench Press som svar på, at du oplevede svaghed i triceps. Det er sikkert også et udmærket råd (jeg laver dem selv), men når nu alle tilsyneladende er enige, så må jeg hellere lige stille mig på tværs ;) . Jeg kan nemlig ikke lade være med at tænke på den artikel, som Thomas J forledes lavede et link til:

http://www.t-mag.com/html/52balan.html

Den handler om Structural Balance, og indledes med dette afsnit:

For instance, if a particular athlete's personal best on the close-grip bench press is 225, but he has to ask the bag boy at the local Piggly-Wiggly to heft the one-gallon jugs of milk into his trunk, something is terribly, terribly wrong. In other words, more than often enough, if you're failing to make progress in a given lift, the body is protecting itself from injury by neurally inhibiting strength gains.
Pointen i artiklen er, at kroppen fungerer som en helhed, og hvis ikke alle dele er optimeret, så virker skidtet ikke som det skal. Herefter oplister han en række øvelser, som optimalt bør stå i et vist forhold til hinanden. Nu er Charles Poliquin en lidt kontroversiel personlighed, så man skal altid tage hans artikler med et gran salt. Men der er nu noget interessant og indlysende rigtigt i hans påstand om den positive effekt af balance.

Det som gør denne artikel specielt interessant for dig (eller burde gøre det...) er det allersidste afsnit:

You may consider all of this testing to be too much trouble. Fine. At the very least, test your close-grip bench press and your single-arm external rotation. If you're like the majority of athletes, you'll find that your rotator cuffs are woefully underdeveloped, and simply including this movement into your routines will dramatically increase your bench press performance.

Sammenholdt med, at du fik en skulderskade ved dit max-forsøg kunne det jo godt være, at dit problem slet ikke ligger i svage triceps. Måske ligger problemet dybere end det, og så vil du ikke opnå andet ved at knokle på med CGBP end flere skader. Ifølge Poliquin vil du i så fald kunne opnå både mindre skaderisiko og bedre resultater ved at styrke de svage led i kroppen.

Structural Balance er et område, som jeg aldrig har beskæftiget mig med, men det lyder både interessant og relevant. Synes jeg :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg selvfølgelig ikke Klaus. Men skal vi ikke slå koldt vand i blodet med det skulderskade noget. Man kan altid få forbigående smerte i sine led ved tunge løft, og hvis Klaus´s skulder har det fint om et par dage, så er det jo reelt ikke en skulderSKADE. Det virkede heller ikke afsindigt akut. Det var jo ikke noget med at han rullede sig på gulvet i smerte efter hans bænkpres. Jeg tror reelt bare at han har overbelastet sin skulder en smule. Men det ved han selvfølgelig bedst selv.

Og hvad angår Poliquin´s artikel, så er jeg slet ikke enig i at man kan opstille retningslinier over hvad man skal kunne løfte i forskellige øvelser, for at være en balanceret atlet.

Desuden tror jeg faktisk at det ER svage triceps som er problemet. Da jeg var oppe og træne med Klaus i HSK, var han overordentlig svag i bænkpres lockouts. Det burde ikke være sådan. Hans max lockout ligger reelt ikke særligt langt fra hans max i bænkpres. Så jeg tror han vil få mere ud af at arbejde med tunge lockouts og board presses, end CG bænkpres. Det passer bare ikke så godt ind i Sheiko cyklussen, men så må du arbejde med det på et senere tidspunkt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas>Bemærk, at jeg faktisk heller ikke fraråder CGBP, hvis problemet virkelig er svage triceps. Og at Charles Poliquins artikler skal tages med et gran salt er stort set også også et citat fra mit eget indlæg. Men det udelukker jo ikke, at han har fat i noget væsentligt. Og at en svaghed i en given del af kroppens muskulatur kan være årsag til dårlige resultater i en øvelse, som kræver styrke i helt andre muskler, er ikke noget, som Charles Poliquin har opfundet. Det blev f. eks. gennemgået på et trænerkursus under DSF i Aalborg sidste år (et kursus, som din makker Tonni var i øvrigt med til).

