Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Hvor meget er det lige Ben & Jerry's koster?

I hvert fald en hel del mere end dengang, man kunne købe de her klassikere fra Frisko. Dengang skinnede solen i øvrigt også altid :shades:

Lidt grov hovedregning sige at denne gennemsnitlig inflation fra 1972 til 2012 har været på ca. 5 % pr. år. i 72 kostede en klassisk vaffelis 1.75 kr. dette kan vi regne på: 1.75*(1+0.05)^40 = 12.32 afrundet til 12.50 kr, så en frisko vaffelis brude koste omkring 12.5 kr +/- men overhoved ikke omkring de 20 kr som den gør nu.

Det spændene er om produktet så er relativ priselasticitet eller ikk. Noget kunne tyde på at forbrugerne finder andre substitutter. http://jyllands-posten.dk/ditliv/madvin/article3938700.ece

(dette indlæg var udtyrk for en klar overspringshandling, for jeg kan overhoved ikke finde på noget så kedelig så at læse op til dansk muligt eksame, specielt når man ca. skal indhente 3 år pensum på en dag)

ps. Jeg gælder mig til jeg bliver så gamle, så man kan sige "alting var bedre da jeg var ung...

Link to comment
Share on other sites

... det gælder så ikke lige den fysiske robusthed, for jeg går stadig og skuler lidt til min venstre akillessene. Har sat løb på midlertidigt standby, skruet op for cyklingen og har lige været omkring fyssen i dag for at få lidt nåle, chokbølgeterapi og diverse andre voodookunster. Jeg kan godt huske, hvor langt tid det tog sidst med den højre akillessene, så nu rykker jeg hurtigt på min mistanke og smider alt efter den venstre.

Er behersket optimist mht. muligheden for at tage det i opløbet. Fyssen mente helt klart, at jeg var gået alt for hurtigt videre efter at have jogget rundt rundt i næsten fire timer i Københavns gader til maratonløbet. Ikke med hensyn til kredsløb og muskler, men netop med hensyn til senerne, der tager længere tid om at komme sig. Må nok modvilligt indrømme, at hun har fat i noget af det rigtige. Har nok været lige lovlig frisk :shades:

Efter behandlingen i dag var det faktisk helt væk. Men nu kan jeg godt mærke en lille ømhed stadigvæk. Så jeg tager ingen chancer og giver det lidt is plus et sæt nyindkøbte kompressionssokker til at presse væsken væk. Venter med at løbe en lille testtur til næste uge. Det er jo en helt ny, moden tilgang. Men jeg tror nu nok, at formen kan holde til et lille break, så forsigtighed frem for alt :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Der er skam heller ingen pligtlæsning i bloggen. Man må gerne droppe ind :bigsmile:

Faktisk har jeg været lidt tilbageholdende med at lægge alt for faste planer, for det virker som om, at kæden hopper af, hver gang jeg bliver 100 procent fokuseret på noget bestemt. Så ind til videre holder jeg den lidt loose og nyder bare at løbe. Det har blandt andet den fordel, at jeg ikke bliver irriteret og frustreret, når der er småskavanker som lige nu.

Jeg har jo forelsket mig et bjergmaraton i Schweiz (i september), som jeg godt kunne tænke mig at løbe, men hvis det ikke bliver i år, bliver det nok en anden gang. Bortset fra lige præcis det løb går jeg egentlig ikke specielt efter maratondistancen. Jeg kunne måske snarere tænke mig at arbejde med at løbe nogle motionsløb på ml. 5 km og halvmaraton.

Derudover kunne jeg godt tænke mig at gøre lidt mere ud af trailløb. Talte med en løber for nylig, som havde løbet nogle af afdelingerne i Salomon Trail Tour, og det lød altså ret sjovt. Og super hårdt, selv om distancerne ikke er overvældende. Trail kunne godt gå hen at blive den næste løbebølge, tror jeg. Det er vist allerede i gang.

I øvrigt tror jeg også, at halvmaraton kunne blive 'det næste sort'. Mange maratonløbere er fristet af distancen, fordi man får oplevelsen af højere fart og ikke er så smadret bagefter. Og mange, der løber 5 og 10 km, kunne have det som næste store mål. Så lur mig, om ikke halvmaraton får en renæssance som løbedistance.

Men ikke mere trendspotting herfra. Som det fremgår er målene ikke så veldefinerede, at det gør noget. Lige nu er mit eneste mål at komme ind til min Body SDS aftale i eftermiddag og få givet kroppen et ordentligt knæk.

Link to comment
Share on other sites

Efter behandlingen i dag var det faktisk helt væk. Men nu kan jeg godt mærke en lille ømhed stadigvæk. Så jeg tager ingen chancer og giver det lidt is plus et sæt nyindkøbte kompressionssokker til at presse væsken væk. Venter med at løbe en lille testtur til næste uge. Det er jo en helt ny, moden tilgang. Men jeg tror nu nok, at formen kan holde til et lille break, så forsigtighed frem for alt :4disguise:

:1112: :1356:

God bedring og respekt for den modne tilgang og ja mon ikke superformen holder til et par dages løbepause. Det tror jeg nok, at den gør :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres hilsner :bigsmile:

Nej, min ferie ligger desværre et stykke tid ude i fremtiden, men jeg har besluttet mig for at tackle min betændelse i akillessenen med modenhed, overskud og professionalisme :rolleyes:

Så jeg har faktisk slet ikke løbet siden sidste, men været meget omhyggelig med at lave mine øvelser, kommet is på og i det hele taget været en rigtig Dudley-Do-Right ...

Sidste uge bød også på et besøg hos fyssen og en omgang Body-SDS hos ham, jeg har brugt tidligere (denne gang dog i nye lokaler i Parken). Det var super godt, som sædvanligt.

I weekenden holdt jeg sankthans med familie oppe i Småland, og da fik jeg gået nogle lange ture. Senen er ikke rigtig øm mere ved gang og almindelig aktivitet, så nu prøver jeg snart et lille testløb.

Onsdag byder på et besøg mere hos fyssen, hvor hun stikker nåle i læggen og benytter sig af al mulig voodoo, og så er det da mit håb, at jeg stille og roligt ruller i gang igen.

Jeg har jo det lange lys på, forstået på den måde, at jeg ikke nødvendigvis skal løbe noget bestemt lige her og nu, men at jeg gerne vil kunne fortsætte med at løbe på lang sigt.

Lige nu virker det derfor som om, at den forsigtig tilgang giver bonus. Jeg krydser fingre og tæer for, at min fornemmelse er rigtig. Og vender tilbage med mere logning, når der er noget at logge :yo:

Link to comment
Share on other sites

... Det er altså helt underligt når din log er så stille

He, he, tak for det. Måske burde jeg tilføje, at det ikke udelukkende skyldes manglende træning, men også en kombination af helt vildt meget arbejde (alle skal åbenbart have ordnet en masse inden ferien) og så en weekend i Sverige, hvor vi var meget, meget langt fra det dersens internet. Der var faktisk også kun mobildækning en sjælden gang imellem :freaked:

Her er billeddokumentationen:

post-52761-0-10614600-1340707923_thumb.j

post-52761-0-77458200-1340707933_thumb.j

post-52761-0-93709800-1340707943_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Nålepude på en onsdag :dropjaw:

Jeg skal da ellers love for, at fyssen fandt nålene frem i dag. Ører, baller og lægge måtte holde for i dag, kombineret med chokbølgeterapi og hel masse mere voodoo, som jeg ikke kunne følge med i, fordi jeg - af gode grunde - lå helt stille, som en artig nålepude nu en gang skal. Men da hun var færdig, var ømheden i akillessenen fuldstændig væk. Det er altid lidt af hovsaoplevelse, selv om jeg godt ved, at den kommer tilbage igen (dog med formindsket styrke).

Overordnet set vil jeg mene, at jeg har taget betændelsen i opløbet. Den bliver mindre og mindre, og nu mærker jeg næsten intet, når jeg sidder, står og går. Jeg laver også mine hæveøvelser, lægger lidt is på, bruger kompressionsstrømper og hvad har du. Så jeg er en rigtig flittig elev i Akilles Skolen. Af erfaring ved jeg, at det ellers kan blive en langvarig affære, så jeg holder mig på måtten og spænder ikke buen hårdere, end jeg må. Nærmest tværtimod.

Tirsdag tog jeg et bette testløb på et par kilometer rundt i mosen. Det var godt nok nogle stive ben, jeg stavrede af sted på, men selv om senen var noget øm bagefter, var det ikke så meget som sidst, så tendensen er god nok. Nu venter jeg så til lørdag med næste testløb. I mellemtiden hopper jeg noget mere på cyklen, og vil nok gøre det nogle uger frem. Så må jeg se an, hvordan det hele arter sig. Så ikke meget nyt herfra, selv om jeg som sagt blev udtaget til stikprøvekontrol i dag :bigsmile:

post-52761-0-85477900-1340795485_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Energi og puls

Aphex Twin og hans gamle ambientplade er et godt bud, hvis man tøffer rundt og løfter jern i fitnesscentret. Eller hvis man snupper en spinningcykel og skal have noget musik i ørerne med energi og puls uden alt for meget distraherende sang. Den er, så vidt jeg husker, udgivet på kassettebånd oprindeligt og har derfor en virkelig ulden lyd, men det gør egentlig ikke noget. Den ruller bare af sted i sit eget uimodståelige tempo. Ret fedt :headphonedance:

http://www.youtube.com/watch?v=iDKukD88zq4

Link to comment
Share on other sites

Jeg krydser fingre for, at du får bugt med achillesbøvl hurtigt!

Det kan være jeg også skulle prøve noget akupunktur...

Jow tak, det går heldigvis den rigtige vej. I dag kan jeg faktisk ikke rigtig mærke noget, når jeg bare går og står. Men jeg skriver mig fyssens råd bag øret om ikke at løbe før lørdag.

I øvrigt ved jeg ikke, hvor mange fysser, der også bruge akupunktur, men jeg har da været hos et par stykker, der bruger det som supplement. Det sætter helt klart noget i gang i kroppen.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik!