Poliquins meget nøjagtige definition af hvilken vægt man skal kunne løfte i forskellige øvelser skal naturligvis ikke tages bogstaveligt. Men at afvise sammenhængen mellem en balance i kroppens muskulatur og dels risikoen for skader, dels præstationsevnen, er for letkøbt.

Og angående skulderskader, så kan man ikke tage dem for alvorligt. Om Klaus har en skade, eller om det kun er noget betydningsløst, som går over i løbet af tre dage, kan jeg naturligvis ikke udtale mig om. Men man skal ikke have ret meget erfaring med styrkeløft og styrkeløftere for at vide, at netop skulderskader er noget, som uforholdsmæssigt mange døjer med. Og at de meget ofte er både langvarige og alvorlige. Hvis han holder en pause og det viser sig ikke at være en alvorlig skade, hvad er så konsekvensen? Tre uger uden træning. Men hvis han ikke holder pause, og det viser sig alligevel at være optakten til en alvorlig skade, hvad er så konsekvensen? Det behøver jeg vist ikke svare på.

Link to comment
Share on other sites

Og at Charles Poliquins artikler skal tages med et gran salt er stort set også også et citat fra mit eget indlæg.
Yep, stilte mig heller ikke uenig med noget du sagde. Det var Charles artikel som jeg ikke synes holder.
Og at en svaghed i en given del af kroppens muskulatur kan være årsag til dårlige resultater i en øvelse, som kræver styrke i helt andre muskler, er ikke noget, som Charles Poliquin har opfundet.

Nej, det har du ganske ret i. Men det er jo ikke det artiklen drejer sig om. Det han forsøger at sige, er at der skal være en balance mellem visse øvelser, før man kan sige at man er balanceret styrkemæssigt. Det har jo pr. definition ikke noget at gøre med svage muskelgrupper. Du kan jo godt have svage skuldre, og være ekstremt stærk i behind the neck press. Det kunne jo være at dit gode BHN pres skyldes særdeles stærke triceps og trapezius muskler. Det er ligesom der jeg synes hans logik halter. Man kan godt analysere sig frem til at en given muskelgrupper halter i en given bevægelse. Er man slap i toppen af bænkpres, så er det åbentlyst at det er ens triceps som halter. Men at sige at der skal være en balance mellem military presses og bænkpres, og CG bænkpres og bænkpres osv., holder bare ikke. Der vil altid være individuelle forskelle der gør at man ikke kan sætte den slags retningslinier op. Du kan tage 2 forskellige personer som bænker det samme, og som har nogenlunde som styrke ratio, og så vil der alligevel kunne være stor forskel på deres overhead press. Det afhænger jo også af om man har favorable ledvinkler og knoglelængder for et givent løft.

Det blev f. eks. gennemgået på et trænerkursus under DSF i Aalborg sidste år (et kursus, som din makker Tonni var i øvrigt med til).
Yep, det burde jeg jo vide, i kraft af at det var mig selv som sendte alle mine instruktører afsted på kurset ;)
Men at afvise sammenhængen mellem en balance i kroppens muskulatur og dels risikoen for skader, dels præstationsevnen, er for letkøbt.

Yep, men det er jo heller ikke det vi snakker om. Der skal være balance mellem agonist og antagonist, der skal være balance mellem ryg og mave osv. osv. Men det Poliquin påstår er at store multi-leds øvelser bør være i balance med hinanden. Det mener jeg så tilgengæld ikke man kan sige. Det er alt for komplekse bevægelser til at man kan påstå den slags.

Og angående skulderskader, så kan man ikke tage dem for alvorligt
Det er rigtigt. Men styrkeløft er altså ikke golf. Man VIL mærke smerte i led, muskler, sener osv. fra tid til anden. Det er ikke til at komme uden om. Det man skal være opmærksom på, er om en smerte bliver kronisk. Hvis en smerte er vedvarende, og man bare fortsætter med at træne, så indbyder man til en reel skade. Men at sige at man skal tage pauser fra træningen hver gang man har en lille "ding", er helt hen i vejret hvis du spørger mig.
Og at de meget ofte er både langvarige og alvorlige.