Øv med din achillessene. der er ikke noget så frustrerende som en skade, der forhindrer en i at udøve sin passion :mad:

Jeg vil ikke blande mig i behandlingen af din achillessene, det lyder som om, at du er i gode hænder. Men det er vigtigt, at du husker på, at generne/symptomerne ikke kun er opstået pga. noget, som du har udsat den for op til symptomstart. Problemet med overbelastningsskader, og især når det er i senevæv skaden sidder, er at der næsten altid er tale om en skade, der er bygget op over lang tid ( måneder ). Det faktum samt det at senevæv heler ekstremt langsomt gør, at man skal være ekstrem tålmodig i sin genoptræning, for at undgå tilbagefald. Senevæv heler ila. måneder/år. Og husk, at der går lang tid, fra at senen er symptomfri, til den har genvundet sin normale styrke ( og det kan man endda diskutere, om den nogensinde gør ).

Du kan sammenligne det lidt med et isbjerg, hvor det der er over vandet er symptomerne, men alt det under vandet også er en del af skaden. Det betyder så, at bare fordi du en dag bliver 100% symptomfri, og det er du jo ikke engang endnu, så kan du ikke tillade dig, at hoppe tilbage til den træningsplan og -mængde, som du kom fra. Gør du det, kan du være sikker på, at symptomerne kommer hurtigt tilbage.

Sidder dine smerter midt på senen, der hvor den er tyndest, kan du med fordel lave styrketræning for læggen/achillessenen. Gør du det?

Er senen stadig stiv og øm om morgenen eller efter du har siddet stille i længere tid?

Er den øm at klemme på med, selv om det kun er et let tryk?

Er den hævet/fortykket?

Ovestående skal principielt være i orden, inden du begynder at løbe, også selv om du kalder det et "testløb". For er ovenstående ikke i orden, er der ingen grund til at belaste den yderligere med løb, da du så allerede ved, at den stadig er inflammeret/skadet!

Du har jo tidligere været meget glad for at cykle, så op på din smarte retrocykel. Det er jo ikke fordi du ikke må eller kan træne. Du er bare ikke klar til at løbe lige nu.

Just my 5 cent :smile:

God bedring.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Tak for indlægget. Sjovt nok er jeg lige kommet inden for døren efter en god tur på den røde fartdjævel. Så jeg opfører mig skam vældig fornuftigt og modent :4disguise:

Jeg har stor respekt for det med akillessenen, for jeg havde faktisk en omgang betændelse i den højre sene for snart et par år siden, og den var også en sejlivet satan at komme af med. Det er også derfor, jeg har reageret hurtigere denne gang og indstillet skydningen mht. løb. Det er dog min subjektive opfattelse, at betændelsen denne gang er af lidt lettere karakter og måske - 7, 9, 13 - også er lidt hurtigere overstået.

Hævelsen er stort set væk og lige nu efter cykelturen er der faktisk ingen ømhed i selve senen. Jeg mærker helle rikke noget, når jeg går, eller efter jeg har siddet ned i længere tid. Så alt i alt er prognosen vist meget god. Men ja, du kender det jo selv, netop når det går fremad, er det ekstra svært at holde sig i skindet :shutup3:

Jeg laver skam styrketræning for senen. Plus lidt is på fra tid til anden. Plus en lille kile i skoene. Plus kompressionsstrømper for at hjælpe væsken væk, etc, etc. Jeg har sådan set hevet hele arsenalet af remedier og øvelser frem fra sidst, så det har bare været et spørgsmål om at forstsætte, hvor jeg slap :rolleyes:

Dine overvejelser omkring forskellen på senevæv og muskler deles også af min egen fys. Hun har helt klart kig på den manglende restitution efter Cph. Marathon som en mulig årsag. Inden løbet var mine akillessener godt spændt for. Så joggede jeg det der maraton igennem og løb hhv. 80 og 100 km i de to uger lige efter.

Set i bakspejlet var det måske ikke så smart, for selv om musklerne havde det fint, så havde senerne trods alt været ude og arbejde i næsten 4 timer ...

I øvrigt er det rigtig fedt, at du indimellem gider dele lidt ud af din faglighed. Det er altså sådan noget, der giver MOL værdi :yo:

Link to comment
Share on other sites

Årh, pis! :dexter:

Jeg ved jo mindre end ingenting om fodbold, men i denne her EM-turnering har jeg faktisk set en del af kampene. Og flere af dem har været ret underholdende. Af en eller anden grund er jeg undevejs blevet så fuldt og fast overbevist om, at Tyskland denne gang ville gå hele vejen og vinde finalen på søndag. Så jeg satsede hele butikken i form af 200 gode danske kroner på Oddset, der ville give 2,5 på, at de blev mestre. I går kom der så lige en 21-årig italiener ved navn Balotelli på tværs og spolerede mine planer om at vinde The Big One, der skulle have gjort det muligt for mig at leve et liv i luksus på Bahamas :shades:

post-52761-0-41101100-1340945274_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share