Langvarige, ja. Alvorlige, nej. Jeg kan selv snakke med om at skulderproblemer kan tage lang tid for at gå væk. Jeg havde inflammation i min skulder i ½ år. Jeg kunne praktisk talt kun lave bænkpres som eneste presseøvelse (heldigvis). Men at påstå at alle skulderskader er alvorlige synes jeg er lidt pessimistisk. Oftests er der tale om inflammation af f.eks supraspinatus musklen. Det er altså yderst sjældent (relativt set) at man hører om folk som decideret har sprunget en rotator manchet muskel. Der er skader som er mere hyppige, hvad alvorlighed angår. F.eks en ruptur af pectoralis major senen, bicepssene ruptur, udposninger eller prolapser af discus skiverne i ryggen. Skulderproblemer skyldes oftest inflammation, så selvfølgelig kan være langvarende og problematiske, men sjældent super alvorlige.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvad min "skade" helt nøjagtigt skyldes ved jeg ikke. Jeg bemærkede ikke på et tidspunkt, at jeg fik et smæk eller et jag. Det er kommet enten som en konsekvens af de tunge bænkpres eller da jeg prøvede squat-teknik efterfølgende. Og det er faktsik det sidste jeg hælder mest til.

Jeg er meget stiv og ufleksibel (as a stick), og JFK kritiserede mit greb ved squat. Jeg skulle trække albuerne ind under stangen. Det gjorde nas i skulderne, og om det er det, der har gjort det, ved jeg ikke, men jeg synes faktisk det virker mest sandsynligt. Det er ikke en kritik af JFK, for han prøvede bare at lære mig at holde korrekt på stangen.

Da vi så lidt senere skulle til power clean and press kunne jeg mærke det allerede inden første løft, da jeg gik og varmede lidt op. Da skulle jeg naturligvis være konkurrence være konkurrence og have sagt stop.

Hvis skulderen bare har fået det vrid med vægtstangen på nakken, mon så ikke det går hurtigt over... Nu rør jeg ikke en vægtstang før torsdag, hvor jeg tager ned og laver en let omgang træning og prøver skulderen forsigtigt af. Og hvis ikke den gør knuder, klør jeg på Sheiko fra næsten søndag.

Det er rigtigt jeg er meget svag i lockouts. Så vidt jeg husker kunne jeg kun løfte 105kg den dag jeg trænede med Thomas i HSK. 110kg rokkede sig end ikke. Så det ville være oplagt at prøve at få lockout-øvelser ind i Sheiko... Men spørgsmålet er om den enorme belastning det er at lave lockouts er en god ide med den syge workload, der er i Sheiko... Om ikke det er bedre simpelt hen at lave nogle gammeldaws øvelser med kabel til triceps?

Link to comment
Share on other sites

Luciferace>>

AARGH!!! NO!! IKKE UDSTRÆKNING!

Som jeg jeg sagde da JFK sagde det samme til mig: "Hvad fanden bliver det næste? At jeg skal lære at hækle??"

Jo... Det er jo nok rigtigt. Du strækker jo selv ud hver dag, kender du en oversigt over, hvilke strækøvelser, man bør lave?

Skal jeg gøre det kan jeg lige så godt gøre det ordenligt og komme de relevante muskler igennem.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kender jeg en oversigt. Det gør du iøvrigt også....du skal ind og klikke på den kære mand på GetBig. Der er mange gode øvelser, men pas (og især i starten)...du skal være varm når du strækker ud og gør det stille og roligt (ikke noget med at hugge).

Link to comment
Share on other sites

Luciferace>> Hmm... Jeg tror jeg bevidst har fortrængt al information om smidighed når jeg har været på exrx.net. ;)

Jeg havde jo håbet du havde en slags HIT-smidigheds program, hvor jeg træner en gang hver 14- dag og superkompensere mig til resten.

F.eks. "Luciferace's I spagat på 14 dage"... Så jeg efter 3 uger kan lave den der Van Dammit ting mellem to stole.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share